Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2013
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2013, 17:29
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik kan me nog goed herinneren hoe ik vorig jaar mijn examens in ging, wat ik dacht, welke vragen er in mijn hoofd speelden etc.

Dit topic is bedoeld voor alle ex-examenkandidaten en de examenkandidaten van nu om hun ervaringen uit te wisselen, heb je als ex-examenkandidaat bijvoorbeeld nog een goede tip of wil je iedereen even een peptalk geven, wil je vertellen hoe jou examentijd was of gewoon even herinneringen ophalen dan is dit topic de juiste plek maar ook voor alle examenkandidaten van nu om vragen te stellen over de ervaringen van anderen.

(forumbazen mocht dit niet de bedoeling zijn dan sorry daarvoor)
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Advertentie
Oud 05-05-2013, 17:33
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
TS begint:

mijn examens vielen eigenlijk reuze mee, ik maakte me vantevoren niet te druk en heb nauwelijks geleerd omdat ik vooral zo ontspannen mogelijk de examens in wilde gaan. De examens vond ik gemakkelijker dan een doorsnee toets en ik hoorde van meerdere mensen dat ze dat zo ervaarde.

Het allerleukste moment wat ik me kan herinneren van de examens was tijdens het Nederlands examen, het was bloedheet en ik had een lege tafel en stoel langs de mijne staan, ik trok tijdens het examen mijn teenslippers uit en ging lekker languit met mijn voeten op die andere stoel liggen en mijn examen maken. Dat was eigenlijk niet de bedoeling maar de leraren waren zo verbaasd dat iemand dat zomaar deed tijdens een examen dat ze het toch toelieten.

Verder wil ik tegen alle examenkandidaten van nu zeggen dat je vooral moet geloven in jezelf en vertrouwen hebben dat je het kunt. Als je voldoendes haalt voor je toetsen haal je voor de examens ook voldoendes! En laat je ook vooral niet gek maken door alle mensen die druk op je uitoefenen of zeggen dat het heel moeilijk is, want daardoor ga je jezelf alleen maar bang maken en dat is nergens voor nodig.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Oud 05-05-2013, 18:57
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Hoe kun je die zondag nacht in godsnaam slapen.. de zenuwen staan nu al hoog, en het is nog een week en ik begin maandags met m&o, en space hem nu al.. vraag me sws af hoe ik die twee week ga slapen..
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 05-05-2013, 19:19
Verwijderd
Begin nu alvast met een vast slaapritme met evt. een slaapritueel. Zorg ervoor dat je van tevoren in ieder geval genoeg slaapt, dan is het al niet meer zo erg als je de nacht ervoor iets minder slaapt. Verder, probeer de laatste dag zo weinig mogelijk meer te leren en ga iets leuks doen met je familie of vriendinnen.
Oud 05-05-2013, 19:46
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Dat is dus het probleem, ik heb al ernstig slaap tekort en nu de examens in zicht komen, slaap ik nog minder.. maar oke, dat ik zondags wat leuks moet doen ga ik in mijn hoofd houden, zaterdag sowieso, want dan ben ik jarig .
dankje !
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 05-05-2013, 20:57
Verwijderd
Wat een goed idee TS! Ik vind het als huidige examenkandidaat fijn om te horen dat het allemaal wel meevalt, ook als je het lekker ontspannen doet. Ik ben nu namelijk ook vrij ontspannen bezig (sta er ook goed voor) maar ik vraag me af of dat wel zo goed is, maar aan de andere kant weet ik ook niet zo goed wat ik nog in mn kop moet gaan stampen, dus ik oefen zo nu en dan wat en de enige dingen die ik écht leer zijn filosofie en latijn...
Oud 07-05-2013, 09:47
Verwijderd
Hey, zoals vele doe ik ook mijn examen dit jaar op het vwo.
Tis heel raar, ik denk wel dat het gaat lukken maar er blijven toch gedachtes in me hoofd rondlopen waarvan ik zenuwachtig en gestrest wordt. Zoals bijvoorbeeld wat nou als er van die vragen komen die ik net niet weet. Vragen die totaal anders zijn dan die ik heb geoefend. Leren doe ik niet echt, het is meer oefenen en ik moet zeggen de meeste gaan best redelijk.

