Oud 15-06-2016, 23:18
Ben Strik
Ben Strik is offline
Hallo hallo,

Bij het horen van de kerkklokken of het fietsen langs de moskee in de buurt, komt bij mij de vraag: "Waarom hebben mensen een religie?" "Waarom geloven mensen?" Ik wil graag hierop mijn visie met jullie delen en ook reacties van mensen krijgen die wél geloven.

Vroeger, rond 500 voor Christus hadden de Romeinen en Grieken hun goden. Zo konden ze de onbekende dingen in de natuur verklaren. Ook al waren deze beschavingen al zeer ontwikkeld, er bleven toch zaken waar ze geen antwoord op konden verzinnen. Ziehier de geboorte van een religie. Ik vind deze religie dan ook zeer boeiend en intrigerend, zeker ook met betrekking tot de, dan al niet aitologische, mythologie. Tegenwoordig is de mens dermate ontwikkeld dat we voor veel meer "onverklaarbare" zaken een verklaring kunnen vinden. Waarom niet eerst zelf een oplossing zoeken, voordat er gezegd wordt: "Dit is sowieso het werk van god

Een ander geval, veel voorkomend op de sportvelden, is het zogenaamde "kruisje slaan (of hoe dat ook mag heten)". Gaan mensen niet uit van hun eigen kunnen? Hebben ze daar iemand van "bovenaf" voor nodig? Is dat wat door (bijvoorbeeld) de bijbel wordt verkondigd?

Als ben ik ook benieuwd naar waarom er miljoenen mensen van, in dit geval het christendom, geloven in één almachtig persoon waarvan het bestaan nog nooit is bewezen. En als er dan als reactie komt: "Ja, maar er is ook nooit bewezen dat Hij NIET bestaat.", heb ik de gedachte: volgens de Natuurkundige wetten, die wat mij betreft boven God staan, moet je conclusies trekken uit metingen die je hebt gedaan, dat is hier dus de conclusie: er is nog nooit een persoon als God waargenomen, dus deze zal niet bestaan totdat het tegendeel bewezen is.

Kortom, de vragen van dit topic zijn:
- Waarom geloven mensen in één almachtig persoon?;
- Wat heeft religie voor nut? En
- Wat is jouw reden, als je dit tenminste doet, dat je gelooft?


Ik ben benieuwd naar jullie (tegen)reacties!
Groetjes, Ben Niet Strik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2016, 23:35
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik geloof zelf (Christendom, protestant) omdat ik in de natuur en levende wezens herken dat er een intelligente kracht achter zit die dat alles bedacht heeft. Ik vind het moeilijk te geloven dat dat "zomaar" ontstaan is, wanneer ik zie hoe perfect bijvoorbeeld mijn lichaam werkt, tot in het kleinste detail. Ik denk dan ook dat God buiten de tijd en natuurwetten staat. Hij kan ze gebruiken en heeft ze mogelijk zelfs zelf ingesteld, maar ik denk niet dat Hij er aan onderworpen is.
Ook vind ik het een prettig idee dat er een God is, met de kracht om het universum vorm te geven, maar die tegelijkertijd zich om mij bekommert. God houdt van de aarde en van de mensen die daarop leven, van elk van hen individueel. Het mooie aan christelijk geloof vind ik dat God niet de aarde gemaakt heeft en het gelaten heeft voor wat het was, maar dat Hij er zo betrekken bij was dat Hij een deel van zichzelf (Zijn Zoon) er heen stuurde om de weg tussen mens en God weer vrij te maken. Mijn geloof helpt me om mijn leven richting te geven.
Ik heb voor mezelf genoeg reden om wel te geloven in het bestaan van God, maar kan me ook goed voorstellen dat anderen dat niet hebben.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 16-06-2016, 00:40
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
- Waarom geloven mensen in één almachtig persoon?;
Omdat dat het makkelijkste te begrijpen is voor het volk. Daarom is de (veel gecompliceerdere) Romeinse religie ook door het christendom vervangen
Met citaat reageren
Oud 16-06-2016, 01:34
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
God houdt óók erg veel van klootzakken want daar heeft ie er ook heul veul van gefabriceerd.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 16-06-2016, 22:49
Ben Strik
Ben Strik is offline
Als God van iedereen houdt, waarom zijn er dan zoveel natuurrampen? Waarom zijn er dan zoveel mensen in hongersnood? Waarom heeft God terroristen op de wereld gezet? Om ze de wereld kapot te laten maken? Om het "onderling" met elkaar uit te vechten?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2016, 01:23
Denkerius
Denkerius is offline
Citaat:
Als God van iedereen houdt, waarom zijn er dan zoveel natuurrampen? Waarom zijn er dan zoveel mensen in hongersnood? Waarom heeft God terroristen op de wereld gezet? Om ze de wereld kapot te laten maken? Om het "onderling" met elkaar uit te vechten?
Om je de shortcut te geven.

