Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2003, 11:11
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Kleur school niet belangrijk voor kansen leerling

Uitgegeven: 7 mei 2003 07:19
Laatst gewijzigd: 7 mei 2003 08:47

NIJMEGEN - Het maakt voor de leerprestaties van een kind niet veel uit of een school nou wit, grijs of zwart is. De verwachting die een docent heeft van een leerling, speelt een veel grotere rol. Dat blijkt uit onderzoek dat onderwijssocioloog P. Jungbluth van het Nijmeegse onderzoeksinstituut ITS deze week presenteert op de Onderwijs Research Dagen in Kerkrade.

Het ITS ondervroeg 64 docenten van groep zes en acht, op 45 extreem kansrijke of kansarme scholen. Docenten stellen hun eisen over wat kinderen moeten leren bij op basis van de verwachtingen die ze van die leerlingen hebben. Maar die verwachtingen zijn meer gebaseerd op de achtergrond van het kind, dan op de mogelijkheden van het kind, aldus Jungbluth.

Uit de antwoorden van de docenten bleek dat ze op een hoger niveau lesgeven aan domme kinderen van hoog opgeleide moeders, dan aan slimme kinderen van laag opgeleide moeders. Volgens Jungbluth verklaart dit meer dan 50 procent van de verschillen in leerprestaties.

Interne differentiatie

Een leerkracht behandelt bijvoorbeeld minder breuken, procenten of voltooid deelwoorden bij een kind met een laag opgeleide moeder. Die vrijheid hebben docenten tegenwoordig, dat heet interne differentiatie. Het resultaat is dat kansarme groepen op die manier aan heel veel zaken nooit toekomen.

Een verkeerde inschatting van docenten zorgt er volgens Jungbluth voor dat er vier keer een rukje aan het stuur wordt gegeven in dezelfde richting. "Dat begint als de docent inschat hoe slim de leerling is, als hij bedenkt wat het gaat worden met die leerling, als hij zijn aanbod aanpast aan datgene dat hij denkt dat de leerling kan leren en bij de interpretatie van de citoscore voor het advies voor de vervolgopleiding. Als twee leerlingen dezelfde score hebben, krijgt het kind uit een kansrijk gezin net een hoger advies."

Jungbluth wil de docenten niet aan het kruis nagelen. Maar hij hoopt wel dat docenten open staan voor de kritiek en zich niet louter aangevallen voelen. Binnenkort gaat hij met de scholen om de tafel zitten die aan het onderzoek hebben meegedaan.

Geen kwestie van geld

Volgens de onderwijssocioloog is het niet een kwestie van geld, maar zouden docenten en schooldirecties een mentaliteitswijziging moeten bewerkstelligen. Verder pleit hij voor prestatievergelijkingen van scholen en docenten. "Je moet minimaal bereiken wat een kennelijk handiger collega met een vergelijkbare groep leerlingen bereikt."

Overigens is Jungbluth niet van mening dat de segregatie van scholen maar door moet gaan. "Dat leidt weer tot veel andere, ernstige sores. Maar voor de individuele leerprestaties is het minder belangrijk dan verwacht."
--------

Hoe FOUT van die leraren!!!!
Bah...
Waar ben je leraar voor? Om kinderen wijzer te maken!!! En dan maakt zijn/haar achtergrond geen ene f*** uit!
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2003, 11:18
Verwijderd
Als leraar lijkt het me juist een grotere uitdaging een kind uit een lager milieu naar een hoog niveau te tillen dan een verwend kindje uit een hoog milieu. Dan haal je toch meer voldoening uit je werk?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 11:35
hajo
Avatar van hajo
hajo is offline
Maar dit gebeurdt toch zeker niet bewust?!
__________________
If you're going to think anyway: think BIGG
www.abcpraktijk.nu
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 11:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hajo schreef op 07-05-2003 @ 12:35:
Maar dit gebeurdt toch zeker niet bewust?!
Ik hoop het voor ze (de leraren) van niet. ALs het onbewust gebeurt, dan is het aan de scholen/gemeente/overheid om de leraren hiervan bewust te maken.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 11:47
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 07-05-2003 @ 12:18:
Als leraar lijkt het me juist een grotere uitdaging een kind uit een lager milieu naar een hoog niveau te tillen dan een verwend kindje uit een hoog milieu. Dan haal je toch meer voldoening uit je werk?
Inderdaad Ik zou het veel fijner vinden wanneer een kind van een bakker en een kapper uitmunted scoort door mijn lesgeven, dan wanneer dat het geval zou zijn bij een kind van een zakenpersoon en rechter.
Want vergeet ook niet dat als je thuis hoogopgeleide ouders hebt, je daar al profijt van hebt (omdat de gesprekken vaak een hoogopgeleide achtergrond hebben).

