Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2015, 04:36
Ralnagor
Ralnagor is offline
Beste allemaal,

Dit is mijn eerste post op het forum van scholieren.com en ik vrees dat ik er een flink verhaal van ga maken.


Op de middelbare school begon ik op het VWO, alles liep goed, ik haalde aardige cijfers en ik had het wel naar mijn zin. In de 4e klas dan het N&T profiel gekozen, omdat ik wat meer neigde naar de technische kant dan naar de economische/sociale kant, dacht ik toen. Achteraf gezien heb ik mijn keuze destijds op gebakken lucht gebaseerd, maar dat deed mij toen niet veel. Hoe dan ook, in de 4e klas ging het allemaal wat stroever, ik werd luier en mijn cijfers begonnen lager te worden, maar ik haalde het jaar wel.

In de 5e klas veranderde er veel, ik had toen vaak het idee dat ik niet kon meedraaien op het niveau. Ik voelde me traag van begrip en haalde voor de technische vakken (Natuurkunde,Scheikunde en Wis B) vaak niet hoger dan wat magere zesjes, dit had uiteraard ook te maken met mijn luiheid. Tijdens dit jaar begon ik ook aan mezelf te twijfelen, ik haalde voldoendes voor de meeste vakken, maar ik had niet het idee dat ik ook maar iets wijzer was geworden. Meestal haalde ik voldoendes doordat ik hier en daar wat vragen deels kon beantwoorden waardoor ik de nodige punten toch bij elkaar kon sprokkelen. Ik had daarom altijd nadat ik een voldoende in ontvangst nam het gevoel dat ik het helemaal niet verdiende en dat ik gewoon geluk heb gehad.

5e klas toch netjes gehaald en toen door naar het examenjaar.Aan het begin van het schooljaar was ik al flink aan het stressen, omdat ik binnen al wist dat het niks zou worden. Op dit punt had ik ook nog geen idee welke vervolgopleiding ik wou volgen, en ik was er ook niet echt mee bezig; ik had nog niet ontdekt wie ik eigenlijk was en waar ik mezelf in de toekomst zou plaatsen. Tijdens dit examenjaar heb ik toch nog redelijke cijfers weten te halen en had ik na het bezoeken van een meeloopdag aan de TU in Delft ervoor gekozen om aan het begin van het volgende schooljaar te beginnen met Technische Informatica. Ik koos ondanks dat ik geen uitblinker was in Wiskunde tóch voor deze studie, omdat ik thuis vaak bezig was met computers, denk aan algemene troubleshooting en afentoe maakte ik ook wel eens tijd voor games.

Met m'n VWO diploma in de pocket begon ik aan de studie en ik merkte meteen al een heel groot niveauverschil tussen de studenten. De een had al flink wat programmeerervaring achter de kiezen en de ander was een totale leek op het gebied van computer. Ik voelde mezelf totaal niet thuis tussen deze lui, maar wist nog wel vrienden te maken die een beetje op hetzelfde 'level' waren als ik.

Na een aantal weken bleek dat ik toch wel heel veel moeite had met het bijhouden van de grote hoeveelheid stof die we opkregen en ik merkte ook dat ik niet echt veel beter werd in het programmeren, ik had vaak hulp nodig en concludeerde dat ik gewoon niet het inzicht van een programmeur had en dat ik het bovendien eigenlijk helemaal niet zo leuk vond om te doen. Uiteindelijk met heel veel moeite en inzet toch nog al m'n studiepunten weten te halen met lage zesjes, maar weer het idee dat ik eigenlijk niet veel wijzer ben geworden en dat het allemaal geluk is en dat ik door de mand zou vallen als iemand me iets zou vragen over de stof van de afgelopen periode.

Op dit punt begon ik al te twijfelen aan mijn studiekeuze, maar ben ik toch maar doorgegaan omdat ik er goed voor stond. Het tweede kwartaal ervaarde ik als nog zwaarder dan het eerste kwartaal, ik werkte vaak tot diep in de nacht om bepaalde concepten goed te begrijpen, maar vaak lukte het me niet om de stof volledig te begrijpen en daardoor raakte ik snel geïrriteerd. Het programmeervak in groepsverband wat eigenlijk een uitbreiding was van het vak OOP ( object orientated programming) was doorslaggevend. Ik had vaak niet veel nuttigs in te brengen en ik voelde me vaak verschrikkelijk dom vergeleken met m'n medestudenten.

Aan het einde van het tweede kwartaal, eind januari, koos ik ervoor om te stoppen met de studie, omdat ik mezelf mentaal aan het slopen was en dat ik niet het risico wou nemen om verder te gaan met een studie die mij niet ligt en waarvan het niveau waarschijnlijk me op lange termijn zou nekken.

Nu ben ik 19 jaar en werk ik veel, zodat ik mijn rijbewijs zo snel mogelijk kan halen, en ik vind het wel fijn om even van m'n stress af te zijn. Maar nu rest mij nog een ding, namelijk het kiezen van een andere studie. Ik heb naast informatica eigenlijk helemaal geen interesse in een technische studie en ik zou echt niet weten wat ik nu zou moeten doen. Misschient klinkt het heel dramatisch, maar ik weet echt gewoon niet wie ik ben. Verder ben ik vergeten te vertellen dat ik vaak moeite heb met het goed uit mijn woorden komen en om wat ik denk en voel goed te verwoorden. (zie deze post).