Een tegenargument kan bestaan uit de notie dat god Vrije wil heeft gecreëerd (Vrije wil is iets goeds, God heeft de aarde gecreëerd met alle goede dingen, dus vrije wil bestaat). Wat niet echt iets doet met natuurrampen maar "verklaard" wel het bestaan van terroristen die dus kiezen voor hun bestaan.

Een ander argument bestaat uit het opgeven van 1 van de drie karakteristieken van God.
God is almachtig, alwetend maar niet goed
God is almachtig, goed maar niet alwetend
God is goed, alwetend maar niet almachtig

Verder kun je nog iets beargumenteren zoals: god heeft de wereld gemaakt zoals een klok die onafhankelijk verder tikt zonder de interventie van god.

Ten slotte is er nog een notie van een einde der tijden wat suggereert dat terroristen en natuurrampen daar deel van zijn.

En dan zijn er nog een hoop non-argumenten met interne contradictie of regelrechte onzin wat blind geloof bij die persoon suggereert.


Om nog even een vraag van het begin te beantwoorden, tegenwoordig gelooft men vooral omdat ze hun geloof er met de paplepel in hebben gekregen. Oudere bekeerders zijn er zelden en dat is meestal na jaren van sociale invloeden zoals een merendeel van vrienden die gelovig zijn.
__________________
Just think
Met citaat reageren
Oud 17-06-2016, 08:33
Verwijderd
Almachtig zijn impliceert alwetendheid. Andersom niet.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2016, 17:06
PiettePeter
PiettePeter is offline
Citaat:
Almachtig zijn impliceert alwetendheid. Andersom niet.
euheuheueheu..en wat als hij ervoor kiest niet alwetend te zijn?...eueheuheuheuhe

True dat though
__________________
"If opportunities don't knock on your door, then build one!"
"Life is hard, but my dick is harder!" - by Geordi Dankstorm
Met citaat reageren
Oud 21-06-2016, 17:59
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
euheuheueheu..en wat als hij ervoor kiest niet alwetend te zijn?...eueheuheuheuhe

True dat though
Dan is hij ook niet almachtig. Er is gegeven dat almachtig zijn alwetendheid impliceert. Volgens de wet van de contrapositie betekent dat, dat niet alwetend zijn niet almachtig zijn impliceert.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 21-06-2016, 19:29
PiettePeter
PiettePeter is offline
Citaat:
Dan is hij ook niet almachtig. Er is gegeven dat almachtig zijn alwetendheid impliceert. Volgens de wet van de contrapositie betekent dat, dat niet alwetend zijn niet almachtig zijn impliceert.
Why so serious?
Misschien was ik wel sarcastisch.
Vandaar de eueheuehuehe's, spreek het maar eens uit en dan weet je hoe het klinkt en dan kom je er misschien achter wat ik daarmee bedoel..

