Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2003, 18:10
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 23-11-2003 @ 19:07:
Jezus, mijn Nederlands is slechter dan ik dacht.
Of wij zwatelen maar wat. Ik voor mij althans weet het niet zeker. U een idee?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2003, 18:18
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Van Duits heb ik maar weinig verstand!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:28
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 23-11-2003 @ 19:18:
Van Duits heb ik maar weinig verstand!
Ik ook. Terwijl het een koud kunstje is het te leren.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:33
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 23-11-2003 @ 19:28:
Ik ook. Terwijl het een koud kunstje is het te leren.
Inderdaad, en volgens mij is het ook nog beter geschikt voor taalkunsten dan het Nederlands!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:34
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 23-11-2003 @ 19:33:
Inderdaad, en volgens mij is het ook nog beter geschikt voor taalkunsten dan het Nederlands!
Dat weet ik wel zeker. Wanneer gaan we ermee beginnen?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:36
MickeyV
MickeyV is offline
Hoe dan ook, Negro, het is mooi dat de syntaxis u weer weet te boeien. Wat een prachtig systeem toch, de taal!
Werkelijk, ik vind het jammer dat ik ook nog enkele tentamina voor Rechten moet voorbereiden, anders ging ik nu druk aan de slag met syntactische breinbrekers.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:39
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Ha. Nou, dan wens ik u daarmee succes.

Syntaxis is een erg interessante bezigheid. (<= Een zin die niet helemaal juist is) Ik heb wel serieuze plannen meer talen te gaan leren. Ik dacht vooral aan Spaans en Duits!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:47
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 23-11-2003 @ 15:32:
"beste" kan, dunkt mij, niet. Dan zou het een adjectief bij "gebruik" vormen.

Sorry, late reactie. Volgens taalunieversum is zowel 'beste' als 'best' goed, maar wordt in gesproken taal 'best' meer gebruikt.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:48
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 23-11-2003 @ 19:39:


Syntaxis is een erg interessante bezigheid. (<= Een zin die niet helemaal juist is)
In syntactisch opzicht evenwel onberispelijk.

Nog meer leuke zinnen?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:51
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
extinction schreef op 23-11-2003 @ 19:47:
Sorry, late reactie. Volgens taalunieversum is zowel 'beste' als 'best' goed, maar wordt in gesproken taal 'best' meer gebruikt.
Er onstaat ten minste ambiguiteit. Hebben wij het over "het beste gebruik (er is geen beter!) maken van...", of, inderdaad, over "het beste gebruik maken van[/i]".

De constructie is sowieso raadselachtig. Idiomatisch rariteit. Je kunt haar bv. niet naar het Engels verplaatsen. "You can the best make use of...."
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:52
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 23-11-2003 @ 19:51:
Er onstaat ten minste ambiguiteit. Hebben wij het over "het beste gebruik (er is geen beter!) maken van...", of, inderdaad, over "het beste gebruik maken van[/i]".

De constructie is sowieso raadselachtig. Idiomatisch rariteit. Je kunt haar bv. niet naar het Engels verplaatsen. "You can the best make use of...."
Het maakt eigenlijk niet uit, daar ik 'best' eigenlijk 100 keer mooier vindt.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:58
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 23-11-2003 @ 19:52:
Het maakt eigenlijk niet uit, daar ik 'best' eigenlijk 100 keer mooier vindt.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:00
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 23-11-2003 @ 19:58:
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:01
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 23-11-2003 @ 19:58:




