Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2011, 18:09
Verwijderd
Over school raken we maar niet uitgesproken. Onderwijssystemen willen nogal eens veranderen. Iedereen heeft er wel een mening over.

Hoe zie jij de ideale school? Welke vakken zijn volgens jou het belangrijkst en hoe moeten de lessen gegeven worden? Hoe zie jij het beroepsonderwijs en hoe denk je over excursies? En... waar staat het geloof in de school?

Wat voor rol speelt de leraar in het geheel? Hoe zit het met de aansluiting op de praktijk? De kosten? Het onderwijs is zo veelzijdig, je hoeft er niet over uitgepraat te raken.

Hier is dus jouw kans om jouw visie op het onderwijs te geven. Laat horen hoe jij er over denkt en discussieer met anderen erover. School is altijd in beweging en altijd actueel.

Laatst gewijzigd op 19-06-2011 om 21:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2011, 16:43
Verwijderd
Mijn mening over de 'ideale school' is dit;

In de 1e, 2e en 3e gewoon veel lessen, dus zoals het systeem is. Langzamerhand in de 3e steeds meer zelfstandig laten werken, zodat in de 4e, 5e en eventueel zesde je maar een aantal lessen (niet meer dan nodig, wat nu wel gebeurd) op school hoeft bij te wonen. Maar niet dat jij tussenuren op school krijgt, maar thuis kunt werken.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 18:48
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Mijn mening over de 'ideale school' is dit;

In de 1e, 2e en 3e gewoon veel lessen, dus zoals het systeem is. Langzamerhand in de 3e steeds meer zelfstandig laten werken, zodat in de 4e, 5e en eventueel zesde je maar een aantal lessen (niet meer dan nodig, wat nu wel gebeurd) op school hoeft bij te wonen. Maar niet dat jij tussenuren op school krijgt, maar thuis kunt werken.
Ik vind dit eigenlijk ook wel een goed idee. Zo word je al op de middelbare school een beetje voorbereid op de universiteitsleven..
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 20:20
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Mijn mening over de 'ideale school' is dit;

In de 1e, 2e en 3e gewoon veel lessen, dus zoals het systeem is. Langzamerhand in de 3e steeds meer zelfstandig laten werken, zodat in de 4e, 5e en eventueel zesde je maar een aantal lessen (niet meer dan nodig, wat nu wel gebeurd) op school hoeft bij te wonen. Maar niet dat jij tussenuren op school krijgt, maar thuis kunt werken.
Uiteraard is dit een mogelijke optie. Toch denk ik niet dat dit soort onderwijs in de komende 10 jaar zal ontstaan. Puur omdat grofweg het grootste gedeelte van de leerlingen toch aan een touwtje vastgehouden moeten worden en (nog) niet de verantwoordelijkheid van 'zelfstudie' aankunnen. Daarnaast is er nog een groep leerlingen die het niveau qua kennis wel aankan, maar waarvoor begeleiding en lessen toch erg belangrijk zijn.

Een 'ideale' school zal voor iedereen persoonlijk zijn. Zo - vind ik - het zoals het bij mij op school geregeld is grotendeels in orde, wel ermee rekening houdende dat ik een switch heb gemaakt van school en zodoende de onderbouw op een andere school heb gedaan ( die werd gesloten vanwege te weinig leerlingen + schuld en ondertussen al volledig is gesloopt ) en de bovenbouw op mijn huidige school. In de bovenbouw is het namelijk zo dat je 30 uur les hebt per week, waarvan ( +/- ) 20 uur vast les en ( +/- ) 10 uur KWT-uren, uren die je zelf mag inplannen naar beschikbaarheid. Dit geeft je al ruimte voor 'zelfstudie', maar er zijn uiteraard leerlingen die de verantwoordelijkheid hiervoor al niet aankunnen ( zeg maar gerust grofweg 60-75% ) en meer met hun iPhone bezig en met de buren aan het kletsen zijn dan aan hun huiswerk. Toch creëer je met dit systeem ruimte voor leerlingen voor wie de lessen van belang zijn, maar ook leerlingen die gewoon zelfstandig aan de slag willen. Daarnaast kun je tijdens KWT-uren altijd vragen stellen aan de betreffende vakdocent, dus de 'zwakkere' leerlingen in een klas worden niet gelijk in een bos gelaten zonder hulp om eruit te komen.