En true dat verwijst ofc naar wat hij zei.
__________________
"If opportunities don't knock on your door, then build one!"
"Life is hard, but my dick is harder!" - by Geordi Dankstorm
Met citaat reageren
Oud 21-06-2016, 20:31
Pervect
Pervect is offline
De nut van religie is wat de mens er zelf uithaald. Maar het probleem is dat men het zich vaak (onbewust) niet tot zichzelf kan houden.

Laatst gewijzigd op 21-06-2016 om 21:38.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2016, 21:10
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
De nut van religie is wat de mens er zelf uithaald. Maar het probleem is dat men het zich vaak (onbewust) niet tot zichzelf kan houden.
Veel religieuze overtuigingen sporen ook aan tot het "bekeren" van niet-gelovigen...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 21-06-2016, 21:30
Pervect
Pervect is offline
Woeps, bedoelde dat ook.
Alleen soms zijn er mensen die dat onbewust doen met hun verhaaltjes of ridicule verklaringen omdat zij het zelf geloven, maar niet zo zeer jou willen bekeren. Zoals dat bijgelovige mensen die geloven in stenen misschien iets aan je neus hangen wat hun dan geloven.

En ik vind het ook erg kut dat er mensen zijn die je dan willen bekeren.

Ik werd laatst aangesproken op het plein bij mij in de stad door iemand die van zo'n king's coach (ofzoiets) bus was en was eigenlijk best pissed, dus probeerde ik beleefd over te brengen dat het de keuze van mensen zelf is en dat ik geen interesse heb. Deze man had het zo "met mij te doen" dat hij het nodig vond mij de weg te blijven versperren.

Laatst gewijzigd op 21-06-2016 om 21:41.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2016, 21:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik denk ook niet dat zo op straat mensen lastig vallen echt de manier is om hen op positieve wijze met jouw religie in aanraking te laten komen.
Al heb ik ooit wel op Valentijnsdag toen ik met een goede vriend in het centrum liep een kaartje gehad met een Bijbeltekst over de liefde (men zag ons aan voor stelletje), dat vond ik nog wel een leuke actie.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 22-06-2016, 12:23
OurLordAndSavio
Avatar van OurLordAndSavio
OurLordAndSavio is offline
Ik denk dat mensen die geloven in een religie zoeken naar een reden voor hun bestaan, een "doel" van het leven. God bied hier een antwoord op en als je volgens zijn regels leeft mag je na de dood in de hemel.

Zelf ben ik er van overtuigd dat religie een beperkende factor in het leven is. Het is niet zeker of je na je hele leven "goed" te hebben geleefd dan toch nog verder mag bestaan in een perfecte plaats. Dood zijn is eigenlijk toch gewoon heel fijn? Het is niet alsof je er iets van merkt. Er zijn geen zorgen meer; je hoeft niet meer vroeg op; geen vervelende buren; geen last van pijn. Er is gewoon helemaal niks, opzich best een fijn vooruitzicht al zeg ik het zelf.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2016, 11:23
Pervect
Pervect is offline
Tja, dat is waarom ik zelf zou willen stellen dat "self-actualisation" en "enlightenment" beter is dan religie, ook al kan daar wel een religieuze kant aanzitten.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2016, 12:03
Verwijderd
Aan iemand op straat vragen "Mag ik misschien met u praten over God/Allah/JWH" zie ik echt niet als lastigvallen. Als ik haast heb dan roep ik snel nee sorry en ik loop door. Boeiend.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2016, 00:15
MightyDuck#1
Avatar van MightyDuck#1
MightyDuck#1 is offline
- Waarom geloven mensen in één almachtig persoon?;
"Ik ben de weg, de waarheid en het leven", antwoordde Jezus, "Ik ben de enige weg tot de Vader." (Joh 14:6)
Ik geloof dat de Bijbel echt het woord van God is en daar staat duidelijk dat Jezus de enige weg tot de Vader is. Jezus is ook degene die aan het kruis gegaan is om te sterven voor onze zondes. Hij is onze Verlosser en dat ervaar ik ook in mijn dagelijkse leven. Ik geloof niet meer in toeval, ik geloof dat heel veel gebeurtenissen van de Here afkomstig zijn omdat Hij het zo heeft laten gebeuren. We hebben ook allemaal een vrije wil gekregen en ik denk ook dat God ons daarmee op de proef stelt. Bijvoorbeeld =: Wat zou hij doen als ik dit in zijn leven toe zou laten? Zou hij mij dan verlaten? Zou hij dan stoppen met geloven omdat er zoveel nare dingen gebeuren?