Er is een foute-zinnen-vacuüm. Wie is de meest geëigende persoon die lacune op te vullen?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:01
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 23-11-2003 @ 20:00:
Ben blij dat ik je kan laten blozen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:01
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
ahum..je snapt natuurlijk wel dat ik die fout er expres had ingezet, kijken of dat jullie alert waren, en ik wilde het topic natuurlijk voortzetten.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:02
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 23-11-2003 @ 20:01:
Ben blij dat ik je kan laten blozen.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:11
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Ik ken een meisje. Zij heeft de enigste muziekkeuze! Naast klassieke muziek houdt zij van hiphop. Dat eerste bedroef ik geenszins, dat tweede al helemaal niet! Jong en oud vermaakt zich tegenwoordig met hiphop terwijl niemand naar verluid nog naar klassiek luistert.
Naar hiphop luister ik het graagst. Ik maak zelf ook CDs en hen bekend.
Nu moet ik stoppen, want de bel doet het niet.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:21
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 23-11-2003 @ 20:11:
Ik ken een meisje. Zij heeft de enigste muziekkeuze! Naast klassieke muziek houdt zij van hiphop. Dat eerste bedroef ik geenszins, dat tweede al helemaal niet! Jong en oud vermaakt zich tegenwoordig met hiphop terwijl niemand naar verluid nog naar klassiek luistert.
Naar hiphop luister ik het graagst. Ik maak zelf ook CDs en hen bekend.
Nu moet ik stoppen, want de bel doet het niet.
Ik ken een meisje. Zij heeft een enige muziekkeuze. Naast klassieke muziek houdt zij van hiphop. Dat eerste betreur ik geenszins, dat tweede al helemaal niet!
Jong en oud vermaken zich tegenwoordig met hiphop terwijl niemand -komma- naar verluidt -komma- nog naar klassiek luistert.
Naar hiphop luister ik het liefst . Ik maak zelf ook cd's ---en hen bekend???---
Nu moet ik stoppen, want de bel doet het niet.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:22
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Ik zou trouwens voor 'al helemaal niet' 'allerminst' gebruiken.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:23
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
'Enigste' kan in deze context wel.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief

Laatst gewijzigd op 23-11-2003 om 19:26.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 22:26
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 23-11-2003 @ 20:23:
'Enigste' kan in deze context wel.
De logica verzet zich daartegen!
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 07:52
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Nee, de logica verzet zich daar juist niet tegen. Het gemoed, misschien.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 11:10
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Enigste kan in deze context inderdaad wel. "enig" in de zin van "fijntjes" heeft een vergrotende trap "eniger" en een overtreffende trap "enigst".
Hoewel het gevoel zich daartegen verzet, is "jong en oud vermaakt" wél juist!
"Ik maak cd's en hen bekend" is een zeugma. "Ik maak cd's die ik bekendmaak", beetje rare zin, maar grammaticaal beter.
extinction heeft nog één foutje laten zitten; wie ziet em?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 13:19
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 23-11-2003 @ 20:11:
Nu moet ik stoppen, want de bel doet het niet.
Ik zou zeggen dat de komma voor het woordje want weg moet. Maar waarschijnlijk bedoelde je dat niet?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 13:59
MickeyV
MickeyV is offline
Jullie, thunder en negro, hebben, ik cedeer!, gelijk.

__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:30
MickeyV
MickeyV is offline
Overigens, Negro, na een kortstondige reflectie in de stilte des nachts, scheen mij het antwoord op de kwestie die onze geesten in beslag nam, namelijk die over de bijvoeglijke dat-bijzin, in al haar eenvoud toe. De slotsom is deze, dat de bijvoeglijke dat-bijzin (waar DAT dus geen pron. rel. is) gebruikt bij woorden als "jaar, dag, maand, tijd, etc", een onjuiste, want onlogische, maar ongetwijfeld naar standaard Nederlands geldige -doch daardoor niet minder abjecte!- extensie van de eigenlijke betekenis van de bijv. dat-bijzin is.

Daartoe het volgende. De dat-bijzin die wij op het oog hebben, is niets anders dan een "fragmentje" van de indirecte rede. Waar een bijzin in de ind. rede generaliter het object vormt van werkwoorden als "zeggen, hopen, stellen, menen, etcetc", is deze functie van de dat-bijzin uitgebreid, kennelijk en begrijpelijk, naar zelfstandige naamwoorden die de handeling/verrichting van een werkwoord als voornoemd weergeven. ->

1a. Ik meen dat hij zo'n schatje is
1b. De mening, dat hij zo'n schatje is....

Wij zien dus dat de bijv. dat-bijzin niets anders is dan een in de ind. rede staande bijzin. Bij 1a is die bijzin het inwendige object van "meen", dat is: deze bijzin bepaalt de INHOUD van de handeling (een mening vormen) die in het werkwoord besloten ligt. Bij 1b zien wij dat betreffende bijzin niet een werkwoord nader bepaalt, maar een zelfstandig naamwoord, "de mening". Die bijzin is derhalve in syntactische zin op te vatten als een zelfstandig naamwoord dat in appositie staat bij "de mening".