Ik vraag mij af of er hier mensen zijn die iets soortgelijks hebben ervaren en misschien willen vertellen hoe zij hiermee omgegaan zijn.

Sorry voor het lange verhaal op deze vroege zaterdagochtend, maar ik wilde het even kwijt en ik dacht dat een post op een forum wel een goed idee zou zijn.

Met vriendelijke groet,

Ralnagor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2015, 05:25
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ga naar Open dagen (vandaag heeft universiteit Leiden Open dag ) en oriënteer je op het aanbod van studies. In Amsterdam en Leiden is informatica overigens heel anders dan technische informatica in Delft, dat is mogelijk ook een optie?

Met jouw profiel kan je nog steeds heel veel, dus ga je oriënteren op het aanbod, ga dagen meelopen, praat met studenten en studieadviseurs. Dan kan je een een weloverwogen beslissing nemen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 07-03-2015, 08:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Klinkt wel herkenbaar. Misschien ook kijken naar leuke HBO opleidingen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2015, 03:39
Ralnagor
Ralnagor is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Elin3, ik denk dat ik informatica laat voor wat het is en maar eens goed ga kijken waar mijn interesses nou echt liggen. Ik kan met mijn profiel inderdaad aan veel opleidingen beginnen dus het is inderdaad heel verstandig om daarom ook veel open- en meeloopdagen bij te wonen. Helaas is het vaak zo dat deze dagen vaak 'versierd' worden en niet helemaal het juiste beeld van de opleiding geven, maar ik kan niet zo 1 2 3 iets opnoemen wat mij meer inzicht zou kunnen geven in wat een bepaalde studie nou precies inhoud. Ik heb me desondanks tóch ingeschreven voor een aantal open dagen en ik ben ook gemotiveerd en vastberaden om ook echt een leuke studie uit te zoeken.

Daantje_0705, ik ben zeker van plan om ook te kijken naar leuke HBO opleidingen. Fijn dat je meedenkt!

De laatste tijd zit ik wel te denken aan een studie in de business richting,maar dat weet ik allemaal nog niet zeker.

Ik zal het topic wel updaten als ik meer weet. Wellicht hebben mensen die zich in een soortgelijke situatie bevinden daar wat aan
Met citaat reageren
Oud 08-03-2015, 08:00
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Meeloopdagen zijn moeilijker te "kleuren", je zit dan namelijk gewoon in college met echte eerstejaars. Dan kan je ook met de studenten praten en alles vragen, ook wat er tegenvalt!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-03-2015, 15:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb jarenlang op mijn tenen gelopen qua studie, een jaar universiteit gedaan wat niet lukte en ik vond het HBO echt veel leuker en beter passen bij wat ik wilde doen qua werk maar ik vond het best een moeilijke stap omdat ik het gevoel had dat iedereen van me*verwachtte dat ik wel een universitaire studie ging doen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2015, 00:38
Ralnagor
Ralnagor is offline
Citaat:
Ik heb jarenlang op mijn tenen gelopen qua studie, een jaar universiteit gedaan wat niet lukte en ik vond het HBO echt veel leuker en beter passen bij wat ik wilde doen qua werk maar ik vond het best een moeilijke stap omdat ik het gevoel had dat iedereen van me*verwachtte dat ik wel een universitaire studie ging doen.
Dat 'probleem' heb ik dus ook, mensen verwachten dat ik een universitaire studie ga doen, maar ik denk dat het HBO mij veel beter zal liggen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2015, 06:39
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ga dan HBO doen! Je kunt altijd doorstuderen als je dat wil, maar iets doen wat bij je past is wel heel belangrijk!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 10-03-2015, 22:36
Ralnagor
Ralnagor is offline
Citaat:
Ga dan HBO doen! Je kunt altijd doorstuderen als je dat wil, maar iets doen wat bij je past is wel heel belangrijk!
Ben ik ook zeker van plan , aanstaande zaterdag ga ik naar de open dag van de hogeschool in Rotterdam om even rond te kijken. Het grootste probleem wat ik heb is dat ik niet echt into iets ben. Voel me soms zo ambitieloos omdat ik niks in 't leven heb waar ik naar streef. Er is gelukkig nog tijd om een goede keuze te maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Kweet niet wat ik moet doen
Iedsel
10 06-02-2011 22:48
Liefde & Relatie Ik weet niet wat ik moet doen
Choisai
9 11-01-2009 19:01
Liefde & Relatie ik weet niet wat ik moet doen
Teerbal
6 12-08-2006 20:36
Liefde & Relatie ik weet niet wat ik moet doen
hotbulma
24 16-06-2005 09:26
Liefde & Relatie Ik weet niet wat ik moet doen... HELP!
Ruudje
17 27-02-2004 21:32
Psychologie ik weet niet wat ik voel of wie i kben? help me
HelpMePlease
12 28-02-2003 07:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.