Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2006, 19:17
Lautitia
Lautitia is offline
Onze kanarie heeft sinds een week een duidelijk zichtbare bochel in zijn rug. Vandaag hebben mijn moeder en ik het beestje samen eens bekeken en hij blijkt een pijnlijk, rood, bolvormig en duidelijk afgegrensd gezwel te hebben, waarschijnlijk gevuld met ontstekingsinfiltraat. Ik vind het veel lijken op zo'n rood bultje dat bij ons mensen voorkomt als het gevolg van een ingegroeide haarschacht.

Mijn oom kweekt kanaries als hobby. We hebben hem het verhaal verteld, en hij bevestigde mijn vermoeden. Alleen ben ik wat minder blij met de adviezen die hij ons gaf: wanneer een van zijn vogels dit heeft, maakt hij het gezwel open met een scheermesje zodat het ontstekingsinfiltraat eruit kan of er wordt een touwtje om het gezwel geknoopt zodat het uiteindelijk zal afsterven. Ik zie uitvoering van deze maatregelen niet zitten, omdat het beest nu al zo'n pijn heeft.

Ik zie het ook niet zo zitten om naar de dierenarts te gaan; mijn ervaring is dat een dierenarts niet zo veel verstand heeft van vogels.

Afwachten is natuurlijk ook een mogelijkheid. Alleen zit de kanarie steeds door zijn veren te woelen en te pikken in het gezwel en dat bevordert de genezing waarschijnlijk ook niet.

Wat raden jullie me aan om te doen?
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2006, 20:57
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Breng hem naar je oom en vraag of hij het wil doen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 22:20
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 16-12-2006 @ 21:57 :
Breng hem naar je oom en vraag of hij het wil doen.
Daar had ik ook al aan gedacht, maar mijn moeder zegt dat hij waarschijnlijk liever niet met onze kanarie in conact wil komen, omdat hij bang is dat hij dan ziektes overdraagt aan zijn eigen vogels. Maar van de andere kant: hij gaat wel met zijn vogels naar tentoonstellingen; daar lopen ze uiteraard ook een kans om een ziekte op te lopen. Nou ja, ik zal het hem toch maar eens vragen dan .

Heeft iemand nog andere ideeën?
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 17:56
Verwijderd
Ik zou het denk ik ook aan je oom vragen eigenlijk. Hij weet blijkbaar hoe het moet en ik denk dat zijn methode niet zoveel zal verschillen van die van een 'echte' dierenarts. Doorgaans worden grote ontstekingen inderdaad opengesneden. En als je oom zorgt dat hij alles goed desinfecteert hoeft hij neem ik aan niet bang te zijn dat hij iets overdraagt aan zijn eigen vogels. Hoewel het me sterk lijkt dat zo'n ontsteking besmettelijk is, maar goed .

Afwachten zou ik denk ik niet doen, als het er al een week zit en er nog steeds zo uitziet lijkt het me heel pijnlijk voor 't beestje om er nóg langer mee rond te eh, fladderen/lopen/whatever...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.