En ieder ouder wil in principe een kind dat goed presteert (het moet geen vereiste worden, want als het kind domweg niet kan, dan kan het het niet; maar als het het wel kan, dan is dat alleen maar mooi)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 13:57
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 14:05
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
oja, het is de schuld van de leerkrachten, en niet van taalachtertanden en moeilijke thuissituaties dat kinderen op kansarme scholen lager presteren
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 14:54
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 07-05-2003 @ 15:05:
oja, het is de schuld van de leerkrachten, en niet van taalachtertanden en moeilijke thuissituaties dat kinderen op kansarme scholen lager presteren
Ook, maar als de leraar denkt, "laat maar die taalfouten, dat leert ie toch nooit en heeft het toch nooit nodig.( Bovendien willen de ouders dat hij/zij snel gaat werken)", ligt het ook aan hen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 14:55
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
Citaat:
BARON schreef op 07-05-2003 @ 14:57:
Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.
Ben je voor een dubbeltje geboren als je laagopgeleide ouders hebt
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 15:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 07-05-2003 @ 15:05:
oja, het is de schuld van de leerkrachten, en niet van taalachtertanden en moeilijke thuissituaties dat kinderen op kansarme scholen lager presteren
Als jij je best niet doet om die leerlingen informatie bij te brengen, inderdaad ja.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 15:14
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
DE grote fout in dit onderzoek is dat er geen rekening mee wordt gehouden dat het niveau van les geven af hangt van het gemiddelde niveau in een klas. Op zwarte scholen ligt het niveau vaak lager door taalachterstanden etc. Doordat er klassiekaal wordt les gegeven moet de leraar zich aanpassen aan het niveau van de klas, waardoor inderdaad slimme kinderen op een lager niveau leskrijgen. Dit geldt vice versa dus ook voor domme kinderen op witte scholen, waar het niveau van een klas hoger ligt dan op zwarte scholen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 15:32
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 07-05-2003 @ 14:57:
Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.

Jij zal dus nooiteen kwartje worden
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 15:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 07-05-2003 @ 16:14:
DE grote fout in dit onderzoek is dat er geen rekening mee wordt gehouden dat het niveau van les geven af hangt van het gemiddelde niveau in een klas. Op zwarte scholen ligt het niveau vaak lager door taalachterstanden etc. Doordat er klassiekaal wordt les gegeven moet de leraar zich aanpassen aan het niveau van de klas, waardoor inderdaad slimme kinderen op een lager niveau leskrijgen. Dit geldt vice versa dus ook voor domme kinderen op witte scholen, waar het niveau van een klas hoger ligt dan op zwarte scholen.
Maar het probleem zou m nou net zitten in het feit dat het niveau van de klas niet aan die taalachterstanden zou liggen, maar aan het feit dat leraren niet voldoende hun best doen om slimmere kinderen van laagopgeleide ouders een push te geven.

Het zou niet zo moeten zijn dat doordat andere kinderen eventueel dommer zijn, die slimmere kinderen daar de dupe van worden.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 16:20
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
ja haha en ik kan vliegen.
Kleur opzichzelf maakt natuurlijkniks uit, de mentaliteit en gevoelens die ermee gepaard gaan des te meer.
Dat oonderzoek slaat natuurlijk nergens op, het zal best zo zijn dat leraren onbewust of bewust meer of minder verwachten van leerlingen, maar dat is totaal geen bewijs dat de theorie dat kleur (lees:mentaliteit) niet ook uitmaakt.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 16:48
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
Gatara schreef op 07-05-2003 @ 16:36:
Maar het probleem zou m nou net zitten in het feit dat het niveau van de klas niet aan die taalachterstanden zou liggen, maar aan het feit dat leraren niet voldoende hun best doen om slimmere kinderen van laagopgeleide ouders een push te geven.

