Oud 13-06-2013, 18:34
Verwijderd
Volgens mij moet je al direct bewijs inleveren dat je uitwonend bent, en dat kan pas met contract. Nu al aanvragen en nog snel omzetten mocht je een kamer vinden. In het ergste geval krijg je je uitwonende deel dan pas wat later alsnog.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2013, 09:44
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Wat Lusi zegt, inderdaad. Ervaring van klasgenoten vertelt dat het omzetten nar uitwonend heel snel al resulteert in meer geld krijgen, maar dat omzetten van uitwonend naar inwonend heel lang duurt.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2013, 14:54
nachtmens
nachtmens is offline
Waarom is de aanvullende beurs voor mbo 316 euro, terwijl die voor het hbo veel malen lager is, namelijk 229,94 euro.
Het lijkt mij dat je je juist voor hbo veel duurdere boeken etc. moeten aanschaven in vergelijking met mbo..
__________________
Lach eens!
Met citaat reageren
Oud 03-04-2014, 16:42
Nemo
Avatar van Nemo
Nemo is offline
Hallo, ook al is dit topic oud. Toch heb ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Per 31 maart/1 april is mijn reisrecht van mijn ovstudentenkaart verlopen. Nu heb ik een mail gehad van DUO dat ik binnen vijf werkdagen mijn ov moet stopzetten en ik anders een boete krijg. Dit betekent dat maandag 7 april mijn ov uiterlijk moet worden stopgezet.

Nu vraag ik mij af: kan ik deze week nog met mijn ov reizen? Ik heb het vandaag al gedaan en het in- en uitchecken lukt gewoon. Ik ben alleen nog niet gecontroleerd. Kan ik een conducteur dat zien en mij een boete daarvoor geven of kan ik daar achteraf een boete van krijgen van DUO?
Ik hoor wel vaker dat mensen in die week nog met hun ov gereisd hebben en daar geen problemen mee hebben gehad, dus daarom deze vraag..
__________________
*danst met bob the bear*
Met citaat reageren
Oud 03-04-2014, 17:47
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hallo, ook al is dit topic oud. Toch heb ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Per 31 maart/1 april is mijn reisrecht van mijn ovstudentenkaart verlopen. Nu heb ik een mail gehad van DUO dat ik binnen vijf werkdagen mijn ov moet stopzetten en ik anders een boete krijg. Dit betekent dat maandag 7 april mijn ov uiterlijk moet worden stopgezet.

Nu vraag ik mij af: kan ik deze week nog met mijn ov reizen? Ik heb het vandaag al gedaan en het in- en uitchecken lukt gewoon. Ik ben alleen nog niet gecontroleerd. Kan ik een conducteur dat zien en mij een boete daarvoor geven of kan ik daar achteraf een boete van krijgen van DUO?
Ik hoor wel vaker dat mensen in die week nog met hun ov gereisd hebben en daar geen problemen mee hebben gehad, dus daarom deze vraag..
Je kunt hiervoor achteraf van het vervoerbedrijf een boete krijgen thuisgestuurd wegens zwartrijden.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2014, 19:30
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Hey!

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar omdat dit over StuFi gaat vraag ik het toch maar even hier.

Aankomend schooljaar (sept 2014 - juli 2015) ga ik een jaar naar Amerika als uitwisselingsstudente en daar ga ik naar een High School.

Zoals we allemaal weten zal de StuFi afgeschaft worden en hiervoor zal in de plaats het leenstelsel ingaan. Nou weiger ik dus om mijn jaar in Amerika te cancellen, omdat ik anders te oud ben om het nog te doen.

Een tijdje geleden kwam mijn decaan naar me toe en ze zei tegen me: ''Ik heb ergens gehoord dat als je een maand ingeschreven staat bij je HBO studie en pas na een maand trek je je terug, dat je dan nog in het oude systeem met de StuFi zit en dus dan in sept 2015 ook weer studiefinanciering zal krijgen.'' Ze zei dat ik het nog even moest checken en uitzoeken en dan moet ik dus wel die maand schoolgeld betalen terwijl ik dus al in Amerika zit. Als dit zou kunnen zou het heel fijn zijn, want dat bespaart me heel veel geld, maar ik weet dus niet of dit waar en mogelijk is.

Weten jullie hier iets over?

