Oud 21-01-2001, 20:19
Hoi
Heeft iemand de uitwerkingen van de helden?? Het liefst zoveel moegelijk opdrachten.
Thanks
Cindy.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2001, 17:13
grasprietaris
grasprietaris is offline
ja en stuur ze dan ff ook naar mij
robinboeltze@hotmail.com
__________________
jaha
Met citaat reageren
Oud 02-02-2001, 17:14
grasprietaris
grasprietaris is offline
ja en stuur ze dan ff ook naar mij
robinboeltze@hotmail.com
__________________
jaha
Met citaat reageren
Oud 08-02-2001, 17:00
Lovelylady
Lovelylady is offline
Hai hai,

Hier MIJN opdrachten van "Helden", misschien dat jullie er wat aan hebben???

Greetz LovelyLady

E-mail to: theoneandonlylovelylady@hotmail.com

---------------------------------------------
CKV: opdrachten themaboek “Helden”

Afdeling 1, opdracht 1:
1. Bekijk de afbeeldingen 1a t/m k.
Afbeeldingen 1a t/m k bekeken.

2. Wie van de figuren is voor jou de held en waarom? Uit welke groep mensen zouden de fans komen? Wat maakt degelijke figuren tot helden?
Mijn held is die van afbeelding 1J. Dit is de afbeelding van Moeder Teresa. Zij is mijn held omdat ze in haar leven heel veel voor anderen en vooral voor de minderheden heeft gedaan. De fans van Moeder Teresa zijn de mensen die door haar geholpen zijn en de mensen die haar aanbidden voor alles wat zij in haar leven heeft gedaan. Zij is een held omdat ze dus in haar leven alles over had voor anderen; zieken, gehandicapten of andere minderheden.

3. Wie is jou held(in) op dit moment en waarom?
Op dit moment heb ik geen held of heldin in mijn leven.

4. Knip uit kranten of tijdschriften zoveel mogelijk foto’s of namen van mensen die als helden beschouwd worden en rangschik ze in soorten. In hoeverre zijn het echte helden of zijn het meer idolen?
Zie voor deze opdracht bijlage 1 en 2, op een ander blad.

5. Voorzie de foto’s van (ironische) bijschriften.
Zie voor deze opdracht bijlage 1 en 2, op een ander blad.

6. Wanneer is iemand volgens jou een echte held? Noteer zoveel mogelijk eigenschappen van een held en bedenk twee situaties waarin volgens jou duidelijk sprake is van een heldendaad.
Iemand is volgens mij een echte held, wanneer hij of zij veel voor de maatschappij doet of gedaan heeft. Denk maar aan Moeder Teresa die de minderheden van de wereld hielp met haar steun.
Iemand is volgens mij ook een echte held wanneer hij of zij duidelijk voor zijn of haar mening uitkomt. Dat hij of zij zegt of doet wat hij of zij denkt, dat ze hun eigen hart volgen. Denk aan Brigitte Bardot, die opkwam voor de rechten voor dieren en die daar zelfs haar eigen leven voor waagde.

7. Waarom lezen of bekijken mensen graag verhalen over helden? Noem minstens twee bekende helden uit boeken of films. Welke eigenschappen moeten die fictieve helden meestal hebben? Wat zijn de voornaamste verschillen tussen een fictieve held en een held in het dagelijks leven?
Mensen lezen of bekijken graag verhalen over helden omdat mensen graag helden zien. Mensen houden vooral van de spanningen rond zo’n held. Rambo en James Bond zijn twee goede voorbeelden van bekende helden. Deze fictieve helden moeten de eigenschappen hebben dat ze sterk en slim zijn. Ook moeten fictieve helden altijd de eigenschap hebben dat ze altijd alles overwinnen. Een held in het dagelijks leven hoeft meestal niet sterk te zijn, een dagelijkse held doet vooral veel voor de maatschappij en dat kun je van Rambo of James Bond niet zeggen.