Het zou niet zo moeten zijn dat doordat andere kinderen eventueel dommer zijn, die slimmere kinderen daar de dupe van worden.
slimme kinderen kunnen nu eenmaal sneller de stof opnemen dan dommere kinderen, waardoor de snelheid waarmee een klas door de stof heen gaat altijd zal liggen aan de snelheid waarmee de grootste groep iets opneemt. Als je dus niet wilt dat slimme leerlingen de dupe worden van domme leerlingen, zal je dus af moeten stappen van het systeem waarbij intelligente en minder intelligente leerlingen bij elkaar in één klas zitten. Iets wat moeilijk te realiseren is.

Het is in ieder geval niet de schuld van de leraar.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 16:52
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef op 07-05-2003 @ 14:57:
Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.
Op grond van zo'n uitspraak zou ik je bijna verdenken van links-elitaire afkeer van het klootjesvolk.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 17:38
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
BARON schreef op 07-05-2003 @ 14:57:
Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.
Lullig voor je.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 18:59
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 07-05-2003 @ 16:32:
Jij zal dus nooiteen kwartje worden
niet eens een stuiver
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-05-2003, 20:44
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 07-05-2003 @ 19:59:
niet eens een stuiver
Echt lachuh hoor!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 20:46
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-05-2003 @ 17:52:
Op grond van zo'n uitspraak zou ik je bijna verdenken van links-elitaire afkeer van het klootjesvolk.
Ik zat gewoon te denken aan een liedje van Louis Davids, als jouw dat wat zegt. Zoek er verder niks achter.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 09:12
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Gatara schreef op 07-05-2003 @ 12:11:
Waar ben je leraar voor? Om kinderen wijzer te maken!!! En dan maakt zijn/haar achtergrond geen ene f*** uit!
Ik vraag me af of het eerlijk is om de leraren de schuld te geven. Ik denk namelijk niet leraren deze factoren bewust meewegen, maar dat die dingen onbewust gaan. En misschien heeft het niveau van de ouders wel invloed op het niveau van het taalgebruik van een kind, waardoor een leraar sneller geneigd is te denken dat zo'n kind 'intelligent' is.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 09:14
Ogthala
Avatar van Ogthala
Ogthala is offline
Citaat:
Gatara schreef op 07-05-2003 @ 12:47:
Inderdaad Ik zou het veel fijner vinden wanneer een kind van een bakker en een kapper uitmunted scoort door mijn lesgeven, dan wanneer dat het geval zou zijn bij een kind van een zakenpersoon en rechter.
Want vergeet ook niet dat als je thuis hoogopgeleide ouders hebt, je daar al profijt van hebt (omdat de gesprekken vaak een hoogopgeleide achtergrond hebben).

En ieder ouder wil in principe een kind dat goed presteert (het moet geen vereiste worden, want als het kind domweg niet kan, dan kan het het niet; maar als het het wel kan, dan is dat alleen maar mooi)
Vreemd, die subjectiviteit. Zou een leraar niet moeten hebben mijns inziens.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 09:36
SickOfItAll
Avatar van SickOfItAll
SickOfItAll is offline
Mijn vader is directeur van een basisschool, en daar door heb ik behoorlijk direct zicht op de situatie in het onderwijs betreffende dit onderwerp.

Het 'probleem' is dat de kinderen van hoog opgeleiden vaak van huis uit gestimuleerd worden om op school enthousiasme te tonen en actief deel te nemen, leraren stellen dit vaak op prijs en zijn daarom vaker bereid om deze kinderen die duidelijk interesse tonen te helpen.
Nou zijn er allerlei leraren die ontkennen dat ze dit doen maar er zijn maar weinig echte idealisten in de onderwijswereld... jammer maar waar dat nog steeds de meeste leraren kiezen voor de makkelijkste weg of die van de minste weerstand door de kinderen die toch al enthousiast zijn nog maar wat extra te steunen, vaak ten koste van hun klasgenoten uit wat minder 'gefortuneerde' gezinnen.
Helaas bestaat er in Nederland nog steeds een behoorlijke groep ouders die niet veel geven om de leerprestaties van hun kind, hoe vreemd dit ook klinkt, sommige kinderen die gewoon behoorlijk intelligent zijn maar gewoon van huis uit niet enthousiast gemaakt worden voor school presteren daardoor waarschijnlijk op school ook gewoon minder en daardoor denkt een leraar die wat minder oplet automatisch dat het kind dom is terwijl het probleem simpelweg ligt bij een gebrek aan interesse doordat het kind van huis uit niet wordt gestimuleerd.

