Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2014, 18:49
Teckla
Hallo,

Voor natuurkunde heb ik een practicum middelpunt zoekende kracht, en ik kom er niet helemaal uit.
de vragen waar ik niet uit kom zij:

Toon aan dat er bij het passeren van de evenwichtsstand geldt: m2 = m1(1+v2/g*L)
M2 is massa 2
M1 is massa 1 v2 is snelheid in het kwadraat

Toon vervolgens aan dat: m2 = m1(3-2cosa)

Het zou fijn zijn als iemand me hierbij zou kunnen helpen..

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2014, 16:33
TimeCrew
Avatar van TimeCrew
TimeCrew is offline
Helpt dit misschien?

http://www.natuurkundeuitgelegd.nl/v...zoekendekracht
__________________
Pro Amici Semper Fidelis!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2014, 20:46
Teckla
Hey, bedankt maar ik kom er als nog niet uit.. Ik ben blijkbaar geen natuurkunde genius..
Met citaat reageren
Oud 01-11-2014, 20:53
Teckla
Teckla is offline
Hey bedankt! Maar ik kom er alsnog niet uit
Met citaat reageren
Oud 02-11-2014, 09:44
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Geef eens een beschrijving van wat je precies gedaan en gemetenn hebt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 02-11-2014, 12:10
Teckla1
Citaat:
Geef eens een beschrijving van wat je precies gedaan en gemetenn hebt.
Eeuhm je hebt zeg maar 2 soort standaards waar een touwtje met een katrol aan word bevestigd, en aan de ene kant hang je een massa en aan de andere kant hang je ook een massa en dan moet je met de ene massa gaan zwaaien (de lichtere massa) zodat massa 2 soort van net wel net niet van de grond af komt. De hoek en de lengte van het touwtje blijven gelijk, er wordt alleen met de massa's gevarieerd.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2014, 12:14
Teckla1
*_____________*
/ I
/ I
/ I
M1. I
I
I
I
M2


Dit is de soort van opstelling maar dan zonder de 2 standaards
* = de katrollen
M1 is de 1ste massa (de massa waarmee je gaat zwaaien)
M2 is de massa die net wel/net niet van de grond af moet komen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2014, 12:15
Teckla1
Mooi.. Opstelling namaken heeft geen zin omdat het blijkbaar toch allemaal verspringt...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2014, 18:24
Teckla1
Hulp is niet meer nodig (: in ieder geval bedankt!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2016, 16:58
Hansvanslootten
Hansvanslootten is offline
Hey, ik heb op dit moment hetzelfde practicum en ik kom er maar niet uit. Weet je misschien nog hoe je dit hebt opgelost? Of is er iemand anders die weet hoe ik dit kan oplossen?

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 02-07-2016, 10:24
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Ik ken een versie waarbij je een buis hebt en twee gewichtjes met verschillende massa's aan een touw. Het touw gaat door de buis en je slingert het lichte gewichtje rond zodat het zware iets omhoog komt. Daarbij hoort deze uitleg. Uit bovenstaande beschrijving kan ik niet precies de opstelling halen, maar de natuurkunde moet hetzelfde zijn.

De middelpunt zoekende kracht is de totale resulterende kracht. Dus de som van alle krachten op het voorwerp.
Het voorwerp draait rondjes.
De grote van die totale kracht is afhankelijk van de snelheid, de baanstraal en de massa.


Laten we eens van bovenaf naar dat draaiende ding aan het uiteinde van het touw kijken.
Hij maakt een rondje en er werken krachten op. Er werkt één kracht naar het midden toe, die wordt gelevert door de spankracht in het touw. De grootte daarvan is afhankelijk van het gewichtje dat in het midden hangt.

Deze kracht levert de middelpuntzoekende kracht. Als er sprake is van een hoek van minder dan 90 graden met de buis dan moet je de kracht ontbinden.

Samengevat krijg je deze vergelijking

met m1 de massa die stilhangt, en m2 de massa die ronddraait. Afhankelijk van wat je weet kan je nu de vergelijking oplossen.

Tip: Teken het bovenaanzicht met de baan die het gewichtje maakt en de pijl naar het midden die de middelpuntzoekende kracht voorstelt.

Laatst gewijzigd op 02-07-2016 om 10:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.