Oud 11-07-2011, 15:09
Verwijderd
tijd voor een discussie en geschikt voor dit subforum:


Het minimumloon geldt voor werknemers van 23 tot 65 jaar. Alle werknemers hebben recht op dit minimumloon. Het minimumloon is ingesteld door de Rijksoverheid om werknemers te beschermen tegen onderbetaling. Daarnaast is er het minimumjeugdloon. In dit artikel: de hoogte van het minimumloon, het minimumuurloon en minimumjeugdloon per januari en juli 2011.[1]

wat nu de hoogte is van het minimumloon verandert ieder jaar en wordt door ministrieel besluit vastgelegd. zo verdient een jonger iemand veel minder dan een ouder iemand.
[2]

Er zijn veel voorstanders van dit concept, maar ook tegen standers.Maar wat vind jij er van? Is het eerlijk dat jongere uitgebuit worden? of is dat juist bescherming?


bronvermelding:
[1]: http://financieel.infonu.nl/geld/628...1-uurloon.html
[2]: http://www.rijksoverheid.nl/document...nimumloon.html zie je de loonlijsten staan. Een groot verschil zie je als je 23 ouder met een 15 jarige vergelijkt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2011, 15:35
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Er zijn veel voorstanders van dit concept, maar ook tegen standers.Maar wat vind jij er van? Is het eerlijk dat jongere uitgebuit worden? of is dat juist bescherming? .
Hoezo worden jongeren uitgebuit?
En verder als korte reactie: een werkgever mag altijd méér loon geven dan het minimumloon; zonder minimumloon zouden mensen (en jongeren) vast niet altijd de hoogte van het minimumloon verdienen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 16:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoezo worden jongeren uitgebuit?
Zelfde werk, minder loon. Zeker het onderscheid tussen 18 en 23 slaat helemaal nergens op.

Voor 15-18 kan ik er nog wel in komen, omdat werken in die leeftijd in zekere zin ontmoedigd moet worden. Iemand kan dan bijverdienen, maar hoort nog niet serieus te werken, i.v.m. met een opleiding doen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 16:40
Verwijderd
Een werkgever is inderdaad niet verplicht aan dit loon te houden; Het mag altijd hoger. Dus ik vind het wel degelijk goed; Het geeft tenminste een bescherming dat iedereen GENOEG verdiend.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Een werkgever is inderdaad niet verplicht aan dit loon te houden; Het mag altijd hoger. Dus ik vind het wel degelijk goed; Het geeft tenminste een bescherming dat iedereen GENOEG verdiend.
Ja, nee..klopt. Maar wat T_ID voorstelde? is dat wel correct? Iemand met een bijbaantje achter de kassa(18 jaar) moet minder verdienen dan iemand die 20 jaar is?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 17:57
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ja, nee..klopt. Maar wat T_ID voorstelde? is dat wel correct? Iemand met een bijbaantje achter de kassa(18 jaar) moet minder verdienen dan iemand die 20 jaar is?
Dat is het enige kritiekpuntje dat ik bij het minimumloon zou hebben. Iemand van 17 jaar die achter de kassa zit en hetzelfde doet als iemand van 45 die achter de kassa zit doen toch hetzelfde werk. Toch krijgt degene van 17 jaar minder geld.

Desondanks ben ik voorstander van het systeem. Het zorgt ervoor dat iedereen in ieder geval een bepaald bedrag per maand verdient en niet voor een hongerloontje werkt. Dat aspect vind ik toch belangrijker dan het feit dat mensen die hetzelfde werk doen en toch iets jonger zijn dan de rest minder loon krijgen. Die persoon krijgt in ieder geval een bepaald bedrag, dat had zonder het wettelijk minimumloon ook lager kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 18:23
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind de keuze voor leeftijd niet heel logisch als het gaat om de loonbepaling.
Liever zou ik kiezen voor ervaringsjaren. Zo gaat het in overige bedrijven ook: heb je meer werkervaring dan sta je een treetje verder in de CAO en verdien je net wat meer.
Ik denk dat het dan ook iets eerlijker is. Iemand met een paar jaar ervaring werkt doorgaans sneller en beter dan iemand met nog geen ervaringsjaren.
Natuurlijk is dat onderscheid bij vakkenvullen iets minder groot als bij sommige andere banen, maar toch lijkt me dat eerlijker dan salaris op leeftijd.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 21:23
UnrealNL
UnrealNL is offline
Ik vind dat het een goed idee is, maar de uitvoering klopt nog niet echt.
Toen ik 15 jaar was verdiende ik het minimumloon van 2,50 bruto per uur.
Daarvoor stond ik wel te zwoegen!