Het probleem komt in mijn ogen dus van twee kanten, enerzijds de ouders die hun kinderen niet of onvoldoende stimuleren en anderzijds van leraren die onvoldoende zicht hebben op de eigenlijke qualiteiten van een leerling omdat ze niet, of minder, letten op kinderen die ongeïnteresseerd lijken.

Gelukkig bestaan er nog steeds leraren die wel degelijk de moeite nemen en proberen ook deze leerlingen gemotiveerd te krijgen maar in mijn ogen is de groep leraren die kiest voor de makkelijke weg veel te groot.
__________________
Bowling for Columbine
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 12:03
Verwijderd
Ik ben het eens met de laatste post.

Ik weet hier ook veel vanaf, omdat ik zelf op een 'zwarte' school heb gezeten. Ik ben dan half-Amerikaans, maar ik was een van de zeer weinige 'Nederlanders'.

Het mengen van 'lage' en 'hoge' kinderen werkt juist perfect. Zonder arrogantie ben ik best slim, d.w.z.: Ik kon zeer makkelijk mee met de leerstof. Wat gebeurde er nou? Ik lette helemaal niet op, maar als kinderen om mij heen een probleem hadden ergens meer hielp ik hun daar gewoon bij Scheelt de leraar een hoop werk, en voor mij was het natuurlijk ook heel goed (van lesgeven leer je ook veel en word je een stuk socialer).

Ook bijvoorbeeld als de kinderen in mijn klas extra nederlands les kregen mocht ik bij meneer Hassan op extra Turkse les Ik heb nog nooit zo een leuk initiatief gezien, waarbij als de klas weer samen was die kinderen mij hielpen met het Turks en ik hun dus met het Nederlands. Zo kan de wereld ook, mensen. 'Zwakkeren' ontlopen of zelfs wegsturen is niet de oplossing.

En inderdaad, veeeeel kinderen uit mijn klas werden gewoon onderschat door de leraar in wat ze konden, echt belachelijk.

Ondertussen vonden ze mij op die school steeds irritanter worden omdat sommige kinderen liever naar mij gingen dan de lerares Dus ben ik helaas naar groep 5 van een andere basisschool gegaan.

Over het artikel zelf: Ja, dit kan dus heeeeeeeeeel erg goed kloppen, laten ze eerst nou maar ns die leraren goed scholen voordat ze op je geloof oid beginnen te schelden

Laatst gewijzigd op 08-05-2003 om 12:09.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 13:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ik heb een paar enorm slechte leraren gehad die zich totaal niet interesseerden voor de toekomst van de kinderen. IN mijn ogen heb je dan het verkeerde beroep gekozen en is het ook terecht dat deze leraren op hun vingers getikt worden (schorsen gaat wat moeilijk met een lerarentekort ).

Natuurlijk zijn er ook hele erg goede leraren die iedereen evenveel kansen geven en kinderen stimuleren.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2003, 14:10
niceman1984
Avatar van niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-05-2003 @ 14:59:
Ik heb een paar enorm slechte leraren gehad die zich totaal niet interesseerden voor de toekomst van de kinderen.
Ik had op de basisschool vroeger ook zo'n 1 hij dacht meer aan zijn eigen carriere dan aan de toekomst van de kinderen die ging dan heel vaak uit de klas was ie weer een kwartier weg enzo later is ie ook nog directeur geworden van die school en hij was toen ook weer snel weg toen ie ineens een betere baan kon krijgen nouja opgerot stond toen netjes

