Oud 03-01-2011, 18:48
aleesha
aleesha is offline
Ik ben 16 jaar en ga binnen een korte tijd op mezelf wonen.
Met toestemming van me ouders
En niet echt dat ik problemen thuis heb maar omdat, het eigenlijk nu al tijd is voor mij om op eigen benen te staan.
Alleen heb ik een probleempje, ik vind nergens informatie ik heb overal op internet gezocht en vind helemaal niks.
Met informatie bedoel ik wat ik allemaal vooraf moet regelen.
Misschien dat iemand wat tips heeft ofzo, alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2011, 19:30
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Hoe ga je op jezelf wonen? Onder begeleiding of echt op jezelf? En waar komt het geld vandaan dat je nodig hebt?

Maak ten eerste eens even een lijst van dingen die je uitgeeft. Bijvoorbeeld:
- Huur
- GWL
- Belastingen
- Zorgverzekering
- Extra zorgkosten
- Boodschappen
- Kleding
- Telefoon, tv, internet?

Vul maar aan. Schat wat het ongeveer kost (dat valt op internet te vinden voor verschillende woonvormen en situaties) en kijk of je uitkomt wat inkomen betreft.

Daarnaast moet je een lijstje maken met mensen en bedrijven die allemaal van jouw veranderde situatie moeten weten, en waarom. Je zorgverzekeraar wil ervan weten om je je post te kunnen blijven sturen, de gemeente moet het weten (zowel oude als nieuwe) om je op je nieuwe adres te registreren, je school moet het weten, en misschien krijg je nu wel toeslagen waar je dan geen recht meer op hebt, of heb je juist recht op toeslagen die je nu niet hebt. Dus zet dat ook eens op een rijtje.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 21:55
Verwijderd
Ook handig als je op n rijtje zet wat je binnen nu en pakweg5 jaar nodig hebt, denk hierbij aan de simpele dingen zoals handdoeken en mss nieuwe fiets of bril ofzo maar houd ook ns bij hoeveel geld je nodig hebt voor evt de pil, deo shampoo en wat je gemiddeld uitgeeft aan verjaardagscadeus tijdschriften enz
Met citaat reageren
Oud 04-01-2011, 21:39
Catch
Catch is offline
Verzekeringen, plus afspraken met je ouders over geld dat zij nu voor jou krijgen. Dat zou moeten worden doorgesluisd naar jou. Krijg je überhaupt geld van ze? Anders red je het niet alleen financieel, tenzij je een huge backup spaarplan hebt.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2011, 22:44
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Je zegt zelf dat je er klaar voor bent, maar doe het echt alleen als je er 100% zeker van bent dat je klaar bent.
Ik heb een vriendin, heel losjes, heel volwassen... Alleen zij ging ook op kamers, maar toen ze voor het eerst in haar kamer sliep kreeg ze vanuit het niets paniekaanvallen... Nu durft ze ook niet zo goed meer te logeren bij vriendinnen enz.
Ik bedoel maar, weet gewoon heel zeker dat je er zelf klaar voor bent...

En als je dat bent, Succes!!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 09:53
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Wat wordt gezegd: weet je dat het een behoorlijk grote stap is? Je moet vaak groeien in dit soort zaken. Als je aangeeft dat je totaal niet weet waar je aan moet denken, moet dat toch een belletje doen rinkelen over de vraag hoe zelfstandig je bent.
Ik zou me niet direct zorgen maken over paniekaanvallen. Dat is wel het andere uiterste.

Maar goed, hier vraag je niet om.
Bedenk je heel goed dat je als 16-jarige tegen situaties aan zult lopen waarbij ze willen dat je 18 bent. Zo mag je nog niet zelf een huurcontract ondertekenen. Je hebt geen recht op zorg- of huurtoeslag of een uitkering. Als je studeert, dan heb je wel recht op stufi, maar dit bedrag is standaard te laag om van rond te komen.

Op jezelf gaan betekent niet alleen dat je per maand voldoende inkomsten nodig hebt voor je vaste lasten. Een buffer is erg fijn en zelfs heel erg nodig. Je energierekening kan hoger uitvallen (bijbetalen) en je zult ook geld over moeten hebben voor bijvoorbeeld gemeentebelastingen. Ook kan er een apparaat in huis stuk gaan.

De meeste jongeren besluiten op kamers te gaan, om zo langzaamaan hun verantwoordelijkheid én de kosten op te bouwen. Op jezelf kost veel geld, ik zelf werk er bijvoorbeeld bijna fulltime voor.
Overleg dit heel goed met je ouders, spring niet in het diepe. Zeggen dat je er klaar voor bent is soms nog maar de helft van het daadwerkelijk zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Op mezelf wonen
Chimpiieemx
6 29-06-2012 23:55
Werk, Geld & Recht Op jezelf wonen en vraagjes
Duchess!
10 25-01-2011 00:36
Werk, Geld & Recht Op mezelf in Veendam wonen
ColinC
19 11-08-2010 15:40
Werk, Geld & Recht op kamers: krijgt de huisbaas bericht?
L_biemans
14 26-05-2009 00:15
Werk, Geld & Recht Op mezelf wonen..
LFisch
53 03-04-2008 13:40
Werk, Geld & Recht Op jezelf wonen?
Verwijderd
19 07-02-2005 19:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.