Oud 23-03-2013, 02:20
Verwijderd
-

Laatst gewijzigd op 20-08-2022 om 02:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2013, 10:12
Verwijderd
Ik heb daar niet voor geleerd, ik heb ook geen vaste plek waar ik begin en ik teken niets van hulplijnen. Mijn portretten zijn dan ook waarschijnlijk niet de beste of de meest realistische, maar dat is ook niet mijn streven.
Ik geloof wel dat ik vaker aan een oog begin dan ergens anders. En dan ga ik vormen en schaduwen zetten en steeds meer invullen, arceren. Ik heb daar geen handleiding voor en ik kan dat dus ook niet fatsoenlijk uitleggen. Ik gok dat Paranoide dat een stuk beter kan ^^

http://mutany.deviantart.com/gallery/30691236
Met citaat reageren
Oud 23-03-2013, 12:19
Verwijderd
Ik herkende hem meteen en ik kijk the Office niet, dus dat heb je iig al goed gedaan ^^

En 4 uur ja daar zit voor mij al een verschil dan, de meeste dingen daar hebben misschien dik een half uur gekost, die Vis met pen die je leuk vindt, was een snelschets, iets dat nog dateert uit de tijd dat we hier een 'Schets de forummer boven je'-topic hadden ^^ Misschien leuk om nog eens onder het stof vandaan te halen. Degene waar het meeste werk in zit is die buste die ik heb getekend, dat was een toelatingsexamentest.

Ik zie dat je voor het realisme gaat en ik vind dat het je heel goed lukt (en ik kan me voorstellen dat dat wel een vereiste is bij 3D Visual Art, want waarschijnlijk is het de bedoeling om games en films te animeren?) maar ik heb het gevoel dat je alles als aparte stukjes ziet en zo behandelt. Een oog, een oor, een bakkebaard, het haar en dat je die samenplakt tot een geheel en dat daardoor je verhoudingen niet kloppen.
Ik denk dat je algemener zou moeten beginnen en dan steeds verder opbouwen, dus eerst algemene vormen en schaduwen. Als die goed zitten, dan verder invullen en steeds verder tot de details.

Mijn advies is dit iig te blijven oefenen, maar dan zou ik stukjes nemen om studies van te maken. Dus foto's van ogen, oren, neuzen, dat je daar mee oefent op het detailwerk. En voor het totaalbeeld gaat oefenen met snelschetsen. Portretten maken in een korte tijdspanne, 5 minuten, 10 minuten, zoiets. Dan leer je de verhoudingen te zien en ze met elkaar in verband te brengen en zo duidelijk mogelijk op papier te zetten. Het kijken naar het geheel. Dan de tijd langer maken en meer details aanbrengen en steeds verder.

Als ik het zo een beetje goed uitleg?

Maar dat is mijn idee, ik ben absoluut geen expert, dus ik zeg maar wat ik denk dat zou kunnen helpen.

En merci ^^
Met citaat reageren
Oud 23-03-2013, 18:11
Verwijderd
Kijken naar het geheel, inderdaad. Eerst de proporties aangeven, zowel bij de gezichtskenmerken als bij de schaduwvlakken als bij de details. Als je proporties kloppen gaat een portret al snel lijken, zelfs als je niet zo goed bent in andere dingen. Van groot naar klein werken, details pas op het laatst doen. Goed kijken - niet vervallen in symbolische weergaves (amandelvorm voor de ogen, rimpels als lijntjes) maar gewoon kijken naar wat je voor je ziet en dát tekenen. Als je niet begrijpt hoe het eruitziet moet je beter kijken. Leren tekenen is voor 50% goed leren kijken.

Geen lijnen gebruiken - het echte leven heeft geen lijnen maar lichtere en donkere vlakken (die de ruimtelijke vorm omschrijven, we zien iets immers pas als het belicht is). Een foto in zwart-wit zetten als je kleur nog niet kunt vertalen naar licht/donker, dat maakt het makkelijker. Niet bang zijn voor contrast, gebruik alles tussen zwart en wit. Iets leren over anatomie, de vorm van de schedel en de proporties erin, de hoeken, de vaste elementen en de dingen die kunnen variëren. Ik had in dit opzicht heel veel aan de video's van Vilppu.

Streven naar perfectie moet je zo snel mogelijk laten varen. Als je jezelf niet de toestemming geeft om fouten te maken blijf je eeuwig vastzitten in je comfortzone, en ga je dus met een slakkengang vooruit. Laat het los, geef jezelf toestemming om fouten te maken, doe zoveel mogelijk dingen die je nog absoluut niet kan en leer ervan. Neem desnoods een geheim schetsboek waarin je lelijke dingen mag tekenen van jezelf.

Teken veel uit 't echte leven. Dat vergroot zo'n beetje alle skills die je nodig hebt voor alle vormen van tekenen. Wat je precies tekent maakt niet uit, zolang het geen foto is (en al helemaal geen tekening van iemand anders). Maar foto's zijn niet per se slecht, een gesture drawing tool kan je bijvoorbeeld helpen met je snelheid. Het echte leven is alleen altijd beter.