Ik wil ook even kwijt dat die hele onderwijs in Nederland op een laag niveau zit trouwens...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 14:36
SickOfItAll
Avatar van SickOfItAll
SickOfItAll is offline
Citaat:
niceman1984 schreef op 08-05-2003 @ 15:10:
Ik had op de basisschool vroeger ook zo'n 1 hij dacht meer aan zijn eigen carriere dan aan de toekomst van de kinderen die ging dan heel vaak uit de klas was ie weer een kwartier weg enzo later is ie ook nog directeur geworden van die school en hij was toen ook weer snel weg toen ie ineens een betere baan kon krijgen nouja opgerot stond toen netjes
Ja helaas zijn er veel te veel van dit soort mensen in het nederlandse onderwijs systeem, ze hadden eigenlijk gewoon een beroep in het bedrijfsleven moeten kiezen maar die pabo was wel lekker makkelijk en in het onderwijs is het niet bepaald moeilijk hogerop te komen, dit zijn precies het soort figuren die altijd de makkelijkste weg kiezen en daar zijn leerlingen de dupe van, kinderen uit hoger opgeleide gezinnen die vaak meer gestimuleerd worden van huis uit hebben hier minder last van omdat de leraar er weinig moeite mee heeft dit soort kinderen te helpen, ze begrijpen een uitleg direct en stellen ook gerichte vragen, lekker makkelijk voor een leraar. Kinderen die dit voordeel niet hebben of simpelweg niet lekker in hun vel zitten worden door dit soort leraren meestal voor achterlijk aangezien of gewoon zo veel mogelijk genegeerd... triest.
__________________
Bowling for Columbine
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 15:29
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 07-05-2003 @ 21:46:
Ik zat gewoon te denken aan een liedje van Louis Davids, als jouw dat wat zegt. Zoek er verder niks achter.

Post t dan niet.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 15:32
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Minni schreef op 08-05-2003 @ 13:03:
Ik ben het eens met de laatste post.

Ik weet hier ook veel vanaf, omdat ik zelf op een 'zwarte' school heb gezeten. Ik ben dan half-Amerikaans, maar ik was een van de zeer weinige 'Nederlanders'.

Het mengen van 'lage' en 'hoge' kinderen werkt juist perfect. Zonder arrogantie ben ik best slim, d.w.z.: Ik kon zeer makkelijk mee met de leerstof. Wat gebeurde er nou? Ik lette helemaal niet op, maar als kinderen om mij heen een probleem hadden ergens meer hielp ik hun daar gewoon bij Scheelt de leraar een hoop werk, en voor mij was het natuurlijk ook heel goed (van lesgeven leer je ook veel en word je een stuk socialer).

Ook bijvoorbeeld als de kinderen in mijn klas extra nederlands les kregen mocht ik bij meneer Hassan op extra Turkse les Ik heb nog nooit zo een leuk initiatief gezien, waarbij als de klas weer samen was die kinderen mij hielpen met het Turks en ik hun dus met het Nederlands. Zo kan de wereld ook, mensen. 'Zwakkeren' ontlopen of zelfs wegsturen is niet de oplossing.

En inderdaad, veeeeel kinderen uit mijn klas werden gewoon onderschat door de leraar in wat ze konden, echt belachelijk.

Ondertussen vonden ze mij op die school steeds irritanter worden omdat sommige kinderen liever naar mij gingen dan de lerares Dus ben ik helaas naar groep 5 van een andere basisschool gegaan.

Over het artikel zelf: Ja, dit kan dus heeeeeeeeeel erg goed kloppen, laten ze eerst nou maar ns die leraren goed scholen voordat ze op je geloof oid beginnen te schelden


Weet je toevallig nog wat de achternaam van die meneer Hassan was?? Of hoe die er uit zag?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 15:57
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
BARON schreef op 07-05-2003 @ 14:57:
Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.
bullshit,
ik ken er zat die niks hadden en nu de beste banen hebben (chirurg), en hij heeft veel aanzien
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 16:05
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
SickOfItAll schreef op 08-05-2003 @ 10:36:
Mijn vader is directeur van een basisschool, en daar door heb ik behoorlijk direct zicht op de situatie in het onderwijs betreffende dit onderwerp.

