Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2005, 21:28
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ik heb nooit spijt gehad dat ik latijn en grieks gekozen heb, omdat ik beide talen steeds leuker begon te vinden en ze me nog steeds niet vervelen;
omdat mijn woordenschat voor nederlands, engels, duits en frans beter is geworden;
omdat het zo veelzijdig is: politiek, geschiedenis, taal, kunst
omdat je dingen weet die veel anderen niet weten (dat is goed voor mijn ego).

Wie biedt meer?

Ps. ik heb stiekum wel eens spijt gehad, maar dat was omdat ik op dat moment KCV niet leuk vond. Bij ons is dat verplicht als je latijn en/of grieks hebt.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2005, 22:21
Verwijderd
Lastig, ik heb er af en toe wel spijt van omdat ik Grieks toch best pittig vind. Maar aan de andere kant ben ik toch wel blij dat ik het gekozen heb, veel leuke mensen erbij ontmoet, veel geleerd en toch op een andere manier tegen dingen aankijken zijn wel punten die het voor mij leuk maakt.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 10:56
Verwijderd
Ik heb er spijt van gehad dat ze me hebben verhinderd het af te maken. Ik heb er geen spijt van dat ik een werk-diploma heb gehaald. Het is tweeledig. Ik vind het jammer, maar ben blij met een 'fatsoenlijk' diploma .
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 12:12
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Nee, nooit spijt gehad. Getuige ook het feit dat ik het ben gaan studeren.

Ik ben sowieso een talenmens. Latijn is de hoofdader van heel veel hedendaagse Europese zijtakjes, waardoor je die ook eerder begrijpt. Ook het begrijpen van taal in het algemeen en zelfs problemen oplossen gaat makkelijker, doordat je je denkvermogen ermee verscherpt.

De cultuur en alles interesseert me wat minder, maar het is niet erg om er iets vanaf te weten. Hoe meer kennis hoe meer vreugd.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 13:06
Verwijderd
Ik heb nooit spijt gehad dat ik uiteindelijk zowel Latijn als Grieks heb gedaan. (Ik wilde Grieks eerst laten vallen, ik begrijp niet wat me bezielde, want ik vond Grieks én veel leuker, en ik was er beter in. Maar ik wilde ook andere vakken doen en Latijn leek me nuttiger. Ik mag de leraar die me uiteindelijk overgehaald heeft wel dankbaar zijn )
En ik heb dus sowieso geen spijt van mijn klassieke talen, omdat ik er echt veel van geleerd heb, leuke dingen, die ik anders niet had geweten. En omdat ik merk dat ik sommige andere talen hierdoor ook beter begrijp.
En omdat het op wonderbaarlijke wijze mijn twee beste cijfers op mijn eindlijst waren, dat is toch ook fijn.
En, tja, het toch zo'n bijzondere cultuur is, die het waard is om bestudeerd te hebben.
Omdat je toch anders naar sommige dingen kijkt.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 05:45
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Ik heb spijt dat ik nooit fatsoenlijk onderwezen ben, zowel in Grieks als in Latijn, maarja, dat geldt eigenlijk voor mijn hele leven
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 13:47
tigertje
tigertje is offline
af en toe heb ik echt het gevoel wat ik daar in vredesnaam doe in de les tis zo saai
maar als ik het een tijdje(periode) niet heb mis ik het toch wel een beetje misschien+compensatiepunten ga ik het wel studeren maar ik twijfel tussen geschiedenis en GLTC
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 18:02
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Nooit spijt gehad, maar wilde eerst wel stoppen met Grieks, omdat bijna niemand door scheen te gaan. Gelukkig zei de leraar: "Met zulke punten ben je eigenlijk wel verplicht door te gaan." Aangezien er toch 5 mensen waren die ermee doorgingen ben ik ook doorgegaan. Nu zijn we nog met zn tweeën
__________________
Het leven is geen vakantie.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 18:08
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb op de middelbare school nooit spijt gehad, ik kon niet kiezen welke ik wilde laten vallen dus heb ze allebei maar gehouden. Ik zou pas spijt hebben gekregen als ik er toen 1 had laten vallen.