Ik vind dat de minimum jeugdlonen sowieso omhoog moeten want dit zijn bedragen die nergens op slaan.

Ten tweede helpt het alsnog niet veel, je zou denken met die lonen van tegenwoordig dat er geen verschil is tussen een 16 jarige of een 18 jarige.
Dus wel, want veel bedrijven discrimineren nu al op leeftijd en hebben liever 16 jarige dan 18 jarige.
Zo jong mogelijk, hoeven ze ook zo min mogelijk te betalen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 11:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Nou, als het niet zo laag zou zijn, zou er voor mensen onder de 18 waarschijnlijk een stuk minder werk zijn. Want waarom zou je minderjarigen aannemen die minder sterk en minder volwassen zijn, en bovendien nog wat aansprakelijkheid met zich meebrengen binnenhalen, als je ze evenveel moet betalen als een volwassene?


Dat is dan ook het argument tegen het systeem met een minimumloon: als dat er niet is ontstaan er meer banen, omdat je bepaalde activiteiten gewoon niet kunt doen voor een hoger loon, maar wel als het lager is.

Ik bedoel, als dat er niet was zou ik, zelfs als student met een inkomen ver beneden bijstandsniveau, een advertentie voor huishoudelijke hulp kunnen zetten voor € 2 per uur en dan wachten of iemand zo gek is dat te doen. Zelfs werk ik voor bijna een tientje per uur, dus het loont dan om iets uit te besteden.
Nu kost dat je zo zes of zeven keer zo veel vanwege het minimumloon, en nemen mensen alleen huishoudelijke hulp op indicatie van ggz of maatschappelijk werk, of als ze het zich echt kunnen veroorloven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 11:58
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Liever zou ik kiezen voor ervaringsjaren. Zo gaat het in overige bedrijven ook: heb je meer werkervaring dan sta je een treetje verder in de CAO en verdien je net wat meer.
Afhankelijk van het soort werk ben ik het met je eens. Maar is iemand die een jaar achter de kassa zit zoveel minder 'goed' dan iemand die al tien jaar achter de kassa zit?
Offtopic: Aan de andere kant, ik heb bijvoorbeeld nog maar 'weinig' werkervaring, maar doe wel meer/moeilijker werk dan mijn collega's, en krijg dus toch (veel) minder uitbetaald vanwege mijn gebrek aan jaren. We vallen namelijk officieel allemaal onder dezelfde functie (ik heb alleen een andere 'taak' daarbinnen).
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Dat is dan ook het argument tegen het systeem met een minimumloon: als dat er niet is ontstaan er meer banen, omdat je bepaalde activiteiten gewoon niet kunt doen voor een hoger loon, maar wel als het lager is.
Bron? Zijn er in Texas meer banen en minder werklozen dan hier?

