Oud 04-11-2015, 08:23
Verwijderd
Naar aanleiding van deze reactie:

Citaat:
De volgende 1000-2000 woorden heb ik denk ik zo getypt. Maar dan moet ik nog wel serieus gaan nadenken over het format, want mijn opzet was een brief, maar een brief van 50.000 woorden is niet heel erg haalbaar
En dat ik toevallig net een boek uit heb, "Schröder" van Amity Gaige, in briefvorm! Één lange brief aan de ex-vrouw van de hoofdpersoon. Inclusief verklaring waarom hij zo'n lange brief schrijft, uiteraard. Erg goed boek vond ik het.
Maar er zijn ook boeken met een briefwisseling, ik heb veel jeugdromans met die opzet gelezen. Op die manier krijg je over één periode afwisselend het oordeel van twee mensen en is het aan de lezer om de stukjes in elkaar te puzzelen.
En dagboekbrieven zijn er ook nog, met als bekendste voorbeeld het dagboek van Anne Frank.

Wat vind jij van deze boekvormen? Weet je nog voorbeelden die wel of juist niet aan te raden zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2015, 09:45
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Die Leiden des Jungen Werther is een lange reeks brieven van Werther aan zijn bestie. Maar naar het einde van het boek wisselt dat opeens, heel zonde. Dan zijn er brieven van anderen en een niet-brief-vertelling
Met citaat reageren
Oud 04-11-2015, 10:00
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik weet er nog een, waar ik wel heel enthousiast over ben!
"Lieve meneer Artis". Een briefwisseling tussen een kind dat denkt dat er een walvis in haar vijver woont en de contactpersoon van de Artis. Heel erg tof kinderboek.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2015, 10:36
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Oh dat boek over de walvis klinkt heel tof!

Verder heb ik niet echt een mening over dat soort boeken. Sommige zullen vast heel goed zijn, maar er zullen ook boeken tussen zitten waarbij het idee echt niet werkt. Stukjes e-mail, brief of chatgesprek in de HOI-boeken vond ik wel altijd leuk.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 04-11-2015, 13:34
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Jaa heel leuk is het!


Natuurlijk is het bij elke vorm zo, dat het belangrijkste is hoe het is uitgevoerd en of het bij de inhoud past. Die Leiden des jungen Werther zou heel anders en veel minder intens zijn als hij niet in briefvorm was, en de Mists of Avalon bijvoorbeeld onnodig sentimenteel in briefvorm.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine houden jullie n dagboek bij?
Verwijderd
123 02-04-2004 14:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:28.