Nu heb ik wel enigszins spijt omdat ik nu dus klassieke talen studeer en dat had ik niet moeten gaan doen...maarja, ben nu 3e-jaars en ga het dus ook maar afmaken.. kost veel moeite, maarja.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 23:26
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
lord tiger schreef op 15-01-2005 @ 14:47 :
af en toe heb ik echt het gevoel wat ik daar in vredesnaam doe in de les tis zo saai
maar als ik het een tijdje(periode) niet heb mis ik het toch wel een beetje misschien+compensatiepunten ga ik het wel studeren maar ik twijfel tussen geschiedenis en GLTC
Het is ook mogelijk de studie GLTC te combineren met Oudheidkunde (op de VU althans), heb je dat al eens overwogen?
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 13:39
tigertje
tigertje is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 16-01-2005 @ 00:26 :
Het is ook mogelijk de studie GLTC te combineren met Oudheidkunde (op de VU althans), heb je dat al eens overwogen?
ja hoor alleen beviel amsterdam mij niet zo(andere mentaliteit) ik ga bijna zeker naar Nijmegen
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 15:23
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
lord tiger schreef op 16-01-2005 @ 14:39 :
ja hoor alleen beviel amsterdam mij niet zo(andere mentaliteit) ik ga bijna zeker naar Nijmegen
Ik ken ook iemand die daar GLTC studeert. Wat ik van hem hoor verschilt met Amsterdam daarin, dat de docenten een stuk afstandelijker zijn, te meer ook omdat de groep groter is. Dat leek mij nou juist een voordeel van de VU: het persoonlijke karakter met docenten die dichtbij de leerlingen staan.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 23:00
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
ik heb geen spijt gehad dat ik in het middelbaar latijn én grieks gestudeerd heb. Super interessant met veel filosofie, cultuur, zelfs psychologie erbij.

maar

ik heb ook geen spijt gehad dat ik na 1 jaar Klassieke talen aan de universiteit, ben overgestapt naar 1 ste bachelor Filosofie
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 17:14
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Nooit spijt gehad nee! Heb alleen Grieks (doe dit jaar eindexamen) en ga er verder niks mee doen, maar de lessen waren een stuk intelligenter dan bij de andere vakken, ben echt uitgedaagd door het vak. Idd veelzijdig, behalve de taal leer je ook alles erom heen. De lessen waren bovendien gezellig (klein klasje natuurlijk, vanaf de 4e). En bovenop dat alles krijg je bij ons 2 extra werkweken als je gym doet in de bovenbouw (in de 4e naar Triër en in de 5e naar Rome. De laatste was het hoogtepunt van mijn middelbare school )
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 21:36
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Femic schreef op 21-01-2005 @ 18:14 :
En bovenop dat alles krijg je bij ons 2 extra werkweken als je gym doet in de bovenbouw (in de 4e naar Triër en in de 5e naar Rome. De laatste was het hoogtepunt van mijn middelbare school )
Ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, ik ben niet...
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 21:48
innogen
Avatar van innogen
innogen is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 21-01-2005 @ 00:00 :
ik heb geen spijt gehad dat ik in het middelbaar latijn én grieks gestudeerd heb. Super interessant met veel filosofie, cultuur, zelfs psychologie erbij.

maar

ik heb ook geen spijt gehad dat ik na 1 jaar Klassieke talen aan de universiteit, ben overgestapt naar 1 ste bachelor Filosofie
waarom ben je uiteindelijk overgestapt?

@ lord tiger : ik ben een keer mee gaanlopen met gltc in nijmegen en ik vond die mensen maar eng ze gingen zo zeggen dat ze allemaal een grote familie was en dat het zo gezellig was en dat op een feest je opeens met je oom stond te zoenen
__________________
good luck exploring the infinite abyss
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 22:20
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 21-01-2005 @ 22:36 :
Ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, ik ben niet...
je bent als gymnasiast toch wel in Rome geweest..??
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 23:03
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 21-01-2005 @ 23:20 :
je bent als gymnasiast toch wel in Rome geweest..??
Ik niet hoor Wel in Griekenland, met school ook
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-01-2005, 13:51
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Femic schreef op 21-01-2005 @ 23:20 :
je bent als gymnasiast toch wel in Rome geweest..??
Nee, drie dagen Rome leek me een beetje weinig. Heb besloten later eens uitgebreid te gaan.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 18:33
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Rome! Rome! Rome!