- Wat heeft religie voor nut?
"Ga er daarom op uit om alle volken tot mijn discipelen te maken. Doop hen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. Leer hen altijd te doen wat Ik u heb gezegd." (Matt 28:19) Hier staat duidelijk dat geloof in de Here Jezus niet voor jezelf alleen is, maar ga erop uit om andere mensen over Hem te vertellen zodat ook zij tot bekering komen. Dat zal niet eenvoudig zijn aangezien we in een wereld leven waar veel kwaad en onheil is, waar maar weinig mensen in God geloven. Maar als er echt dat verlangen is om andere het evangelie te vertellen dan helpt de Heilige Geest daarbij, dat is ook iets wat ik zelf ervaren heb. Ik was ook nooit een goede spreker en in het begin vond ik het moeilijk om met anderen over God te praten, ik schaamde me er misschien wel voor. Totdat ik een keer meeging met een straat evangalisatie en daar een aantal goede gesprekken heb mogen hebben. Iets wat ik van mezelf nooit had gekund, maar met de kracht van de Geest is alles mogelijk.

- Wat is jouw reden, als je dit tenminste doet, dat je gelooft?
Een man wilde een keer met mij praten over God en over de Bijbel, waar ik op dat moment helemaal niet voor openstond. Ik heb altijd wel geloofd dat er een God was, maar ik hield me daar verder helemaal niet mee bezig, vond religie altijd ook iets stoms, iets voor rare en vage mensen. Uiteindelijk vroeg die man me om elkaar weer te ontmoeten een maand later. Ik stemde erin mee, want het interesseerde me op dat moment eigenlijk niet zoveel. Uiteindelijk begon ik na te denken en bedacht ik me dat wanneer hij over een maand terug zou komen wat ie dan allemaal zou gaan kunnen vragen en of ik me daar niet op zou moeten voorbereiden. Want als hij van alles vraagt en ik daar geen antwoord op weet komt dat nogal dom over. Dus ik ben een Bijbel gaan kopen en ben er in gaan lezen en zo is mijn interesse ook gaan groeien en ben ik ook gaan geloven in de waarheden die in het Woord staan. Het geeft me gewoon een fijn gevoel, wetende dat iemand over me waakt en altijd bereid is om te luisteren naar mijn spreken tot Hem. Ook ervaar ik dat ik zoveel verandert ben na mijn bekering. Ik ben een rustiger mens geworden. Ik kon voorheen heel snel gefrustreerd raken, was het vaak oneens met andere mensen en deed veel wereldse dingen. Die dingen heb ik allemaal overwonnen door de Geest, dingen waar ik zeker van weet dat ik dat nooit zelf had gekund. Ik voel me heel vrij. Vrij van zonde, vrij van angst, vrij van boosheid enz. God maakt vrij
__________________
Hold your sister for the crazy
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-06-2016, 01:27
Amandiii_15
Amandiii_15 is offline
leuk, die quotes. ik heb er ook wat:

"Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard." - Matteüs 10:34

"Dit zult gij eten van al wat in de wateren is: al wat in de wateren, in de zeeen en in de rivieren, vinnen en schubben heeft, dat zult gij eten;" - Leviticus 11:9

"Maar al wat in de zeeen en in de rivieren, van alle gewemel der wateren, en van alle levende ziel, die in de wateren is, geen vinnen of schubben heeft, dat zal u een verfoeisel zijn." - Leviticus 11:10

etc etc etc

Kortom: echte christenen mogen geen schelpdieren eten, christenen kunnen geen homo zijn en het niet eens zijn met homo's, en jezus kwam helemaal niet om vrede te brengen. Of, beter gezegd: het gaat allemaal om hoe de mens het interpreteert. En dan blijft er weinig van over, want je kan het op vele manieren interpreteren.