Mijn cijferlijst is overigens:
Nl: 6.4
Wia: 7.2
En:7.3
Bi: 7.1
Na: 6.8
Sk:6.6
Ec:6.4
Fa:5.3

Moet goedkomen denk ik... Maar toch vind ik het heel eng haha
Hebben jullie dit ook? Of ben ik nou degene die te moeilijk doet?
Oud 07-05-2013, 23:36
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ik denk dat je 'last' hebt van een flinke portie gezonde spanning. Maar dat werkt, als het maar niet omslaat naar stress, volgens mij juist motivatieverhogend voor het examen en concentratieverhogend op het examen.
Oud 08-05-2013, 12:33
Verwijderd
Ik heb vorig jaar (gelukkig) al examen gedaan in twee vakken (weliswaar extra vakken) maar die gingen boven verwachting goed! Op moment ben ik ook echt in een stemmig van: 'ik heb zin in mn examens!'
Nu moet ik ook wel buitengewoon gek doen om te zakken, dus dat scheelt ook heel veel!
Oud 09-05-2013, 14:45
Allahakbar
Allahakbar is offline
Normaal gesproken stress ik hem helemaal dood voor wiskunde. Ik heb de examentraining gedaan in Leiden en daar heb ik wat zelfvertrouwen opgedaan. Het geloof in eigen kunnen is gelukkig wat gegroeid!
Voor de andere examens ben ik nu, gelukkig, ook wat meer ontspannen. (Gezonde spanning tenminste)
Voor alle andere eindexamenleerlingen, de simpele regel geld nog steeds;

Je kan nooit meer dan je best doen!
Oud 09-05-2013, 23:50
Verwijderd
Examens kunnen heel erg tegenvallen, zelfs als ze niet heel moeilijk zijn. Als je heel gespannen bent voordat je een examen ingaat, is de kans groot dat je slechter presteert dan je normaal zou doen. Het belangrijkste als dat gebeurt is om niet gelijk op te geven. Ik heb vorig jaar mijn eindexamens echt verpest en daardoor mijn uiteindelijke gemiddeldes allemaal hard omlaag gehaald. Vooral Wiskunde B had ik erg slecht gedaan; ik had voor mijn eindexamen een 2,9 waardoor ik gemiddeld een 4,46 kwam te staan en wiskunde afsloot met een 4. Nadat je zo'n examen achter de rug hebt en weet dat je het gigantisch verknald hebt is het heel verleidelijk om gewoon op te geven met de gedachte 'volgend jaar weer een kans', maar doe dat niet. Ik had uiteindelijk nog net genoeg compensatie door mijn andere eindexamens waardoor ik gemiddeld die 5,5 haalde en alsnog mijn vwo-diploma mocht ontvangen.

Dus; vooral niet opgeven als het begin van je examenperiode kut gaat, wonderen kunnen altijd gebeuren.
Oud 11-05-2013, 16:36
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Dat is dus het probleem, ik heb al ernstig slaap tekort en nu de examens in zicht komen, slaap ik nog minder.. maar oke, dat ik zondags wat leuks moet doen ga ik in mijn hoofd houden, zaterdag sowieso, want dan ben ik jarig .
dankje !
Wat Uomi zei ben ik het helemaal mee eens,
maar verder zou je ook alle basisdingetjes kunnen proberen, geen beeldschermen en koffie/cola etc meer vanaf ongeveer een uur voordat je gaat slapen etc.
Wat mij altijd helpt bij zulke dagen is ook melatonine, dat is een stofje dat je lichaam zelf aanmaakt maar wat bij kruidvat/etos etc ook als tablet te krijgen is waardoor je het je lichaam nog wat meer geeft en daardoor kom je makkelijker in slaap en wordt je ook minder vaak tussendoor wakker.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Oud 12-05-2013, 09:09
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Mh ik had vandaag voor genomen om niet te leren, maar dat moet toch echt wel.. pff ik haat die onzekerheid over het beheersen van de stof.. zo nog maar een examen maken en de stof doornemen, en als dat goed is, wil ik vanmiddag even wat anders doen, zoniet ga ik dan ook leren.
Melatonine hebben we nu niet inhuis en sws heb ik het daar niet zo mee, terwijl al heel veel mensen het me aangeraden hebben.. verder drink ik geen cola&koffie, en ga ik slapen nadat sytycd heb gekeken, maar dat is dus wel een kastje.. zal het helpen als ik dat niet doen? Of kan ik dan beter nog even thee enz gaan drinken en een blad lezen ofzo nadietijd, tis al om half10 afgelopen?
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 12-05-2013, 11:46
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Mh ik had vandaag voor genomen om niet te leren, maar dat moet toch echt wel.. pff ik haat die onzekerheid over het beheersen van de stof.. zo nog maar een examen maken en de stof doornemen, en als dat goed is, wil ik vanmiddag even wat anders doen, zoniet ga ik dan ook leren.
Melatonine hebben we nu niet inhuis en sws heb ik het daar niet zo mee, terwijl al heel veel mensen het me aangeraden hebben.. verder drink ik geen cola&koffie, en ga ik slapen nadat sytycd heb gekeken, maar dat is dus wel een kastje.. zal het helpen als ik dat niet doen? Of kan ik dan beter nog even thee enz gaan drinken en een blad lezen ofzo nadietijd, tis al om half10 afgelopen?
Daar kun je zelf het beste over oordelen denk ik,
iedereen heeft een ander slaapritme en andere behoeftes wat slapen betreft dus je bedtijd is voor mij moeilijk te beoordelen.
Lezen was voor mij altijd beter dan tv kijken voordat ik ging slapen, maar ik hoor daar heel wisselende verhalen over, sommigen vinden lezen net zo vervelend voor het slapen als tv kijken.
Wat je ook nog kunt proberen is heel erg op je ademhaling gaan letten, heel rustig in en uitademen zodra je in je bed ligt, daardoor ga je ook daaraan denken en kunnen je gedachten niet afdwalen waardoor je wakker blijft.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Oud 12-05-2013, 12:21
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Citaat:
Wat je ook nog kunt proberen is heel erg op je ademhaling gaan letten, heel rustig in en uitademen zodra je in je bed ligt, daardoor ga je ook daaraan denken en kunnen je gedachten niet afdwalen waardoor je wakker blijft.
Dat is ook wel een goede idd!
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 13-05-2013, 08:57
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
meeeeh,, ikben zenuwachtigg
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 13-05-2013, 09:45
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
"Nou, dat wordt nog wat zometeen. Nederlands...
Oud 13-05-2013, 10:01
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
nou liever 6 ce's nederlands als 1x m&o..
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Ads door Google
Oud 13-05-2013, 10:21
Sebastien
Avatar van Sebastien
Sebastien is offline
Ik weet echt niet wat ik moet verwachten bij Nederlands. het kan heel moeilijk zijn maar ook vrij makkelijk. Wat is het toch eigenlijk ook een raar vak.
__________________
always give 100%, unless you are donating blood.
Oud 13-05-2013, 13:20
JosC
JosC is offline
Tijdje geleden, mijn examentijd, maar dit is wat ik me ervan herinner qua tips/dingen die kunnen helpen:

