Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2003, 20:49
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Wist even niet waar ik t moest plaatsen, maar aangezien t cd-tje hard is en wat daarop staat soft, heb ik toch maar voor hardware gekozen

CD-R's binnen twee jaar onleesbaar
Steekproef levert verontrustende resultaten op

Jeroen Horlings

Waardevolle gegevens op een cd-r zijn in de praktijk niet altijd lang houdbaar. Uit onze praktijktest die in het septembernummer van PC-Active gepubliceerd wordt, blijkt dat de data op een cd-r binnen twee jaar onleesbaar kunnen worden. De kans is groot dat bij het gebruik van bepaalde merken cd-r’s belangrijke persoonlijke informatie verloren gaat.

Zoals u als lezer van PC-Active waarschijnlijk wel weet, hebben wij in 2001 een groot aantal cd-r-testen uitgevoerd en gepubliceerd. Hieruit bleek al dat nieuwe cd-r’s soms niet aan de standaardkwaliteiteisen voldeden. We hebben de dertig verschillende merken die we in dat jaar aan de tand voelden twee jaar lang bewaard in de originele verpakking in een afgesloten kast. Voor het artikel ‘CD-R ROT’ hebben we deze schijfjes opnieuw aan een test onderworpen met een professionele cd-analyzer die tot op de bit nauwkeurig bekijkt wat de staat van de cd-r is.



Op deze afbeelding ziet u exact dezelfde cd-r. Links ziet u de uitkomst van de test in 2001, rechts dezelfde cd-r in 2003. De kleuren geven de ernstigheid van fouten weer in volgorde van wit, groen, geel en rood. Dit staat voor respectievelijk 'goed leesbaar' (wit) en 'onleesbaar' (rood).

Uit de test bleek dat een aantal cd-r’s volledig onleesbaar was geworden en dat bij andere cd-r’s de gegevens gedeeltelijk onleesbaar geworden waren. Data die twintig maanden geleden op de cd-r gezet waren, waren onleesbaar geworden. Het ging daarbij om cd-r’s van bekende en minder bekende fabrikanten.

Veelal wordt aangenomen dat cd-r's op z'n minst tien jaar houdbaar zijn. Sommige fabrikanten claimen zelfs een houdbaarheid van een eeuw. Uit onze steekproef blijkt dat er veel rommel op de markt is. We hebben cd-r’s aangetroffen die nooit op de markt hadden mogen komen. Het gaat daarbij mogelijk om afgedankte partijen. Het is onacceptabel dat cd-r's binnen in amper twee jaar volstrekt onbruikbaar zijn geworden.

In het septembernummer van PC-Active, dat op 22 augustus in de winkel ligt, staan de schokkende resultaten uitgebreid beschreven. Naast de mogelijke oorzaken van het verliezen van gegevens in de loop van de tijd geven we ook een aantal waardevolle tips om de gegevens op een beschrijfbare cd voor de toekomst veilig te stellen. Op de gratis cd-rom staat tevens een programma om zelf de staat van cd-r te kunnen vaststellen.
http://www.aktu.nl/pc-active/cdr.htm
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2003, 21:25
unpopular
unpopular is offline
goede info maar dat was toch al lang bekent.
kruitvat heeft hierom hun cd's terug ingenomen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 22:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
unpopular schreef op 08-09-2003 @ 22:25:
goede info maar dat was toch al lang bekent.
kruitvat heeft hierom hun cd's terug ingenomen.
D'r staat ok bij dat t om bekende cd-r's gaat. Weet je welke het hier betreft?

Dat van kruidvat wist ik niet mm, toch maar even wat cd-tjes controleren dan...
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 09:49
Verwijderd
Er zal ongetwijfeld troep op de markt zijn, maar sommige van mijn gebrande CD's zijn meer dan vijf jaar oud en daar heb ik ook nu nog dagelijks plezier van.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 14:36
Verwijderd
Als mensen zich nou eens een klein beetje in de materie zouden verdiepen zouden ze geen spreekwoordelijke kat in de zak kopen wat CD-R's betreft. Het is heel simpel, zelfs als je in de winkel staat en geen access hebt tot internet. Er zijn 2 vrij betrouwbare kenmerken voor A en B-kwaliteit.

- Gemaakt in Europa staat vrijwel altijd voor kwaliteit. Kijk uit met verpakkingen waar lappen Chinees/Kantonees/Japans op staan.

- Die plastic dingen die het frontcovertje op zijn plaats houden, bij de betere merken zijn dat bolletjes, bij de mindere merken langwerpige streepjes.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 15:30
Preaper
Avatar van Preaper
Preaper is offline
Het is algemeen bekend dat je gewoon geen zooi moet kopen .
__________________
█████████████████████99%
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 23:05
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 09-09-2003 @ 16:30:
Het is algemeen bekend dat je gewoon geen zooi moet kopen .
Er zullen maar weinig mensen zijn die bewust zooi kopen. Het probleem is zooi te herkennen als zodanig.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 04:55
Saeed al-Sahaf
Avatar van Saeed al-Sahaf
Saeed al-Sahaf is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-09-2003 @ 21:49:
Op de gratis cd-rom staat tevens een programma om zelf de staat van cd-r te kunnen vaststellen.
http://www.aktu.nl/pc-active/cdr.htm
[anti-spam]
http://www.softlandmark.com/CDRWUtility.htm
hier kan je dat programma downloaden
[/anti-spam]
__________________
Forumbaas+
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 19:38
unpopular
unpopular is offline
Ik weet wel dat je die van de aldi niet moet hebben bij mij in de omgeving ben ik het al heel vaak tegengekomen dat de bovenlaag/spiegellaag er af valt.

Overigens heb ik met zowel nashua,mmore en philips nog geen problemen gehad.
(nashua dvd+r is iets anders )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.