Oud 04-01-2003, 19:49
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Ik zit erover te denken om eens te gaan beleggen. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat zijn goede investeringen enz? Wat houden staatsobligaties precies in? Is het uberhaupt wel raadzaam om dat te doen met de toestand van de economie op dit moment?
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2003, 20:08
Kez
Avatar van Kez
Kez is offline
Lijkt me nu niet verstandig om te beleggen. Wereldwijd gaat het slecht met de economie, dus ook de meeste bedrijven draaien minder. Mensen hebben minder geld over, kortom er worden minder aandelen gekocht. Het enige wat misschien wel interessant is, zijn oliemaatschappijen. Met de dreigende oorlog met Irak stijgt de olieprijs, en zeker als er oorlog komt zal de olieprijs stijgen. Dat is goed voor oliemaatschappijen, dus die aandelen zullen dan wel in waarde gaan stijgen.
__________________
De pagina kan niet worden weergegeven
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:17
Denise84
Avatar van Denise84
Denise84 is offline
Nee, geen ervaring mee, maar ik heb er weleens naar gekeken het het idee het zelf ook te gaan doen over een tijdje. Ik heb het toen niet gedan omdat ik het risico niet durfde te nemen en had geen idee in welke fondsen ik moest beleggen. Het bedrag dat ik wilde beleggen was niet dusdanig hoog dat het reeel was een adviseur in te schakelen.
__________________
(geen signature)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:21
Denise84
Avatar van Denise84
Denise84 is offline
Citaat:
Kez schreef:
Lijkt me nu niet verstandig om te beleggen. Wereldwijd gaat het slecht met de economie, dus ook de meeste bedrijven draaien minder. Mensen hebben minder geld over, kortom er worden minder aandelen gekocht. Het enige wat misschien wel interessant is, zijn oliemaatschappijen. Met de dreigende oorlog met Irak stijgt de olieprijs, en zeker als er oorlog komt zal de olieprijs stijgen. Dat is goed voor oliemaatschappijen, dus die aandelen zullen dan wel in waarde gaan stijgen.
Ik heb er geen verstand van, maar juist als er een dieptepunt is, is het goedkoop aandelen te kopen? Kunnen ze dan juist niet op lange termijn veel opleveren als het weer beter gaat met de economie? (tenminste, het is toch wel de verwachting dat de economie zal opbloeien)
Over de aandelen van oliemaatschappijen heb je zeker wel gelijk.
__________________
(geen signature)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:29
Kez
Avatar van Kez
Kez is offline
Citaat:
Denise84 schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar juist als er een dieptepunt is, is het goedkoop aandelen te kopen? Kunnen ze dan juist niet op lange termijn veel opleveren als het weer beter gaat met de economie? (tenminste, het is toch wel de verwachting dat de economie zal opbloeien)
Over de aandelen van oliemaatschappijen heb je zeker wel gelijk.
ja ok, op de lange termijn, maar dat kan jaren duren(het kan ook al snel gaan, dat weet je niet). Dus als je de tijd hebt kun je nu aandelen kopen en dan maar wachten tot het beter gaat. Maar de gemiddelde 17-jarige heeft niet zomaar veel geld over dat ie jaren vast kan zetten lijkt me. De meesten willen of straks een auto kopen, of gaan op kamers en hebben het geld dan nodig. Als je bijv. maar 2 jaar uittrekt voor de belegging loop je denk ik teveel risico op een daling.
Bovendien denk ik dat de economie nog veel slechter wordt, en dat de aandelen nog wat gaan zakken. Zeker als de oorlog er komt zakt de beurs ineen.
__________________
De pagina kan niet worden weergegeven
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:32
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ik heb wel geld zitten in een belegginsfonds van de postbank ofzo
kijk er nooit naar
en heb er dan ook geen verstand van.
ik zou alleen niet als een gek allemaal zooi gaan kopen.
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 22:12
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Obligaties zijn redelijk stabiel, alleen er zit niet zo veel rente op. Dat kan je doen, heb je eigenlijk geen 'kans' om geld kwijt te raken.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 22:23
Verwijderd
Ik heb voor een groot bedrag aandelen in het Easy Blue Beleggersfonds..

