Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2006, 15:58
*?!*
Hallo!

ons onderwerp voor het profielwerkstuk betreft de schadelijkheid van umtsstraling op het menselijk lichaam.

een van onze hoofdstukken is een algemeen hoofstuk over straling.
in dit hoofstuk hebben we straling onderverdeeld in 3 groepen;

1)de manier waarop straling ontstaat
- in de kern; kernstraling (alfa, beta en gamma)
- elektronen die om de kern heen zweven (röntgen)
2) gekeken naar de manier waarop straling wordt overgebracht
- elektromagnetische straling; opgebouwd uit fotonen; energie
pakketjes dus. --> röntgen, gammastraling
- deeltjesstraling -> alfa, bètastraling.
3) de uitwerking van straling
- niet-ioniserend: De meeste soorten straling zijn
niet-ioniserend. Dit is eigenlijk een verzamelnaam voor alle
elektromagnetische straling met onvoldoende energie om
chemische verbindingen te kunnen verbreken en dus om atomen
te kunnen ioniseren. Zelfs de zwakste verbindingen kunnen
d.m.v. niet-ioniserende straling niet verbroken worden. Omdat de
uitwerking van deze straling dus minimaal is, mogen we stellen
dat het theoretisch gezien geen directe schade kan veroorzaken.
Voorbeelden hiervan zijn microgolven, radiogolven (UMTS) en
zichtbaar licht.
- ioniserend: Ioniserende straling daarentegen, is wel schadelijk.
Deze straling bevat de snel bewegende kerndeeltjes en fotonen.
Wanneer deze in botsing komen met materie, schieten zij door
hun vaart elektronen weg van het atoom/molecuul waarmee zij in
aanraking komen. Dit wordt ionisatie van het atoom genoemd.
Onder ioniserende straling vallen röntgenstraling en alle soorten
kernstraling, waarvan gammastraling het grootste doordringend
vermogen heeft. Dat wil zeggen dat het heel ver kan doordringen
in de stof. Het kan zelfs door centimeters dikke loden platen
gaan!


srry, heel verhaal. Maar nu is mijn vraag; klopt het wat ik onder het kopje niet-ioniserend geschreven heb. want ik zeg daar dat niet-ioniserende straling een verzamelnaam is voor elektromagnetische straling dat onvoldoende energie bevat om atomen te kunnen ioniseren. Maar elektromagnetische straling is toch ook gammastraling en gammastraling is kernstraling en dus ioniserend.
dus nu ben ik een btj confused. ik snap mezelf niet meer* wie kan me weer even met beide benen op de grond krijgen?

of snappen jullie ook niet wat ik precies bedoel?!
...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2006, 16:15
Prof
Prof is offline



snap je het nu?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 16:23
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
*?!* schreef op 22-10-2006 @ 16:58 :
Maar nu is mijn vraag; klopt het wat ik onder het kopje niet-ioniserend geschreven heb. want ik zeg daar dat niet-ioniserende straling een verzamelnaam is voor elektromagnetische straling dat onvoldoende energie bevat om atomen te kunnen ioniseren. Maar elektromagnetische straling is toch ook gammastraling en gammastraling is kernstraling en dus ioniserend.
Je geeft in je post toch zelf antwoord op je vraag?
Het hangt er niet van welke soort straling je hebt of het ioniserend is of niet, maar wat de energie van de straling is. EM-straling zoals radiogolven, zichtbaar licht, etc. zijn niet ioniserend, röntgen en gammastraling wel.
Ioniserende straling is dus geen verzamelnaam voor EM-straling, want ook deeltjesstraling is (bijna) altijd ioniserend.
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 22-10-2006 om 16:26.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 16:31
*?!*
Citaat:
Prof schreef op 22-10-2006 @ 17:15 :
[afbeelding]


snap je het nu?


even denken:

gammastraling heeft een hele kleine golflengte, de frequentie is dus heel hoog. hoger dan die van zichtbaar licht. zichtbaar licht vormt volgens mij de grens tussen niet-ioniserend en ioniserende straling. gammastraling licht dus aan de rechterkant van zichtbaar licht; dit is dus de ioniserende kant. de niet-ioniserende kant heeft een grotere golflengte, en dus een lagere frequentie. = minder schadelijk.

maar, mag je dn stellen dat elektromagnetische straling onderverdeeld iis in niet-ioniserende straling (onvold. energie om atomen te ioniseren) en ioniserende straling (meer dan genoeg energie om atomen te ioniseren)?

en klopt dat stukje tekst dan wel of niet?!
( kriegel word ik ervan)
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 16:40
Prof
Prof is offline
Citaat:
*?!* schreef op 22-10-2006 @ 17:31 :
even denken:

gammastraling heeft een hele kleine golflengte, de frequentie is dus heel hoog. hoger dan die van zichtbaar licht. zichtbaar licht vormt volgens mij de grens tussen niet-ioniserend en ioniserende straling. gammastraling licht dus aan de rechterkant van zichtbaar licht; dit is dus de ioniserende kant. de niet-ioniserende kant heeft een grotere golflengte, en dus een lagere frequentie. = minder schadelijk.

maar, mag je dn stellen dat elektromagnetische straling onderverdeeld iis in niet-ioniserende straling (onvold. energie om atomen te ioniseren) en ioniserende straling (meer dan genoeg energie om atomen te ioniseren)?