Wat in mijn ogen een ander werkend systeem zou kunnen zijn is het systeem van een '+'-klas. Je hebt dan een normale reguliere VWO-groep, maar daarnaast nog een speciale VWO+-groep. Leerlingen die in deze speciale groep willen moeten daarvoor wel genoeg motivatie/talent hebben en dat kunnen aantonen middels een gesprek met een mentor of afdelingsleider. In deze speciale groep krijg je dan meer vrijheden zoals minder lesuren naar school, zodat je inderdaad meer thuis kunt doen, maar aan de andere kant krijg je ook meer verdieping krijgt middels projecten. Hiermee zorg je ervoor dat de getalenteerde/gemotiveerde leerlingen extra worden uitgedaagd, terwijl het merendeel van de leerlingen gewoon het reguliere lesprogramma volgt. Ik denk dat zo'n systeem nog wel zou kunnen werken, maar vereist wel enige investering van scholen en het onderwijssysteem.

Al met al moet je nooit willen proberen één algemeen systeem te maken met óf bijna-volledige zelfstudie, óf een volle week vaste lesuren op school. Hiermee benadeel je het getalenteerde deel van de leerlingen of het deel van de leerlingen dat de lesprogramma's voor lief neemt en liever geen extra dingen doet. Middels het KWT-systeem of het zogenaamde '+'-systeem kun je wel een mooi onderscheid maken tussen dit soort typen leerlingen zodat iedereen die uitgedaagd wil worden dat ook kan worden. Maar nee, voor één algemeen systeem zoals ik gequote heb zou ik niet kiezen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 16:33
Verwijderd
Maar die zogenaamde 'KWT-uren' lijken mij dan echt helemaal niks. Ik leer talen namelijk altijd met een laptop, en die heb ik tijdens zo'n 'KWT-uur' niet. Leren uit het boek doe ik niet, dat is voor mij gezien echt tijdverspilling. Voor mij is het vele malen sneller om dit om de laptop met WRTS of Teach2000 te doen.

Wiskunde, natuur-, scheikunde, biologie, geschiedenis en aardrijkskunde zou dan weer wel in een 'KWT-uur' kunnen, maar dat kan netzo goed thuis wat mij betreft

Met jouw laatste 2 alinea's ben ik het mee eens. Dat zou inderdaad een goed systeem zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 16:45
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Maar die zogenaamde 'KWT-uren' lijken mij dan echt helemaal niks. Ik leer talen namelijk altijd met een laptop, en die heb ik tijdens zo'n 'KWT-uur' niet. Leren uit het boek doe ik niet, dat is voor mij gezien echt tijdverspilling. Voor mij is het vele malen sneller om dit om de laptop met WRTS of Teach2000 te doen.
Indien je er toestemming voor hebt mag je je eigen laptop gewoon gebruiken, ook tijdens de lessen. Wel is er een niet-officiële regel bij de talen dat je tijdens KWT-uren niet alleen maar woordjes mag leren, maar dat je ook met opdrachten uit je werkboek aan de slag gaat. Ik weet echter niet of dit bij alle talen zo is.

Citaat:
Wiskunde, natuur-, scheikunde, biologie, geschiedenis en aardrijkskunde zou dan weer wel in een 'KWT-uur' kunnen, maar dat kan netzo goed thuis wat mij betreft
Dat jij de verantwoordelijkheid aankan moge duidelijk zijn en daar kunnen we alle vertrouwen in hebben, maar het grootste deel van de groep kan dat niet en heeft het toch nodig om op school aan het lijntje te worden gehouden. Daarnaast is er altijd een groep leerlingen die de behoefte heeft om tijdens dit soort uren een docent(e) in de nabijheid te hebben voor vragen en hulp. Om dan te gaan zeggen 'jij mag wegblijven, maar jij moet komen' is niet te doen. Wellicht voor één individu, maar niet voor een groter gedeelte van de groep.