Alleen daarom ben ik al blij dat ik Latijn gehouden heb. Het had niet veel gescheeld of ik had het al snel weer laten vallen trouwens, maar dat kon ineens niet (en gelukkig maar) Nu vind ik het een van mijn leukste vakken.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 21:39
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 22-01-2005 @ 14:51 :
Nee, drie dagen Rome leek me een beetje weinig. Heb besloten later eens uitgebreid te gaan.
Waarom niet gewoon én én?

@ Alwien: haha ja in eerste instantie heb ik ook Grieks aangehouden voor de Romereis, maar achteraf ben ik er sowieso wel blij om
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 22:37
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Citaat:
L_angel schreef op 21-01-2005 @ 22:48 :
waarom ben je uiteindelijk overgestapt?
'k Vond het als universitaire studie iets te beklemmend, iets te eng. 'k Wou een bredere opleiding. 'k Weet niet hoe de aanpak in Nederland is, maar ik vond het in België echt te kleinschalig. Enkel die saaie grammatica... Er is toch meer? 'k Vond mijn leerkrachten in het middelbaar echt superinteressant, maar achterafbekeken, was ik daar verwend

Filosofie gekozen, omdat het breder is van studieveld dan klassieke talen. Niet enkel de periode van de oudheid. Maar ook hedendaagse thema's.

Niettemin ben ik zeer blij met mijn ASO diploma Latijn-Grieks
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 12:51
innogen
Avatar van innogen
innogen is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 23-01-2005 @ 23:37 :
'k Vond het als universitaire studie iets te beklemmend, iets te eng. 'k Wou een bredere opleiding. 'k Weet niet hoe de aanpak in Nederland is, maar ik vond het in België echt te kleinschalig. Enkel die saaie grammatica... Er is toch meer? 'k Vond mijn leerkrachten in het middelbaar echt superinteressant, maar achterafbekeken, was ik daar verwend

Filosofie gekozen, omdat het breder is van studieveld dan klassieke talen. Niet enkel de periode van de oudheid. Maar ook hedendaagse thema's.

Niettemin ben ik zeer blij met mijn ASO diploma Latijn-Grieks
Ja dat heb ik ook
Had verder alleen latijn op de middelbare omdat je bij ons perse C&M profiel moest hebben om allebei te kunnen doen dus dat ging voor mij niet door. Mijn lerares was echt geweldig, zij maakte de stof ook leuk en dat bepaalt natuurlijk heel veel hoe je het vak vind.
Ben nu eerstejaars klassieke talen omdat ik het zo leuk vind maar het is toch wel wennen. Echt een groot verschil tussen vorig jaar en nu. Vind nu zelfs grieks leuker terwijl ik latijn veel langer heb gehad, kan je nagaan. Mn docent grieks vind ik ook leuker/fijner lesgeven dan latijn en dat merk je wel.
__________________
good luck exploring the infinite abyss
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:46
Verwijderd
Ik heb soms wel spijt ervan, omdat ik de lessen vaak niet even leuk vind en de te behandelen stof ook helemaal niet interessant is.
Maar als ik overnieuw zou kunnen kiezen zou ik het alsnog doen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 20:25
Verwijderd
Ik heb het wel eens vervloekt, maar ik ben zo gigantisch blij dat ik doorgezet heb
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2005, 20:27
Sappie
Avatar van Sappie
Sappie is offline
ik doe het nog steeds met heel veel plezier
het enige dat ik er niet leuk aan vind is dat KCV nu ook verplicht is . Dat interesseert me echt totáál niet.

Wat ik ook stom vind is dat onze school een van de weinigen is waarbij het gymnasium niet naar Rome gaat balen...

maar grieks en latijn zelf vind ik hartstikke leuk
__________________
1,2,3,4, hoedje van, hoedje van, 1,2,3,4, hoedje van papier
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 21:58
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 14-01-2005 @ 13:12 :
Nee, nooit spijt gehad. Getuige ook het feit dat ik het ben gaan studeren.