Hiermee is direct klaar dat zo'n bijv. dat-bijzin, zoals gezegd, slechts, in het geval van zelfst. nwm., mogelijk is bij die zelfst. nmw's, die op een of andere manier tot een werkwoord zijn te herleiden dat zo'n dat-bijzin als inwendig object neemt. Ik zeg met nadruk HERLEIDEN. Immers, een zelfst. nwm. als "idee" heeft in het Nederlands geen werkwoordelijke pendant. Maar aangezien "idee" wordt opgevat als bv. "gedachte", en "gedachte" eenvoudigerwijs tot een ww is te herleiden, is alleszins begrijpelijk, invoelbaar en correct dat ook bij "idee" een bijv. dat-bijzin gebruikt wordt.

Bovenstaande maakt duidelijk dat die bijv. dat-bijzin bij een zelfst nmw. dat NIET te herleiden is tot een ww. dat zo'n bijzin neemt als inwendig object, niet gepast, ja, onjuist is. Dat is ook als volgt inzichtelijk te maken.

2a. Ik verwacht dat Roderik ziek is.
2b. De verwachting, dat Roderik ziek is.....

(volgens Stand. NL)
3. De maand, dat hij bij ons was...

Nu, in het geval van 2a+b kunnen we stellen:

indirect: ...dat Roderik ziek is.
direct: ...Roderik is ziek.
En nu: Roderik is ziek = de verwachting.

Maar bij 3:

indirect: ...dat hij bij ons was.
direct: ...hij was/is bij ons.
En nu: hij was/is bij ons = de maand ???

Dat gaat niet. De oorzaak daarvan is dus bovenstaand verhaaltje. Maand is niet een werkwoordelijk zelfst. nw., en kan dus geen dat-bijzin nemen, omdat die dat-bijzin in feite een zin in de indirecte rede is, die slechts als bij zelfst nmw. kan staan, indien de werkwoordelijke pendanten dier zelfst. nmw. zo'n dat-bijzin als inwendig object nemen.

(excuus voor de wat slordige uitwerking. Tempus ruit. )
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 18:33
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
4a De verwachting dat Roderik ziek is
4b De maand, dat Roderik ziek is

We kunnen ons natuurlijk afvragen of beide zinnen (4a en 4b) vergelijkbaar zijn. Is het niet mogelijk dat 4b een verkorte vorm is van "De maand, die zo is, dat Roderik ziek is"? En verder, dat 4a een verkorte vorm is van "De verwachting, die zo is, dat Roderik ziek is"?

Dat maakt dan, omgekeerd: "Wij verwachten zo, dat Roderik ziek is." en "Roderick was zo ziek...=> een maand."

Als we dit betrekken op een ander zelfstandig naamwoord, bijvoorbeeld tafel, krijgen we:

5a Een tafel, die zo is, dat twintig mensen aan kunnen zitten.
5b Een tafel, dat twintig mensen aan kunnen zitten.
5c Twintig mensen kunnen zo aanzitten een tafel.

Je ziet in 5c de accusativus "een tafel" die in het Nederlands maar weinig doorgang vindt. Zouden wij die echter wel gebruiken, dan zou ook 5b "normaal" klinken.

Wat denk jij daarvan?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 14:53
MickeyV
MickeyV is offline
Wel, het punt is, in het algemeen, dat ik niet zie, ofschoon je gefilosofeer terzake natuurlijk interessant is, waarin jouw lezing steunt vindt. Met name zie ik niet, hoe de ontwikkeling zoals door jou beschreven hetzij op factische hetzij op logische gronden te staven is. Laat ik een en ander kort toelichten.

Je stelt bv. dat de vraag of het niet mogelijk is dat 4b een verkorte vorm is van "De maand, die zo is, dat Roderik ziek is"? . Ik kan niet zeggen dat zulks niet mogelijk is, maar, eigenlijk ook niet, waarom wel. Maar belangrijker, zulk een uitleg stuit ook op een logisch bezwaar, omdat jouw interpretatie impliceert dat, als gevolg van de maand, Roderik ziek is . "Een maand die ZO is, DAT..."

