Oud 14-10-2007, 11:47
Gunkan
Gunkan is offline
Dit topic is samengevoegd uit een ander topic; eigenlijke informatie voor dit topic staat hier enkele posts onder in het vet. (ILUsion)

Overigens is het natuurlijk ook zo dat je LaTex kan gebruiken voor je verslagen voor school.

Het is wat overdreven om je hele verslag in LaTex te maken, maar je kan wel wiskundige formules d'r mee maken en in Word (of een andere tekstverwerker) gebruiken.

Werk je op een Apple, met Mac OS X, dan kan je bijvoorbeeld LaTexIt gebruiken. Met die tool kan je heel gemakkelijk een formule bij elkaar klikken. De software maakt er dan een plaatje van als PDF die je weer in je tekstverwerker kan importeren. Of je kan het plaatje nog wat verder bewerken in GIMP, of Photoshop en dan opslaan als JPG of PNG.

EDIT:
Overigens, bedankt voor de links naar die LaTex boeken! Die heb ik maar meteen even aan m'n collectie naslagwerken toegevoegd

Laatst gewijzigd op 15-10-2007 om 18:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2007, 22:30
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Overigens is het natuurlijk ook zo dat je LaTex kan gebruiken voor je verslagen voor school.

Het is wat overdreven om je hele verslag in LaTex te maken, maar je kan wel wiskundige formules d'r mee maken en in Word (of een andere tekstverwerker) gebruiken.

Werk je op een Apple, met Mac OS X, dan kan je bijvoorbeeld LaTexIt gebruiken. Met die tool kan je heel gemakkelijk een formule bij elkaar klikken. De software maakt er dan een plaatje van als PDF die je weer in je tekstverwerker kan importeren. Of je kan het plaatje nog wat verder bewerken in GIMP, of Photoshop en dan opslaan als JPG of PNG.

EDIT:
Overigens, bedankt voor de links naar die LaTex boeken! Die heb ik maar meteen even aan m'n collectie naslagwerken toegevoegd
Tja, ik ben grote voorstander van LaTeX als je gaat vergelijken met Word en dergelijke. Oke, je moet in het begin heel wat leren; maar je documenten zien er enerzijds beter uit, en anderzijds heb je meer mogelijkheden dan in Word, die bovendien semantisch correcter zijn (in LaTeX moet je bv. aangeven 'dit is een hoofdstuk', dat gaat makkelijker dan elke keer aangeven 'lettertype X, lettergrootte zoveel' wat de meeste mensen bij Word zo doen). Ik weet ook wel dat Word die mogelijkheden heeft om LaTeX te benaderen in het semantisch onderscheid inhoud/structuur van een tekst (opmaakprofielen, noemt dat), maar dat werkt nu eenmaal moeilijker dan de standaardaanpak, dus de meeste mensen gebruiken het niet. In LaTeX is het omgekeerd: de juiste aanpak is makkelijker.

Ik vind het dus in geen geval overdreven om een heel verslag in LaTeX te maken. Zeker omdat het semantisch beter is, maar daarnaast moet je je niet veel aantrekken van opmaak en dergelijke. Het nadeel voor een beginnende gebruiker is weliswaar dat het een langere leercurve heeft dan Word (maar zelf verwijt ik Word eerder dat hun leercurve te klein is: vanaf de eerste seconde kan iedereen ermee werken, maar dat houdt dus ook in dat mensen dan gewoon simpelweg rondknoeien in plaats van de filosofie achter tekstverwerking te leren en dus op middellange termijn efficiënter te werken; alsook dat Word in het begin intuïtief is en je dus de basis heel makkelijk kan gebruiken, maar dat je op dat moment ook vastzit met die basisfuncties en Word je niet aanleert hoe je de rest gebruikt; LaTeX doet dat ook niet, maar dat probeert LaTeX van in het begin ook al niet te doen: je moet gewoon zelf van in het begin moeite doen en die investering betaalt zich nadien terug).

edit: een kleine noot, ik heb hier nog wel ergens wat links staan die handig zijn als je goed opgemaakte formules op internet wilt maken (vermits niet iedereen Mac heeft); zo heeft iedereen er wat aan (of je nu Linux, Mac, Windows of nog wat anders gebruikt). Als ik eens tijd vind om ze op te zoeken, komen ze hier zeker en vast bij
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 14:50
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:
in LaTeX moet je bv. aangeven 'dit is een hoofdstuk', dat gaat makkelijker dan elke keer aangeven 'lettertype X, lettergrootte zoveel' wat de meeste mensen bij Word zo doen
Een woord voor je: "stijlen"

Gebruik je de verschillende "heading" niveaus dan heb je duidelijk wat een hoofdstuk is, wat een paragraaf is en wat een sub-par is. Enz. Het mooie is dat Word die gegevens dan weer kan gebruiken om automatisch de inhoudsopgave te genereren.

Begrijp me niet verkeerd: tekstverwerkers als Word en OpenOffice.org vind ik voor veel onderwerpen veel te uitgebreid en verwarrend. En ze maken het inderdaad makkelijk om snel een lelijk document te maken. Maar ze hebben wel degelijk een plaats in deze wereld.

