Oud 28-06-2011, 17:35
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Goedemiddag dames en heren,

Oude specs: C2Duo-3.0ghz - 4x1024mb DDR2 - 8800GT - 2x500gb samsung spinpoint
Huidige specs: C2Duo 3.0ghz - 4x1024mb DDR2 - HD5770 - 2x 500gb samsung spinpoint

Sinds dat ik mijn pc gekocht heb in 2009 heb ik er problemen mee, eerst een moederbord zonder bios erop, toen een gpu die kapot geleverd werd, etc.

Sinds december heb ik een nieuw mobo nadat de oude doorgebrand was en kortsluiting veroorzaakte, en sinds vorige maand een nieuwe gpu (8800gt oud, 5770 nieuw)
Nu heb ik waarschijnlijk een probleem met het ram en de hdds.

Ik heb memtest nu 1uur15 min lopen en ik heb 4352 errors, dus dat lijkt me niet zo leuk,
de HDD's zijn half onleesbaar en hoewel ik het nog met de testapp van de maker ga nalopen zijn die waarschijnlijk ook fucked.

ik begin me nu af te vragen of ik niet beter wat spaar en de hele meuk vervang want ik word er chaggo van deze problemen, alles op de hdd's ben ik kwijt en ik heb met moeite de belangrijke dingen nog lopen uitgraven.

Mijn vraag is eigenlijk of ik aan de hand van het bovenstaande de juiste conclusie maak m.b.t. de staat van mijn huidig systeem, en of ik nu wel moeite moet doen deze pc te repareren.

Zo niet, voor welk bedrag kan ik een systeem samenstellen dat dit systeem kan vervangen.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2011, 20:13
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
om het bovenstaande te voorkomen, koop ik kant-en-klaar systeem.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 01:05
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Wat voor moederbord en wat voor geheugen heb je precies?

Theorie 1: Gezien de rest van je specs gebruik je vermoedelijk DDR2 geheugen. De voltagenorm die is vastgesteld daarvoor is 1,8v. Het kan echter zo zijn dat je high-performance c.q. overklokgeheugen hebt. Dit wil nog wel eens wat meer voltage nodig hebben om stabiel te draaien. Hierdoor kun je fouten in memtest krijgen.

Theorie 2: Veel moederborden hebben moeite om 4 geheugenmodules stabiel te draaien, dit vergt aardig wat van de northbridge (c.q. chipset). Wat je zou kunnen proberen is om er 2 modules uit te halen en kijken of het dan wel werkt.

Wat de harde schijven betreft kan ik op basis van deze informatie weinig zeggen. Je zou sowieso even HDtune kunnen installeren en de schijven checken op bad sectors.
__________________
Godzijdank ben ik atheďst.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 21:17
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Wat heb je voor voeding? Slechte/kapotte voedingen kunnen de neiging hebben om andere componenten (bijv. HDD's) te slopen. Zou best nog wel eens de bron van je problemen kunnen zijn.

Aangezien de rest van je componenten nog vrij nieuw zijn lijkt álles vervangen me niet heel zinvol.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 00:34
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
650watt modulaire Zalman.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 08:58
Verwijderd
Check eens of er brakke/verkeerd aangesloten connectors zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 15:54
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Alles is prima aangesloten, HDtunePro geeft aan dat alle dingen van de HDD's goed zijn op de data rates na met erge dipjes.

Ik krijg nu wel steeds bluescreens mbt geheugen dus ik vermoed dat het dan toch RAM is.
Ik wil best RAM proberen met minder stickjes etc maar dan moet ik mijn processorkoeler eraf halen en daar ben ik geen fan van.
Ik zal vanavond/straks eens in de BIOS gaan koekeloeren en memtest nog wat meer laten draaien; als dat niets geeft zal ik toch maar eens de ram bekijken.

