Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2001, 11:28
John Sickbock
John Sickbock is offline
Ik ben heel erg bang fouten te maken, merk ik. Als ik en fout maak, voel ik me gelijk weer heel stom en waardeloos, dus ook niet gek dat ik er bang voor ben. Het kleinste foutje is al genoeg; ik denk meteen al o dat had ik beter kunnen en dus moeten doen ->
o wat ben ik toch een sukkel
.
Maar ik weet ook best dat het zo natuurlijk niet moet. Wie heeft er tips om beter met fouten om te leren gaan?
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2001, 11:47
Marc S
Marc S is offline
Soms verwijt ik mezelf wel eens dingen. Zo van: "heb ik dat godverdomme weer verneukt, stomme loser ben ik ook... de tering"...

Echt waardeloos voel ik mij daarbij echter niet. Het is meer een momentopname, dat ik mij voor 'even' een mietje en loser voel.

Soms heb ik het ook dat ik 's avonds achter mijn PC zit en terug kijk naar alles wat ik in mijn leven gedaan heb. Vaak kom ik dan tot de conclusie dat ik echt 'zielig' ben. In die zin dat ik talloze kansen had en geen enkele waar heb genomen.

Zo had ik makkelijk VWO kunnen doen, maar ik was te lui. Ik hoefde niet per se met iedereen ruzie te hebben, het was enkel mijn asociaal gedrag dat uit onzekerheid voorkwam. Waarom was ik ooit het pispaaltje van de klas? Juist, omdat 'ik' mij aanstelde...

Soms voel ik me dan echt rot. Als ik in mijn leven meer moeite gedaan had, zou ik nu waarschijnlijk op de universiteit zitten, daar leuke mensen hebben ontmoet en had ik nooit in mijn uppie die jaren versleten op dat suffe kantoor...

Tja, wat kan je eraan doen?

Het gevoel zal vaker terug komen. Probeer dingen anders te zien, ook al is dit moeilijk. Mensen maken fouten, het is de bedoeling dat je juist leert van je fouten

Eigenlijk leven we om fouten te maken
Met citaat reageren
Oud 16-12-2001, 15:29
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Van je fouten kun je leren... Bekend gezegde, maar ja... als je die fouten maakt en je voelt je dom is het ook niet echt leuk. Ik weet niet wat je er aan kunt doen, heb het zelf ook wel een beetje. Misschien moet je je niet teveel focussen op de dingen die je fout deed, hou je bezig met de dingen die je wel goed hebt gedaan. Voorbeeld: ik met mijn Engels-cijfer. Dat is heel slecht, maar ik voel me nu niet waardeloos, omdat ik weet dat ik goed ben in andere dingen en me daar ook mee bezig houd. (Drama roelzzz! )
Blijf een beetje rustig, ga niet zitten stressen, misschien... misschien helpt dat.

Ja, ik weet het ook niet hoor.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2001, 17:29
misspretty
misspretty is offline

Citaat:
Anneee schreef:
Van je fouten kun je leren... Bekend gezegde, maar ja... als je die fouten maakt en je voelt je dom is het ook niet echt leuk. Ik weet niet wat je er aan kunt doen, heb het zelf ook wel een beetje. Misschien moet je je niet teveel focussen op de dingen die je fout deed, hou je bezig met de dingen die je wel goed hebt gedaan. Voorbeeld: ik met mijn Engels-cijfer. Dat is heel slecht, maar ik voel me nu niet waardeloos, omdat ik weet dat ik goed ben in andere dingen en me daar ook mee bezig houd. (Drama roelzzz! )
Blijf een beetje rustig, ga niet zitten stressen, misschien... misschien helpt dat.

Ja, ik weet het ook niet hoor.


ben het helemaal eens ben annee
xxx
sylvana
__________________
Leef je leven per dag ,kijk niet achterom ,maar ook niet vooruit!! >>I'am dangerousley in love !>>>> mijn haringlover is doc
Met citaat reageren
Oud 16-12-2001, 18:32
Joyce-b
Joyce-b is offline
En je kan je ook afvragen, wáárom heb ik dat gevoel steeds weer.. want vaak is het zo, wanneer je de oorzaak weet, kan je het beter oplossen..

En verder, probeer op momenten dat je dat gevoel hebt, te denken aan wat je wél goed kan.. en wat je wel goed gedaan hebt de laatste tijd..
Dus iets van; ''ach da's jammer, heel vervelend zelfs, alleen laatst is ..... wel ontzettend goed gegaan..''

sterkte verder..
__________________
Wantrouwen is een teken van zwakte - Gandhi
Met citaat reageren
Oud 16-12-2001, 19:15
Verwijderd
Ik heb dat dus ook... Als ik een fout maak, hoe klein of onbeduidend ook, dan blijf ik er nog jaren hangen. Ik weet dus niet wat er aan te doen...

PS: Joyce-b: je reactie ziet er heel goed uit, maar helaas wegen bij mij de voordelen lang niet zo zwaar als de nadelen...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2001, 19:32
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Joyce-b schreef:
En je kan je ook afvragen, wáárom heb ik dat gevoel steeds weer.. want vaak is het zo, wanneer je de oorzaak weet, kan je het beter oplossen..

En verder, probeer op momenten dat je dat gevoel hebt, te denken aan wat je wél goed kan.. en wat je wel goed gedaan hebt de laatste tijd..
Dus iets van; ''ach da's jammer, heel vervelend zelfs, alleen laatst is ..... wel ontzettend goed gegaan..''

sterkte verder..
Kga t proberen! Ja de oorzaak... misschien is dat dat ik vroeger veel gepest ben en nu nog gewend ben dat als iemand iets zegt over iets dat ik fout doe, dat het dan meteen gemeen bedoeld is... ik weet het niet.

Bedankt iig voor je reply!
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Toekomst
AceSpade
18 10-02-2014 12:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.