Datzelfde bezwaar kleeft ook je uitleg van 4a aan, waarbij nog komt, dat die uitleg niet ook inzichtelijk maakt, waarom, nu de vorm "de verwachting dat..." te verklaren en te verdedigen is, wij in weerwil daarvan een en ander toch op die, enigszins gezochte (ofschoon goed bedacht!), wijze moeten verklaren.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:02
MickeyV
MickeyV is offline
Tijd voor een nieuwe zin, nathan.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:08
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Ben jij of extinction niet aan de beurt?
Trouwens, wat betreft bovenstaand verhaal: inderdaad!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:10
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
eigenlijk ben ik een beetje aan de beurt toch? omdat ik Neg's verhaaltje had proberen te verbeteren?
Maar ik weet niet of ik wel iets kan bedenken. Anders doet nu iemand anders het, en dan verzin ik vannacht wel iets heel erg goeds en moeilijks en dán post ik het wel...
Goed?
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:11
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
en eigenlijk heb ik mezelf een computerverbod op gelegd, dus ik mag hier helemaal niet zijn...
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:12
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 25-11-2003 @ 19:11:
en eigenlijk heb ik mezelf een computerverbod op gelegd, dus ik mag hier helemaal niet zijn...
Jij ook al? Ik zit hier met hetzelfde probleem!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:15
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 25-11-2003 @ 19:12:
Jij ook al? Ik zit hier met hetzelfde probleem!
foei! wegwezen!

Ik gun mezelf nog 15 minuten.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:18
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 25-11-2003 @ 19:15:
foei! wegwezen!

Ik gun mezelf nog 15 minuten.
Internetten heet bij mij tegenwoordig "Sinterklaasdichten"
Ik moet nog vijftien gedichtjes!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:20
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
vijftien?
waarom zo veel?
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:28
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 25-11-2003 @ 19:20:
vijftien?
waarom zo veel?
"Zoveel"? Hmm.

Ik heb wel twintig cadeautjes gekocht dit jaar, en ik heb pas vijf gedichten af. Ze moeten wel perfect zijn natuurlijk. Ik duld geen metrische imperfectie!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:29
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 25-11-2003 @ 19:28:
"Zoveel"? Hmm.

Ik heb wel twintig cadeautjes gekocht dit jaar, en ik heb pas vijf gedichten af. Ze moeten wel perfect zijn natuurlijk. Ik duld geen metrische imperfectie!

succes!
en ik ben er weer vandoor...
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:29
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 25-11-2003 @ 19:29:

succes!
en ik ben er weer vandoor...
Dank je. Ik zal wel eesn een stukje tekst schrijven dan om deze topic ontopic te houden.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:35
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Sara en Freek bespraken eens de beslommeringen van de afgelopen week. Freek gaf aan dat hij met nog al wat dingen zat. Hij wilde er wel eens wat vaker op uittrekken. Alleen een ongelukkig persoon komt nooit buiten! Zijn gezicht zag pips, vonkelwit inmiddels en kon wel wat Zon gebruiken. Freek had nog al eens last van drift-buien. Als Sara ook maar iet wat zei, zonder dat Freek haar iets gevraagt had, antwoorde Freek: "Word je soms iets gevraagt, trut?".

Freek begon te huilen. Hij wist het ook niet meer; had het zo ook allemaal niet gewild. Hij bood zijn excusses aan. Sara accepteerdde: "Kan ik ervanopaan dat je je voortaan afzijdig houd van zulke gemeniteiten?". Freek knikte en stopte zijn vonkelwitte gezicht in zijn schoot. Zijn hele vreselijke leven was een beslommering!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 19:35
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 25-11-2003 @ 19:35:
Sara en Freek bespraken eens de beslommeringen van de afgelopen week. Freek gaf aan dat hij met nog al wat dingen zat. Hij wilde er wel eens wat vaker op uittrekken. Alleen een ongelukkig persoon komt nooit buiten! Zijn gezicht zag pips, vonkelwit inmiddels en kon wel wat Zon gebruiken. Freek had nog al eens last van drift-buien. Als Sara ook maar iet wat zei, zonder dat Freek haar iets gevraagt had, antwoorde Freek: "Word je soms iets gevraagt, trut?".

Freek begon te huilen. Hij wist het ook niet meer; had het zo ook allemaal niet gewild. Hij bood zijn excusses aan. Sara accepteerdde: "Kan ik ervanopaan dat je je voortaan afzijdig houd van zulke gemeniteiten?". Freek knikte en stopte zijn vonkelwitte gezicht in zijn schoot. Zijn hele vreselijke leven was een beslommering!
Laat de grootmeester maar even!

