Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2003, 17:08
Verwijderd
Ik heb last van de lichtste vorm van astma, dit houdt in dat ik het alleen benauwd krijg wanneer ik last heb van een infectie als verkoudheid of keelonsteking.

Dit is op dit moment het geval..

Ik heb het de hele dag door benauwd. Nou heb ik medicijnen van de dokter, namelijk Ventolin, maar dat helpt dus helemaal niets.

Het enige wat helpt als ik echt niet meer kan stoppen met hoesten en zo'n gigantische kriebel heb is roken, maar dat klinkt zo onlogisch.

Ik doe het wel want zoals eergisteravond kon ik absoluut niet slapen van het hoesten en kon echt niet meer ophouden. Ik rook normaal gesproken niet maar mn vriend was er en die rookt.

Nu heb ik echt de neiging sigaretten te gaan kopen omdat ik hier piepend zit te ademen en me rot zit te hoesten en niets helpt, maar zal het uiteindelijk niet juist nadelig werken?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:11
Verwijderd
Benauwd zijn en kriebel/hoest hebben is toch ook iets heel anders...?

't lijkt mij dat roken uiteindelijk idd wel negatieve gevolgen zal hebben... Misschien kun je dan beter hoestdrank of van die zuigsnoepjes ofzo proberen...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-10-2003 @ 18:11:
Benauwd zijn en kriebel/hoest hebben is toch ook iets heel anders...?

't lijkt mij dat roken uiteindelijk idd wel negatieve gevolgen zal hebben... Misschien kun je dan beter hoestdrank of van die zuigsnoepjes ofzo proberen...
Dat benauwd hebben en kriebel/hoest hebben gaat samen..

Door de verkoudheid/keelontsteking hoopt er zich slijm op en dergelijke, daardoor krijg ik kriebelhoest. Door de astma is mn luchtpijp vernauwd en eindigt een hoestbui vaak in half stikken omdat ik dan lucht in wil ademen om te hoesten tegen de kriebels maar er geen lucht inkomt waardoor ik het extra benauwd krijg.

Het hoesten gaat zeker wel veel samen met de benauwdheid doordat de benauwdheid immer samen gaat met een infectie rond mijn keel.

Hoestdrak en zuigsnoepjes helpen helemaal niets..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:22
Verwijderd
Misschien een 'onderhoudsdosis' ipv Ventolin? Helpt Ventolin echt totaal niet of niet genoeg? Ik denk niet dat roken helpt, zeker niet op de lange termijn, je zult alleen maar vaker (en erger?) benauwd worden, denk ik... Zorg er voor dat je weinig infecties ed krijgt...je kunt beter voorkomen, dan genezen. En/of nog een keertje langs de dokter?

Drankjes/snoepjes lossen ook niets op (hoewel soms wel, als je (de) goede hebt), maar ze verzachten vaak wel.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-10-2003 @ 18:22:
Misschien een 'onderhoudsdosis' ipv Ventolin? Helpt Ventolin echt totaal niet of niet genoeg? Ik denk niet dat roken helpt, zeker niet op de lange termijn, je zult alleen maar vaker (en erger?) benauwd worden, denk ik... Zorg er voor dat je weinig infecties ed krijgt...je kunt beter voorkomen, dan genezen. En/of nog een keertje langs de dokter?

Drankjes/snoepjes lossen ook niets op (hoewel soms wel, als je (de) goede hebt), maar ze verzachten vaak wel.
Dat heb ik ook nog, maar daar merk je pas op de langere termijn iets van. Bovendien kon ik dat nu niet gebruiken omdat het bij mn moeder ligt en ik daar even niet kan komen..

Roken is echt het enige middel wat verlichting biedt op dit moment, maar dat klinkt zo dubbel. Ik vraag me ook echt af hoe dat kan..

Ik probeer al heel goed te letten op infecties en dergelijke, ik heb er ook niet veel last van. Nu toevallig twee keer achter elkaar, de keer hiervoor had ik niet zo'n last van astma, maar doordat deze keer er zo snel achteraan is is mn weerstand laag en heb ik daardoor meer last.

De dokter heb ik al vaak bezocht, zo kom ik ook aan de medicijnen. Die heeft ook niet meer tips dan de medicijnen gebruiken, evt. een dubbele dosis af en toe.

De Ventolin helpt eigenlijk helemaal niets.. Dat heb ik niet eerder gehad volgens mij, maar als dat de volgende keer weer zo is ga ik iig wel even naar de dokter, ms moet ik dan een ander maar soortgelijk middel.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:31
Verwijderd
Ik weet dat je daar pas op de lange termijn iets van merkt, ik heb gebruik(te) het zelf ook. Je moet ze alleen wel altijd innemen, anders werken ze niet meer (duh ).

