Oud 11-09-2006, 22:07
lukas15
Avatar van lukas15
lukas15 is offline
Op school behandelen we op dit moment de Germaanse en Noordse (inderdaad, met d) mythologie. Kent iemand een boek waarin die verhalen staan beschreven?

Verder de vraag of iemand het Gilgamesj-Epos kent? Goed leesbaar? Mooi?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2006, 02:38
At the Drive-in
At the Drive-in is offline
Bij mijn weten is het Gilgamesj epos in de moderne tijd nooit in totaliteit opgetekend..De oude tabletten waarop het epos uit een wordt gezet worden gekenmerkt door gedeeltes die onleesbaar zijn geworden.

Wel zijn er (wetenschappelijke) boeken waarin t verhaal zo goed als mogelijk vertelt wordt..de lagunes worden opgevuld met aannamens daar waar mogelijk..Overigens vind ik Gilgamesj wel heel erg de moeite waard. Het is mijn favoriet mythologisch verhaal. Maar dat komt ook door de grote invloed die de mythe gehad heeft op heilige boeken zoals de Bijbel (die letterlijk delen uit het Gilgamesj-epos heeft overgenomen.) en het feit dat het oude Sumerië mij sowieso erg interesseert.
__________________
This is all I need to feel alive <3
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 14:03
Verwijderd
Ik probeer het af en toe, ken het verhaal maar dan uit the seven basic plots van Christopher Booker...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 17:20
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
De Edda? (Ja, ik heb regelmatig het kruiswoordraadsel van de Volkskrant gemaakt)
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 18:11
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef op 16-09-2006 @ 17:20 :
De Edda? (Ja, ik heb regelmatig het kruiswoordraadsel van de Volkskrant gemaakt)
De Edda is zó leuk. We kregen er heel veel verhalen uit voorgelezen op de basisschool.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 19:18
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
Citaat:
At the Drive-in schreef op 12-09-2006 @ 02:38 :
[B
Wel zijn er (wetenschappelijke) boeken waarin t verhaal zo goed als mogelijk vertelt wordt..de lagunes worden opgevuld met aannamens daar waar mogelijk. [/B]
laCunes geen lagunes ( =een meertje dat in verbinding staat met de zee)
voor de rest heb ik niet veel in te brengen in deze discussie
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 19:20
mjk
Avatar van mjk
mjk is offline
Citaat:
At the Drive-in schreef op 12-09-2006 @ 02:38 :
Bij mijn weten is het Gilgamesj epos in de moderne tijd nooit in totaliteit opgetekend..De oude tabletten waarop het epos uit een wordt gezet worden gekenmerkt door gedeeltes die onleesbaar zijn geworden.

Wel zijn er (wetenschappelijke) boeken waarin t verhaal zo goed als mogelijk vertelt wordt..de lagunes worden opgevuld met aannamens daar waar mogelijk..Overigens vind ik Gilgamesj wel heel erg de moeite waard. Het is mijn favoriet mythologisch verhaal. Maar dat komt ook door de grote invloed die de mythe gehad heeft op heilige boeken zoals de Bijbel (die letterlijk delen uit het Gilgamesj-epos heeft overgenomen.) en het feit dat het oude Sumerië mij sowieso erg interesseert.
het is de vraag of Gilgamesh uit dat gebied komt. Ik ken het verhaal zelf niet, maar wel boeken gelezen waaronder het daarover ging. De beschrijvingen van natuur en cultuur zouden niet in Azië liggen, maar eerder in Midden-Amerika. Vandaaruit via Egypte (Mozes, die er verhalen uithaalde voor zijn Bijbelboeken) in het oude Sumerië.
__________________
Through the sorrow, all through our splendour, don't take offence at my innuendo
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 19:45
At the Drive-in
At the Drive-in is offline
Citaat:
mjk schreef op 16-09-2006 @ 19:20 :
het is de vraag of Gilgamesh uit dat gebied komt. Ik ken het verhaal zelf niet, maar wel boeken gelezen waaronder het daarover ging. De beschrijvingen van natuur en cultuur zouden niet in Azië liggen, maar eerder in Midden-Amerika. Vandaaruit via Egypte (Mozes, die er verhalen uithaalde voor zijn Bijbelboeken) in het oude Sumerië.
Over welke beschrijvingen heb je het exact?

Overigens lijkt het mij waarschijnlijker dat de Joden diverse "verhalen" (waaronder de zondvloed) van de Babyloniers hebben overgenomen, ten tijden van de balingschap. Mozes breng ik dan weer in verband met Achnaton (de Egyptische stichter van de eerste monoistische religie ter wereld). Hoewel ik niet de eerste ben die dit doet en ook niet uit mijzelf op dat verband ben gekomen.