en klopt dat stukje tekst dan wel of niet?!
( kriegel word ik ervan)
zie Martino87
elektromagnetische straling beteekend dat het over fotonen gaat niet welke energie die fotonen bezitten
en ja de frequentie is een maat voor de energie van een foton
E=hf



btw dit is echt je pws ?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 16:44
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
*?!* schreef op 22-10-2006 @ 16:58 :
3) de uitwerking van straling
- niet-ioniserend: De meeste soorten straling zijn niet-ioniserend.
Dit klopt niet. Alleen bepaalde EM-straling is niet-ioniserend. Bijna alle deeltjesstraling wel.
Citaat:
Dit is eigenlijk een verzamelnaam voor alle elektromagnetische straling met onvoldoende energie om chemische verbindingen te kunnen verbreken en dus om atomen te kunnen ioniseren.
Theoretisch gezien klopt dit wel.
Citaat:
Zelfs de zwakste verbindingen kunnen d.m.v. niet-ioniserende straling niet verbroken worden. Omdat de uitwerking van deze straling dus minimaal is, mogen we stellen dat het theoretisch gezien geen directe schade kan veroorzaken. Voorbeelden hiervan zijn microgolven, radiogolven (UMTS) en zichtbaar licht.
Dit klopt gedeeltelijk. Hoewel radiogolven niet-ioniserend zijn, hebben radiogolven wel een effect op hun omgeving. Kan dat ook schadelijke gevolgen voor mensen hebben? Weet ik niet.
UV-licht bijvoorbeeld. Officiëel is dat niet ioniserend, maar het heeft wel een effect op je lichaam.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 16:50
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
*?!* schreef op 22-10-2006 @ 17:31 :
zichtbaar licht vormt volgens mij de grens tussen niet-ioniserend en ioniserende straling.
Nee.
Citaat:
maar, mag je dn stellen dat elektromagnetische straling onderverdeeld iis in niet-ioniserende straling (onvold. energie om atomen te ioniseren) en ioniserende straling (meer dan genoeg energie om atomen te ioniseren)?
Nee, dat mag je niet stellen, want deeltjesstraling is ook ioniserend.

Daarbij sluit ik me aan bij de vraag van Prof: is dit echt je PWS? Want dan zou de uitkomst van het onderzoek dat je dus moet verrichten zelfs politiek gevoelig kunnen liggen .
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 16:52
*?!*
Citaat:
Prof schreef op 22-10-2006 @ 17:40 :
zie Martino87
elektromagnetische straling beteekend dat het over fotonen gaat niet welke energie die fotonen bezitten
en ja de frequentie is een maat voor de energie van een foton
E=hf



btw dit is echt je pws ?
dit stukje bedoel je? tuurlijk niet?. de txt die ik net quote' is een samengevat stukje van het hoofdstuk straling; wat is het, welke soorten zijn er. dan gaan we straks dieper in op de niet-ioniserende straling omdat daar umts ondervalt. en dan kijken we dus of het nou echt geen schade kan veroorzaken (zoals de theorie doet vermoeden).
er komt dus ook een heel hoofstuk over umts zelf (wat is het, wat doet het, uitgevoerde onderzoeken om de schadelijkheid vast te stellen, veelgehoorde klachten, wat er tegen umtsstraling te doen is blablabla0. en dan natuurlijk ene praktische deel. en we gaat t ook nog over de planckse kromme hebben enzo. en alles wat we tussendoor ook nog tegenkomen, komt er ook in.

we zijn nog LANG NIET KLAAR.


maar bedankt in ieder geval. ik snap het wel. maar net even niet.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 17:04
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Maar jij gaat dus uitkomst bieden of UMTS wel of niet schadelijk is?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 17:13
*?!*
Citaat:
Martino87 schreef op 22-10-2006 @ 18:04 :
Maar jij gaat dus uitkomst bieden of UMTS wel of niet schadelijk is?
dat zou mooi zijn.
al vermoed ik dat dat wel mee zal vallen (dat wij dus uitkomst zullen gaan bieden wat betreft de schadelijkheid). we proberen iig op basis van het onderzoek dat we doen enigszins een conclusie te kunnen trekken. maar in ons (prakt) onderzoek wordt ook alleen maar gekeken naar 1 effect van umts (thermisch), niet naar alle effecten dat het zou hebben. als we al die effecten in de praktijk zouden moeten onderzoeken, dan zouden sowieso ontzettend lang bezig zijn. en daarbij; dat kunnen we gwoon niet
de andere mogelijke effecten proberen we trouwens wel zoveel mogelijk in de literatuur te behandelen (op basis van onderzoeken die al gedaan zijn enzo).
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 07:30
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Martino87 schreef op 22-10-2006 @ 17:44 :

UV-licht bijvoorbeeld. Officiëel is dat niet ioniserend, maar het heeft wel een effect op je lichaam.
UV-straling is inderdaad niet-ioniserend. Het effect van UV-straling binnen het lichaam is de vorming van thymidine dimeren in het DNA en dus DNA-schade.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 20:16
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 23-10-2006 @ 08:30 :
UV-straling is inderdaad niet-ioniserend. Het effect van UV-straling binnen het lichaam is de vorming van thymidine dimeren in het DNA en dus DNA-schade.
Dat bedoel ik dus
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 20:17
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
*?!* schreef op 22-10-2006 @ 18:13 :
maar in ons (prakt) onderzoek wordt ook alleen maar gekeken naar 1 effect van umts (thermisch), niet naar alle effecten dat het zou hebben.
Hm, ik ben geen expert op het gebied van radiogolven, maar volgensmij zorgt umts niet voor (significante) temperatuurverschillen...
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.