1. nogal.
2. vonkend wit. (heel dichterlijk!)
3. , en
4. Zon als persoon? Dichterlijke vrijheid.
5. nogal, wederom.
6. driftbuien
7. ietwat! Maar ook onjuist, dus: iets
8. gevraagd. (die zijn te makkelijk, Nathan! Een belediging voor onze taalknobbels!)
9. antwoordde
10. Wordt gevraagd
11. ; ? ,!
12. excuses
13. accepteerde
14. ervan op aan.
15. houdt
16. gemeniteit -> is juist, maar een te lelijk woord.
17. vonkend witte.

Trouwens, autobiografie?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 19:42
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 25-11-2003 @ 20:35:
Laat de grootmeester maar even!

1. nogal.
2. vonkend wit. (heel dichterlijk!)
3. , en
4. Zon als persoon? Dichterlijke vrijheid.
5. nogal, wederom.
6. driftbuien
7. ietwat! Maar ook onjuist, dus: iets
8. gevraagd. (die zijn te makkelijk, Nathan! Een belediging voor onze taalknobbels!)
9. antwoordde
10. Wordt gevraagd
11. ; ? ,!
12. excuses
13. accepteerde
14. ervan op aan.
15. houdt
16. gemeniteit -> is juist, maar een te lelijk woord.
17. vonkend witte.

Trouwens, autobiografie?
Nee, geen autobiografie.

14 heb je fout. Normaal zouden alle voorzetsels bij "er" getrokken worden (ervanopaan), ware het niet dat er drie voorzetsels zijn en bij drie voorzetsels worden deze bij voorkeur gesplitst in paren van twee: ervan opaan.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 19:44
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 25-11-2003 @ 20:42:
Nee, geen autobiografie.

14 heb je fout. Normaal zouden alle voorzetsels bij "er" getrokken worden (ervanopaan), ware het niet dat er drie voorzetsels zijn en bij drie voorzetsels worden deze bij voorkeur gesplitst in paren van twee: ervan opaan.
Ok, nu ik.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 19:48
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 25-11-2003 @ 20:44:
Ok, nu ik.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 20:13
MickeyV
MickeyV is offline
Episode 2: Freek baad zich in de koesterende warmte der zon.

Zoals gezegd: Freek doorzag dat zijn leven, indien hij haar op het zelfde spoor zoude voortzetten, spoedig zou deraileren. Ten afwending van dat imminente onheil nam Freek zich voor nog de volgende dag de zon te begroeten.

Het werd nacht. Freek sliep, woelend zijn gedachten ordenend, een onrustige slaap. Grote veranderingen waren voor handen, die zijn leven ten stelligtste grondig zouden omvormen. Toen hij eindelijk de slaap vatte, nipte hij in zijn dromen aan van een bitterzoet sap overlopende kelk van het echte leven dat alras het zijne zou zijn.

Zoals de nacht allengs doch vastberaden over ging in de dag,
zo, zag Freek, turende over het landschap zijns levens, ging in de verte de grimmige en grillige woesternij in een een exotiese, geheimnisvolle jungle over. Het vooruitzicht lade hem op, revitalliseerde hem als de shampoo van Sara haar haar. Hij voelde zich weer man, avonturier, mens!

Met een piepend, moeizaam geluid opende zich zijn voordeur en dringde zich het eerste morgenlicht binnen in het heumige portaal van Freek. Zich ten uiterste inspannende hijste Freek zijn gebroken, brekelijk witte lijf over de dorpel, dat al spoedig omhult werd door de tintelende stralen van de zojuist aan de horizon ontsproten zon. De zon lachde hem minzaam toe. Freek plooidde zijn rimpeloze, romige gelaat tot een zelfde uitdrukking, terwijl hij binnen de telefoon hoorde rinkelen.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 11:23
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Ok, zonder het gebruik van hulpmiddelen:

Citaat:
MickeyV schreef op 25-11-2003 @ 21:13:
Episode 2: Freek baadde zich in de koesterende warmte des zon.

Zoals gezegd: Freek zag in dat zijn leven, indien hij hem op hetzelfde spoor zoude voortzetten, spoedig zou derailleren. Ter afwending van dat immanente onheil nam Freek zich voor nog de volgende dag de zon te begroeten.