Lijkt me grote kolder. Er zijn niet zo heel veel banen in Nederland die op het minimumloon betaald worden. Vandaag in de De Pers; Het gemiddelde salaris wat een werkgever aan zijn 16 jarige vakantiekrachten betaald is bijna €7 terwijl het minimumloon daar de helft van is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 17:53
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Vandaag in de De Pers; Het gemiddelde salaris wat een werkgever aan zijn 16 jarige vakantiekrachten betaald is bijna €7 terwijl het minimumloon daar de helft van is.
Waar ?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 20:19
Verwijderd
Zijn er uberhaupt mensen die liberataristisch denken?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 10:47
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Goed dat het minimumloon er is, alleen jammer dat werkgevers dat zo letterlijk nemen en dat ook betalen en niet een klein beetje meer....
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Ik vind de keuze voor leeftijd niet heel logisch als het gaat om de loonbepaling.
Liever zou ik kiezen voor ervaringsjaren. Zo gaat het in overige bedrijven ook: heb je meer werkervaring dan sta je een treetje verder in de CAO en verdien je net wat meer.
Ik denk dat het dan ook iets eerlijker is. Iemand met een paar jaar ervaring werkt doorgaans sneller en beter dan iemand met nog geen ervaringsjaren.
Natuurlijk is dat onderscheid bij vakkenvullen iets minder groot als bij sommige andere banen, maar toch lijkt me dat eerlijker dan salaris op leeftijd.
Goed idee, maar het kent vele twijfelpunten. Zo hebben wij dit systeem ook niet, wij hebben het niet over hoelang je er al werkt of hoe oud je bent, maar hoe snel je werkt en je motivatie.

Zo verdien ik, als 14-jarige, meer dan sommige 16-jarige in het bedrijf: Simpelweg omdat zij de motivatie niet hebben en geeneens "de norm" kunnen halen. Ik zou wel willen zeggen wat ik verdien, maar dat kan op dit moment niet: Ik heb een nieuw loon gekregen maar het is nog niet bekend geworden. Het zal wel rond de 4 euro p/u liggen.

Als je "de norm" haalt, krijg je ook nog eens 1 euro p/u extra.

Citaat:
Afhankelijk van het soort werk ben ik het met je eens. Maar is iemand die een jaar achter de kassa zit zoveel minder 'goed' dan iemand die al tien jaar achter de kassa zit?
Offtopic: Aan de andere kant, ik heb bijvoorbeeld nog maar 'weinig' werkervaring, maar doe wel meer/moeilijker werk dan mijn collega's, en krijg dus toch (veel) minder uitbetaald vanwege mijn gebrek aan jaren. We vallen namelijk officieel allemaal onder dezelfde functie (ik heb alleen een andere 'taak' daarbinnen).
Ik zou dan maar eens een gesprek aangaan met je werkgever..
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 16:07
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik zou dan maar eens een gesprek aangaan met je werkgever..
Tja, overheid, CAO en bezuinigingen...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 12:07
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik vind het t/m 18 jaar wel een goed systeem, ik heb namelijk de indruk dat werkgevers anders misschien nog minder zouden betalen. Met andere woorden, het beschermt tegen nog ergere uitbuiting. De categorie 18 t/m 23 jaar vind ik inderdaad eigenlijk ook wel opmerkelijk.

Eigenlijk zouden meer bedrijven het prestatieloon moeten gaan invoeren. Betaald worden naar hoe je functioneert is immers een stuk beter dan betaald worden naar je leeftijd.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2011, 09:02
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Eigenlijk zouden meer bedrijven het prestatieloon moeten gaan invoeren. Betaald worden naar hoe je functioneert is immers een stuk beter dan betaald worden naar je leeftijd.
1) hoe meet je dat? 2) wat ga je meten? 3) hoe voorkom je dat je het verkeerde meet en perverse prikkels stimuleert?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-07-2011, 11:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
het systeem geeft jongeren de kans om sneller werk (en dus het alombelangrijke werkervaring) op te doen, dit tegen lagere betalen, maar enfin die betaling hebben ze doorgaans niet nodig.

het systeem as such is prima, zolang men in de gaten houdt dat het jeugdloon niet te ver achter loopt.

Citaat:
Eigenlijk zouden meer bedrijven het prestatieloon moeten gaan invoeren. Betaald worden naar hoe je functioneert is immers een stuk beter dan betaald worden naar je leeftijd.
das nogal subjectief, bovendien functioneer ik naar wat ik betaald wordt en niet andersom...
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 11:52
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
het systeem geeft jongeren de kans om sneller werk (en dus het alombelangrijke werkervaring) op te doen, dit tegen lagere betalen, maar enfin die betaling hebben ze doorgaans niet nodig.

het systeem as such is prima, zolang men in de gaten houdt dat het jeugdloon niet te ver achter loopt.


