Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2008, 20:56
Flaks
Flaks is offline
Ja, je leest het goed, combinatie natuurkunde en Nederlands.

Ik moet voor natuurkunde een praktische opdracht doen waar ik vervolgens bij Nederlands 10 minuten over moet volpraten, allebei voor ons SE. Die twee op zich zijn niet echt een probleem, maar de combinatie is een ramp. Mijn docenten zijn allebei van die types waar je helemaal niks aan hebt, en ik zit ook nog als enige in de hele 6 VWO natuurkunde sectie in m'n eentje. Echt heel fijn.

Maar genoeg overdrijven nu, ik zit nou al een paar dagen te piekeren over een onderwerp, maar ik kan niet echt iets goeds bedenken. Tenminste, ik kan van alles bedenken, maar niet echt dingen waar mijn klasgenoten, en zeker niet mijn Nederlands leraar, erg veel van gaan begrijpen (ik wil elektrotechniek gaan doen, en ik heb een beetje moeite om een onderwerp te bedenken dat daar niet mee te maken heeft). En ik heb nou juist mijn cijfer voor Nederlands zo hard nodig. Ik heb nou al twee keer aan mijn natuurkunde docent gevraagd om ideeen voor onderwerpen, maar met erg zinnige informatie komt hij niet.

Het is trouwens de bedoeling dat we iets van een verband bewijzen, bv. de relatie tussen de massa van een stukje metaal en de frequentie die je krijgt als je erop tikt (gestolen van een ander groepje). Anders was het niet zo moeilijk geweest om een voor de gemiddelde leerling interessant onderwerp te bedenken.

Heeft iemand hier toevallig ideeen of ervaring met dergelijke opdrachten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2008, 22:13
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
bijv.


pet-flessen van een helling laten rollen

kijken naar:
- max. snelheid
- gemiddelde afgelegde weg

variatie in:
- hoek van de helling
- stof in de fles (bijv. water)
- hoeveelheid van die stof in de fles
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 14:36
Flaks
Flaks is offline
Citaat:
bijv.


pet-flessen van een helling laten rollen

kijken naar:
- max. snelheid
- gemiddelde afgelegde weg

variatie in:
- hoek van de helling
- stof in de fles (bijv. water)
- hoeveelheid van die stof in de fles
Is dat niet een beetje simpel voor een vwo NA12 schoolexamen?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 19:07
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Wat bij ons in het laatste jaar ASO (vergelijkbaar met VWO) onder andere gedaan werd, was een PET-raket (dus water+lucht in een PET-fles, druk opzetten met een fietspomp, in een standaard monteren en afschieten). Daar kan je dan hoek, hoeveelheid water/lucht als variabelen bij nemen (en als meetgrootheden natuurlijk je baan: dus maximale hoogte, horizontaal afgelegde weg, stijgtijd, ...).

Als je eerder elektrotechnisch wilt gaan kijken, moet daar ook wel iets te vinden zijn dat interessant is: elektrische motoren (verband spanning/stroom en toerental/koppel bv.); maar dat wordt natuurlijk wel moeilijker om daar iets tastbaars te vinden. Misschien kan je ook eerder naar dingen als GPS kijken (hoe dat werkt), dan kom je natuurlijk wel met het probleem dat je daar misschien ook iets van proef rond moet doen (er zullen wel benaderende proeven zijn, gok ik). Maar misschien iets leuker is de dualiteit golf/deeltje met de proef van Young (weliswaar nogal een filosofisch onderwerp), maar daat valt heel goed te doen; die proef kan je demonstreren met een golfbak of een zelf gemaakte opstelling voor licht.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Wat bij ons in het laatste jaar ASO (vergelijkbaar met VWO) onder andere gedaan werd, was een PET-raket (dus water+lucht in een PET-fles, druk opzetten met een fietspomp, in een standaard monteren en afschieten). Daar kan je dan hoek, hoeveelheid water/lucht als variabelen bij nemen (en als meetgrootheden natuurlijk je baan: dus maximale hoogte, horizontaal afgelegde weg, stijgtijd, ...).
Bij mij op het VWO ook gedaan. Doet het best goed bij klasgenoten en leraren.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 20:12
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Is dat niet een beetje simpel voor een vwo NA12 schoolexamen?
Je vraagt naar een praktische opdracht, geen PWS ofzo
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 22:27
Flaks
Flaks is offline
Citaat:
Wat bij ons in het laatste jaar ASO (vergelijkbaar met VWO) onder andere gedaan werd, was een PET-raket (dus water+lucht in een PET-fles, druk opzetten met een fietspomp, in een standaard monteren en afschieten). Daar kan je dan hoek, hoeveelheid water/lucht als variabelen bij nemen (en als meetgrootheden natuurlijk je baan: dus maximale hoogte, horizontaal afgelegde weg, stijgtijd, ...).
Die proef heb ik vroeger wel eens gedaan met mijn ouders, die is wel leuk ja. Kan ik altijd doen als wat ik nu in mijn hoofd heb niet wordt goedgekeurd ofzo, en als het weer een beetje mee zit...