Het 'probleem' is dat de kinderen van hoog opgeleiden vaak van huis uit gestimuleerd worden om op school enthousiasme te tonen en actief deel te nemen, leraren stellen dit vaak op prijs en zijn daarom vaker bereid om deze kinderen die duidelijk interesse tonen te helpen.
Nou zijn er allerlei leraren die ontkennen dat ze dit doen maar er zijn maar weinig echte idealisten in de onderwijswereld... jammer maar waar dat nog steeds de meeste leraren kiezen voor de makkelijkste weg of die van de minste weerstand door de kinderen die toch al enthousiast zijn nog maar wat extra te steunen, vaak ten koste van hun klasgenoten uit wat minder 'gefortuneerde' gezinnen.
Helaas bestaat er in Nederland nog steeds een behoorlijke groep ouders die niet veel geven om de leerprestaties van hun kind, hoe vreemd dit ook klinkt, sommige kinderen die gewoon behoorlijk intelligent zijn maar gewoon van huis uit niet enthousiast gemaakt worden voor school presteren daardoor waarschijnlijk op school ook gewoon minder en daardoor denkt een leraar die wat minder oplet automatisch dat het kind dom is terwijl het probleem simpelweg ligt bij een gebrek aan interesse doordat het kind van huis uit niet wordt gestimuleerd.

Het probleem komt in mijn ogen dus van twee kanten, enerzijds de ouders die hun kinderen niet of onvoldoende stimuleren en anderzijds van leraren die onvoldoende zicht hebben op de eigenlijke qualiteiten van een leerling omdat ze niet, of minder, letten op kinderen die ongeïnteresseerd lijken.

Gelukkig bestaan er nog steeds leraren die wel degelijk de moeite nemen en proberen ook deze leerlingen gemotiveerd te krijgen maar in mijn ogen is de groep leraren die kiest voor de makkelijke weg veel te groot.
ik weet niet of dat wat je zegt klopt, maar bij ons thuis hebben wij echt niet breed, maar toch word ik echt wel gestimuleerd om mn best te doen op school.
maar de meesten kiezen voor de makkelijkste weg, maar als je de moeilijke weg kiest, krijg je veel meer respect, maar er zijn er idd maar weinig die daar iets om geven, wel jammer
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 16:22
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 08-05-2003 @ 17:05:
ik weet niet of dat wat je zegt klopt, maar bij ons thuis hebben wij echt niet breed, maar toch word ik echt wel gestimuleerd om mn best te doen op school.
maar de meesten kiezen voor de makkelijkste weg, maar als je de moeilijke weg kiest, krijg je veel meer respect, maar er zijn er idd maar weinig die daar iets om geven, wel jammer

Ja, maar hij zei ook niet dat t bij iedreen zo was
hij zei dat t jammer is dat t te vaak voorkomt.

En hoe bedoel je ''er zijn maar weinig mensen die daar om geven'' waaarom? om je hoge opleiding?

en idd, de meeste mensen kiezen voor de makkelijkste weg terwijl ze beter kunnen(vooral ook bij allochtoenn duidelijk merkbaar)
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 16:34
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 08-05-2003 @ 17:22:
Ja, maar hij zei ook niet dat t bij iedreen zo was
hij zei dat t jammer is dat t te vaak voorkomt.

En hoe bedoel je ''er zijn maar weinig mensen die daar om geven'' waaarom? om je hoge opleiding?

en idd, de meeste mensen kiezen voor de makkelijkste weg terwijl ze beter kunnen(vooral ook bij allochtoenn duidelijk merkbaar)

niet perse een hoge opleiding maar iets wat van grotere betekenis is, bijvoorbeeld hulp geven aan 3e wereld landen, iets waarmee je respect krijgt.

ja das waar, t komt idd vaak bij allochtonen voor, maar ook wel bij de autochtonen,
die geven er niet veel om,
en dat doe ik wel, ik bedoel je hebt gewoon die kans en dan neem ik m,
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 16:39
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 08-05-2003 @ 17:34:
niet perse een hoge opleiding maar iets wat van grotere betekenis is, bijvoorbeeld hulp geven aan 3e wereld landen, iets waarmee je respect krijgt.

ja das waar, t komt idd vaak bij allochtonen voor, maar ook wel bij de autochtonen,
die geven er niet veel om,
en dat doe ik wel, ik bedoel je hebt gewoon die kans en dan neem ik m,
Tsja, sociale mensen geven er wel om dus..
Maar t is idd wle jammer.

