Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2006, 17:36
bbyn
bbyn is offline
Vandaag in Trouw:

Expositie van lijken roept ethische bezwaren op
Van onze verslaggeefster
Lezersreacties op dit artikel (15) geef uw reactie
Een expositie met opgezette menselijke lichamen in de Amsterdamse Beurs van Berlage stuit op ethische bezwaren. „Lijken respectloos tentoonstellen leidt tot een afname van respect voor levenden”, zegt filosoof Rob van Gerwen.
De opgezette lichamen zijn vanaf 25 november te zien op de expositie Bodies, The Exhibition. De tentoonstelling zorgde in New York en London al voor opschudding.

Menselijke lichamen exposeren is not done, aldus Van Gerwen, docent esthetica aan de Universiteit Utrecht. Hij deinst niet terug voor een vergelijking met de nazi’s: „Die smolten lijken om tot zeep.”

„Mensen zijn geen eigenaar van hun lichaam. Een lijk behoort de mensheid en moet daarom met respect behandeld worden. Het menselijk lichaam is niet vergelijkbaar met een auto die je aan de schroothandelaar verkoopt, die er vervolgens mee kan doen wat hij wil.”

Volgens de estheticus verliest in de tentoonstelling het lichaam zijn menselijkheid. Van Gerwen: „Het lichaam is alleen nog artistiek materiaal. Je kunt er als kunstenaar vervolgens van alles mee doen.”

Hoogleraar reformatorische wijsbegeerte Gerrit Glas van de Universiteit Leiden vindt dat met deze expositie een grens wordt overschreden. „Mensen exploiteerden hun lichaam al als kunst. Maar nu gaat men een stap verder”. Glas benadrukt dat de natuurlijke gang van zaken een andere is. Een stoffelijk overschot hoort met respect bejegend te worden door het te begraven of te cremeren, vindt Glas. „Wat gebeurt er met het lichaam als de tentoonstelling voorbij is? Vindt er dan nog een ritueel plaats?”
...................................................................... ...............................

De omstreden expositie ’Bodies, the exhibition’ biedt een onverholen blik op de opgezette lichamen van 22 personen.

Onder de getoonde mensen bevinden zich een mollige vrouw, een atleet en een dirigent. Daarnaast zijn er 260 losse rariteiten te zien, zoals aan elkaar gegroeide embryo’s en mannelijke genitalia.

In de Verenigde Staten en Londen heeft de tentoonstelling veel commotie veroorzaakt. Niet alleen vanwege de inhoud, maar ook omdat er werd getwijfeld aan de herkomst van de lichamen. De organisator, Premier Exhibitions, heeft alle doden gekocht bij een Chinese universiteit. Het zouden lichamen zijn van ongeïdentificeerde personen, maar mensenrechtenorganisaties vrezen dat er ook geëxecuteerden bijzitten.

Die vrees werd al eerder geuit bij de vergelijkbare lijkenshow ’Körperwelten’, waarmee de Duitse patholoog-kunstenaar Gunther von Hagens enkele jaren geleden over de wereld reisde. Net als Von Hagens destijds, ontkent ook de huidige organisatie alle beschuldigingen. Ze beschikt niet over documenten die de herkomst van de lichamen aantonen, maar zou die papieren bij de aankoop wel hebben ingezien.

Groot-Brittannië heeft na deze tentoonstelling de wet aangescherpt. Organisatoren van dit soort evenementen moeten er sinds kort bewijzen dat de opgestelde personen toestemming hebben verleend om postuum te kijk te worden gezet. Nederland kent zulke regels niet; de expositie is hier dus legaal.

De Beurs van Berlage beschikt over een verklaring van het Chinese ministerie van volksgezondheid en van de betrokken universiteit waarin staat dat de lichamen niet van gevangenen afkomstig zijn. De directie vindt de expositie daarom verantwoord, ook omdat de educatieve waarde zwaarder zou tellen dan de twijfel over de lichamen. Die educatieve waarde zit onder meer in de rokerslongen en de gevolgen van vetzucht die te zien zijn.

Alle getoonde lichamen zijn geprepareerd volgens de methode van de plastinatie, uitgevonden door genoemde Von Hagens. Hierbij wordt het lichaamsvocht via een aantal tussenstappen vervangen door een vloeibare kunststof, die na toevoeging van een katalysator uithardt.

...................................................................... ........................


Ik vind het nogal bizar vooral die foto's erbij waren nogal 'apart' en ik vind ook niet dat je dode mensen zo tentoon moet stellen, vooral deze quote is nogal apart:

"Mensen zijn geen eigenaar van hun lichaam. Een lijk behoort tot de mensheid (...) "
__________________
"Once I asked Jesus : How much do you love me? He said: this much. He stretched His arms and died for me!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2006, 17:40
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Mensen zijn geen eigenaar van hun lichaam.
Sorry hoor, maar met die uitspraak verloor die gozer in een klap al z'n geloofwaardigheid.

Als je zo'n expositie wilt verbieden, dan is de enige logische grond die je eraan kan geven het feit dat de herkomst van de lichamen 'onduidelijk' is. Bij Korperwelten ging het altijd om vrijwilligers die precies wisten waar ze mee bezig waren, hier is de herkomst schijnbaar nogal twijfelachtig.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 17:44
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Is dat die Duitser met die 'Gestapohoed' ?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 17:46
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Deze bedoel ik:



Gunther von Hagens
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 17:48
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Nee.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 23:35
Verwijderd
Ik wil er wel heen.