Dat zegt dus niet altijd zoveel... Op de middelbare school had ik nooit spijt, maar na een week of wat GLTC was ik er wel achter dat het toch niet was wat ik zocht.
Ik vond het jammer dat ik de verkeerde studie had gekozen, maar ik heb het jaar wel afgemaakt (iets meer dan de helft van de punten gehaald). In ieder geval was het geen weggegooid jaar. Ik heb het nu wel totaal gehad met Grieks en Latijn en ik heb nauwelijks meer een zin vertaald sinds ik gestopt ben.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 22:01
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 15-01-2005 @ 19:08 :

Nu heb ik wel enigszins spijt omdat ik nu dus klassieke talen studeer en dat had ik niet moeten gaan doen...maarja, ben nu 3e-jaars en ga het dus ook maar afmaken.. kost veel moeite, maarja.
Jammer zeg, dat je uiteindelijk toch nog spijt hebt gekregen van je keus om door te gaan. Ik was in de waan dat je het vorig jaar nog wel erg naar je zin had bij GLTC. Het is echt lastig om door te gaan met een studie die niet echt is wat je zoekt, maar ik kan me indenken dat je nu doorgaat, omdat je toch al derdejaars bent. Persoonlijk nog steeds heel gelukkig met mijn keuze om over te stappen op sociale geografie.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 10:52
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb nooit spijt gehad..

Dat ik het niet heb gedaan

Ik heb havobrugklas gedaan en mocht wel naar het gymnasium, maar dat leek me toen wat veel worden. En achteraf lijkt het me wel kei leuk om een beetje de grondbeginselen van latijn en Grieks te hebben gehad, maar aan de andere kant.. Ik kom nu al om van het schoolwerk en zit al vol stress dat ik alles niet ga halen, dus ik vind het wel goed zo
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 00:09
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Onbekende schreef op 28-01-2005 @ 22:58 :
Dat zegt dus niet altijd zoveel... Op de middelbare school had ik nooit spijt, maar na een week of wat GLTC was ik er wel achter dat het toch niet was wat ik zocht.
Ik vond het jammer dat ik de verkeerde studie had gekozen, maar ik heb het jaar wel afgemaakt (iets meer dan de helft van de punten gehaald). In ieder geval was het geen weggegooid jaar. Ik heb het nu wel totaal gehad met Grieks en Latijn en ik heb nauwelijks meer een zin vertaald sinds ik gestopt ben.
Tsja, dat komt helaas vaker voor bij GLTC. Het lijkt erop dat veel mensen een verkeerd beeld van de studie hebben voordat ze hem gaan volgen. Was dat ook bij jou het geval?

Voor mij geldt: de studie is een voortzetting van het onderwijs zoals ik dat kreeg op de middelbare school. Ik had ook niet anders verwacht. En dat onderwijs was dusdanig dat ik het ben gaan studeren, dus ik ben wel in mijn nopjes met deze studie.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 18:33
kuzje
kuzje is offline
heej
ik heb nog steeds geen spijt van dat ik latijn en grieks heb gekozen! mij heeft het enorm geholpen met de andere talen.
bij mij in de klas (er zijn er nog 9) worden er ook heelveel discussies gevolgt! We hebben het veel over de politiek enzow!
ook vergelijken we het van vroeger en wat er nu is! ik vind dit heel leuk! alleen het vertalen word steeds moeilijker majah!
de rijtjes hep ik er wel inzitten. volgend jaar moet ik met een van de 2 vakken stoppen. anders word mijn profiel te zwaar.
WEET IEMAND WELKE VAN DE 2 IK NIET MEER ZOU DOEN???
lievz mij
__________________
beter een goeie buur dan een verre vriend
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 18:39
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
kuzje schreef op 01-02-2005 @ 19:33 :
heej
ik heb nog steeds geen spijt van dat ik latijn en grieks heb gekozen! mij heeft het enorm geholpen met de andere talen.
bij mij in de klas (er zijn er nog 9) worden er ook heelveel discussies gevolgt! We hebben het veel over de politiek enzow!
ook vergelijken we het van vroeger en wat er nu is! ik vind dit heel leuk! alleen het vertalen word steeds moeilijker majah!
de rijtjes hep ik er wel inzitten. volgend jaar moet ik met een van de 2 vakken stoppen. anders word mijn profiel te zwaar.
WEET IEMAND WELKE VAN DE 2 IK NIET MEER ZOU DOEN???
lievz mij
Vervelend dat je er één moet laten vallen. Ik heb geen idee wat ik zelf zou doen. Over het algemeen vind ik Latijn iets makkelijker en Grieks wat leuker qua verhalen... Maar ik ben wel blij dat ik die knoop nooit heb hoeven door te hakken.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 13:11
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 31-01-2005 @ 01:09 :
Tsja, dat komt helaas vaker voor bij GLTC. Het lijkt erop dat veel mensen een verkeerd beeld van de studie hebben voordat ze hem gaan volgen. Was dat ook bij jou het geval?