Ik zou de gemiddelde HAVOer/VWOer het niet aan willen doen om LaTeX te leren

Citaat:
ik heb hier nog wel ergens wat links staan die handig zijn als je goed opgemaakte formules op internet wilt maken
Da's een heel goed plan en ik zou't je in dank afnemen!

Ik gaf overigens alleen het Mac voorbeeld omdat dat nu eenmaal is waar ik mee werk. Ongetwijfeld zijn er ook dergelijke tools voor Windows en Linux. Die ken ik echter (nog) niet

Maar goed. Ontopic maar weer!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 14:54
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Ik zou de gemiddelde HAVOer/VWOer het niet aan willen doen om LaTeX te leren
Waarom? LaTeX is handig voor iedereen. En het is ook nog eens makkelijk dus ik zie geen probleem voor een VWO'er.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 17:51
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Een woord voor je: "stijlen"

Gebruik je de verschillende "heading" niveaus dan heb je duidelijk wat een hoofdstuk is, wat een paragraaf is en wat een sub-par is. Enz. Het mooie is dat Word die gegevens dan weer kan gebruiken om automatisch de inhoudsopgave te genereren.
Daar ben ik me van bewust, hoor En had ik trouwens ook vermeld in mijn ellenlange post ('opmaakprofielen'). Ik ben trouwens ook iemand die die mogelijkheden altijd gebruikt, maar uit ervaring met andere mensen weet ik dat de meesten dat niet doen (omdat ze het niet weten, of omdat het sneller gaat op de slechte manier).

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd: tekstverwerkers als Word en OpenOffice.org vind ik voor veel onderwerpen veel te uitgebreid en verwarrend. En ze maken het inderdaad makkelijk om snel een lelijk document te maken. Maar ze hebben wel degelijk een plaats in deze wereld.
Ze hebben wel degelijk een plaats; mijn punt is enkel dat ze verkeerd gebruikt worden; op hetzelfde niveau als waar een spreadsheet als Excel verkeerd gebruikt wordt als database. Het werkt wel (in beperkte mate), maar lokt heel wat ongemakkelijkheden uit omdat de mensen gewoon niet weten wat ze aan het doen zijn. Daarom verwijt ik Word dan ook dat het te makkelijk is in het begin en dus aanzet tot verkeerd gebruikt (al heeft MS daar bij Office 2007 weliswaar een mooie sprong voorwaarts gezet, dat geef ik als anti-MS'er dan ook toe).

Citaat:
Ik zou de gemiddelde HAVOer/VWOer het niet aan willen doen om LaTeX te leren
Ik heb LaTeX ook gewoon in het ASO (VWO-achtig) geleerd, al moet ik erbij zeggen dat ik sowieso goed met computers ben. Oke dat de meerderheid er niet veel mee kan aanvangen, maar ik vind niet dat je de enkelingen die het wel zouden kunnen moet benadelen omdat de meerderheid het niet kan. Want dat is ook voor een stukje de mentaliteit die de kwaliteit van het onderwijs naar beneden trekt; en voor een stukje zorgt dat er ook voor dat de echt knappe koppen zich vervelen op de schoolbanken en dus hun intelligentie mogelijk niet ten volle uitbuiten. Ik bedoel met dit alles nu ook niet dat je e iets zwakkere leerlingen moet in de steek laten, maar eerder dat beter presterende mensen ook meer aandacht nodig hebben dan de gemiddelde in de zin dat ze graag nieuwe uitdagingen hebben. In de wetenschappelijke sferen is LaTeX trouwens een vast gegeven en dan moet je scholieren ook de mogelijkheid geven om dat te leren; wat volgens mij op universitair niveau dan een klein pluspuntje kan betekenen als je in de exacte wetenschappen verdergaat (en zelfs voor taalkundige verhandelingen heeft LaTeX meer dan genoeg in huis).

Zo moeilijk is LaTeX uiteindelijk niet als je kijkt dat het op dit forum ook lukt om LaTeX-formules te gebruiken, de verdere mogelijkheden zijn analoog in feite (maar vereisen wel meer inzet dan gewoon Word gebruiken).

Citaat:
Da's een heel goed plan en ik zou't je in dank afnemen!

Ik gaf overigens alleen het Mac voorbeeld omdat dat nu eenmaal is waar ik mee werk. Ongetwijfeld zijn er ook dergelijke tools voor Windows en Linux. Die ken ik echter (nog) niet

Maar goed. Ontopic maar weer!
Die links komen er straks wel op (heb nu toch een uurtje vrij). En het is natuurlijk een goed voorbeeld om je handig tips te posten, die zal ik ook opnemen in de post. En voor de verdere discussie ga ik maar eens een los topic aanmaken, denk ik zo.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 17:59
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
In dit topic kan je discussiëren over LaTeX in het algemeen, over LaTeX op het forum (mimeTeX om het kind een naam te geven) of gewoon je LaTeX-specifieke vragen stellen. Hulp bij LaTeX-problemen kan je hier ook altijd krijgen Zolang het over LaTeX gaat, is het toegelaten.

Voor onze eigen handleiding en heel wat extra bronnen verwijs ik naar dit topic. Af en toe zal ik hier ook eens proberen rondkijken of er handige links voorbij komen voor het algemene topic

Dit topic mag (ook na weken stil te liggen) gerust geüpt worden.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)

Laatst gewijzigd op 15-10-2007 om 18:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.