Geloof wordt vooral gebruikt om angst weg te nemen; mensen zijn bang voor de dood en zoeken een manier om het minder eng te maken; de hemel (als je goed leeft). De hel als je slecht leeft- hierdoor is het makkelijk mensen bang te maken waardoor ze gaan geloven.

Daarnaast wordt geloof gebruikt om een doel aan het leven te geven. Veel mensen zoeken (onbewust) naar een doel in het leven, en naar de goede manier om te leven. Met het geloof wordt dit alles al voorgekauwd en hoef je zelf alleen maar te volgen. Ook zie je vaak een groter percentage gelovigen in arme gebieden/landen omdat kennis daar vaak schaars is en mensen een zwaar leven hebben en nog sterker op zoek zijn naar een betekenis in het leven, om die te gebruiken als reden om door te gaan.

Maargoed, genoeg getypt voor nu.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2016, 02:15
Fool_
Fool_ is offline
Citaat:
volgens de Natuurkundige wetten, die wat mij betreft boven God staan, moet je conclusies trekken uit metingen die je hebt gedaan, dat is hier dus de conclusie: er is nog nooit een persoon als God waargenomen, dus deze zal niet bestaan totdat het tegendeel bewezen is.
Zo werkt de logica van het redeneren niet, iets is niet onwaar totdat het tegendeel bewezen is, net zoals het omgekeerde ook niet het geval is. Iets is onwaar als dat bewezen is, en iets is waar als dat bewezen is. Wat natuurkundige wetten hiermee van doen hebben weet ik niet.

Maar wat is het nut van religie, het geeft mensen antwoord op vragen die ze zelf niet kunnen beantwoorden. Het geeft mensen een houvast als ze het zwaar hebben en het geeft ze een gevoel van betekenis in het leven als het goed met ze gaat.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2016, 07:26
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
leuk, die quotes. ik heb er ook wat:

"Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard." - Matteüs 10:34

"Dit zult gij eten van al wat in de wateren is: al wat in de wateren, in de zeeen en in de rivieren, vinnen en schubben heeft, dat zult gij eten;" - Leviticus 11:9

"Maar al wat in de zeeen en in de rivieren, van alle gewemel der wateren, en van alle levende ziel, die in de wateren is, geen vinnen of schubben heeft, dat zal u een verfoeisel zijn." - Leviticus 11:10

etc etc etc

Kortom: echte christenen mogen geen schelpdieren eten, christenen kunnen geen homo zijn en het niet eens zijn met homo's, en jezus kwam helemaal niet om vrede te brengen. Of, beter gezegd: het gaat allemaal om hoe de mens het interpreteert. En dan blijft er weinig van over, want je kan het op vele manieren interpreteren.

Geloof wordt vooral gebruikt om angst weg te nemen; mensen zijn bang voor de dood en zoeken een manier om het minder eng te maken; de hemel (als je goed leeft). De hel als je slecht leeft- hierdoor is het makkelijk mensen bang te maken waardoor ze gaan geloven.

Daarnaast wordt geloof gebruikt om een doel aan het leven te geven. Veel mensen zoeken (onbewust) naar een doel in het leven, en naar de goede manier om te leven. Met het geloof wordt dit alles al voorgekauwd en hoef je zelf alleen maar te volgen. Ook zie je vaak een groter percentage gelovigen in arme gebieden/landen omdat kennis daar vaak schaars is en mensen een zwaar leven hebben en nog sterker op zoek zijn naar een betekenis in het leven, om die te gebruiken als reden om door te gaan.

Maargoed, genoeg getypt voor nu.
In reactie op je teksten, het Christendom zou, wanneer iedereen er naar zou leven (heb je naasten lief als jezelf en God boven alles), vrede brengen op aarde. In eerste instantie, in het paradijs was die vrede er ook. Maar omdat mensen tegen God kiezen ontstaat er weerstand tussen groepen die God aanhangen en groepen (of individuen) die dat niet doen. Het wijst er op dat geloven niet makkelijk is, dat het je wat kost.