Als leerling kun je wel zelf kiezen voor welke KWT-uren je kiest. Als je extra moeite hebt met bijvoorbeeld Wiskunde A, dan vul je dat vak een week 3 keer in o.i.d. en een vak dat beter gaat zoals bijvoorbeeld Duits, een keertje niet. Als voor jouw geldt dat je talen liever niet kiest, dan doe je dat niet. Maar dan zul je wel een ander vak moeten inplannen. Daar kun je dan eventueel om iets vragen waarmee je je kunt verdiepen, zo kun je an sich ook je eigen tempo aanhouden .

TS: wat ik me nog afvroeg; hoe zou jij je 'ideale school'-visie in de praktijk willen zien, rekening houdend met onder andere het minder-getalenteerde/minder-gemotiveerde deel der leerlingen?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 20:38
Verwijderd
@Kessa; Niet. Daar had ik nog niet echt rekening mee gehouden
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 21:00
Kesa
Kesa is offline
Okey, geeft niets hoor . Als je je er ooit een voorstelling van kunt maken, laat het vooral zien!

Zijn wij trouwens de enigen met een bepaalde visie , of vinden de meesten het wel goed zo met het onderwijssysteem zoals heden ten dage?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 10:33
Verwijderd
Even een upje hoor, ik ben ook benieuwd naar de mening van anderen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 20:29
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik vind het een leuk topic, omdat ik het afgelopen half jaar een basisschool heb opgezet aan de hand van een visie en daar een onderwijsconcept aan heb verbonden (en de rest van een schoolplan). Ik vind het lastig op de middelbare school, omdat je daar zoveel verschillende soorten stromingen weer hebt. Ik ben van mening dat een vmbo-klas al weer anders moet werken dan een vwo-klas. Ik zal even kijken of ik aan de hand van een kort stukje over wat ik vind in de richting van een visie(ontwikkeling) kom.

Ik ben van mening dat kinderen verantwoordelijkheid hebben over hun eigen werk. Die verantwoordelijkheid moet al op de basisschool worden bevorderd, evenals zelfstandigheid. Dit bijvoorbeeld door middel van het werken met weektaken. Dit kan op de middelbare school gewoon door worden gezet. Hierbij dus in ogenschouw nemen dat niet ieder kind dezelfde verantwoordelijkheid aankan. Ik ben van mening dat er al gelijk moet worden gewerkt met toetsweken. Dit kan opgebouwd worden door in de brugklas bijvoorbeeld een toetsweek in te voeren. In klas 1 en 2 bv 1 toetsweek in het jaar en in klas 3 2 toetsweken, klas 4 3 etc. Zo worden kinderen voorbereid op het beroepsonderwijs.

Ik vind dat in de brugklas nog moet worden gekeken naar het huiswerk. Of het gemaakt is kan bijgehouden worden in een klassenmap. Op een gegeven moment wordt het steeds meer de verantwoordelijkheid van de leerling. Natuurlijk zijn er kinderen die het dan niet meer doen, maar ze moeten zelf op hun bek gaan bij de tentamens om de gevolgen te ondervinden. Ik hoop door ze te laten opgroeien met het systeem en de verantwoordelijk te zorgen dat ze deze verantwoordelijkheid ook nemen.

Verder vind ik KWT-uren wel een goed systeem, maar dan gewoon om huiswerk te maken en niet per se om te leren. Als bv blijkt dat je alles al af hebt (afgetekend) dan kan je wat mij betreft gewoon weg. Ik vind de mentor ook heel belangrijk en deze moet erg betrokken zijn bij de leerlingen. De relatie tussen leerkracht en leerling moet goed zijn en er moet sprake zijn van wederzijds vertrouwen. De leerling moet geloven dat wat de leerkracht doet goed voor hem is en niet onrechtvaardig of whatever. Samenwerking vind ik ook erg belangrijk. Ik vind dat scholen meer moeten doen aan vakoverstijgend onderwijs in de vorm van projecten. Het zou goed zijn om gewoon eens per week projecturen te hebben waarbij een aantal vakken geïntegreerd met elkaar zijn. De wereld is één geheel en ervaar je ook niet als afzonderlijke vakken.