Er zijn verschillende soorten medicijnen, misschien dat iets anders bij jou wel aanslaat. Wat je zelf dus ook al aan geeft. Of misschien heeft het benauwd zijn ed nu een andere oorzaak ofzo...? Ventolin is natuurlijk ook geen wondermiddel...

Maar hoe dan ook, ik denk niet dat roken echt bevoordelijk is voor je gezondheid.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-10-2003 @ 18:31:
Ik weet dat je daar pas op de lange termijn iets van merkt, ik heb gebruik(te) het zelf ook. Je moet ze alleen wel altijd innemen, anders werken ze niet meer (duh ).

Er zijn verschillende soorten medicijnen, misschien dat iets anders bij jou wel aanslaat. Wat je zelf dus ook al aan geeft. Of misschien heeft het benauwd zijn ed nu een andere oorzaak ofzo...? Ventolin is natuurlijk ook geen wondermiddel...

Maar hoe dan ook, ik denk niet dat roken echt bevoordelijk is voor je gezondheid.
Nou, ik moet ze niet altijd gebruiken.. alleen als ik daadwerkelijk last heb van een infectie, maar dit keer ging dat dus niet :/

Ja, wie weet. Normaal gesproken helpt Ventolin echter wel.. Nou ja, als deze benauwdheid nog lang aanhoud ga ik toch wel even naar de dokter..

Roken bevordert de gezondheid natuurlijk sowieso niet.. maar mn keel kapot hoesten en niet kunnen slapen ook niet.. Nou ja, ik kan toch niet roken nou, hopen dak kan slapen vanavond
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef op 06-10-2003 @ 18:38:
Nou, ik moet ze niet altijd gebruiken.. alleen als ik daadwerkelijk last heb van een infectie, maar dit keer ging dat dus niet :/
Dat snap ik niet... Het zijn langzaam werkende medicijnen, het duurt dus een tijdje voordat ze gaan werken...wat heb je er dan aan als je pas begint op het moment dat je al een infectie hebt...???
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-10-2003 @ 18:39:
Dat snap ik niet... Het zijn langzaam werkende medicijnen, het duurt dus een tijdje voordat ze gaan werken...wat heb je er dan aan als je pas begint op het moment dat je al een infectie hebt...???
Het remt de ontsteking, die dus toch eerder ophoudt.. Ik weet ook niet precies hoe het werkt..

maar elke dag 2 keer een medicijn gebruiken voor 3 weken per jaar is ook wat overdreven..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:15
Verwijderd
Misschien maakt het sterk inzuigen van de rook het slijm los. Dat is het enige wat ik kan bedenken. Ja, misschien is die rook erg warm en dat dat ook helpt.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Para! schreef op 06-10-2003 @ 19:15:
Misschien maakt het sterk inzuigen van de rook het slijm los. Dat is het enige wat ik kan bedenken. Ja, misschien is die rook erg warm en dat dat ook helpt.
Ja, Kasper zei iets als dat de trilhaartjes naar beneden gaan zitten en het daardoor minder hoestkriebels veroorzaakt o.i.d.

maar ik blijf het uiterst vaag vinden
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:39
WackfordSqueers
Avatar van WackfordSqueers
WackfordSqueers is offline
Als 2e-jaars geneeskunde-student zal ik je erover uitleggen wat ik weet.
Het is volkomen logisch dat je van roken minder benauwd wordt op het moment van 'een aanval' Dat komt omdat er in de rook stoffen zitten die de spieren om je trachea (luchtpijp) laten ontspannen, waardoor je het dus iets minder benauwd krijgt. Toch is dit niet de oplossing. Ik raad je natuurlijk sowieso af om te roken, maar dus ook tijdens een aanval. Ventolin is een medicijn dat ook de luchtwegspieren ontspant. Als dat niet voldoende help, kun je de dosis verhogen, maar natuurlijk niet vaker dan op de bijsluiter staat vermeld. Misschien zijn er nog andere inhalers (medicijnen die je inademt) die wel voldoende werken, maar daarvoor moet je bij de huisarts zijn.

Als je maar zo weinig last hebt van je astma is het het misschien niet waard om de hele medische molen in te springen. Dan kun je ervoor kiezen dat je accepteert dat je heel af en toe een aanval hebt, maar ook weet dat het heel vaak wel goed gaat.