Afdeling 1, opdracht 2:
Vergelijk nu in kleine groepen je notities. Welke categorieën kun je met elkaar opstellen? Hiervoor gebruik ik het volgende schema:

Genre held Voorbeelden Kenmerken Waardering
1. Krachtpatser Rambo Overwint altijd +/-
2. Romatische held(in) Romeo Knap, lief en charmant +
3. Strip held Spiderman Redder in nood, sterk +/-
4. Film held James Bond Geheim agent, charmant, redder +/-
5. Anti held Hitler Verkeerd, slechte daden, moordenaar -
6. Klassieke held Evita Knap, deed wat voor de maatschappij +/-
7. Muziek held Mozart Klassieke muziek, belangrijk persoon +
8. Hedendaagse held Brigitte Bardot Komt op voor rechten van dieren, strijdlustig +


Afdeling 1, opdracht 3:
1. Bekijk aan de hand van de criteria die in het themaboek wordt beschreven, de afbeeldingen 2a t/m c van Laurel & Hardy.
De afbeeldingen 2a t/m c van Laurel & Hardy bekeken aan de hand van de criteria van het handboek.

2. Waarschijnlijk heb je wel eens een film van Laurel & Hardy gezien. Alles wat ze ondernemen mislukt. In welke categorie (zie opdracht 2) zou je ze kunnen indelen?
Ik denk dat ik Laurel & Hardy in de categorie anti held zou indelen. Alles mislukt bij hen, en dat zijn nou niet echt heldendaden. Geen helden dus, maar anti held.

3. Laurel en Hardy zou je anti helden kunnen noemen. Geef meer voorbeelden uit verhalen of films.
Een aantal voorbeelden van anti helden uit verhalen of films zijn:
Mr. Bean
Dennis the Menace
Police Acedemy
Tommy Cooper


Afdeling 2B, opdracht 3:
1. Lees nu hoofdstuk 17 uit het bijbelboek Samuel, waarin het verhaal over David en Goliat voorkomt. Beantwoord daarna de vragen.
Hoofdstuk 17 uit het bijbelboek Samuel gelezen, het verhaal over David en Goliat.

2. Beantwoord de volgende vragen.
a. Wat vind je van dit verhaal? Licht je antwoord toe.
Het verhaal van David en Goliat vind ik maar een beetje raar. Persoonlijk heb ik nog nooit iemand van drie meter lang gezien, en dat maakt dit verhaal een beetje ongeloofwaardig. Ik weet niet echt wat ik van dit verhaal moet denken.

b. In hoeverre is David een held? Tot welk soort helden zou je hem rekenen?
David is een held omdat hij de Filistijn heeft weten te overwinnen. Deze overwinning kun je bestempelen als een “heldendaad”. Ik zou David rekenen tot de klassieke held.

c. Wat is volgens jou de kern, de hoofdgedachte, van het verhaal?
De kern, of hoofdgedachte, van dit verhaal is volgens mij dat je alles kan overwinnen zolang je maar in je zelf gelooft. David verslaat de Fillistijn die sterker dan hij zelf is, hij overwint het grootste kwaad.

d. Hoeft niet.

e. Welk moment zou jij kiezen om te verbeelden? Leg uit waarom. Hoe zou je dat doen?
Het moment dat ik zou willen verbeelden is het moment dat David de Fillistijn verslaat. Ik denk dat dit stuk een aantal erg mooie plaatjes oplevert voor bijvoorbeeld een film. Vooral de gezichten bij zo’n scène zijn erg belangrijk.

f. Hoeft niet.

g. Hoeft niet.

h. Lees in je informatieboek afdeling A paragraaf 8. Waarom behoort dit verhaal tot de wereldliteratuur?
Dit verhaal behoort tot de wereldliteratuur omdat de bijbel eeuwen na het ontstaan nog steeds herdrukt, vertaald, verkocht en gelezen wordt. Iedereen is wel een beetje bekend met de Bijbel. Over heel de wereld zijn er duizenden, misschien wel miljoenen kopieën van de Bijbel gemaakt.


