Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2013, 10:47
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik ben nooit een grote fruiteter geweest. Jarenlang heb ik misschien 3 stuks fruit in een week gegeten. De laatste jaren besef ik me wel beter dat het gezond is om fruit te eten, dus probeer ik dat ook meer te doen. Afgelopen zomer lukte dat een periode heel goed, ik heb toen een maand of 3 iedere dag 2 of meer stuks fruit gegeten, maar helaas is die gewoonte weer met stille trom vertrokken...

Ik ben er inmiddels achter dat het helpt als ik bij het inkopen beter bedenk wat ik lekker vind. Dus niet Elstar kopen omdat die goedkoper zijn, maar bijvoorbeeld Fuji, ook al zijn die appels duurder. En ook een gepaste hoeveelheid voor een week kopen, want als fruit te lang blijft liggen vind ik het toch niet meer lekker. Afgelopen week heb ik van overrijpe banaan, peer en kiwi met yoghurt een smoothie gemaakt en dat vond ik dan eigenlijk wel weer prima te 'eten'. Maar ja, dat is wel weer gedoe om klaar te maken...

Wie heeft er tips voor mij om meer fruit te eten? En telt gepureerd fruit, appelmoes of gedroogde abrikozen e.d. ook mee als fruit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2013, 14:17
Verwijderd
Maak een fruitsmoothie elke ochtend.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2013, 14:24
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Ligt er aan wat je je zelf aanleert. Ik eet na de lunch een appel, s-middags mandarijntje(s) en na het warme eten een stuk fruit als toetje. Zou niet beter meer weten. Dan zit je al gauw op 15 stuks per week.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 21:28
maria kurdi
Avatar van maria kurdi
maria kurdi is offline
fruitsalade twee minuten hakken

en als je werkt of naar school ga neem minstens een stuk fruit met je zelf mee voor in de pauze
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 16:02
Araignee
Avatar van Araignee
Araignee is offline
Goed dat je jezelf wil aanleren om meer fruit te eten, het is inderdaad echt gezond!

Ik denk dat het toch echt een kwestie is van aanwennen en volhouden. Zoek uiteraard fruit uit dat je echt lekker vindt en een beetje makkelijk te eten.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:04
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Het zal inderdaad staan of vallen met gewoontes, maar het is lastig om gewoontes in je eentje aan te pakken. Mijn vriend eet alleen fruit als ik het hem voorzet, anders 'vergeet' hij het of snackt hij liever, dus het initiatief tot fruit eten moet altijd vanuit mij komen. En ik denk er regelmatig niet aan...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Al mijn collega's eten fruit in de middagpauze dus dat is wel iets wat je dan makkelijk overneemt en zelf ook fruit mee gaat nemen. Als ik dan bijvoorbeeld een banaan en een mandarijn of een appel of een bakje druiven meeneem dan eet ik dat wel op. Mijn collega's zijn zelfs zo, dat als ik zelf te druk ben dat ze m'n appel nog wel voor me willen schillen en thee voor me willen halen zodat ik alleen maar even heen en weer hoef te lopen om het in m'n mond te stoppen en een slok thee te nemen

In het weekend stimuleert m'n vriend me om fruit te eten (hij eet altijd fruit na de lunch) en dat ga ik ook steeds meer over nemen maar ik herken je probleem wel hoor want ik ben ook een slechte fruiteter, verdraag ook nog eens weinig fruitsoorten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:45
Verwijderd
Herkenbaar Hawahaai! Ik heb dit ook altijd, ik vergeet het gewoon zelfs al zit het in mijn werktas.

Ik ga dit topic in de gaten houden
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:59
Araignee
Avatar van Araignee
Araignee is offline
Citaat:
Het zal inderdaad staan of vallen met gewoontes, maar het is lastig om gewoontes in je eentje aan te pakken. Mijn vriend eet alleen fruit als ik het hem voorzet, anders 'vergeet' hij het of snackt hij liever, dus het initiatief tot fruit eten moet altijd vanuit mij komen. En ik denk er regelmatig niet aan...
Ja, het is moeilijk vol te houden als je jezelf blijft instampen "ik moet fruit eten, ik moet fruit eten, ik moet fruit eten". Een heel stuk makkelijker is als je fruit neemt dat je écht lekker vindt, dan ga je het vaak eten omdat je het lekker vindt. Ik eet bijvoorbeeld al jaren elke dag een granaatappel, gewoon omdat ik het zo lekker vind.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 09:50
Buddy_J
Buddy_J is offline
Ik eet elke dag 2 mandarijnen en een banaan, ook omdat ik het lekker vind en ik weet dat het goed voor je is.
Je moet het gewoon proberen en kijken hoe het gaat, misschien wen je er na een tijd aan!
__________________
http://www.sleutelhangerswebshop.nl
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 09:50
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik neem ook inderdaad alleen fruit dat ik echt lekker vind. De fuji-appels zijn nu goedkoper dan de elstar, dus dat is in principe geen excuus Ik heb mezelf aangeleerd altijd fruit mee naar school te nemen (1 stuk) en meestal eet ik fruit als toetje, daar ik niet zo van vla en dergelijke hou.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 18:40
Verwijderd
Gooi ergens een appel door als je aan het koken bent ^^ Bij stamppot of iets anders waar appel eventueel wel bij zou kunnen smaken. Ik had met die stew gepland nog stukjes appel te vinden, maar uiteindelijk is er niks meer van te zien