Voor mij geldt: de studie is een voortzetting van het onderwijs zoals ik dat kreeg op de middelbare school. Ik had ook niet anders verwacht. En dat onderwijs was dusdanig dat ik het ben gaan studeren, dus ik ben wel in mijn nopjes met deze studie.
Maar aan de VU....

Ik heb wel spijt. Dat ik enkel athenaeum gedaan heb.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 19:47
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 02-02-2005 @ 14:11 :
Maar aan de VU....
De VU nil nisi bene.

Citaat:
Ik heb wel spijt. Dat ik enkel athenaeum gedaan heb.
Gelukkig heeft zelfstudie veel goedgemaakt, nietwaar?

Hoe vordert uw Grieks?
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 15:04
lautie
Avatar van lautie
lautie is offline
Absoluut geen spijt, bijna iedereen haakte na de derde af, maar ik zag niet echt een rede waarom Vind het nog steeds super leuk en het kost wel veel tijd maar dat heb ik er wel voorover, wij krijgen dit jaar (5e) ook filosofie hierdoor en...
We gaan volgend jaar een 8-daagse rondreis door griekenland maken...weer eens wat anders als rome
__________________
I'm not to be trusted, I'm human
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 17:49
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 02-02-2005 @ 20:47 :
De VU nil nisi bene.



Gelukkig heeft zelfstudie veel goedgemaakt, nietwaar?

Hoe vordert uw Grieks?
Grieks, ach, dat prachtige Grieks, zo verwaarloosd, der latijnsen taal in aandacht zo ten achter gesteld (hoe mist onze taal toch de derde naamval)! Ik wil eerst nog de neubearbeitung van Hermann Menge, door Burkard en Schauer, lezen. Een dikke 900 pagina's tellende pil waarin het klassieke Latijn van Cicero en Caesar op de wetenschappelijke sectietafel wordt gelegd. Lehrbuch der lateinischen Syntax und Stilistik. "lehrbuch" is een relict van de oorspronkelijke opzet. Ken je het? Neem het maar eens mee van je universiteitsbibliotheek.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-02-2005, 14:20
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 03-02-2005 @ 18:49 :
Grieks, ach, dat prachtige Grieks, zo verwaarloosd, der latijnsen taal in aandacht zo ten achter gesteld (hoe mist onze taal toch de derde naamval)! Ik wil eerst nog de neubearbeitung van Hermann Menge, door Burkard en Schauer, lezen. Een dikke 900 pagina's tellende pil waarin het klassieke Latijn van Cicero en Caesar op de wetenschappelijke sectietafel wordt gelegd. Lehrbuch der lateinischen Syntax und Stilistik. "lehrbuch" is een relict van de oorspronkelijke opzet. Ken je het? Neem het maar eens mee van je universiteitsbibliotheek.
Na die pil moet je je zeker toeleggen op het Grieks. Dat zal je vast goed doen.

Hmm, heb je me dat boek niet al eens eerder aanbevolen? Toen heb ik er in ieder geval een blik op geworpen. Het is helaas een werk dat niet uitgeleend mag worden. Maar als ik het na het nader te hebben bekeken de moeite waard vind, koop ik het misschien wel. De inhoud van mijn boekenkast kan wel weer wat uitbreiding gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 20:49
EXBO
Avatar van EXBO
EXBO is offline
Het spijt mij dat ik er mee gestopt ben. Ik stopte er vooral mee omdat ik grieks toch net wat te moeilijk vond, maar ik had denk ik gwoon een beetje door moeten zetten!
__________________
Don't take your organs to heaven. Heaven knows we need them here.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 22:53
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 04-02-2005 @ 15:20 :
Na die pil moet je je zeker toeleggen op het Grieks. Dat zal je vast goed doen.