Ik snap er alleen niets van?!?! Haha..
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 23:49
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Karliene schreef:
Ik heb voor een groot bedrag aandelen in het Easy Blue Beleggersfonds..

Ik snap er alleen niets van?!?! Haha..
Slim zeg...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 23:54
Thomas
Thomas is offline
Speculeren op de aandelen/obligatie/optie markten, geweldig.

Juist omdat de beurskoersen nu op een historisch dieptepunt zijn, is een reden voor de echte belegger om te gaan kopen. Het kan immers alleen maar beter, en dit is ook de verwachting.

Gister was de gehele AEX alweer met 3% gestegen, net zoals de toonaagevende beurzen in de gehele wereld. Nu kopen staat bijna garant voor succes in de toekomt, maar niets is zeker.

Oliemaatschappijen zijn misschien wel een goede, stabiele bron, maar zijn ze dat wel echt? De eventuele oorlog tegen Irak die op handen staat zou daarin veel schade kunnen aanrichten.

Obligaties zijn idd erg goed om in te beleggen, ontzettend stabiel. Het grote nadeel is dat je geld voor zeer lange tijd weg is. En daar gaat het volgens mij niet echt om in dit topic. Hier gaat het meer over beleggen op de korte termijn.

Echte aanraders heb ik niet echt, met een beetje zoekwerk kan je zo een aantal beleggingskantoren vinden die elke dag een aantal favorieten aanwijzen. Aandelen kopen aan de hand van dat advies is uiteraard op eigen risico.

Langste post ooit, volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 10:03
Winner
Avatar van Winner
Winner is offline
Ik heb ervaring! Ik ben een beetje ongelukkig ingestapt en ben zo'n 150 euro 'verloren' met beleggingsfondsen van de abn-amro. Niet echt verloren natuurlijk, want als die weer gaan stijgen dan heb ik het geld weer terug, mara dat zal pas over zo'n 5 jaar zijn denk ik. Je moet geld overhebben dat je lange tijd niet nodig denkt te hebben en met heel weinig beginnen, om een beetje te ontdekken hoe het is.
Bij de bank heb je dus die beleggingsfondsen, die zijn veiliger dan gewone aandelen, maar je kunt er in de regel als het heel goed gaat pers jaar niet meer dan 10-15 % mee maken.
Ik denk niet dat je er nu aan moet beginnen, de beurzen staan laag en er is geen garantie dat die gaan stijgen. Over zo'n 2-3 jaar zou ik er pas weer over gaan nadenken 'in te stappen'. Het is verstandig om de beursindices in de gaten te houden (maakt niet uit welke, ze zijn uiteindelijk allemaal aan de Amerikaanse verwant, dus je kunt gewoon de AEX aanhouden) en als je merkt dat het gedurende 3 maanden sterk aan het stijgen is, dan lijkt het mij een teken dat herstel van de economie is ingetreden, en ik zou dan ook meteen wat aandelen kopen.
Wat staatsobligaties precies zijn weet ik niet maar voor obligaties geldt over het algemeen dat ze het in slechte tijden (zoals nu) beter doen dan aandelen maar dat je er geen hoge opbrengsten mee kan behalen.
Je kunt gewoon naar de bank, en die geldwolven daar geven antwoord op al je vragen.
__________________
BORED NOW...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 10:20
H@nk
H@nk is offline
Ik doe samen met mijn vader ook aan beleggen en loopt redeljik goed nu, gemiddeld maken we 5% winst per dag (goede aandelen kopen en verkopen)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 11:45
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Je kunt inderdaad beter nu kopen dan over 3 jaar, als het (misschien?) weer wat beter gaat.

Ik heb een jaartje of 3 geleden gebelegt (?), en wel in het Young Dynamic Fund (jaja ). Omdat ik nog maar klein NielZje was 'maar' ƒ500 ingelegd; na een maandje of 8 was dit ƒ750. Toen ik het geld nodig had en ik het opnam was het echter nog maar ƒ540 waard ofso...