- toch zo goed mogelijk de stof kennen, beheersen door flink te leren, stampen en oefenen; dat geeft natuurlijk sowieso meer kans op slagen, maar het geeft je ook meer gevoel van zekerheid (meer vertrouwen) en je kunt tegen jezelf zeggen dat je er in ieder geval alles aan gedaan hebt: zoals iemand al zei hiervoor: je kunt niet beter doen dan je best
- gezonde spanning is prima; hoort erbij en zorgt voor focus
- leer vooral op tijd en regelmatig, zodat je niet de dag ervoor of zelfs 's avonds en 's nachts nog in alle haast en met een gevoel dat je eigenlijk al te laat bent... dat is pas stressen.
- zie het als een uitdaging of soort spel; een uitdaging aan je intelligentie, dat maakte mij altijd wel wat meer ontspannen (het is geen examen voor jou als mens in z'n geheel, maar gewoon een wedstrijd waarvoor je getraind hebt)
- wij kregen ook wel deze tip: kijk het hele examen eerst door en maak als eerste de opgaven die je weet, dan loop je niet het risico dat je door tijdgebrek punten die je wel had kunnen halen, misloopt doordat je blijf steken bij opgaven die je niet weet. Dan mis je twee keer punten. Als je dan nog toekomt aan de lastige opgaven zijn die een soort bonus.
- je kunt met ademhalingsoefeningen en zo (mediteren) misschien wat meer rust en slaap pakken, maar maak je ook weer niet te druk om die nachtrust (anders ben je dubbel gestresst): liggen is ook rusten en jullie zijn jong dus kunnen minder slaap best een tijdje aan hoor
- het is over een paar weken voorbij!! gewoon ff flink de beuk erin!

succes!!
Oud 13-05-2013, 14:13
Violet Vivian
Avatar van Violet Vivian
Violet Vivian is offline
Ik ben eerlijk gezegd best nerveus. Gelukkig hoef ik maar 4 examens, aangezien ik op het speciaal onderwijs zit en vorig jaar al drie vakken heb gedaan. Dit jaar heb ik alleen Duits, kunst, geschiedenis en maatschappijwetenschappen. Ik ben iemand die van nature goed kan leren en aan mijn concentratievermogen mankeert ook niet veel, maar toch vind ik het best eng. Ik voel me af en toe - zeker nu het dichterbij komt - onzeker over of ik de stof wel goed beheers. Om e leren lees ik meerdere samenvattingen (vooral zelf gemaakte die ik heb gebruikt voor PTA-toetsen waarvoor ik goed scoorde) en syllabi door en oefen ik met oude examens. Probleem is vooral dat ik qua gezondheid niet lekker in mijn vel zit, ik ben erg moe en voel me niet lekker door chronische ziekte en dan is leren gewoon wat lastiger. Maar ik probeer mezelf er gewoon toe te zetten en ik heb al veel geleerd, dus ik ga ervan uit dat het gewoon goed zal gaan.
__________________
A mirror is a reflection of your soul and always shows you who you truly are.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.