das nogal subjectief, bovendien functioneer ik naar wat ik betaald wordt en niet andersom...
Zou jij dan niet beter je best gaan doen als het meer oplevert dan dat je nu krijgt?
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 15:48
Bugz
Avatar van Bugz
Bugz is offline
Ik ben voorstander van het minimumloon onder andere om de argumenten die anderen voor mij al heel goed hebben verwoord. Alleen wat ik nog miste in dit topic is het volgende:

Iemand van 17 verdient nu normaal gesproken wel minder dan iemand van 30, maar vergeet niet dat die persoon van 30 ook 17 is geweest en toen ook minder verdiende. Uiteindelijk verdient iedereen dus evenveel.

Maar ook voor iedereen geldt: Als je vind dat je te weinig verdient om rond te komen in jouw persoonlijke situatie, dan kun je gewoon om loonsverhoging vragen natuurlijk. Dat lukt vaak ook nog! En anders zullen ze je heus niet ontslaan alleen omdat je het hebt gevraagd. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Doe het alleen wel netjes, bijvoorbeeld zo: "Ik kom niet (of moeilijk) rond van mijn salaris, is er iets wat ik kan doen zodat ik hier meer kan verdienen?" Dan toon je gelijk je goede inzet en het zegt ook iets over je motivatie, maar stiekem vraag je gewoon ordinair om loonsverhoging
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 20:50
twijfel
twijfel is offline
Uitgebuit? Dat valt toch ook wel weer mee...
Heb me er niet erg in verdiept, maar bedenk wel dat oudere mensen vaak meer ervaring hebben en zo mogelijk beter werk leveren. Daar tegenover kan je wel bedenken dat jongere mensen vaak nog een betere conditie hebben ( denk aan zwaarder werk, zoals bij de verpleging, veel tillen enzo.) en misschien wel meer werk per tijdseenheid afleveren.

Ik weet het eigenlijk niet. Maar de ervaring zal er ook wel mee te maken hebben.

x
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 20:43
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Ik ben voor een minimumloon, sowieso vanwege het voorkomen van uitbuiting en ook dat er toch nog ergens een minimum grens is die reeel is met het prijsniveau van de huidige markt.

Ik vind het ook heel logisch dat iemand vna 16 minder verdiend dan iemand van 28. Die laatste persoon heeft hel wat meer vaste lasten (doorgaans) dan iemand van 16. Voor 3 euro per uur kan je geen hypotheek betalen bij wijze van.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 22-08-2011, 15:33
Verwijderd
Citaat:
1) hoe meet je dat? 2) wat ga je meten? 3) hoe voorkom je dat je het verkeerde meet en perverse prikkels stimuleert?
Gewoon hoeveel collie per uur je vult
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 19:07
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Ik ben voorstander.
Omdat er dan niemand voor een belachelijk laag loon kan worden uitgebuit.
Wat ik wel vind, is dat de minimunjeugdlonen wel wat omhoog mogen soms.
Ik wou op een gegeven moment ook een baantje, en dan zou ik er 2,- per uur voor krijgen.
Dat vind ik echt zo laag! Begin dan bij 4,- per uur, en ga wat langzamer omhoog tot 23 jaar.
(Overigens heb ik dit omzeilt door tijdschriften te gaan bezorgen, verdiende wel iets meer.)
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2011, 06:41
Groentensoep
Groentensoep is offline
Jongeren uitgebuit?

Vergeet niet dat jongeren ook heel veel dingen niet mogen. Max. zoveel uur per week, niet meer dan zoveel kilo tillen, etc. Als je minimum loon tussen 15 en 23 vrijwel gelijk trekt, waarom zou iemand dan nog jonge, eigenwijze pubertjes willen inhuren ipv volwassenen?

Daarbij, uitbuiten is het zeker niet. Ga naar afrika of china; daar is sprake van uitbuiting.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht *DISCUSSIE* Minimumloonregels zouden moet worden aangepast?
ikbenschipper1
28 02-07-2006 15:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat zijn JOUW politieke standpunten?
Evito
150 15-05-2003 20:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.