@ homehapero: Ja..domme spelfout
__________________
This is all I need to feel alive <3
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 20:26
Verwijderd
Citaat:
mjk schreef op 16-09-2006 @ 19:20 :
het is de vraag of Gilgamesh uit dat gebied komt. Ik ken het verhaal zelf niet, maar wel boeken gelezen waaronder het daarover ging. De beschrijvingen van natuur en cultuur zouden niet in Azië liggen, maar eerder in Midden-Amerika. Vandaaruit via Egypte (Mozes, die er verhalen uithaalde voor zijn Bijbelboeken) in het oude Sumerië.
Ja, want de Egyptenaren hadden zo veel contacten in Midden-Amerika Zulke zeevaarders waren ze nou ook weer niet, hoor.

Er zijn veel uitgaves van (de verhalen uit de) Edda; Noordgermaanse literatuur is tegenwoordig vrij gemakkelijk te vinden. Dankzij de Edda, dus. Er is een stuk minder opgetekend van Westgermaanse literatuur, helaas...
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 17:36
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Haha, beter laat dan nooit dacht ik zo.
Ik volg tegenwoordig vakken Oudgermaans, dus ik heb eindelijk eens echt recht van spreken

Voor Noordse verhalen in gedichtvorm in de Engelse vertaling: The poetic edda. Door Carolyne Larrington (de standaardvertaling geloof ik). Voor Noordse verhalen in prosa: Snorri Sturluson.

Prosa Edda's
Poetische edda
Gilgamesh op Wikipedia

Het idee dat de Gilgamesh epieken uit Middenamerika komen is absurd (hoewel het vergeleken met de notie dat de pyramiden door aliens zijn gebouwd nog wel mee valt).
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 20:06
Verwijderd
Citaat:
mjk schreef op 16-09-2006 @ 19:20 :
het is de vraag of Gilgamesh uit dat gebied komt. Ik ken het verhaal zelf niet, maar wel boeken gelezen waaronder het daarover ging. De beschrijvingen van natuur en cultuur zouden niet in Azië liggen, maar eerder in Midden-Amerika. Vandaaruit via Egypte (Mozes, die er verhalen uithaalde voor zijn Bijbelboeken) in het oude Sumerië.
Jammer genoeg kan je geen enkele academicus vinden die het met je eens is.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 10:00
At the Drive-in
At the Drive-in is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 30-09-2006 @ 17:36 :


Het idee dat de Gilgamesh epieken uit Middenamerika komen is absurd (hoewel het vergeleken met de notie dat de pyramiden door aliens zijn gebouwd nog wel mee valt).
Mee eens Overigens zijn de theorieen omtrend buitenaardse beschavingen in relatie tot de bloei van de eerste menselijke beschavingen nog best interessant om eens te bestuderen (Daniken etc.). Alleen zijn ze niet erg waarschijnlijk (ik schat ze in op het niveau bijbel qua waarschijnlijkheid..al heeft de bijbel nog haar historische insteek met werkelijke feiten)
__________________
This is all I need to feel alive <3
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 20:02
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
At the Drive-in schreef op 02-10-2006 @ 10:00 :
Mee eens Overigens zijn de theorieen omtrend buitenaardse beschavingen in relatie tot de bloei van de eerste menselijke beschavingen nog best interessant om eens te bestuderen (Daniken etc.). Alleen zijn ze niet erg waarschijnlijk (ik schat ze in op het niveau bijbel qua waarschijnlijkheid..al heeft de bijbel nog haar historische insteek met werkelijke feiten)
Haha, Däniken

Overigens geef ik de bijbel nog meer credibiliteit dan aliens die pyramiden bouwen of lijnen trekken op de Nazca hoogvlakte.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 16:38
At the Drive-in
At the Drive-in is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 03-10-2006 @ 20:02 :
Haha, Däniken

Overigens geef ik de bijbel nog meer credibiliteit dan aliens die pyramiden bouwen of lijnen trekken op de Nazca hoogvlakte.
Ik niet daar bewezen is dat er in de bijbel zo'n slordige 10.000 fouten en tegenstrijdigheden staan
__________________
This is all I need to feel alive <3
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 17:16
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
At the Drive-in schreef op 05-10-2006 @ 16:38 :
Ik niet daar bewezen is dat er in de bijbel zo'n slordige 10.000 fouten en tegenstrijdigheden staan
Daarentegen is het heel goed mogelijk dat er, al is het alleen maar op basis van toeval, ook waarheden in kunnen staan
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 17:27
At the Drive-in
At the Drive-in is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 05-10-2006 @ 17:16 :
Daarentegen is het heel goed mogelijk dat er, al is het alleen maar op basis van toeval, ook waarheden in kunnen staan

Zoals ik inderdaad al opmerkte
__________________
This is all I need to feel alive <3
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 17:30
At the Drive-in
At the Drive-in is offline
Overigens is dit geen toeval, maar gewoon het resultaat van t feit dat de bijbel deels een intepretatie is van gebeurtenissen uit meerdere specifieke periodes
__________________
This is all I need to feel alive <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.