Oud 10-02-2013, 17:46
GebruikersBob
GebruikersBob is offline
Goedemiddag,

Zijn er mensen op dit forum die tips kunnen verstrekken om snel een eigen woning te kunnen vinden? Ik vind een koopwoning een nogal risicovolle aangelegenheid. Een huurwoning heeft mijn voorkeur. En dan zijn er sociale huurwoningen, vrije huurwoningen en that's it? Vrije sector is vrij onbetaalbaar voor mij, wat zijn mijn mogelijkheden om snel een woning te vinden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2013, 11:59
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Een woning kopen is geen risicovolle aangelegenheid. Het ligt er aan of jij een stabiele inkomenssituatie hebt en daarmee de hypotheekverstrekker kunt overtuigen dat een hypotheek aan jou 'toevertrouwd' is. Daar zit 'm de kneep: het is crisis en banken verstrekken niet meer zo snel een hypotheek (vaak juist niet meer in situaties die voorheen wel heel gebruikelijk waren om een hypotheek bij toe te staan). Ook de regering heeft de regels aangescherpt, waardoor hypotheken hogere maandlasten met zich meebrengen er er minder geleend kan worden.

Als je aangeeft dat je vrije sector niet kunt betalen, dan zal een hypotheek niet voor de hand liggen.
Dan zul je inderdaad voor een sociale sector woning / appartement moeten gaan, of de huur van een kamer.
Sociale huur is tot (uit m'n hoofd) €680,- huur per maand en dan kun je, als je aan diverse eisen voldoet, huurtoeslag krijgen. Kijk hiervoor op toeslagen.nl. Tot 23 jaar gelden aangepaste regels voor de huurtoeslag. Zo geldt een lagere maximale huur en krijg je ook minder toeslag.

Voor sociale huur mag je inkomen niet hoger zijn dan zo'n €34.000,- en je moet 18 jaar of ouder zijn. Ook moet je ingeschreven staan bij een corporatie (of overkoepelende organisatie, zoals Woningnet).
Als je nu niet ingeschreven bent, wordt het lastiger om (snel) een woning te vinden. Zeker als je in de Randstad woont of een ander gebied met een woningtekort. Maar het begint altijd bij de inschrijving!

Een laatste optie is particulier zoeken: er zijn particulieren die woningen aanbieden die vervolgens alsnog qua huurprijs in de sociale sector vallen. Het komt minder vaak voor, maar het bestaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wereldarmoede
Gatara
5 27-06-2007 10:18
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Seksualiteit Sekshoroscopen!
Elister
81 14-07-2004 16:27
Seksualiteit Beffen
The_Vampire
15 04-03-2003 20:22
Liefde & Relatie Een gesprek beginnen
Dotcom
12 05-12-2002 11:57
Liefde & Relatie contact leggen met een leuke meid
Dotcom
13 05-03-2002 16:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.