Het is opzich wel leuk om te doen, ik keek iig wel altijd uit naar de krant, om de laatste koers-update te krijgen.
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 12:29
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Ik beleg in Robeco YDF(Young Dynamic Fund) was leuk, een fonds gericht op jongeren en er word 1x in de zoveel tijd een magazine over uitgegeven waarin alles over beleggen en het fonds zelf staat.

En ik heb KPN, mijn eerste verlies.

In de booming-internetperiode ben ik begonnen, alles ging de beurs op, ging minstens 2 maal over de kop en een dag/week/maand later was het weer bij het begin.
Toen was het inschrijven, laten verdubbelen en je winst pakken, heel easy.
Tot WorldOnline, die kelderde alleen maar. Gelukkig heb ik die overgeslagen, de prospectus was helemaal nix zoals achteraf bleek, maar ja je moet hem natuurlijk wel van te voren lezen.

Goede dingen om in te beleggen?

Vraag jezelf wat dingen af:
Kan ik het geld missen als kiespijn of zijn het m'n zuurverdiende centen?
Wil ik defensief of offensief beleggen? Dus met weinig risico of met veel risico.

Defensief(weinig risico): de kans op verlies is klein, de winst die je kan halen is minder groot.

Offensief(veel risico): de kans op verlies is groter(of groot), de winst is groter.

Zelf aandelen kopen is niet aan te raden als je niet veel geld hebt of niet veel tijd, het beste is immers om een gespreide beurs te hebben en daar heb je veel geld voor nodig en veel tijd om elk aandeel te vogen.

Dus ik zou investeren in een fonds doen, elke bank heeft fondsen en er zijn daarnaast genoeg bedrijven als Robeco die ook fondsen hebben.
Het maakt niet veel uit, maar de bank is een bank en Robeco is een bedrijf dat alleen maar aandelen doet.

En dan kijk je gewoon welk fonds jou het meeste aanstaat.
Zoveel defensief om zoveel offensief, of zoveel% core-aandelen om zoveel %tilt aandelen(betekent in principe hetzelfde als defensief-offensief).

Het gaat er dus gewoon om wat jij met je geld wilt doen?
Overal bestaat wel een fonds voor.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 12:31
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Ik zit erover te denken om eens te gaan beleggen. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat zijn goede investeringen enz? Wat houden staatsobligaties precies in? Is het uberhaupt wel raadzaam om dat te doen met de toestand van de economie op dit moment?
Staatsobligaties, zijn een soort leningen aan de staat, vanaf 1000 gulden dacht ik.

Hoe meer je leent hoe meer je terugkrijgt en hoe langer je het leent hoe meer je terugkrijgt.

Is niet veel winst uit te halen, maar wel een zekere investering.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 12:33
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
RuffThugg schreef:
Ik beleg in Robeco YDF(Young Dynamic Fund) was leuk, een fonds gericht op jongeren en er word 1x in de zoveel tijd een magazine over uitgegeven waarin alles over beleggen en het fonds zelf staat.

En ik heb KPN, mijn eerste verlies.

In de booming-internetperiode ben ik begonnen, alles ging de beurs op, ging minstens 2 maal over de kop en een dag/week/maand later was het weer bij het begin.
Toen was het inschrijven, laten verdubbelen en je winst pakken, heel easy.
Tot WorldOnline, die kelderde alleen maar. Gelukkig heb ik die overgeslagen, de prospectus was helemaal nix zoals achteraf bleek, maar ja je moet hem natuurlijk wel van te voren lezen.

Goede dingen om in te beleggen?

Vraag jezelf wat dingen af:
Kan ik het geld missen als kiespijn of zijn het m'n zuurverdiende centen?
Wil ik defensief of offensief beleggen? Dus met weinig risico of met veel risico.

Defensief(weinig risico): de kans op verlies is klein, de winst die je kan halen is minder groot.

Offensief(veel risico): de kans op verlies is groter(of groot), de winst is groter.

Zelf aandelen kopen is niet aan te raden als je niet veel geld hebt of niet veel tijd, het beste is immers om een gespreide beurs te hebben en daar heb je veel geld voor nodig en veel tijd om elk aandeel te vogen.