Kesa, hoe zie jij die projecten voor verdieping van de + groep voor je?
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 22:38
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik ben van mening dat er al gelijk moet worden gewerkt met toetsweken. Dit kan opgebouwd worden door in de brugklas bijvoorbeeld een toetsweek in te voeren. In klas 1 en 2 bv 1 toetsweek in het jaar en in klas 3 2 toetsweken, klas 4 3 etc. Zo worden kinderen voorbereid op het beroepsonderwijs.
Bij ons op school hebben alle klassen 5 toetsweken per jaar, vanaf de brugklas aan. Het worden bij ons echter wel 'Schakelweken' genoemd. In de lagere klassen worden tijdens dit soort weken ook wel eens projecten of uitstapjes gedaan ( bijvoorbeeld rond Kerst naar de Kerstmarkt in Keulen ). Vanaf de 4e krijg je nog wel alleen maar toetsen. Volgens mij zijn er nooit problemen met dit soort weken, dus in principe kun je vanaf de brugklas al gewoon starten met het opzetten van toetsweken/Schakelweken.

Citaat:
Ik vind dat in de brugklas nog moet worden gekeken naar het huiswerk. Of het gemaakt is kan bijgehouden worden in een klassenmap. Op een gegeven moment wordt het steeds meer de verantwoordelijkheid van de leerling. Natuurlijk zijn er kinderen die het dan niet meer doen, maar ze moeten zelf op hun bek gaan bij de tentamens om de gevolgen te ondervinden. Ik hoop door ze te laten opgroeien met het systeem en de verantwoordelijk te zorgen dat ze deze verantwoordelijkheid ook nemen.
Eens. Toch heb ik de afgelopen jaren in de groep waarin ik zat gemerkt, dat sommigen pas op het laatste moment hun verantwoordelijkheid namen en zo nog voor het eindexamen geslaagd zijn. Verder ben ik het volledig met je eens, in de onderbouw moet het nog bijgehouden worden of een leerling het huiswerk heeft gemaakt, in de bovenbouw is de eigen verantwoordelijkheid van belang. Wel vind ik dat als het met sommige leerlingen echt 'bergaf' gaat, de docent(e) een klein stukje verantwoordelijkheid heeft om de leerlingen weer op het goede pad te brengen. Als de betreffende leerlingen tenminste mee wil werken.

Citaat:
Verder vind ik KWT-uren wel een goed systeem, maar dan gewoon om huiswerk te maken en niet per se om te leren. Als bv blijkt dat je alles al af hebt (afgetekend) dan kan je wat mij betreft gewoon weg.
Dat 'gewoon weg gaan' is toch niet zo eenvoudig. Vaak gebeurt het dan dat leerlingen op de gangen blijven hangen of zich nutteloos gaan maken in het OLC ( Open Leer Centrum, je kent het wel, een ruimte met veel computers en tafels waaraan je kunt werken ). De KWT-uren zijn ook uren 'in plaats van' de reguliere uren en moeten gewoon gemaakt worden. Als de leerling klaar is met zijn huiswerk, kan hij/zij eventueel vooruit werken of voor een ander vak gaan werken. Zo blijft het KWT-systeem effectief.

Citaat:
Ik vind dat scholen meer moeten doen aan vakoverstijgend onderwijs in de vorm van projecten. Het zou goed zijn om gewoon eens per week projecturen te hebben waarbij een aantal vakken geïntegreerd met elkaar zijn. De wereld is één geheel en ervaar je ook niet als afzonderlijke vakken.
Hier ben ik het ook mee eens! Wat ik zelf ook belangrijk vind is dat er op scholen meer gewerkt moet worden aan algemene vaardigheden, zoals het houden van presentaties, het goed maken van een werkstuk ( de goede structuur daarin aanbrengen e.d. ) en het werken in groepsverband en individueel. Er is een groep leerlingen die soms iets moeten presenteren, maar niet weten hoe of wat. Door er structureel aandacht aan te besteden kan dit verbeteren en lijkt mij - zeker voor de toekomst en een vervolgopleiding op het HBO of WO - belangrijk.

Citaat:
Kesa, hoe zie jij die projecten voor verdieping van de + groep voor je?
Hm, ik dacht aan het volgende. Je moet weten dat niet alle leerlingen een vakkenpakket hebben waarmee ze de verplichte uren in de bovenbouw gevuld hebben en zodoende 20, 40, 60, 80 tot 120 uur missen. Die uren moeten de leerlingen in de bovenbouw dan aanvullen d.m.v. 'keuzemodules', waar je buiten je gewone rooster aan deel moet nemen. Deze keuzemodules zijn kleine projectjes die verdieping bieden voor bepaalde vakken. Zo kun je kiezen om bijvoorbeeld een module 'rechten' te doen, waarbij een bezoek aan de Rechtbank inbegrepen is.