Sebastiaan
__________________
Knappe koppen die denken wijs te zijn, blijken al tevaak narren. Ik, die zeker weet dat het mij aan wijsheid ontbreekt, word vaak voor wijs versleten.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:43
Verwijderd
Citaat:
WackfordSqueers schreef op 06-10-2003 @ 19:39:
Als 2e-jaars geneeskunde-student zal ik je erover uitleggen wat ik weet.
Het is volkomen logisch dat je van roken minder benauwd wordt op het moment van 'een aanval' Dat komt omdat er in de rook stoffen zitten die de spieren om je trachea (luchtpijp) laten ontspannen, waardoor je het dus iets minder benauwd krijgt. Toch is dit niet de oplossing. Ik raad je natuurlijk sowieso af om te roken, maar dus ook tijdens een aanval. Ventolin is een medicijn dat ook de luchtwegspieren ontspant. Als dat niet voldoende help, kun je de dosis verhogen, maar natuurlijk niet vaker dan op de bijsluiter staat vermeld. Misschien zijn er nog andere inhalers (medicijnen die je inademt) die wel voldoende werken, maar daarvoor moet je bij de huisarts zijn.

Als je maar zo weinig last hebt van je astma is het het misschien niet waard om de hele medische molen in te springen. Dan kun je ervoor kiezen dat je accepteert dat je heel af en toe een aanval hebt, maar ook weet dat het heel vaak wel goed gaat.

Sebastiaan
Heel erg bedankt..

Ventolin helpt dus niets, ook niet wanneer ik de dosis verhoog.. de maximale dosis is 4 inhalaties per dag, die neem ik allemaal en dat maakt dus echt niets uit.

Ik vind het het inderdaad niet waard om zwaar aan de medicijnen te gaan voor die korte tijd..

Dat roken geen oplossing is weet ik, definitief roken zal ik ook echt niet.. daar heb ik het geld niet eens voor dus dat is alvast makkelijk. Ik neig echter wel heel erg na het roken van een sigaret voor het slapen gaan in een periode als dit, omdat ik gister bijvoorbeeld tot kotsen aan toe moest hoesten.. daar raak je zo ontzettend gefrustreerd van, dan lijkt 1 zo'n sigaretje zo onschuldig
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef op 06-10-2003 @ 19:43:
Ventolin helpt dus niets, ook niet wanneer ik de dosis verhoog.. de maximale dosis is 4 inhalaties per dag, die neem ik allemaal en dat maakt dus echt niets uit.
Allemaal achter elkaar? Of met tijd er tussen?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-10-2003 @ 19:57:
Allemaal achter elkaar? Of met tijd er tussen?
tijd ertussen

1 keer geprobeerd of 2 achter elkaar wel hielp, maar ook dat was niet zo
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:02
Verwijderd
Als ik echt zo'n kriebelhoest heb, helpt het om een aantal Fishermans Friends achter elkaar op te eten en daarna wat water te drinken. Das echt sterk, je voelt het heel erg in je keel, maar t helpt wel.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 06-10-2003 @ 20:02:
Als ik echt zo'n kriebelhoest heb, helpt het om een aantal Fishermans Friends achter elkaar op te eten en daarna wat water te drinken. Das echt sterk, je voelt het heel erg in je keel, maar t helpt wel.
Ik zal het eens proberen morgen.. Maakt het dan ook nog uit welke Fishermans Friends?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef op 06-10-2003 @ 20:02:
Ik zal het eens proberen morgen.. Maakt het dan ook nog uit welke Fishermans Friends?
Uhh..

Ik had altijd die met groene streepjes, ik weet niet meer hoe ze heten.. maar t zal wel niet uitmaken welke..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 06-10-2003 @ 20:05:
Ik had altijd die met groene streepjes, ik weet niet meer hoe ze heten.. maar t zal wel niet uitmaken welke..
Die salmiak of die citroen dingen zullen minder helpen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-10-2003 @ 20:06:
Die salmiak of die citroen dingen zullen minder helpen, denk ik.
ja, daarom

Ik vind die Salmiak ook echt lekker, die hele hete wat minder..

Maar ik neem dan wel de pepermunt-achtige ofzo
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote-Lucht-Je-Hart-topic #160
JustADreamer
480 18-01-2011 12:21
Lichaam & Gezondheid een chronisch ziek persoon gezocht
Poepkind
27 24-01-2007 21:16
Lichaam & Gezondheid Voor het eerst gerookt...?
SweetHeart15
101 16-11-2005 19:58
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Stelling: roken in restaurants enz. moet verboden worden
ninie
462 28-06-2004 23:14
Lichaam & Gezondheid Copd
Badschuim
6 21-03-2004 14:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Aparte, zieke, rare dingen aan staatshoofden enzo
Rabbi Daniel
46 03-03-2003 15:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.