Dus ik zou investeren in een fonds doen, elke bank heeft fondsen en er zijn daarnaast genoeg bedrijven als Robeco die ook fondsen hebben.
Het maakt niet veel uit, maar de bank is een bank en Robeco is een bedrijf dat alleen maar aandelen doet.

En dan kijk je gewoon welk fonds jou het meeste aanstaat.
Zoveel defensief om zoveel offensief, of zoveel% core-aandelen om zoveel %tilt aandelen(betekent in principe hetzelfde als defensief-offensief).

Het gaat er dus gewoon om wat jij met je geld wilt doen?
Overal bestaat wel een fonds voor.
Edit, ik heb al een tijdje nix meer met m'n eigen aandelen gedaan en ook niet echt gekeken duus wat je op dit moment moet gaan kopen, ik zou het niet weten.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:38
Kadaver
Kadaver is offline
Kijk naar hoeveel geld je hebt, en kijk hoe lang je het kwijt kan.probeer gespreid te beleggen in vastgoed, goud etc, aandelen, obligaties. Dit is meer de lange termijn. Dit kun je ook doen met die fondsen waar al het een en ander over gezegd is.

Wil je op korte termijn veel geld verdienen? Ik heb zelf tijdens een fluctuerende beursweek met een inleg van 500 euro in een week 1500 euro te pakken. Het geheim? Opties: speculeren op koersdalingen en koerstijgingen.

Je kunt aandelenopties nemen, maar ook index opties bijvoorbeeld. Het vergt wel enige voorbereiding: fundamentele analyses en technische analyses op de onderliggende waarden van de opties...met name op het korte termijn gedrag van aandelen zou ik technische analyse gebruiken.

Nog mooier is een combinaties van aandelen en aandelenopties. Zo kun je risico's afdekken op koersdalingen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Kadaver schreef:
Kijk naar hoeveel geld je hebt, en kijk hoe lang je het kwijt kan.probeer gespreid te beleggen in vastgoed, goud etc, aandelen, obligaties. Dit is meer de lange termijn. Dit kun je ook doen met die fondsen waar al het een en ander over gezegd is.

Wil je op korte termijn veel geld verdienen? Ik heb zelf tijdens een fluctuerende beursweek met een inleg van 500 euro in een week 1500 euro te pakken. Het geheim? Opties: speculeren op koersdalingen en koerstijgingen.

Je kunt aandelenopties nemen, maar ook index opties bijvoorbeeld. Het vergt wel enige voorbereiding: fundamentele analyses en technische analyses op de onderliggende waarden van de opties...met name op het korte termijn gedrag van aandelen zou ik technische analyse gebruiken.

Nog mooier is een combinaties van aandelen en aandelenopties. Zo kun je risico's afdekken op koersdalingen.

Echt helemaal top om op een scholieren.com te gaan zeggen dat ze opties moeten nemen... *zucht* lijkt me niet verstandig..

Als je vrij gespreid wil beleggen kan je bijvoorbeeld indexbeleggen... dan volg je gewoon de aex of welke beurs dan ook.... een van de bedrijven die dat is bijvoorbeeld parq
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-01-2003, 22:51
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Hangt er van af wat je eigenlijk precies wil....
Je kan het beleggen voor een groot deel aan de bank over laten door te investeren in fondsen... De bank spreidt het geld dan over een aantal aandelen en die "verdienen" daar als het goed is aan.
Als je echter zelf wil gaan gokken op de beus dan kan dat via diverse banken. Zover ik het heb uitgezocht ben je bij lage beleggingen €10.50 kwijt bij de ABN-AMRO. Internetbankieren en de Beleggingsrekening zijn gratis. Deze is zover ik het heb vergeleken het goedkoopste. Bij de wat hogere bedragen wordt de Postbank iets interessanter.
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Uitleg over beleggen gevraagd
Wesseldndap
10 22-10-2014 10:20
Werk, Geld & Recht Beleggen
Jury
16 02-01-2012 14:33
Werk, Geld & Recht Beleggen
J-roenn
1 04-02-2008 14:32
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Beleggen
FRL
14 11-06-2005 18:49
Werk, Geld & Recht Beleggen?
Verwijderd
51 26-01-2004 13:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.