Alvast bedankt
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2014, 14:35
Rikko
Rikko is offline
Hallo,

Ik heb 1 jaar een HBO studie gedaan en ben hier mee gestopt. Hierna ben ik een andere HBO-studie gaan doen en ga komend jaar naar het 4de jaar. Ik vroeg me af of het klopt dat ik nu geen studiefinanciering meer ontvang en dat ik bij DUO moet aangeven dat ik niet wil lenen?

Alvast bedankt,
Met citaat reageren
Oud 16-08-2014, 14:45
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Je hebt recht op 48 maanden prestatiebeurs. Als je die maanden vebruikt hebt, ga je de leenfase in. Als je voortijdig gestopt bent in het eerste jaar van je eerste studie, heb je dus dat jaar niet alle maanden verbruikt en moet je even kijken tot wanneer je prestatiebeurs doorloopt. Overigens staat dit altijd duidelijk aangegeven op de Berichten van DUO met overzichten waarop staat hoeveel geld je ontvangt.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2014, 20:22
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Hallo,

Ik ben sinds 31-okt gestopt met mijn studie en moet dus ook m'n OV kaart stopzetten bij zogenoemd ophaalpunt. Alleen nu het probleem: ik heb in die twee maanden dat ik 'gestudeerd' heb nooit mijn kaart aangemaakt dus heb geen pas (maar ik dacht dat ik 'm wel heb aangevraagd, maar was te lui om steeds kaart aan te maken via online pasfoto). Dus hoe kan ik dan een abbo stoppen als ik geen pas heb? (Ik weet nu al dat ik een boete krijg voor het te laat stopzetten maarja )

Kan iemand mij helpen?

Groetjes Lalaala
__________________
'Bubbles! My bubbels!'
Met citaat reageren
Oud 16-11-2014, 20:57
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Als je je studentenreisproduct niet hebt opgehaald, hoef je het ook niet stop te zetten, lijkt me. Maar vraag het even na bij studentenreisproduct.nl of DUO.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2014, 20:43
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Je vraag hoort in dit topic, dus ik heb 't voor je verplaatst.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 03-12-2014, 18:14
The725
The725 is offline
Hoi allemaal,
ik ga stoppen met mijn studie, en ik ga me uitschrijven op 1 januari 2015, ik heb nog niets aan uitschrijving gedaan maar ga dit van de week doen.
Alleen hoe zit dat dan met mijn studenten ov? Een stopzetdata als je gestopt bent voor de studie is voor 5 december, maar betekent dit dat als ik me volgende week, na 5 december, uitschrijf, dat ik dan nog een maand langer gebruik mag maken van mijn studenten OV tot de stopzetdata die erop volgt? Ik ben nog niet officieel gestopt, dus in principe zou ik dan toch geen schuld maken?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2014, 20:13
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Als je in december nog ingeschreven bent, heb je de hele maand december nog recht op studiefinanciering, waaronder ook het studentenreisproduct. Als je binnen de diplomatermijn van tien jaar alsnog een diploma haalt waarmee je schuld wordt omgezet in een gift, dan wordt ook deze maand studentenreisproduct omgezet in een gift. Haal je niet binnen de diplomatermijn een diploma en wordt je prestatiebeurs geen gift, dan betaal je voor elke maand studentenreisproduct 102,29 euro. Als je denkt dat je geen diploma meer kunt halen, kun je je studentenreisproduct dus beter zo snel mogelijk stopzetten.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2014, 21:03
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Hier hebben we een algemeen topic voor, ik verplaats alles hierheen.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 11-01-2015, 17:23
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Ik ga in de maand februari uit huis, maar je krijgt pas uitwonende beurs vanaf de eerste van de maand dat je er de hele maand woont, is het strafbaar als ik de verhuisdatum al op 1 februari zet? Het huis is dan al wel leeg, alleen we gaan eerst klussen etc. dus slaap ik dan nog bij mijn ouders. Iemand die dit weet?
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2015, 17:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wanneer gaat je huurcontract in en schrijf je je in op je nieuwe adres? Die datum controleren ze.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2015, 17:44
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik ga in de maand februari uit huis, maar je krijgt pas uitwonende beurs vanaf de eerste van de maand dat je er de hele maand woont, is het strafbaar als ik de verhuisdatum al op 1 februari zet? Het huis is dan al wel leeg, alleen we gaan eerst klussen etc. dus slaap ik dan nog bij mijn ouders. Iemand die dit weet?
Edit na nadere bestudering: zolang je een huurcontract met de begindatum 1 februari hebt en je per die datum inschrijft bij de gemeente, lijkt mij er geen probleem te zijn.