In reactie op je teksten uit Leviticus, die wil ik graag in perspectief plaatsen. Dit is de wet die God het Joodse volk gaf. En wet die overigens door hygiënische regels etc. vaak wist te voorkomen dat Joden ziek werden wanneer er grote ziekte uitbraken waren. Best een goede wet dus. Maar in het Nieuwe Testament wordt duidelijk dat Jezus die wet vervuld heeft. Je kunt immers je zaligheid niet verdienen door goede werken, maar alleen door geloof en genade. In het NT ontstaat vaker discussie over die oude wet, bijv. over het eten van onrein vlees. Conclusie is daar: het mag. Door de dood van Jezus leef je niet langer beperkt door die wet, maar wordt je ervan vrij gemaakt.

Je stelt dat geloof gebruikt wordt om mensen bang te maken en angst weg te nemen?
Als je niet gelooft hoef je toch ook niet bang te zijn voor de hel? (Als God niet echt is, dan de hel vast ook niet, toch?)

Het gelooft kauwt i.t.t. wat jij schrijft, niet alles voor. De Bijbel is geen stappenplan "Goed leven". Het geeft inderdaad een aantal antwoorden op levensvragen, maar roept ook nieuwe vragen op en daagt je uit meer daarover en over God te leren. Een kerk kan inderdaad een groep mensen erg de wet voorschrijven, verkondigen wat goed en fout is, etc. maar God wil juist die persoonlijke relatie met een gelovige. Dat is wat jou als persoon gaat leiden in je keuzes en omgang met je naasten.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."

Laatst gewijzigd op 29-06-2016 om 07:32.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2016, 00:29
joel00pink
joel00pink is offline
Antwoord op alle drie de vragen.

Ik ben Christelijk opgevoed maar vind het nu nog een beetje piefpafpoef. Waar ik wel achter gekomen is dat veel religies gebasseerd zijn in hoop. Hoop dat de wereld een minder corrupte plek word. Hoop dat je niet alleen bent en dat (bijvoorbeeld jezus) er altijd iemand bij je is. Het geloven geeft mensen kortweg kracht om door te gaan en doelen te behalen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2017, 02:09
Lolypopy
Lolypopy is offline
Ik vind het heel mooi dat je zegt' in het jaar 500 voor Christus '
Dus waarom zou je dat zeggen als hij niet bestaat
Met citaat reageren
Oud 06-01-2017, 07:38
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik vind het heel mooi dat je zegt' in het jaar 500 voor Christus '
Dus waarom zou je dat zeggen als hij niet bestaat
Je weet dat dat standaard historische terminologie is in de westerse wereld?
Ook is "bestaan" niet hetzelfde als "geloven dat Christus de Zoon van God is".
Niet iedereen die die terminologie gebruikt gelooft ook daadwerkelijk (Niet vervelend bedoeld - wel goed om te beseffen)
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 06-01-2017, 11:32
Binkyboy97
Avatar van Binkyboy97
Binkyboy97 is offline
Citaat:
Je weet dat dat standaard historische terminologie is in de westerse wereld?
Ook is "bestaan" niet hetzelfde als "geloven dat Christus de Zoon van God is".
Niet iedereen die die terminologie gebruikt gelooft ook daadwerkelijk (Niet vervelend bedoeld - wel goed om te beseffen)
Dit vroeg ik me ook echt super lang af! Thanks
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2017, 20:21
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Ik denk dat je voor God niet perse degene moet pakken waar de christenen in geloven. Hindoes hebben veel meer goden bijvoorbeeld, ietsisten geloven niet in een God maar in een hogere macht.
Verder is een Godsdienst een verering van een persoonlijke god en is religie is het besef van de grootsheid van de wereld waarin de mens leeft en waarmee hij verbonden is. In religies kunnen een god of goden een plaats hebben, maar noodzakelijk is dat niet.