Dit soort projecten, die tijdens de keuzemodules worden gedaan, zou je in principe kunnen integreren in de '+'-groepen. Naast de reguliere stof over de rechtsstaat in Nederland en het rechtssysteem zoals we dat in Nederland kennen en dat tijdens maatschappijleer wordt behandelt, kan er dan verdieping worden gegeven over het recht zelf. Leerlingen gaan rollenspellen doen, gaan zich in een bepaald recht verdiepen etc. en gaan tenslotte naar de Rechtbank om te kijken hoe een rechtszaak in de praktijk gaat. Hier is in de reguliere klassen meestal geen tijd voor. Dit als voorbeeld.

Zo kun je voor alle vakken wel projecten bedenken. Ze gaan verder dan de reguliere stof en bieden een verdiepende kijk in het vakgebied. Bij Wiskunde bijvoorbeeld staan vaak kleine projecten in het boek die vaak worden overgeslagen ( ik kan me niet herinneren dat ik de afgelopen zes jaar meer dan één zo'n project heb moeten maken ), die in de +-klas wel aan de orde kunnen komen, ter verdieping. Uiteraard moet er wel een goede balans gevonden worden tussen het aantal uren dat leerlingen op school moeten zijn voor de lessen, en de tijd dat leerlingen zelfstandig thuis of op school aan de slag gaan. Ook moet natuurlijk wel voldoende aandacht blijven bestaan aan de gewone lesstof en moeten de verdiepingsprojecten niet gaan overheersen, maar een bijzaak vormen aan het gewone lesprogramma.

Ik merk trouwens dat dit geen topic is voor mensen die 'snel' even de reacties willen lezen .
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 08:45
Verwijderd
Ik wilde ook nog toevoegen dat ik vind dat er meer gewerkt moet worden aan presentaties. Ik zit nu in de 4e en in de onderbouw heb ik nog nooit een presentatie hoeven houden, niet eens even voor de klas staan om wat te vertellen over bepaalde dingen. Nu ik in de 4e zit heb ik in een heel jaar tijd 1x een presentatie moeten geven, en 1x een betoog moeten houden. Op de basisschool hadden wij vanaf groep 3 al spreekbeurten en ik ben ervoor om dat in de onderbouw ook gewoon in te stellen. Niet iedereen heeft op de basisschool geleerd hoe hij/zij voor de klas moet staan en de klas aan moet spreken en als er dan in de bovenbouw van je verwacht wordt dat je een goede presentatie houdt dan is dat voor de meeste niet echt fijn. Ik ben er dus voor om sowieso het aantal presentaties omhoog te gooien. En inderdaad, de werkstukken ook. Ik geloof dat ik nog maar 2x een werkstuk heb moeten maken, en dan vond ik het nog een klein werkstuk ook. Op de basisschool waar ik zat moest je in groep 8 een werkstuk met 10 hoofdstukken maken, en in de onderbouw was dit toch gauw 4/5 hoofdstukken.
Zo vind ik ook dat je in de bovenbouw niet bij elk hoofdstuk een so moet krijgen. En ook niet na elk hoofdstuk een proefwerk moet krijgen. Dat hebben wij wel op onze school, en het is leuk dat je het in stapjes moet leren maar ik vind dat een leerling moet leren om veel stof in 1x te leren. En ja, dan moet je plannen. Op het hbo of de universiteit krijg je ook niet om de 3 paragrafen een toets dus ik vind dat dat op de middelbare school al geleerd moet worden. En de leerlingen die dit niet kunnen die moeten er begeleiding in krijgen zodat ze kunnen leren hoe je dit kan aanpakken. Ik ben er sowieso voor om aan het begin elke leerling te begeleiden.