Laatst gewijzigd op 11-01-2015 om 18:21.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2015, 08:38
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Citaat:
Wanneer gaat je huurcontract in en schrijf je je in op je nieuwe adres? Die datum controleren ze.
1 februari wss, we huren het particulier.

Citaat:
Edit na nadere bestudering: zolang je een huurcontract met de begindatum 1 februari hebt en je per die datum inschrijft bij de gemeente, lijkt mij er geen probleem te zijn.
Oké thanks! Dan ga ik even contact opnemen met mijn "huurbaas" (vader van vriendin), en dan zorg ik er voor dat we een contract hebben per 1/2/15.
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2015, 20:33
Frans15
Frans15 is offline
Hallo allemaal. Ik heb even een vraag voor als ik dadelijk verder ga. Ik wil op mezelf wonen. Maar heb ik door me leeftijd nooit de mogelijkheid op huursubsidie?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2015, 21:16
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Hoe oud ben je? Vanaf je 18e kun je onder bepaalde voorwaarden huursubsidie krijgen (er geldt bijvoorbeeld een maximale huurprijs)
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 15-03-2016, 20:14
Barca1
Avatar van Barca1
Barca1 is offline
Aangezien de site van DUO nogal onduidelijk is, en alles veranderd is, vraag ik het hier even.

Ik zit met 2 vraagjes.

Ik heb mezelf aangemeld voor een decentrale loting. Via studielink zeggen ze, dat ik op het moment niks meer hoef te doen, en dat mijn diploma geverifieerd is. Maar als je dan op de site van DUO kijkt, zeggen ze dat je je diploma en cijferlijst moet opsturen voor juni. Dus dit is een beetje tegenstrijdig.. Iemand hier ervaring mee?

En ik verdiepte me al een beetje in het lenen, maar ook daar werd ik niet wijzer uit. Ik ga hbo doen, en ik heb recht op een aanvullende beurs. En recht op een reisproduct. Nou weet ik dat dit beide (tijdelijke) leningen zijn, want als je slaagt wordt dit een gift.

Maar een tijdje geleden was er hele heisa over dit nieuwe stelsel. Maar als het goed is, kost hbo mij niks als ik het haal. Klopt dat wel..?

Want als ik zou zakken, moet ik 23.000 terugbetalen, en als ik slaag is alles een gift geworden..

Ik weet niet zeker of dit klopt, want dan snap ik de hele eerder vermelde heisa niet.. Ik woon nog thuis trouwens, weet niet of dat meespeelt..?

Van m'n ouders is alleen m'n vader die werkt, m'n moeder werkt niet. M'n eigen inkomen op dit moment is ook niet hoog.. Mocht dit eventueel relevant zijn.

Laatst gewijzigd op 15-03-2016 om 20:23. Reden: Extra info.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2016, 20:39
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Als je geen lening en geen collegegeldkrediet aanvraagt maar alleen de aanvullende beurs en het studentenreisproduct, kost het je "niks" als je je hbo-diploma tijdig haalt.
De heisa gaat/ging erom dat er naast de aanvullende beurs nog een basisbeurs voor iedere student was die je ook niet terug hoefde te betalen als je je diploma haalde: iedere uitwonende student kreeg circa 280 euro per maand, en iedere thuiswonende student kreeg circa 100 euro per maand. Deze basisbeurs is dus afgeschaft.

Je mag trouwens onbeperkt bijverdienen naast je studiefinanciering.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2016, 20:43
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Studiefinanciering bestaat uit vijf onderdelen: de basisbeurs, de aanvullende beurs, het studentenreisproduct, de rentedragende lening en het collegegeldkrediet. Je hebt recht op een aanvullende beurs voor de duur van je studie en recht op het studentenreisproduct voor de duur van je studie plus één jaar. Haal je binnen de diplomatermijn van tien jaar een diploma, dan worden de aanvullende beurs en het studentenreisproduct (waarde momenteel 99,66 euro per maand) een gift.