Ik heb net een bakje verse fruitsalade kunnen wegsmijten en er liggen hier nog 2 bananen en een appel die dringend op moeten (ook 2 mandarijnen, maar daar ben ik geen fan van, die had ik gekregen). Vandaar dat ik de andere appels al in de stew had gegooid. Ik mag geen fruit in huis halen als ik veel vers eten in huis heb (vlees en groenten). Ik moet steeds opnieuw bedenken dat ik echt niet zoveel meer eet op een dag en dat ik keuzes moet maken en dat ik geen stapels eten in huis kan hebben dat niet in de diepvries mag.
Vroeger nam ik wel eens een hoehetendiedingenweer van die kleine flesjes fruittoestand, maar ik weet niet of die echt zo gezond zijn. Ze zijn wel heel erg handig. Ik neem ook vaak Fruitontbijt mee uit Nederland, dat vind ik lekker als drankje 's ochtends + er zitten nog wat vezels in die ik ook niet meer in overvloed binnenkrijg. Daar zouden geen toegevoegde suikers in zitten, maar in hoeverre dat allemaal in de buurt komt van echt fruit, is natuurlijk maar de vraag.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 18:50
Verwijderd
Verdorie, weet iemand welke flesjes ik bedoel? Ik bedenk me net dat ik die best wel eens kan bestuderen en dat die ontzettend handig voor mij zouden zijn als ze nog bestaan. Niet fruitshoot, want dat smaakt echt als water waar een sinaasappel langs is gerold, nog kleinere flesjes (kleiner of gelijk aan yakult), plastic flesjes met een aluminium aftrekdekseltje. Ze stonden in de koelvakken. Behoorlijk duur en qua smaak een beetje vergelijkbaar met Hero fruitontbijt. Ik dacht zelfs dat ze van Hero waren, maar ik kan het niet vinden. Er zaten ook groenten in verwerkt. Rood, oranje en geel was er geloof ik.

Edit: Mijn moeder wist het nog! Knorr! En toen wist ik Vie! ^^

Laatst gewijzigd op 10-01-2013 om 18:55.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 18:57
Verwijderd
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...rt&art_id=8927

Van de markt gehaald, het was dus inderdaad niets ^^
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 19:52
Verwijderd
Je hebt wel iets vergelijkbaars van hero, fruit2day. Dat is er nog wel. Dat zijn geen miniflesjes, gewoon 200 cc ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 20:13
Verwijderd
Mja, het handige aan die Vie-dingen was het formaat, 2 slokken en het was weg, neemt ook geen ruimte in beslag en je loopt niet het risico dat iets gaat lekken. Maar op zich, ik heb zat miniflesjes voor larp, dus misschien kan ik die wel ergens mee vullen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 11:48
Verwijderd
Je hebt ook doosjes ingevroren fruit, ik snackte weleens een doosje frambozen, graag als kleine ijsjes
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 15:00
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik maak vaak smoothies met dat ingevroren fruit. Half doosje erbij en wat vanilleyoghurt, ff in de blender en klaar
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-01-2013, 15:00
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Het helpt mij om fruit duidelijk in het zicht en onder handbereik (op mijn werk) te hebben. Ik eet niet alleen maar fruit als ik honger heb, maar ook om een korte pauze in te lassen .

Variëren lijkt me inderdaad ook een goede tip (ook met seizoensfruit zoals frambozen en aardbeien). Een fruitsalade voor 1-2 dagen maken wil ook nog wel eens helpen; het is makkelijker en je kunt ook makkelijker een schep fruit bij je ontbijt doen enzo. Gedroogd fruit (dat vind ik ook tellen) als snack en of toevoeging in/bij een maaltijd vind ik zelf ook lekker. En als je wel eens iets bakt kan je daar ook fruit als basis voor nemen (appelmuffins, dadelcake, aardbeienkwarktaart etc. . En tenslotte kan ingevroren fruit wellicht een uitkomst bieden, dat is makkelijk te verwerken en niet duur.
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 15:19
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vruchtensap, gepureerd fruit etc telt volgens mij ook mee als er maar geen suiker aan toegevoegd is (en het dus echt sap of moes is en geen fruitdrank oid).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 16:11
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Oh, ik had er niet bij gezegd dat ik ook altijd prijsbewust shop (dus diepvriesfruit vind ik vaak veel te duur om 'zomaar' te kopen) . Maar verder zie ik in ieder geval een aantal tips waar ik wel wat mee kan.