Ja tuurlijk ook bij allochtonen, maar dnek dat t bij allochtonen iets erger is, wel jammer.

Ja idd, dacht iedereen maar zo
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 20:16
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
SickOfItAll schreef op 08-05-2003 @ 10:36:
Mijn vader is directeur van een basisschool, en daar door heb ik behoorlijk direct zicht op de situatie in het onderwijs betreffende dit onderwerp.

Het 'probleem' is dat de kinderen van hoog opgeleiden vaak van huis uit gestimuleerd worden om op school enthousiasme te tonen en actief deel te nemen, leraren stellen dit vaak op prijs en zijn daarom vaker bereid om deze kinderen die duidelijk interesse tonen te helpen.
Nou zijn er allerlei leraren die ontkennen dat ze dit doen maar er zijn maar weinig echte idealisten in de onderwijswereld... jammer maar waar dat nog steeds de meeste leraren kiezen voor de makkelijkste weg of die van de minste weerstand door de kinderen die toch al enthousiast zijn nog maar wat extra te steunen, vaak ten koste van hun klasgenoten uit wat minder 'gefortuneerde' gezinnen.
Helaas bestaat er in Nederland nog steeds een behoorlijke groep ouders die niet veel geven om de leerprestaties van hun kind, hoe vreemd dit ook klinkt, sommige kinderen die gewoon behoorlijk intelligent zijn maar gewoon van huis uit niet enthousiast gemaakt worden voor school presteren daardoor waarschijnlijk op school ook gewoon minder en daardoor denkt een leraar die wat minder oplet automatisch dat het kind dom is terwijl het probleem simpelweg ligt bij een gebrek aan interesse doordat het kind van huis uit niet wordt gestimuleerd.

Het probleem komt in mijn ogen dus van twee kanten, enerzijds de ouders die hun kinderen niet of onvoldoende stimuleren en anderzijds van leraren die onvoldoende zicht hebben op de eigenlijke qualiteiten van een leerling omdat ze niet, of minder, letten op kinderen die ongeïnteresseerd lijken.

Gelukkig bestaan er nog steeds leraren die wel degelijk de moeite nemen en proberen ook deze leerlingen gemotiveerd te krijgen maar in mijn ogen is de groep leraren die kiest voor de makkelijke weg veel te groot.
Als je voor de makkelijkste weg kiest, waarom ga je dan lesgeven op een zwarte school? We hebben het namelijk nogsteeds over zwarte en witte scholen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 08-05-2003 @ 16:32:


Weet je toevallig nog wat de achternaam van die meneer Hassan was?? Of hoe die er uit zag?
nee, helaas niet

hij was echt 1 vd aardigste mannen die ik heb gekend. speciaal voor mij hele tekeningen maken en daarbij het turkse woord zetten, hele bladen, een map vol

yol=weg
ördek=eend
tençere=pan



liev

toen ik weg ging mocht ik als troost de map houden (L)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-05-2003, 21:49
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 08-05-2003 @ 16:29:
Post t dan niet.
Jij niet mee bemoeien.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 21:51
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 08-05-2003 @ 22:49:
Jij niet mee bemoeien.

Smoel houden racist.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 21:51
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Minni schreef op 08-05-2003 @ 22:47:
nee, helaas niet

hij was echt 1 vd aardigste mannen die ik heb gekend. speciaal voor mij hele tekeningen maken en daarbij het turkse woord zetten, hele bladen, een map vol

yol=weg
ördek=eend
tençere=pan



liev

toen ik weg ging mocht ik als troost de map houden (L)
hahaha

tencere

Want ik ken ook een Hassan en die geeft ook turkse les in amsterdam
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:02
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 08-05-2003 @ 22:51:
Smoel houden racist.
Jij bent echt een gemeen Turkje Mij zomaar uitmaken voor racist
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:05
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 08-05-2003 @ 23:02:
Jij bent echt een gemeen Turkje Mij zomaar uitmaken voor racist

Alleen tegen jou

Je opmerking sloeg nergens op namelijk.