Citaat:
De oplossing en het probleem die het geloven presenteert hebben geen maatschappelijke relevantie, maar de geboden die eruit voortvloeien en de beperkingen die aan het collectief van religieuzen worden gesteld, vormen de moraal van de gemeenschap. De leefregels van een religie verbinden de individuen van een samenleving en geven structuur, overeenstemming betreffende sociale omgangsvormen en zelfs een levensdoel. Door bepaalde gedragingen als ‘goed’ en anderen als ‘kwaad’ te definiëren, leidt religie tot een gedeelde moraal.
Mensen kunnen ook hoop halen uit geloven.
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Oud 08-03-2017, 20:30
Verwijderd
Hindoes hebben helemaal niet zoveel goden. Ze hebben alleen bijna oneindig veel varianten van dezelfde drie tot zes goden ofzo. Het is echt onmeunig complex.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2017, 13:44
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Ten slotte is er nog een notie van een einde der tijden wat suggereert dat terroristen en natuurrampen daar deel van zijn.
Dat vind ik altijd zo'n lariekoek. Het is een egocentrische gedachte gesteeld op zelfbehoud. De planeet draait vrolijk door als de mens uitgeroeid is en idem voor het universum. Het zal niet de eerste keer zijn dat een complete beschaving of (dieren)ras door externe omstandigheden het bijltje er bij neer legt; en dit geldt even goed voor de mens.

Enfin, vooral de monotheïstische religiën zoals het Christendom en de Islam blinken qua scriptuur vooral uit in peoplemanagement en het opleggen van levenswijzen en filosofische lessen; bedoelt voor een tijd en doelgroep waarin dit lang niet vanzelfsprekend was voor iedereen, laat staan dat de mensen het uberhaupt konden lezen. Ook het kunnen binden van bevolkingsgroepen is praktisch, want dan laten deze zich makkelijker beïnvloeden en sturen.

Overigens ben ik wel van mening dat de ontkerkelijking mogelijk wat bijdraagt aan de huidige opkomst van het populisme; dit omdat de mensen die hier (erg) vatbaar voor zijn mogelijk sturing en reflectie missen.

Citaat:
Tja, dat is waarom ik zelf zou willen stellen dat "self-actualisation" en "enlightenment" beter is dan religie, ook al kan daar wel een religieuze kant aanzitten.
Ja, ik neig ook wel naar deze mening; zeker omdat de mens tegenwoordig veel meer middelen heeft om dit zelf te bewerkstelligen (analfabetisme wordt steeds minder, bronnen worden makkelijker toegankelijker dankzij bv internet). Het grootste cadeau wat elk mens heeft is een stel werkende hersenen; ik zou het zelf geen slechte ontwikkeling vinden als men in bijvoorbeeld het onderwijs wat meer zou ingaan op bijvoorbeeld filosofie; of in ieder geval "leren denken".
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 24-05-2017, 20:20
BasBasLol
BasBasLol is offline
ik weet het niet ik geloof alleen in het feit dat je herboren word na de dood, verder niks maar wat mij betreft heeft het geen nut maar mag iedereen in alles geloven, als je maar geen aanslagen gaat plegen zoals IS
__________________
een broodje met beleg is als een biertje met zeep
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Religie versus wetenschap
Egoconstructie
36 25-01-2011 16:54
Levensbeschouwing & Filosofie Christendom
Verwijderd
174 28-11-2007 20:40
Levensbeschouwing & Filosofie God vs Satan, is God wel liefde?
dallie
150 13-04-2007 09:23
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: God en Religie zijn zaken die niet thuishoren op een school.
Tinkk
101 06-04-2006 13:37
Levensbeschouwing & Filosofie Enkele vragen over religie
no pain n death
29 30-12-2005 20:08
Levensbeschouwing & Filosofie Heeft god ons gemaakt of wij hem?
Blues
100 01-01-2005 05:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.