Verder ben ik er ook voorstander van dat kinderen in de brugklas worden begeleid met huiswerk. Sommigen leerlingen hebben nog nooit huiswerk gehad, of valt het heel erg tegen dat ze ineens zoveel huiswerk moeten plannen. Ik vind dat er onder mentoruur naar het plannen van huiswerk gekeken moet worden en als een leerling het niet kan dat degene hulp krijgt. Vooral in de bovenbouw is het belangrijk om te plannen, en als je jezelf altijd heb aangeleerd dat het toch wel lukt kom je waarschijnlijk in de problemen als je in de bovenbouw komt.

En Kesa, ik begrijp jou ook met je verdiepingsprojecten en ik zou het zelf ook erg leuk vinden maar ik denk niet dat er heel veel animo voor is. Ik denk niet dat leerlingen langer op school willen zitten om verder in te gaan op een bepaalde stof. Ik ben er dan wel weer voor dat er meer praktijk dingen gedaan moeten worden, zoals inderdaad bijvoorbeeld een bezoekje aan de rechtbank. Dat heb ik dit jaar moeten doen met maatschappijleer, en het is leuk en erg leerzaam. Ik denk dat als meerdere dingen in de praktijk gezien worden je de leerlingen enthousiast kan maken voor een vak.

En ik ben er voor om de leerlingen een keuze te laten maken of ze extra willen sporten op school. Bij mij op school kan je op vrijdagmiddag ervoor kiezen om extra te sporten, de hele school is dan (meestal) om 2 uur uit. Leerlingen kunnen zelf kiezen wat ze voor sport willen doen en gaan dit dan met een groepje en onder begeleiding doen. Vooral die ontspanning naast school vind ik belangrijk, aangezien niet elke leerling de kans krijgt om te sporten.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 11:39
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik ben er dus voor om sowieso het aantal presentaties omhoog te gooien. En inderdaad, de werkstukken ook.
Wat belangrijker is, is dat leerlingen structureel worden voorbereid voor dit soort dingen. In de onderbouw moeten de 'basisbeginselen' gewoon worden uitgelegd over hoe je een presentatie houdt of een werkstuk maakt. In de bovenbouw kun je hier een meer wetenschappelijke draai aan geven.

Citaat:
Zo vind ik ook dat je in de bovenbouw niet bij elk hoofdstuk een so moet krijgen. En ook niet na elk hoofdstuk een proefwerk moet krijgen. Dat hebben wij wel op onze school, en het is leuk dat je het in stapjes moet leren maar ik vind dat een leerling moet leren om veel stof in 1x te leren.
Dit klopt helemaal. Maar in de bovenbouw verandert dat in de loop van de tijd hoor. Eerst een hoofdstuk, dan een paar hoofdstukken om uiteindelijk een boek te moeten kennen of gewoon alle stof voor je eindexamen .

Citaat:
En Kesa, ik begrijp jou ook met je verdiepingsprojecten en ik zou het zelf ook erg leuk vinden maar ik denk niet dat er heel veel animo voor is. Ik denk niet dat leerlingen langer op school willen zitten om verder in te gaan op een bepaalde stof.
De '+'-klas baseert zich juist op het principe dat je meer zelfstandig de ruimte krijgt en dus minder vaste lessen per week hebt. Je kunt dan kiezen of je thuis ermee aan de slag gaat of eventueel op school op werkplekken. Het is meer een vervanging van het reguliere rooster dan iets wat er nog eens bij komt. Dat wordt dan ook mogelijk omdat er met die klas sneller door de gewone stof wordt gegaan.