Op zich wil ik geen nieuw systeem eigenlijk; het is meer dat ik het gezeik met het huidige zo zat ben, Ik heb tientallen pc's gemaakt voor anderen en die van mijzelf heeft altijd wel problemen op hardwaregebied en dat is gewoon irritant.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 16:05
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Je processorkoeler eraf halen om bij je geheugen te kunnen? Heb je zo'n grote koeler dan? Ik kan er hier zo bij.
__________________
Godzijdank ben ik atheďst.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 16:10
Verwijderd
Maar jij hebt een h50, waarschijnlijk heeft Alpha_Omega een Mugen oid.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 16:17
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Ik heb ook een Mugen gehad, ging prima. Bij sommige moederborden net niet maar in het meeste geval is de fan verwijderen al voldoende en kun je het koelblok gewoon laten zitten. Met een CM Gemini II kan het nog wel eens lastig worden bijvoorbeeld:

__________________
Godzijdank ben ik atheďst.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ook een Mugen gehad, ging prima. Bij sommige moederborden net niet maar in het meeste geval is de fan verwijderen al voldoende en kun je het koelblok gewoon laten zitten. Met een CM Gemini II kan het nog wel eens lastig worden bijvoorbeeld:

[afbeelding]


Valt wel mee met de Gemini II hoor.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 16:21
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Zo ja, maar niet als hij in je kast zit.
__________________
Godzijdank ben ik atheďst.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Zo ja, maar niet als hij in je kast zit.
Dat wel, maar in sommige kasten is er wel genoeg ruimte tussen de 5,25" bays en het mobo om toch nog bij je geheugen te kunnen.

Laatst gewijzigd op 30-06-2011 om 19:42. Reden: TYPFOUT
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 19:07
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ik heb een mugen en een semi-budgetmoederbord nadat die vorige doorbrand/kortsloot.

Strip 1+2 hangen nu net onder de heatsink en 3+4 heb ik wel vrije acces voor.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 19:12
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Dat wel, maar in sommige kasten is er wel genoeg ruimte tussen de 5,2" bays en het mobo om toch nog bij je geheugen te kunnen.
5,25" hč, ken je materie!
Dan moet je een erg grote kast hebben en moeten je bays leeg zijn. Het zal dus alleen lukken in de meest ideale situatie, en dat is niet vaak het geval.

Citaat:
Ik heb een mugen en een semi-budgetmoederbord nadat die vorige doorbrand/kortsloot.

Strip 1+2 hangen nu net onder de heatsink en 3+4 heb ik wel vrije acces voor.
Heb je je Mugen er horizontaal inzitten ofzo?

Als je alleen 3+4 eruit haalt zijn nog steeds beide kanalen bezet. 1 en 3 vormen immers samen en kanaal, 2 en 4 idem dito, het is dus het beste om 1 kanaal leeg te halen. Welk moederbord is het precies overigens?
__________________
Godzijdank ben ik atheďst.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 19:23
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ja horizontaal, anders past het niet IVM de voeding en drivebays.

Het is een asus p5qld pro; ik ik had daarvoor een ander maar dat ding was te kut voor woorden, firmware die niet werke, bios die zichzelf reset, kortsluiting als alles goed aangesloten zit, etc; deze leek me best redelijk.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 19:27
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Ah oké, was al verbaasd over het feit dat je er niet bij kon.
Dat moederbord is wel een verhaal an sich. Asus S775 borden staan er al niet om bekend dat ze altijd even lekker werken met 4 geheugen modules, is het ook nog een P43 bord waar dezelfde klachten over zijn. Dikke kans dat dat het gedonder is. Dit kun je voorkomen door er 2x2GB in te stoppen. Eerst even testen of dat wel echt de oorzaak is natuurlijk.
__________________
Godzijdank ben ik atheďst.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 19:51
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Leuk, denk ik eens een goede aankoop gedaan te hebben.

Dus nu eerst proberen met voltages, dan memtets weer, zo niet met minder strips, zo niet met nieuwe strips?
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-06-2011, 20:03
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Dat lijkt me inderdaad de meest geschikte volgorde. Zorg er ook voor dat je timings niet te strak staan. Om een systeem stabiel te krijgen geniet 5-5-5-15 de voorkeur boven 4-4-4-12 (het tweede is wel een fractie sneller maar niet echt noemenswaardig).

Weet je wellicht uit je hoofd om welke modules het gaat? Of kun je anders even kijken op de modules waar je wel bij kunt?
__________________
Godzijdank ben ik atheďst.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 23:39
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Nou het ram is inderdaad defect.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 09:08
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Weet je zeker dat het niet aan de instellingen ligt? Ram is niet iets wat snel kapot gaat, meestal zit er ook iets van 10 jaar garantie op.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 10:09
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik heb zelf ook al een paar keer met defect RAM gezeten, zo bijzonder is dat niet.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2011, 09:34
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Geheugen is in mijn ervaring één van de zaken die het meest kwetsbaar is van een hele pc. Heb dat vaak genoeg moeten vervangen na een zware piekstroom, terwijl de rest van de pc dat prima aankon.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.