In het oude stelsel werd ook de basisbeurs een gift bij het halen van een diploma binnen de diplomatermijn. Voor thuiswonende studenten kwam dit bij een vierjarige studie neer op een bedrag van een kleine 5000 euro, voor uitwonende studenten ging het om een kleine 14.000 euro. Met de invoering van het studievoorschot verliezen studenten dit bedrag dus aan gift: de basisbeurs is nu een lening geworden. Het collegegeldkrediet en de rentedragende lening moesten altijd al terugbetaald worden.

Voor thuiswonende studenten met een aanvullende beurs is de situatie niet erg gewijzigd. Ze raakten de basisbeurs van iets meer dan 100 euro per maand kwijt, maar de (maximale) aanvullende beurs is zo'n beetje met dat bedrag verhoogd.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2016, 20:46
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Studiefinanciering bestaat uit vijf onderdelen: de basisbeurs, de aanvullende beurs, het studentenreisproduct, de rentedragende lening en het collegegeldkrediet.
Vier onderdelen: de term basisbeurs bestaat niet meer voor studenten die onder het nieuwe stelsel vallen. Wordt gewoon lening genoemd.

Ik houd maar even de communicatie van DUO aan, anders wordt het alleen maar verwarrender
Met citaat reageren
Oud 15-03-2016, 20:53
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik heb mezelf aangemeld voor een decentrale loting. Via studielink zeggen ze, dat ik op het moment niks meer hoef te doen, en dat mijn diploma geverifieerd is. Maar als je dan op de site van DUO kijkt, zeggen ze dat je je diploma en cijferlijst moet opsturen voor juni. Dus dit is een beetje tegenstrijdig.. Iemand hier ervaring mee?
Dat klinkt verwarrend ja.

Ik zou het gewoon voor de zekerheid opsturen, ook al zegt iemand aan de telefoon of per e-mail iets anders. Kunnen ze wel mooi zeggen, maar jij zit anders straks met de ellende

Zie https://tools.duo.nl/studiepunt/reke...index.htm#/hbo
Met citaat reageren
Oud 24-06-2016, 16:40
Ydhtk
Ydhtk is offline
Hoi allemaal, ik ben een à twee maanden gestopt met mijn studie. Ik heb toen op mijnduo.nl mijn studiefinanciering stopgezet per 1 JULI! Waarom staat het vandaag nog niet op mijn rekening vraag ik me af. Ik heb al een maand 'teveel' ontvangen ik weet dat dat terugbetaald moet worden, en ik weet dat (als het vandaag op mijn rek. was gestort) dat ik ook dat terug moet betalen. Maar dat is toch mijn eigen 'probleem'...? Ik snap niet zozeer waarom ik geen studiefinanciering heb gekregen, en waarom ik nergens iets kan vinden over mijn situatie.
Ik was er namelijk vanuit gegaan dat ik de stufie van Juni nog zou ontvangen, zodat ik me geen zorgen hoefde te maken aangezien ik verwacht binnen 1/2 maanden wel een baan te hebben... Een uitkering aan vragen heeft totaal geen nut, dat gaat veel te lang duren.

Alsjeblieft zeg mij dat er mensen zijn die me kunnen helpen
Met citaat reageren
Oud 24-06-2016, 17:16
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
DUO maakt het geld vandaag over. Dat het tot nu toe altijd dezelfde dag op je bankrekening heeft gestaan is geen 100% garantie dat dat deze maand ook zo is.

https://duo.nl/particulier/footer/se...taaldatums.jsp
Met citaat reageren
Oud 31-07-2016, 20:10
Barca1
Avatar van Barca1
Barca1 is offline
Goedenavond,

Na de zomer ga ik starten met mijn hbo studie. Hiervoor moet ik stufi regelen. Ik val onder het nieuwe leenstelsel.

Ik heb verder ook nog nooit bij DUO geleend. Ik las wel op hun site, dat de 1e 5 maanden sowieso een gift is. Ik heb recht op maximaal 380 euro per maand. Dus ik dacht dan neem ik de 1e 5 maanden het maximum, om het vervolgens terug te zetten naar 170 euro. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat ik ook niet helemaal snap, iedereen klaart over schulden, na het afronden van hun studie. Maar volgens een rekenschema van DUO zeggen ze, als je slaagt ben je ze verder geen geld schuldig, en wordt alles een gift. Maar als je zakt, heb je een schuld van 25.000 euro. Iemand die hier meer van weet?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 31-07-2016, 20:26
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
In het nieuwe stelsel bestaat studiefinanciering uit vier onderdelen: lening, studentenreisproduct, aanvullende beurs en collegegeldkrediet. Ik vrees dat je de aanvullende beurs verwart met de lening.