Wel een beetje jammer dat aan de, ehm, expositiestukken niet van te voren gevraagd is of ze wel expositiestuk wilden zijn, Gunther had dat toch wat beter aangepakt. Maar goed, daar is nu ook niets aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 06:50
Verwijderd
Wat een gezeur zeg. Typisch zo'n werkloos filosoofje dat eventjes in de picture wil komen met een paar reluitspraken. En die "reformatorische wijsbegeerte"-knul moet helemaal zwijgen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 08:32
All Out Of Love
Avatar van All Out Of Love
All Out Of Love is offline
kaarten wou ik gisteren al bestellen :--( maar kan pas vanaf de 16tiende geloof ik
__________________
By law i am required to inform you: I am a registered sex offender.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 08:50
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik ga er zeker kijken, ben ook naar Körperwelten geweest en het bied zo'n mooie kans om een lichaam van binnen te zien die echt veel mooier is dan wat we op de snijzaal zien.
Wat ik wel vind is dat de lichamen afkomstig moeten zijn van mensen die daar duidelijk zelf toestemming voor gegeven moeten hebben, maar verder heb ik absoluut geen problemen met een tentoonstelling van geplastiviceerde lijken. Ik denk dat het mensen een mooie kans bied om ons lichaam eens van binnen te bekijken en denk dat dat opzich ook wel eens goed is.
Ik denk alleen wel dat je moet oppassen met de rariteiten. Ik denk dat je zeker de baby's (die dan misvormt zijn) even apart moet zetten achter een wand zodat je er niet zomaar tegenaan loopt. Sommige van die dingen zijn echt best wel eng als je niet echt weet wat het is. In het anatomisch museum van Nijmegen mocht je de pathologie ook alleen maar zien of onder begelijding of dat je een medische achtergrond hebt en ik vind dat niet onverstandig. Nu zeg ik niet dat dat persee nu ook zou moeten, maar ik denk dat een waarschuwing vooraf wel verstandig is en ook wat bordjes met uitleg.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 12:33
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik voorspel dat de verkoop van etenswaren op die tentoonstelling niet hard zal gaan...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 12:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
bbyn schreef op 14-11-2006 @ 18:36 :
Hoogleraar reformatorische wijsbegeerte Gerrit Glas van de Universiteit Leiden
Er moet een wet komen die heropvoeding voor iedereen met dit soort credentials verplicht.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 15:19
bbyn
bbyn is offline
Hier stukje van het journaal waar je ook 'expositiestukken' ziet van toen de expositie ergens anders was...

http://player.omroep.nl/?aflID=35030...f546685bec3de3

wel interessant maarblijf het een raar idee vinden dat die mensen echt hebben geleefd..
__________________
"Once I asked Jesus : How much do you love me? He said: this much. He stretched His arms and died for me!"
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 09:43
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2006 @ 07:50 :
Wat een gezeur zeg. Typisch zo'n werkloos filosoofje dat eventjes in de picture wil komen met een paar reluitspraken. En die "reformatorische wijsbegeerte"-knul moet helemaal zwijgen.
Yup. Om absoluut zeker te weten dat je het nieuws haalt moet je natuurlijk wel even terloops opmerken dat de nazis lijken tot zeep 'omsmolten'.

Citaat:
juno schreef op 15-11-2006 @ 13:33 :
Ik voorspel dat de verkoop van etenswaren op die tentoonstelling niet hard zal gaan...
De zeep daarentegen...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 09:45
juno
Avatar van juno
juno is offline
Fight Club

Laatst gewijzigd op 16-11-2006 om 10:41.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 22:34
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Er zijn mensen die toestemming geven om hun lichaam aan de wetenschap te doneren. Dan is er niks mis mee, maar ik zou het wel erg vinden als je geen expositiestuk had willen zijn.
Je meoet respect hebben vor mensen, ook voor overledenen. Zo in stukjes als je dat niet had gewild...
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 13:08
Supreme Dutch
Ik ben destijds in Duitsland naar "Korperwelten" geweest, een tentoonstelling die precies hetzelfde is als wat er in de Beurs van Berlage gaat plaatsvinden. Het werd destijds op SBS6 afgebeeld als een soort van horrorshow. Heel interessant allemaal en gewoon met eerbied voor de overledenen.. Het enige wat men als eng zou kunnen beschouwen, was het deel met embryo's en siamese-tweelingen etcetera, maar dat werd ook afgeschermd van de rest van de tentoonstelling. Best interessant als je een keer je kruisband afgescheurd hebt, en je dan eindelijk ziet hoe zo'n ding er uit ziet. Voor alle medische studenten en andere geintereseerden zeer een aanrader
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 22:24
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Zie hier voor een uitgebreidere argumentatie.

Citaat:
nare man schreef op 15-11-2006 @ 07:50 :
Wat een gezeur zeg. Typisch zo'n werkloos filosoofje dat eventjes in de picture wil komen met een paar reluitspraken.
Haha, ik heb een half jaar terug nog college gehad van die kerel. Hij kwam wel verstandig over, maar ik vind dat veel van z'n argumenten hier kant noch wal raken.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 15:24
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Ik vind dat zo'n tentoonstelling best moet kunnen zolang de mensen van wie die lijken zijn wel van te voren toestemming hebben gegeven. Ik vond het alleen wat minder om een foto van zo'n lijk op de voorpagina van de krant te zetten, ik neem aan dat er best wat mensen (kinderen) zijn die het nogal vies/eng vinden en het liever niet zien.
__________________
Nothing is just satire
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-11-2006, 14:24
bbyn
bbyn is offline
^^ ja inderdaad, bij de Trouw hebben ze ook later gezegd dat het missch niet zo handig was dat ze t op de voorpagina hebben gezet....aangezien iedereen er niet omheen kon om t te zien
__________________
"Once I asked Jesus : How much do you love me? He said: this much. He stretched His arms and died for me!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.