Je bent toch ook racist? Vlaamsblok is extreemrechts, algemeen bekend en dan ben je racist
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:15
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 08-05-2003 @ 23:05:
Alleen tegen jou

Je opmerking sloeg nergens op namelijk.

Je bent toch ook racist? Vlaamsblok is extreemrechts, algemeen bekend en dan ben je racist
Extreem-rechts is niet automatisch racistisch.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 08-05-2003 @ 23:15:
Extreem-rechts is niet automatisch racistisch.

Waarom zijn mensen extreemrechts dan?


Als er een onderzoek zou komen zou echt wel minimaal 95% van de extreemrechtsen tegen allochtonen/asielzoekers/vluchtelingen/buitenlanders zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:25
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 08-05-2003 @ 23:16:
Waarom zijn mensen extreemrechts dan?


Als er een onderzoek zou komen zou echt wel minimaal 95% van de extreemrechtsen tegen allochtonen/asielzoekers/vluchtelingen/buitenlanders zijn.
Extreem rechtse mensen vind je overal en ze hebben als kenmerk dat ze graag hun eigen cultuur willen behouden als deze bedreigd wordt door een andere cultuur. Zolang je op je eigen cultuurgebied blijft is er niks verkeerds aan.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:26
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 08-05-2003 @ 23:25:
Extreem rechtse mensen vind je overal en ze hebben als kenmerk dat ze graag hun eigen cultuur willen behouden als deze bedreigd wordt door een andere cultuur. Zolang je op je eigen cultuurgebied blijft is er niks verkeerds aan.


Ja dus wat ik zei is dat ze tegen moslims zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:27
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 08-05-2003 @ 23:26:
Ja dus wat ik zei is dat ze tegen moslims zijn.
Niet als molims zich als brave burgers zouden gedragen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:29
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 08-05-2003 @ 23:27:
Niet als molims zich als brave burgers zouden gedragen.
Jawel, want zij scheren iedereen over 1 kam.

Een extreemrechtse die maakt echt geen onderscheid tussen een normale en extremist, tenminste de meeste niet. Voor hen is een moslim gewoon fout en moeten ze t land uit. Ze geven alle schuld ook aan de allochtonen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 23:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Atje en Baron, verneuk mijn interessant onderwerp niet.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 09:17
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 08-05-2003 @ 17:22:
en idd, de meeste mensen kiezen voor de makkelijkste weg terwijl ze beter kunnen(vooral ook bij allochtoenn duidelijk merkbaar)
Demotivatie, en daar ligt dus ook een rol voor de leraar.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 09:18
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 07-05-2003 @ 17:48:
slimme kinderen kunnen nu eenmaal sneller de stof opnemen dan dommere kinderen, waardoor de snelheid waarmee een klas door de stof heen gaat altijd zal liggen aan de snelheid waarmee de grootste groep iets opneemt. Als je dus niet wilt dat slimme leerlingen de dupe worden van domme leerlingen, zal je dus af moeten stappen van het systeem waarbij intelligente en minder intelligente leerlingen bij elkaar in één klas zitten. Iets wat moeilijk te realiseren is.

Het is in ieder geval niet de schuld van de leraar.
Niemand geeft de leraar de schuld ergens van. Het gaat erom dat kinderen van gelijke intelligentie op grond van huidskleur bewust of onbewust door een leraar verschillend worden behandeld. Het lijkt me waarschijnlijker dat dit onbewust gebeurd; dan heeft de leraar geen schuld, maar kan hij wel degelijk iets veranderen aan de manier waarop hij lesgeeft, zodat gekleurde kinderen een gelijke kans krijgen.
Ik vind de uitkomsten van het onderzoek tot vreugde stemmend. Dit betekent dat in elk geval een nadeel van het verschijnsel zwarte school - het noodzakelijk lesgeven op een lager niveau - niet zo nadelig is als vermoed werd.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Onbestemd
Verwijderd
30 07-11-2012 14:55
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen sluierverbod (betoog) Nederlands
bayirgul
12 26-03-2004 10:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.