Citaat:
Als je eerder elektrotechnisch wilt gaan kijken, moet daar ook wel iets te vinden zijn dat interessant is: elektrische motoren (verband spanning/stroom en toerental/koppel bv.); maar dat wordt natuurlijk wel moeilijker om daar iets tastbaars te vinden.
Dat is eigenlijk best wel een goed idee, ik heb tientallen laagspanningsmotortjes liggen dus wat dat aan gaat is het haalbaar, ik weet alleen niet goed hoe ik het zou moeten meten. Maar dat kan ik altijd nog met mijn docent bespreken.

Citaat:
Misschien kan je ook eerder naar dingen als GPS kijken (hoe dat werkt), dan kom je natuurlijk wel met het probleem dat je daar misschien ook iets van proef rond moet doen (er zullen wel benaderende proeven zijn, gok ik).
We hebben nog helemaal geen GPS gestuurde dingen in huis dus dat wordt moeilijk of erg prijzig

Citaat:
Maar misschien iets leuker is de dualiteit golf/deeltje met de proef van Young (weliswaar nogal een filosofisch onderwerp), maar daat valt heel goed te doen; die proef kan je demonstreren met een golfbak of een zelf gemaakte opstelling voor licht.
Die hebben we al klassikaal gedaan, dus die kan ik niet meer doen. Wel een goed idee.

Citaat:
Je vraagt naar een praktische opdracht, geen PWS ofzo
Ja, I guess, een van mijn problemen is dat ik een beetje te perfectionistisch ben...


Ik ga het er morgen nog wel even over hebben met mijn docent, en aan het eind van die les moet ik dan mijn onderwerp hebben gekozen. In ieder geval bedankt voor de ideeen, iedereen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 18:29
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Het GPS-idee moet niet noodzakelijk duur worden; met een benaderende proef denk ik dus eerder aan triangulatie als je dat begrip kent. Dat komt een beetje op hetzelfde neer als GPS, maar dan zonder satellieten. Om kort het principe uit te leggen van GPS/triangulatie: je neemt verschillende bronnen van elektromagnetische straling (satellieten), uit de signalen die verzonden worden, kan je bepalen hoe ver die bron van je af is (ofwel doe je dat door het vermogen van het signaal te bepalen, dat ofwel lineair afneemt met de afstand (bij een lineaire bron, dus een heel erg gerichte bron) of kwadratisch bij een puntbron (meest waarschijnlijke geval); ofwel kan je een tijdssignaal doorsturen en als je klokken gelijklopen, kan je uit het tijdsverschil, maal de fasesnelheid (lichtsnelheid voor EM-golven) bepalen hoe ver je bron van je af ligt). Met 1 bron kan je dus van jezelf al zeggen: 'ik lig op een denkbeeldige bol om de bron, met straal X'; als je dat voor twee bronnen doet, krijg je de doorsnede van 2 bollen en dat geeft een cirkel. Nog een bron erbij en je hebt je locatie ten opzichte van die bronnen. Voor GPS komt daar ook ietsje meer bij kijken; want daar heb je 4 bronnen nodig om een exacte locatie te bepalen (met 3 bronnen kan je je op aarde al localiseren, maar niet zien hoe hoog je boven zeeniveau zit). Maar een uitleg daarvoor kan ik je niet vanbuiten geven (en zal waarschijnlijk wel op howstuffworks.com of op een van de vele andere sites uitgelegd staan).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 06-10-2008, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Ja, je leest het goed, combinatie natuurkunde en Nederlands.

Ik moet voor natuurkunde een praktische opdracht doen waar ik vervolgens bij Nederlands 10 minuten over moet volpraten, allebei voor ons SE. Die twee op zich zijn niet echt een probleem, maar de combinatie is een ramp. Mijn docenten zijn allebei van die types waar je helemaal niks aan hebt, en ik zit ook nog als enige in de hele 6 VWO natuurkunde sectie in m'n eentje. Echt heel fijn.

Maar genoeg overdrijven nu, ik zit nou al een paar dagen te piekeren over een onderwerp, maar ik kan niet echt iets goeds bedenken. Tenminste, ik kan van alles bedenken, maar niet echt dingen waar mijn klasgenoten, en zeker niet mijn Nederlands leraar, erg veel van gaan begrijpen (ik wil elektrotechniek gaan doen, en ik heb een beetje moeite om een onderwerp te bedenken dat daar niet mee te maken heeft). En ik heb nou juist mijn cijfer voor Nederlands zo hard nodig. Ik heb nou al twee keer aan mijn natuurkunde docent gevraagd om ideeen voor onderwerpen, maar met erg zinnige informatie komt hij niet.
Ik denk dat het belangrijker is dat je een interessant onderwerp kiest voor natuurkunde dan dat je alles begrijpelijk kan uitleggen tijdens je presentatie voor Nederlands. Je hoeft maar tien minuten te praten en de praktische opdracht zal veel meer tijd in beslag nemen. Selecteer voor je presentatie gewoon een (interessant) deel van je praktische opdracht en vertaal het naar groep acht taal

Ik studeer zelf farmacie en ik kan aan patienten aan de balie in de apotheek ook niet alles vertellen simpelweg omdat ze het niet zullen begrijpen/volgen. Het betekent echter niet dat ik daarom alle "moeilijke informatie" niet hoef te leren...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:44.