Of je een aanvullende beurs kunt krijgen, en zo ja, hoe hoog dat bedrag is, is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Simpel gezegd: als je ouders weinig verdienen, krijg je veel aanvullende beurs (maximaal 383,77 euro per maand). Hoe meer je ouders verdienen, hoe lager het bedrag is dat je aan aanvullende beurs kunt krijgen. Vanaf een zeker inkomen krijg je geen aanvullende beurs meer. Op de site van DUO kun je berekenen hoeveel aanvullende beurs je kunt krijgen door de inkomens van je ouders in te vullen.

De hele aanvullende beurs wordt een gift na het behalen van een diploma binnen de diplomatermijn van tien jaar. Als dat je niet lukt, dan zijn de eerste vijf maanden een gift en moet je de rest terugbetalen. De lening en het collegegeldkrediet moet je altijd terugbetalen. Het studentenreisproduct wordt een gift als je binnen de diplomatermijn van tien jaar een diploma haalt, anders moet je zo'n 100 euro betalen voor elke maand dat je een studentenreisproduct had.

Maar weinig studenten hebben recht op een (volledige) aanvullende beurs. Zij zullen dus geld moeten lenen en dat na afronding van hun studie moeten terugbetalen. Daarom zullen veel studenten na hun studie een studieschuld hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2016, 09:25
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Beste Barca1,

De uitleg van Tochjo klopt. Als je nog meer informatie wilt, dan kun je ook eens kijken www.startstuderen.nl.
De Geldwijzer Studenten van Nibud is hier gratis te verkrijgen: https://www.startstuderen.nl/actueel...ldwijzer-nibud

Hierin staat de studiefinanciering helemaal uitgelegd.

Succes!
__________________
Meer weten over jongeren & geld? Of een persoonlijke geldvraag? Ga naar twitter.com/nibudscholieren
Met citaat reageren
Oud 03-08-2016, 21:27
jrtderonde
jrtderonde is offline
Hey,

In september begin ik aan een Masteropleiding in Genk (België). Reizen met het openbaar vervoer is een no-go. Het ritje duurt zo'n 2 uur (als je de aansluiting haalt, anders duurt het 3 uur). Wanneer aangekomen in Genk is het nog zo'n 10 minuten met de fiets naar de Hogeschool.

Ik ben in het bezit van een zuinige auto (+/- 1:18, gemiddeld kost een liter benzine in België € 1,30). Ik heb daarom besloten om deze afstand gedurende de twee jaar met de auto te overbruggen. Het is een autorit van 50 minuten, dus dat is goed te doen.

Wat ik mij afvraag is of (ook gedurende het schakeljaar) er een vervangende reiskostenvergoeding te verkrijgen is in plaats van de "Studenten OV-Chipkaart". Er staat mij iets bij dat wanneer de afstand naar school meer dan 1,5 uur betreft - er een soort alternatieve regeling kan worden getroffen waarbij er extra vergoeding voor de student wordt uitgekeerd.

Weet iemand wellicht iets meer hierover? En zo ja, is hier een speciale procedure voor?

- Jim
Met citaat reageren
Oud 03-08-2016, 21:33
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dit is de extra reiskostenregeling die jij waarschijnlijk bedoelt: klik

Maar als je als Nederlander recht hebt op Nederlandse studiefinanciering en studeert in het buitenland, val je mogelijk onder de buitenlandregeling. Je kunt dan sowieso je Ov-studentenkaart omwisselen voor een reiskostenvergoeding.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2016, 23:21
Barca1
Avatar van Barca1
Barca1 is offline
Ik heb nog een klein vraagje, ben momenteel echt zwaar gestrest hierover. Ik heb dus net mijn stufi geregeld, maar ik heb echt geen idee of ik het goed gedaan heb. Als het goed is, wordt het allemaal in het weekend verwerkt.

Wat mijn vraag is:

Ik kan een lening afsluiten, collegegeldkrediet aanvragen, en een aanvullende beurs. Een lening en collegegeldkrediet, moet ik sowieso terugbetalen.

Mijn aanvullende beurs wordt een gift als ik slaag. Ik heb niet echt extreem hoge kosten, omdat ik nog thuis woon.

Je aanvullende beurs kan je tot een max bedrag invullen, afhankelijk van het inkomen van je ouders.