Het werd nacht. Freek sliep, woelend zijn gedachten ordenend, een onrustige slaap. Grote veranderingen waren op handen, die zijn leven ten stelligste grondig zouden vervormen. Toen hij eindelijk de slaap gevat had, nipte hij in zijn dromen aan van een bitterzoet (bitterzoet?!) sap overlopende kelk van het echte leven dat alras het zijne zou zijn.

Zoals de nacht allengs doch vastberaden overging in de dag,
zo, zag Freek, turende over het landschap zijns levens, ging in de verte de grimmige en grillige woesternij in een exotiese (?), geheimnisvolle (Germanisme?) jungle over. Het vooruitzicht laadde hem op, revitalliseerde hem als de shampoo van Sara haar haar (niet mooi, ... haar haar, maar het mag denk ik wel?). Hij voelde zich weer man, avonturier, mens!

Met een piepend, zuchtend (? moeizaam is iig fout) geluid opende zich zijn voordeur en drong het eerste ochtendlicht binnen in het heumige portaal van Freek. Zich uiterst inspannende hees Freek zijn gebroken, brekelijk witte lijf over de dorpel, die al spoedig omhuld werd door de tintelende stralen van de zojuist aan de horizon ontsproten zon. De zon lachte hem minzaam toe. Freek plooide zijn rimpelloze, roomwitte gelaat tot eenzelfde uitdrukking, terwijl hij binnen de telefoon hoorde rinkelen.
Erg leuk en goed verhaal, ik hoop dat ik het enigszins correct gecorrigeerd heb.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 11:45
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Mijn filosofie-docente maakte het vanmorgen wel heel erg bonT. Ze zei: De gedachte, wat

(dat kan in een bepaalde context nog wel kloppen maar, geloof me, in haar zin was "wat" een betrekkelijke voornaamwoord bij gedachte)...ARGH

Laatst gewijzigd op 26-11-2003 om 17:56.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 13:47
MickeyV
MickeyV is offline
bonT
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 14:13
MickeyV
MickeyV is offline
-Ik bedoelde eigenlijk: Freek baadt. Maar jouw oplossing kan niet fout gerekend worden.

-"zon" is, itt in het Latijn, vrouwelijk.

-het is het leven. Dus, het pers. vnw, in de 4e naamval is ook HET, en niet HEM. Maar je zat op het goede spoor: haar is ook erg fout.

-derailleren goed verbeterd.

-"ter" voor "ten". Heel juist. Afwending is vrouwelijk.

- "imminente" was goed. "Dreigend"

-op handen, inderdaad.

-stelligste

-gevat had

-life's bittersweet, niet

-wat is er fout aan: en grillige?

-het is woestenij, zonder r.

-exotische!

-inderdaad een germanisme, maar niet daardoor onjuist. "Meerdere" (ipv verscheidene) is ook een germanisme. Het is wel fout aangezien het geheimEnisvol moet zijn.

-laadde

-ik heb zelf ook geen woordenboek bij me, dus ik weet niet zeker hoe "revitaliseren" gespeld zou behoren te worden. Ik denk enkel l? Zoek het maar even op.

-"van Sara haar haar". Het is in ieder geval lelijk: Sara's haar.

-moeizaam fout? Dichterlijke vrijheid! We stelden ons de deur immers als min of meer een persoonlijkheid voor. "de deur opende zich, en had er -aangezien die deur niet zo vaak opengaat- moeite mee, en liet dat horen"


-drong ipv dringde, inderdaad.

-morgenlicht is niet fout.

-ten uiterste is niet fout.

-hees ipv hijsde.

-dorpel, die. Dat dacht jij. Begrijpelijk, maar ik bedoelde: lijf, dat.

-plooide en rimpelloze

-en de samentrekkingen van het zelfde, een zelfde ed

Uw beurt. Wat o wat gaat Freek nu toch allemaal meemaken??
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Scouting leiding
likkoekje
28 18-11-2010 16:36
De Kantine zelf een quiz maken
ikuh109
72 20-06-2007 13:36
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen De "zoek de fout"-quiz.
MickeyV
135 16-12-2003 14:18
Verhalen & Gedichten [verhaal] ik zie, ik zie... wat jullie niet wíllen zien
Verwijderd
2 01-08-2003 18:39
Huiswerkvragen: Exacte vakken Anwquiz voor middelbare scholieren
stijnottens
27 05-02-2002 17:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.