Als ik overigens zo her en der rondkijk merk ik dat er hier op deze site ook mensen zitten die zich vervelen tijdens de lessen en voor wie het allemaal maar traag gaat. Juist voor die mensen kun je dit soort klassen met projecten vormen. Je zult er geen klassen vol mee krijgen, maar +/- 15 leerlingen per leerjaar op het VWO bovenbouw ( en wellicht ook op HAVO ) zul je er toch wel mee kunnen vullen, is mijn inschatting.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 14:45
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik wilde ook nog toevoegen dat ik vind dat er meer gewerkt moet worden aan presentaties. Ik zit nu in de 4e en in de onderbouw heb ik nog nooit een presentatie hoeven houden, niet eens even voor de klas staan om wat te vertellen over bepaalde dingen. Nu ik in de 4e zit heb ik in een heel jaar tijd 1x een presentatie moeten geven, en 1x een betoog moeten houden. Op de basisschool hadden wij vanaf groep 3 al spreekbeurten en ik ben ervoor om dat in de onderbouw ook gewoon in te stellen. Niet iedereen heeft op de basisschool geleerd hoe hij/zij voor de klas moet staan en de klas aan moet spreken en als er dan in de bovenbouw van je verwacht wordt dat je een goede presentatie houdt dan is dat voor de meeste niet echt fijn. Ik ben er dus voor om sowieso het aantal presentaties omhoog te gooien. En inderdaad, de werkstukken ook. Ik geloof dat ik nog maar 2x een werkstuk heb moeten maken, en dan vond ik het nog een klein werkstuk ook. Op de basisschool waar ik zat moest je in groep 8 een werkstuk met 10 hoofdstukken maken, en in de onderbouw was dit toch gauw 4/5 hoofdstukken.
Zo vind ik ook dat je in de bovenbouw niet bij elk hoofdstuk een so moet krijgen. En ook niet na elk hoofdstuk een proefwerk moet krijgen. Dat hebben wij wel op onze school, en het is leuk dat je het in stapjes moet leren maar ik vind dat een leerling moet leren om veel stof in 1x te leren. En ja, dan moet je plannen. Op het hbo of de universiteit krijg je ook niet om de 3 paragrafen een toets dus ik vind dat dat op de middelbare school al geleerd moet worden. En de leerlingen die dit niet kunnen die moeten er begeleiding in krijgen zodat ze kunnen leren hoe je dit kan aanpakken. Ik ben er sowieso voor om aan het begin elke leerling te begeleiden.
Je zegt dat je in de bovenbouw niet na alle hoofdstukken een S.O of een toets moet krijgen, omdat er dan niet geleerd wordt om grote delen stof in 1 keer te leren.

Wordt dit probleem dan niet opgelost door het geven van ED/SE-proefwerken in de toets weken, over meerdere hoofdstukken, of soms zelfs over het hele boek. Ik zit nu namelijk midden in de ED-week, en ik heb bijv. voor scheikunde ook om het hoofdstuk een toets gehad, waarmee ik prima kon leven en de stof in stapjes onder de knie kreeg, Nu krijg ik (dinsdag) een toets over het hele hoofdstuk. Maar die toetsen per hoofdstuk hebben wel geholpen bij het leren van het hele boek, je neemt het gewoon veel sneller op omdat je het al een keer 'in je hoofd hebt moeten stampen'.

Dus ik zie het belang van toetsen en S.O's per hoofdstuk wel in, zeker voor de leerlingen die het moeilijker vinden grote lappen stof in een keer te leren.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 14:27
Verwijderd
Filosofie een verplicht vak maken.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 16:52
DiceGFX
DiceGFX is offline
Liefde bedrijven met een lerares moet legaal worden!

Haha nee ff ontopic:

-Overgangsnormen minder streng maken, dus dat er alleen maar wordt gekeken hoeveel onvoldoendes je hebt en niet naar je totale gemiddelde.
-Handelingsdelen moeten geen effect hebben op je overgang maar je moet ze wel inleveren.
-Handelingsdelen moeten voor een cijfer zijn.
-REPETITIEWEEK afschaffen, nutteloos week.
-LO moet minstens 4 uur per week zijn.

Als deze veranderingen komen dan houd ik van school xD
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Liefde bedrijven met een lerares moet legaal worden!

Haha nee ff ontopic:

-Overgangsnormen minder streng maken, dus dat er alleen maar wordt gekeken hoeveel onvoldoendes je hebt en niet naar je totale gemiddelde.
-Handelingsdelen moeten geen effect hebben op je overgang maar je moet ze wel inleveren.
-Handelingsdelen moeten voor een cijfer zijn.
-REPETITIEWEEK afschaffen, nutteloos week.
-LO moet minstens 4 uur per week zijn.

Als deze veranderingen komen dan houd ik van school xD
mwah.. toetsweek is juist heerlijk relaxed, die mogen ze er van mij inhouden...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 20:03
DiceGFX
DiceGFX is offline
Citaat:
mwah.. toetsweek is juist heerlijk relaxed, die mogen ze er van mij inhouden...
Ik vind dat de toetsweek te veel druk geeft bij sommige leerlingen...