Hmm, heb je me dat boek niet al eens eerder aanbevolen? Toen heb ik er in ieder geval een blik op geworpen. Het is helaas een werk dat niet uitgeleend mag worden. Maar als ik het na het nader te hebben bekeken de moeite waard vind, koop ik het misschien wel. De inhoud van mijn boekenkast kan wel weer wat uitbreiding gebruiken.
Ach, goed mogelijk dat ik je als eens op dat boek heb gewezen.
Ook erg geschikt, hoewel van geheel andere opzet (nl. echt een leerboek) is Rubenbauer/Hoffmann. Ken je die?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 21:31
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 04-02-2005 @ 23:53 :
Ach, goed mogelijk dat ik je als eens op dat boek heb gewezen.
Ook erg geschikt, hoewel van geheel andere opzet (nl. echt een leerboek) is Rubenbauer/Hoffmann. Ken je die?
Nee, ik ben eigenlijk nauwelijks bekend met de meeste boeken buiten de huidige voor mijn studie benodigde. Maar ik zal er eens naar kijken komende week.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 15:02
MickeyV
MickeyV is offline
Jij komt er nog wel. Wat vind jij nog eigenlijk leuker, Latijn of Grieks?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 08:37
Nebula
Nebula is offline
Ik heb achteraf best spijt dat ik geen gymnasium heb gedaan. Ik deed CM, dus ik had b.v. Grieks en Latijn kunnen doen i.p.v. Frans 2. Maar ja, ik studeer nu geschiedenis en dan komen Frans en Duits wel van pas. In het eerste jaar komt de Oudeheid in ieder geval ruimschoots aan bod. En ik heb me op de middelbare school ook prima vermaakt met filosofie.

Wie kan mij vertellen waar je de klemtoon legt in Carthago?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 11:05
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Officieel CarTHAgo, maar ik hoor ook vaak genoeg CARthago
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:56
Nebula
Nebula is offline
Danku.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 19:31
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 31-01-2005 @ 01:09 :
Tsja, dat komt helaas vaker voor bij GLTC. Het lijkt erop dat veel mensen een verkeerd beeld van de studie hebben voordat ze hem gaan volgen. Was dat ook bij jou het geval?

Voor mij geldt: de studie is een voortzetting van het onderwijs zoals ik dat kreeg op de middelbare school. Ik had ook niet anders verwacht. En dat onderwijs was dusdanig dat ik het ben gaan studeren, dus ik ben wel in mijn nopjes met deze studie.
Ik had op zich wel dit beeld van de studie (al had ik een wat groter aandeel voor de cultuur verwacht), maar wat mij erg tegenviel was alleen maar Grieks en Latijn. Op de middelbare school is het afgewisseld met andere vakken en dat is schijnbaar iets wat ik nodig had. Alleen Grieks en Latijn was te droog voor mij.
(sorry voor de late reactie)
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 13:51
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 10-02-2005 @ 16:02 :
Jij komt er nog wel.

Citaat:
Wat vind jij nog eigenlijk leuker, Latijn of Grieks?
Moeilijk te zeggen; ik ben blij dat die vraag nog niet aan mij voorgelegd wordt door degene die gaat over mijn toekomstige specialisatie..

Grieks is over het algemeen wat moeilijker door zijn vaak genadeloos lastige samentrekkingen (die ik nu eigenlijk wel min of meer onder de knie heb, maar het blijft lastig), minder makkelijk te onderscheiden tijdstammen en meer van dat soort geniepigheden. Latijn heeft niet alleen minder (zo ontbreekt de optativus), maar ook minder moeilijk te herkennen of te plaatsen woordvormen. Latijn is dus - voor mij althans - wat geordender, waar het Grieks een chaos te verwerken geeft.

Het genoemde verschil heeft alleen betrekking op de morfologie. Syntactisch en semantisch gezien verschillen beide talen niet heel veel, dus op grond daarvan een favoriet uitkiezen zou helemaal ondoenlijk zijn.