Is het niet slim om mijn school daarmee te betalen? Dat ik hem instel op 170 euro, aangezien ik in 10 termijnen betaal. Als ik slaag, studeer ik gratis, en heb ik achteraf geen stress.

Of zie ik iets over het hoofd?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2016, 23:45
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Is het niet slim om mijn school daarmee te betalen? Dat ik hem instel op 170 euro, aangezien ik in 10 termijnen betaal. Als ik slaag, studeer ik gratis, en heb ik achteraf geen stress.
Je wil dus minder aanvullende beurs (die wordt omgezet in een gift als je je diploma haalt) krijgen dan waar je recht op hebt...?

Verstandiger is dan die 380-170 = 210 euro per maand apart te zetten op een spaarrekening en daar niet aan te komen tot dat je je diploma hebt gehaald. Moet je kijken hoeveel geld je anders misloopt...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2016, 00:59
Barca1
Avatar van Barca1
Barca1 is offline
Nou ja, weet je wat het is. Als ik zak is mijn schuld 23.000, als ik 170 instel, heb ik een schuld van 13.000 euro. Dat is eigenlijk mijn afweging.

Ik ben niet zo thuis in het sparen, als ik eerlijk ben.. Als ik alles op zij zou zetten, en ik zak toch.. Kan ik dan daarmee mn schuld betalen denk je?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2016, 01:28
Binkyboy97
Avatar van Binkyboy97
Binkyboy97 is offline
Citaat:
Nou ja, weet je wat het is. Als ik zak is mijn schuld 23.000, als ik 170 instel, heb ik een schuld van 13.000 euro. Dat is eigenlijk mijn afweging.

Ik ben niet zo thuis in het sparen, als ik eerlijk ben.. Als ik alles op zij zou zetten, en ik zak toch.. Kan ik dan daarmee mn schuld betalen denk je?
Volgensmij is de rente van de bank die je krijgt hoger dan de rente die de duo rekent bij terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2016, 07:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zet eerst eens op een rijtje wat je verwachte kosten zijn. Dan pas kan je inschatten hoeveel geld je nodig hebt. Aangezien je recht hebt op een aanvullende beurs, zullen je ouders niet of niet veel kunnen bijdragen. Wat kan je verdienen door zelf te werken en wat heb je dan nog nodig in de vorm van studiefinanciering. De eis is binnen tien jaar een diploma halen, waarom denk je dat dat niet haalbaar is?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2016, 08:03
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nou ja, weet je wat het is. Als ik zak is mijn schuld 23.000, als ik 170 instel, heb ik een schuld van 13.000 euro. Dat is eigenlijk mijn afweging.

Ik ben niet zo thuis in het sparen, als ik eerlijk ben.. Als ik alles op zij zou zetten, en ik zak toch.. Kan ik dan daarmee mn schuld betalen denk je?
Dat is een onvolledige afweging.

Ja. Waarom niet? Sterker nog: je verdient er een beetje aan, omdat de rente van DUO (dit jaar 0,01%) lager is dan je op een spaarrekening krijgt.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2016, 17:09
Barca1
Avatar van Barca1
Barca1 is offline
Nou, ik heb nog het voordeel dat ik thuis woon. Dus extreem veel kosten heb ik niet. En je aanvullende beurs kan je maandelijks wijzigen, maar wat het meer is. Mocht ik het door omstandigheden niet halen, zit ik wel met een flinke schuld.

Aan de andere kant, als ik slaag houd ik al het geld. Dan ben ik dom, als ik alleen aanvraag wat ik nodig heb. Gelukkig zijn de 1e 5 maanden gratis, dus in die periode krijg ik al snel een indicatie van hoe het allemaal loopt.

Kom zelf van het mbo, momenteel een tussenjaar, dat is eigenlijk mijn enige twijfel. Motivatie en dergelijke kan ik wel opbrengen, het is meer de stap naar, en de eventuele schuld wat me laat twijfelen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2016, 17:49
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Weet je zeker dat je wel recht hebt op die aanvullende beurs? Het maximale inkomen waarbij je er nog recht op hebt is vrij laag namelijk.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 05-08-2016, 17:49
Binkyboy97
Avatar van Binkyboy97
Binkyboy97 is offline
Citaat:
Nou, ik heb nog het voordeel dat ik thuis woon. Dus extreem veel kosten heb ik niet. En je aanvullende beurs kan je maandelijks wijzigen, maar wat het meer is. Mocht ik het door omstandigheden niet halen, zit ik wel met een flinke schuld.