Ja, als je aan het begin van het jaar goed heb gewerkt dan hoef jij je geen zorgen te maken bij de toetsweek.

Maar er zijn echt leerlingen die afhankelijk zijn van de toetsweek, dus als ze de toetsweek verpesten dan blijven zij zitten.

Ja, sommige kunnen hun cijfers op halen door de toetsweek, dat is dan een pluspunt van de toetsweek.

Eigenlijk nu dat ik ze opnoem, weet ik echt niet meer wat er met de toetsweek moet gebeuren haha.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-06-2011, 20:08
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik vind dat de toetsweek te veel druk geeft bij sommige leerlingen...
In de onderbouw zat ik op een school die geen toetsweek had. In de bovenbouw op een andere school wel. Ik vind de toetsweken wel fijn, dan kun je je daarop richten. Anders heb je die toetsen toch wel meestal in een week gepropt, maar heb je ook nog het gewone huiswerk van de vakken die docenten doodleuk blijven opgeven. De druk is dan toch iets groter dan tijdens een aparte toetsweek .
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 08:35
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
mwah.. toetsweek is juist heerlijk relaxed, die mogen ze er van mij inhouden...
Toetswaken mogen ze wat mij betreft er ook gewoon inhouden. Het is in iedergeval wat anders dan de dagelijkse sleur en ook nog eens vrij relaxed. En je wordt natuurlijk beetje bij beetje voorbereid op de examentijd, dus dat je naar school gaat, proefwerk maken (of misschien nog twee erbij, in het geval van mij SE-week), en weer naar huis. Ik vind dat eigenlijk wel heel chill.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat de toetsweek te veel druk geeft bij sommige leerlingen...

Ja, als je aan het begin van het jaar goed heb gewerkt dan hoef jij je geen zorgen te maken bij de toetsweek.

Maar er zijn echt leerlingen die afhankelijk zijn van de toetsweek, dus als ze de toetsweek verpesten dan blijven zij zitten.

Ja, sommige kunnen hun cijfers op halen door de toetsweek, dat is dan een pluspunt van de toetsweek.

Eigenlijk nu dat ik ze opnoem, weet ik echt niet meer wat er met de toetsweek moet gebeuren haha.
Dat blijf je toch wel houden. Wel of geen proefwerkweek: Sommigen zijn altijd afhankelijk van hun laatste cijfer(s).
Met citaat reageren
Oud 01-07-2011, 10:30
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik vind ook dat toetsweken moeten blijven. Niet alleen omdat het je voorbereid op de examens, maar vooral omdat het op het hbo/de universiteit ook zo gaat. Dan heb je ook tentamenperiodes waarin je dus moet presteren. Het lijkt me veel beter om mensen met faalangst er dan geleidelijk op voor te bereiden op de middelbare school en ze daarin te begeleiden, dan om die ineens in het diepe te gooien waardoor ze gigantisch onderuit gaan.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 02-07-2011, 09:30
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik vind ook dat toetsweken moeten blijven. Niet alleen omdat het je voorbereid op de examens, maar vooral omdat het op het hbo/de universiteit ook zo gaat. Dan heb je ook tentamenperiodes waarin je dus moet presteren. Het lijkt me veel beter om mensen met faalangst er dan geleidelijk op voor te bereiden op de middelbare school en ze daarin te begeleiden, dan om die ineens in het diepe te gooien waardoor ze gigantisch onderuit gaan.
Inderdaad, want als je ze niet met toets/SE-weken voorbereid, is ze dat hele eindexamen-gebeuren nog helemaal vreemd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Opvallend nieuws #1
Kitten
500 22-04-2010 19:07
Studeren Ideale muziek opleiding?
hollandoranje
1 21-01-2010 20:46
Films, TV & Radio [Enquete] De ideale tv presentator?
SanneW
12 16-03-2009 14:43
Algemene schoolzaken hoe ziet je ideale school eruit
veritasje
24 21-02-2009 20:40
Algemene schoolzaken Hoe ziet jou ideale school eruit?
I love stars
50 30-08-2004 14:17
Levensbeschouwing & Filosofie Ideale school/leersysteem
laydee
35 09-04-2002 21:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.