Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2007, 15:41
twistah007
twistah007 is offline
hebben je ouders het zeggenschap over je geld als je 17 jaar bent
en er zelf voor gewerkt heb?
(mag niet eens zelf pinpas hebben)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2007, 15:50
Anika
Volgens mij wel, tot je 18e. Maar ik weet het niet 100% zeker.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 16:53
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Maar is het wel van jou, moet ze het aan jou geven de dag dat je 18 wordt?
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 17:13
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
hebben je ouders het zeggenschap over je geld als je 17 jaar bent
en er zelf voor gewerkt heb?
(mag niet eens zelf pinpas hebben)
Niet eens je eigen pinpas? Als je pas 13 zou zijn, begreep ik 't nog wel...
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 19:59
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Als je niet eens aan dat geld mag zitten, waarom dan überhaupt werken?

Overigens is het wel een beetje...ahem...'ongebruikelijk' dat je op je 17e niets te zeggen hebt over je eigen financiën. Ik kreeg zakgeld toen ik 6 was en kleedgeld toen ik 12 was, en mocht dit besteden aan wat ik wilde zodat ik leerde met geld om te gaan. Op je 17e je (zelfverdiende!) geld in moeten leveren is echt niet normaal!
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 13-12-2007 om 20:04.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 08:18
Anika
Citaat:
Maar is het wel van jou, moet ze het aan jou geven de dag dat je 18 wordt?
Volgens mij moet dat dus niet. Een aantal jaar geleden heeft een kennis van mij in een vervelende situatie gezeten met z'n ouders en die konden volgens mij gewoon z'n geld inhouden voor hij achttien werd, en daarna moesten ze het niet terug geven.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 09:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hebben je ouders het zeggenschap over je geld als je 17 jaar bent
Nee, slechts medezeggenschap.

Maar dit is meer een opvoedkundige dan een juridische vraag, en tenzij je een ernstig gat in je hand hebt vind ik het vreemd als je op je 17e nog niet over je eigen geld kan beslissen.

Goed, als ik op mijn 17e al mijn geld had willen uitgeven dan was ik ook, terecht, teruggefloten, maar voor echt alles ontzeggen moet toch wel een goede reden bestaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 12:03
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Erg ongebruikelijk. Inderdaad is dit niet echt een juridische kwestie, maar om het toch maar even te zeggen: eigenlijk ben je tot je 18e handelingsonbekwaam en mag je daarom in principe geen geld uitgeven. Maar de wet stelt dat zoiets wel erg ver gaat, waardoor je zelf geld mag uitgeven en dingen mag aanschaffen. Als jij alleen achterlijk dure dingen koopt waar je ouders op tegen zijn, dan kunnen ze dat terugdraaien en mogen zij dat ook.
Maar normale uitgaven? Die zijn gewoon voor jezelf en is het dus overdreven dat je ouders het zo doen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 18:49
Verwijderd
Ik dacht dat handelingsonbekwaamheid deels met je zestiende al wegging? Dat je dan dure dingen kan kopen zonder dat je ouders dat kunnen terugdraaien?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 19:33
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ik dacht dat handelingsonbekwaamheid deels met je zestiende al wegging? Dat je dan dure dingen kan kopen zonder dat je ouders dat kunnen terugdraaien?
Je kunt iig dingen kopen die geacht worden normaal te zijn voor je leeftijd (i.e een kind van 8 kan geen TV kopen, iemand van 16 waarschijnlijk wel). Als jij iets koopt wat als normaal wordt verondersteld voor je leeftijd dan kunnen je ouders dat niet terugdraaien.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 21:31
Verwijderd
Dat is juist, rechtshandelingen door een onbekwame minderjarige die in het maatschappelijk verkeer als gebruikelijk voor iemand van die leeftijd gelden kunnen niet worden vernietigd. In beginsel zijn alle andere ('ongebruikelijke') rechtshandelingen van een minderjarige wel vernietigbaar.

Maar hou even goed in de gaten dat naast de regeling van de handelingsonbekwaamheid voor minderjarigheid er ook nog zoiets is als een belang bij een rechtsvordering. De wet schrijft ook voor dat zonder voldoende belang aan niemand een rechtsvordering toekomt, dus je ouders kunnen niet zomaar rechtshandelingen gaan lopen vernietigen omdat ze dat toevallig leuk vinden. Ze moeten er wel een belang bij hebben en daarbij speelt een rol dat de bepaling inzake onbekwaamheid van minderjarigen is geschreven in het belang van bescherming van de minderjarige tegen zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 21:41
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik dacht dat handelingsonbekwaamheid deels met je zestiende al wegging? Dat je dan dure dingen kan kopen zonder dat je ouders dat kunnen terugdraaien?
Ik meende nog altijd 18, maar wat nare man ook zegt, de ouders mogen het niet voor de lol doen.

Vanaf je 16e mag je wel zelfstandig een arbeidscontract afsluiten, zonder dat ouders dat nietig kunnen verklaren.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 23:28
Verwijderd
Dan zal dat arbeidscontract het misschien ook al zijn geweest
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 12:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Kunnen ouders een bankrekening van een kind 'opeisen'? En kan je als minderjarige een bankrekening openen zonder toestemming van ouders?
Want anders zou de TS gewoon een nieuwe rekening kunnen openen en vervolgens het geld van z'n werk daar op laten storten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 16:21
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Kunnen ouders een bankrekening van een kind 'opeisen'? En kan je als minderjarige een bankrekening openen zonder toestemming van ouders?
Want anders zou de TS gewoon een nieuwe rekening kunnen openen en vervolgens het geld van z'n werk daar op laten storten.
Of vragen dat z'n baas het vasthoud tot z'n 18e?
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 16:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kunnen ouders een bankrekening van een kind 'opeisen'?
Voor sommigen helaas, dat kan. Zelfs wanneer een kind onder toezicht van het immer luie en naar steeds verder gaande incompetentie strevende Jeugdzorg gesteld is, maar de ouders nog niet uit de ouderlijke macht ontzet zijn, kan men de bankrekening van het kind plunderen. Een grote maas in de wetgeving.
Citaat:
En kan je als minderjarige een bankrekening openen zonder toestemming van ouders?
Postbank - nee.
Rabobank - nee
ABN Amro - klantenservice zwijgt in alle talen
SNS - idem
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Stefesaai vertikt het en Sintersaai laat lijken achter #1739
Verwijderd
500 19-11-2012 15:42
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Presidentsverkiezingen Verenigde Staten 2012
Martiño
262 06-11-2012 17:00
De Kantine Sunsaain of your love #457
Swlabr
500 12-12-2008 14:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Moet er een vuurwerkverbod komen?
Supreme Dutch
170 21-01-2008 19:20
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De morele verantwoording van kraken
Verwijderd
201 27-04-2005 11:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap I.v.m. Claus: Televisieprogrammering omgegooid
Verwijderd
41 08-10-2002 14:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.