Aan de andere kant, als ik slaag houd ik al het geld. Dan ben ik dom, als ik alleen aanvraag wat ik nodig heb. Gelukkig zijn de 1e 5 maanden gratis, dus in die periode krijg ik al snel een indicatie van hoe het allemaal loopt.

Kom zelf van het mbo, momenteel een tussenjaar, dat is eigenlijk mijn enige twijfel. Motivatie en dergelijke kan ik wel opbrengen, het is meer de stap naar, en de eventuele schuld wat me laat twijfelen.
Lees is goed, je krijgt meer dan dat het je kost uiteindelijk doordat de rente van de bank hoger is dan de duo.

Citaat:
Dat is een onvolledige afweging.

Ja. Waarom niet? Sterker nog: je verdient er een beetje aan, omdat de rente van DUO (dit jaar 0,01%) lager is dan je op een spaarrekening krijgt.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2016, 23:38
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nou, ik heb nog het voordeel dat ik thuis woon. Dus extreem veel kosten heb ik niet. En je aanvullende beurs kan je maandelijks wijzigen, maar wat het meer is. Mocht ik het door omstandigheden niet halen, zit ik wel met een flinke schuld.

Aan de andere kant, als ik slaag houd ik al het geld. Dan ben ik dom, als ik alleen aanvraag wat ik nodig heb. Gelukkig zijn de 1e 5 maanden gratis, dus in die periode krijg ik al snel een indicatie van hoe het allemaal loopt.

Kom zelf van het mbo, momenteel een tussenjaar, dat is eigenlijk mijn enige twijfel. Motivatie en dergelijke kan ik wel opbrengen, het is meer de stap naar, en de eventuele schuld wat me laat twijfelen.
Sorry, maar je leest duidelijk niet goed wat er is geschreven/geadviseerd hier
Met citaat reageren
Oud 06-08-2016, 01:46
Barca1
Avatar van Barca1
Barca1 is offline
Citaat:
Weet je zeker dat je wel recht hebt op die aanvullende beurs? Het maximale inkomen waarbij je er nog recht op hebt is vrij laag namelijk.
Via de rekenhulp op de site van duo, kom ik er voor in aanmerking. Ik heb er zelfs nog speling in zitten. Dus als ze alleen uitgaan van inkomen zit ik goed. Maar na het weekend weet ik het, als het goed is.

@Axel, excuses, te snel gelezen! Nu begrijp ik t!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2016, 18:25
12bambi34
12bambi34 is offline
Hoi ik heb een vraagje na de zomer ga ik aan mn mbo studie beginnen, ik ben 19 dus ik heb er gelukkig recht op. Ik snap het alleen niet, ze zeggen dat het vanaf 15 augustus op te halen is, maar dat je het pas kan gebruiken vanaf het moment dat je studiefinanciering ingaat, dat is bij mij rond september. Weet iemand dit toevallig, want het staat er een beetje dubbelzinnig.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2016, 18:27
12bambi34
12bambi34 is offline
Heb je het studentenreisproduct op tijd aangevraagd? Dan kun je het ophalen bij een automaat vanaf de 15e van de maand voordat je recht op het studentenreisproduct ingaat. In Mijn DUO achterhaal je wanneer dat is. Je kunt er vervolgens mee reizen vanaf het moment dat je recht op het studentenreisproduct ingaat.

Dit is wat op internet staat maar kan ik nou ook vanaf de 15e dan al reizen of lees ik t verkeerd
Met citaat reageren
Oud 08-08-2016, 18:42
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Nee, je leest verkeerd. Je kunt er pas mee reizen als je recht ingaat, dus eerste van de maand erna
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 08-08-2016, 18:54
12bambi34
12bambi34 is offline
Maar als mijn opleiding eerder begint dan 1 september kan ik die extra kosten ergens terug halen denk je?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2016, 19:01
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Nee, dat is niet mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2016, 19:24
12bambi34
12bambi34 is offline
Is er nog wel een mogelijkheid om het ergens aan te passen naar jouw weten?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2016, 19:32
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nee, je studie begint officieel 1 september dus pas vanaf dan heb je recht op studiefinanciering en dus ook je studenten OV kaart.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.