Nu ben je dus nog niets wijzer over wat ik hier nu van vind, maar troost je, dat ben ik zelf ook niet. Maar, als ik gedwongen zou worden te kiezen, zou ik denk ik toch meer naar Grieks geneigd zijn.

Inhoudelijk is er trouwens wel een verschil op te merken, hoewel dat misschien voor mij alleen zo lijkt door wat ik tot nu toe gelezen heb. In dit opzicht spreekt Grieks me in ieder geval meer aan. Dat is vaker verhalend en staat in ieder geval vrijwel nooit bol van het politieke gezemel.

Ter illustratie het verschil tussen wat we nu lezen: Grieks: Plato (Sokratisch gesprek de Ioon), tegenover Suetonius (geschiedschrijving over keizer Claudius) bij Latijn. Geef mij Plato maar.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:20
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Onbekende schreef op 11-02-2005 @ 20:31 :
Ik had op zich wel dit beeld van de studie (al had ik een wat groter aandeel voor de cultuur verwacht), maar wat mij erg tegenviel was alleen maar Grieks en Latijn. Op de middelbare school is het afgewisseld met andere vakken en dat is schijnbaar iets wat ik nodig had. Alleen Grieks en Latijn was te droog voor mij.
(sorry voor de late reactie)
Ik ben zelf eigenlijk van de talen uitgegaan, waarbij de cultuur een leuk extraatje was. Daarom heb ik zelf met veel Latijn en Grieks ten opzichte van de cultuur geen problemen. En vanuit een dergelijke instelling lijkt het geheel ook te zijn ingeroosterd: Latijn en Grieks standaard een aantal uur in de week, waartussen de overige lesuren qua inhoud per periode steeds een cultuuronderdeel doorrouleren. Eerst oude geschiedenis, nu archeologie, straks taalkunde en filosofie.

Na alle dergelijke vakken te hebben afgerond, zul je heus wel een flinke culturele bagage met je meedragen. Ik denk dat jouw probleem gevormd werd doordat je de inhoud van die bagage in te kleine porties voorgedragen kreeg, waardoor de toch wel aanwezige variatie niet voldoende tot uiting kwam.

De huidige verhouding Latijn/Grieks:cultuur is ongeveer 2:1. Zelfs in dagaantal komt dat overeen: twee dagen Latijn/Grieks en één dag cultuur. De rest vrij. Mij hoor je nog steeds niet klagen. Maar ik vind het een redelijke verhouding, zeker als je bedenkt dat de inhoud van de teksten die je bij Latijn en Grieks leest ook weer op de cultuur terugslaan, en er vanaf het tweede jaar ook minors bijkomen, waarin je zelf je vakken kunt kiezen (ik kies dan onder andere Italiaans - nog meer 'droge' taal - maar jij had dan nog meer cultuur erbij kunnen kiezen).

Af en toe slaat die verhouding wel om, zoals afgelopen januari: een studiemaand waarin ik zo'n drie weken niets anders heb gedaan dan het vertalen van Lysias (Griekse redenaar). In zo'n geval mis ik de cultuur ook wel. Of was het toch meer gewoon mijn vrijheid?

Heb je trouwens ook nog Oudheidkunde overwogen (alleen Latijn/Grieks als bijvak naast de huidige bijvakken voor ons: oude geschiedenis etc.)? Of is dit gewoon totaal de verkeerde invalshoek voor jouw interesses?
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:21
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Volgens mij reageer ik iets te wijdlopig, maar jullie vinden het vast niet erg om dat even te slikken.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:22
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 11-02-2005 @ 12:05 :
Officieel CarTHAgo, maar ik hoor ook vaak genoeg CARthago
Weet je zeker dat je dat laatste niet verwart met de Engelse uitspraak CARthage? Van CARthago heb ik nog nooit gehoord namelijk.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 13:37
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 14-02-2005 @ 15:21 :
Volgens mij reageer ik iets te wijdlopig, maar jullie vinden het vast niet erg om dat even te slikken.
Anders zou de pot de ketel...

Studeerde ik ook maar klassieke talen!

Maar, vertel, is er, voorzover jij weet, ook een (niveau)verschil tussen de verschillende klassieke talen studies in den lande?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.