Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2004, 17:06
Bazz0847
Hallo allemaal, de beste wensen nog.

Ik moet voor scheikunde een praktische opdracht maken en ik heb hierbij gekozen om zelf een batterijtje te bouwen van een paar volt waarbij je een LED voor enkele uren kan laten branden.
De eis van de docent was wel dat je het elektrolyt kon maken met ingrediënten uit het keukenkastje, dus ben ik aan de slag gegaan met een NaCl-oplossing als elektrolyt en koper en zink als elektroden.
Nou heb ik zes van deze cellen in een plastic bakje gemaakt en het werkt best redelijk.
Tijdens het maken van het verslag van dit practicum kwam ik echter bij het probleem: welke reacties vinden hier plaats?
Ik ben al zo ver dat het geen directe redoxreacties kunnen zijn; Na+ reageert niet met zink of koper en voor Cl- geldt hetzelfde.
Weet iemand misschien hoe het zit?
Alvast bedankt :-)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2004, 17:38
sdekivit
sdekivit is offline
er moet een directe redoxreactie zijn opgetreden, je schrijft immers niet dat je elektrische stroom hebt moeten toevoegen.

Aan gezien er Na+, Cl - , H2O, Zn en Cu aanwezig zijn zou je dus zeggen de sterkste oxidator H2O is en de sterkste reductor Zn is maar die reactie verloopt niet want de geconjungeerde oxidator is sterker dan de oorspronkelijke oxidator.

Er zou wel een reactie op kunnen treden als je te maken hebt met zuurstofhoudend water, H2O + O2. Deze staat bij een standaardelektrodepotentiaal van + 0,40 en zou dus wel kunnen reageren.

Dit is de enige oplossing die ik zou kunnen bedenken, aangezien je zegt dat de batterij werkte

gr, sander
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 18:13
Bazz0847
ja daarom, ik snap het ook niet precies, maar het werkt wel.
Maar ik kwam er daarnet achter dat hij ook gewoon goed werkte met gewoon kraanwater. ik weet niet welk zout daar veel in voorkomt, maar dan werkt het ook gewoon.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 20:03
sdekivit
sdekivit is offline
kraanwater duidt op zuurstofhoudend water
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 20:05
sdekivit
sdekivit is offline
maar dan zou je dus even moeten meten of de pH hoger wordt (er ontstaat immers OH - en dat heeft een basisch effect )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.