Afdeling 2B, opdracht 4:
2. Drie Italiaanse beeldhouwers hebben een David gebeeldhouwd. Bekijk de afbeeldingen
van deze beeldhouwwerken en noteer de overeenkomsten.
Op alle drie de beelden staat David naakt, of gedeeltelijk naakt, afgebeeld.
Op alle drie de beelden staat David van top tot teen afgebeeld.

3. Welke momenten uit het bijbelverhaal namen deze kunstenaars?
Beeldhouwwerk nummer 6, Michelangelo, David, 1501-1504, marmer:
Dit werk beeld David af nadat Goliat hem heeft uitgedaagd.
Beeldhouwwerk nummer 7, Donatello, David, 1425-1430, brons:
Dit werk beeld David af na de overwinning op Goliat, de filistijn.
Beeldhouwwerk nummer 8, Bernini, David, 1622-1630, marmer:
Dit werk beeld david af op het moment dat hij de steen naar Goliat de filistijn gooit.

4. Waarom denk je dat zij dat specifieke moment namen en hoe hebben zij dat deel van het
verhaal verbeeld? Let daarbij vooral op houding en afwerking.
De kunstenaars hebben juist deze momenten van het verhaal genomen, omdat deze momenten hen aansprak.


Afdeling 1, opdracht 1, onderdeel 4:
De afbeelding hiernaast is van Henny Huisman, bekend van het programma de Suprise Show. Henny Huisman wordt als een held gezien omdat hij in de Suprise Show wensen van mensen uit laat komen. Zo laat Henny uit het oog verloren familieleden naar Nederland komen om hun familie op te komen zoeken, hij vindt biologische ouders van zijn kandidaten enzovoort. Kortom, in zijn show maakt Henny de mensen gelukkig. Hij laat de mooiste wensen van mensen uitkomen. Maar je kunt zeggen dat Henny dit niet zelf doet. Achter hem staat namelijk een heel team, die hem helpt met zijn programma. Henny is dus niet echt een held, maar meer een idool. Hij maakt wensen van mensen waar, maar met behulp van anderen.

De afbeelding hiernaast laat mensen in Midden-Java zien die de troep en doden ruimen na een zware aardverschuiving. Door de voortdurende regen zijn honderden woningen vernield en zeker 4000 mensen zijn dakloos geworden. Door de grootschalige ontbossing leidt zware regenval vaak tot aardverschuivingen. Deze mensen zijn helden, omdat zij wat doen voor de maatschappij. Zij helpen waar ze helpen kunnen. Want ook de overledenen na deze ramp moeten op een behoorlijke manier begraven kunnen worden.

De afbeelding hiernaast laat een militair zien die medicijnen tegen diarree aan mensen uitdeelt. De foto is genomen in Bangladesh in het Satkhiradistrict, dat door overstromingen is getroffen. In veel overspoelde gebieden zijn al ziekten uitgebroken. Ik vind de militair, of het leger in het algemeen, helden, omdat zij veel betekenen voor anderen. Zij handhaven de orde, en grijpen in daar waar het nodig is, vaak met gevaar voor eigen leven. Je kunt dus zeggen dat deze mensen, of het leger “Echte Helden” Zijn!!!

De afbeelding hiernaast is van de paralympische zwemmer Alwin Houtsma. Bij de Paralympische Spelen won Alwin maar liefst vijf keer goud, tweemaal zilver en één bronzen plak. Aan de ene kant is Alwin wel een held. Omdat hij ondanks zijn handicap zoveel prijzen in de wacht wist te slepen. Maar aan de andere kant is hij geen held, omdat hij niet heel veel voor de maatschappij betekent. Bij de prijzen die hij won
__________________
Het leven is net een frikandel; je weet niet wat erin zit!!!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2001, 13:18
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
zucht de zoveelste topic over opdrachten, die zijn toch nergens te vinden. slotje.

de tering
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2001, 10:13
ChibiCheetah
ChibiCheetah is offline
hey toppie!! hier heb ik wat aan! dank je wel!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.