Edit: en dan lees ik dat KreZor juist zegt dat dat niet duur is. Wat voor fruit bedoel je dan? Ik vind die doosjes met ingevroren bosvruchten, frambozen en zo altijd zo duur. Al moet ik zeggen dat ik die dingen ook nooit vers koop, want ook die prijzen gaan me echt te ver.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 19:28
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Als je gewoon seizoensfruit shopt, is fruit helemaal niet zo duur. Een doosje aardbeien/frambozen/bessen in de zomer kost geen ruk, maar in de winter moet je het doen met mandarijnen (al is die tijd net voorbij), appels, bananen, sinaasapels en kiwi's. Als je niet teveel wilt uitgeven, that is.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 19:32
Verwijderd
frambozen en dergelijke kosten in de zomer op de markt half zo weinig als in de supermarkt.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 21:37
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ja, dat klopt. Mijn reactie was te kort door de bocht. Buiten het seizoen koop ik dat soort fruit nooit, had ik moeten zeggen.
Ik ben sowieso wel van het seizoensfruit.
En helaas is er hier in de buurt geen markt met fruitkraam op een moment dat ik niet hoef te werken, dus dat is geen optie.

Ik heb wel aardbeien in de tuin (erfenisje van de vorige bewoners), maar de muizen kapen die altijd voor mijn neus weg.

Laatst gewijzigd op 12-01-2013 om 07:50.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 01:54
Snebbeltje
Avatar van Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Ik eet sinds een tijdje elke dag een stuk fruit met yoghurt (en een beetje suiker). Dat maakt het voor mij een stuk aantrekkelijker. Ik vind het lekker en ik heb zowel fruit als zuivel hard nodig. Ik wissel af met het fruit, maar alleen fruit dat ik ook lekker vind en dan mag het soms ook wat duurder zijn (af en toe een mango, of een bakje diepvriesfruit). En ondanks dat ik weet dat banaan niet het beste fruit is, koop ik het toch regelmatig, want beter banaan dan helemaal geen fruit. Dus, ik maak het aantrekkelijker voor mezelf om fruit te eten.
__________________
Lariekoek en apekool!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2013, 11:14
Fruitboer
Fruitboer is offline
Mijn advies:

1. Gewoon fruit kopen. Dan heb je geld uitgegeven en voel je jezelf vaak eerder verplicht het te moeten eten.

Als je het hebt liggen eet je het. Je gaat niet naar de supermarkt om een banaan te kopen, om hem vervolgens thuis op te eten. En als je boodschappen aan het doen bent, zie je vaak zoveel andere lekkere dingen, dat je zin in iets gezonds zoals fruit vaak snel over is en dan koop je het niet.

2. Fruit shake..... Kleine moeite.... en super lekker - gezond
Koop 1 keer in de week wat bananen appels en of peren en een pak yoghurt of ijs.

twee of drie stukken fruit in de mixer / blender , wat yogurt of ijs erbij. Even mixen en in een hand omdraai een heerlijke shake.

Dit doen veel mensen..... omdat je niet altijd zin in fruit hebt, maar een shake je ieder willekeurig moment van de dag kan drinken. Zo zijn er mensen die het als ontbijt drinken. Mensen die het als of bij de lunch drinken. of sommige mensen zelfs na het eten of lekker op de bank, in plaats van een toetje....

Zo maak je van iets gezonds iets lekkers....

Laatst gewijzigd op 04-02-2013 om 15:32. Reden: Reclame is niet toegestaan
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 11:41
Verwijderd
Ik vind het zelf het handigst om vaste fruitmomenten te hebben. Op het werk halverwege de ochtend (en dan geen andere snack mee voor dat moment, zodat je vanzelf het fruit pakt als je trek krijgt) en zodra ik thuis kom uit mijn werk, met als extra voordeel dat je daarna niet hongerig staat te koken. In het weekend eet ik altijd fruit bij het ontbijt. Meestal luxer fruit dat vaak ook meer tijd kost om te eten, zoals een grapefruit of aardbeien. De kosten hou ik onder controle door vooral fruit van in het seizoen te kopen, ook omdat ik het sowieso onzin vind om fruit de halve wereld over te laten vliegen. Klein zomerfruit koop ik vaak op de markt.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 15:55
Verwijderd
Wat Sarah zegt! Ik krijg halverwege de ochtend op het werk honger, maar neem dan bewust geen extra brood of sultana's mee maar fruit. Dat scheelt echt wel
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 16:19
Verwijderd
Ik vind de regeling met Fruitontbijt tegenwoordig echt wel werken ^^ en ook de appel door een stamppot/stoofpot gooien. Ook haal ik nu af en toe een tros bananen, die blijft dan wel lang liggen, maar ze zijn dan nog geschikt voor milkshakes (melk drink ik ook niet meer standaard, ook al vind ik het heel lekker) en die maak ik nu regelmatig. Ik heb ook een doosje blauwe bessen gekocht voor in de diepvries die ik er af en toe ga doormikken.
Ik heb wel gezien dat die AH eenzelfde flesje aanbiedt als wat die Knorr Vie dingen waren, met groenten en fruit, maar daar trap ik dus niet meer in
Met citaat reageren
Oud 09-02-2013, 22:26
dennis018
dennis018 is offline
fruit in yoghurt doen.. mwammmmmmmmmmmmmm!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Wat kan ik wel en niet eten?
dark princess
37 05-09-2005 18:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.