In dit topic staat wat meer uitleg. Ook maar mijn DA, waarom niet. Succes
Met citaat reageren
Oud 28-03-2013, 11:23
Verwijderd
Dat ziet er inderdaad stukken beter uit! Probeer bij je volgende tekening alleen minder bang te zijn om waar nodig echt flink donker te gaan. Koop desnoods een 2B-potloodje erbij als dat met je huidige potlood niet kan, want nu blijf je nog erg hangen in de middentonen-grijs. Die neusgaten, bijvoorbeeld, die waren in 't echt vast stukken donkerder aan de kant die 't diepst in de neus zit. Bij de lippen doe je 't wel best goed, daaraan kun je zien hoeveel verschil 't maakt als je wat meer contrast hebt.

Ook zal het een hoop schelen als je haar als één geheel kunt beschouwen. Als een soort massa die bestaat uit lokken. Al die streepjes/individuele haren volgen namelijk de 'regels' van die onderliggende massa.

Met citaat reageren
Oud 28-03-2013, 17:13
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Ik begin vaak met grote ruwe lijnen en vul het dan in. Daarbij let ik vooral op het licht en de schaduwen. Ik teken dan na van een zwart-wit foto zodat je het licht en de schaduwen beter kan zien. Ik ga niet vegen in de tekening. Het is beter om te arceren, dus potlood streepjes naast elkaar zetten. Het realistisch tekenen kan je heel erg snel leren. Vorig jaar leken mijn portretten nergens na en nu is het behoorlijk realistisch. Je moet vooral heel erg goed kijken.

Met citaat reageren
Oud 29-03-2013, 17:16
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Ik zie duidelijk vooruitgang. Heel erg goed gedaan!

Pas wel op met maniertjes. Bijvoorbeeld hoe je de mond tekent is een beetje een maniertje. De harde lijn die je rond de mond tekent hoef je helemaal niet te tekenen. Als je goed kijkt naar de foto of het model zit die lijn er niet. Bij de ogen zit er ook een harde lijn om de ogen heen die er in werkelijkheid waarschijnlijk niet zit.

Nog even over het natekenen van zwart-wit foto's. Dit is zeker het proberen waard. Er zit namelijk informatie in die je nooit zo snel zou zien bij een kleurenfoto. Als je die dingen hebt gezien en geleerd ben je beter in staat om bijvoorbeeld jezelf na te tekenen in de spiegel.

Het arceren: probeer met de vorm mee te tekenen. Dus niet alleen van linksonder naar rechtsboven lijnen tekenen. Hier even een goed voorbeeldje van Leonardo da Vinci


Verder: kijk eens of je ander papier kan vinden dan wit. Probeer eens papier dat iets getint is, een beetje bruin, rood of geel getint. En kijk ook eens naar de structuur van het papier. Ik vind wit printerpapier te glad. Je zou nu ook kunnen proberen om het gezicht van de zijkant te tekenen. Probeer verschillende posities uit. En natuurlijk hoef je niet altijd met een grijs potlood te tekenen. Houtskool, siberisch krijt, pastelkrijt, oliekrijt, fineliner, balpen, kleurpotlood, enz.

Denk ook na over wat je wilt doen met de achtergrond. Wil je dat het portret midden op het papier staat? Of is het misschien wel interessanter om het portret juist iets meer naar linksboven te verplaatsen. Wil je alleen het gezicht natekenen of ook nog een stuk van het bovenlichaam er bij?

Ga vooral door! Oefening baart kunst
Met citaat reageren
Oud 21-06-2013, 20:44
Verwijderd
Heel anders dan je eerste tekening Je hebt heel snel bijgeleerd en ze lijkt ook echt ^^ Nu duimen!

Al zit er voor mijn smaak nog wat veel werk in het haar, maar goed, ik ben zo'n anti-detaillist En jij moet wel voor realisme gaan.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 09:42
Verwijderd
Goeie neus. Lekker ruimtelijk. De mond ook Je ziet goed dat je op die plaatsen getekend hebt wat je zag in plaats van wat je dacht dat je zag, i.t.t. bijvoorbeeld de ogen, waar ik nog lijnen zie die er waarschijnlijk niet echt waren.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 18:30
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Citaat:
Ik begin vaak met grote ruwe lijnen en vul het dan in. Daarbij let ik vooral op het licht en de schaduwen. Ik teken dan na van een zwart-wit foto zodat je het licht en de schaduwen beter kan zien. Ik ga niet vegen in de tekening. Het is beter om te arceren, dus potlood streepjes naast elkaar zetten. Het realistisch tekenen kan je heel erg snel leren. Vorig jaar leken mijn portretten nergens na en nu is het behoorlijk realistisch. Je moet vooral heel erg goed kijken.

[afbeelding]
wat een vervelend hoofd iep iep iep
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 18:41
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Om deze maar weer eens te updaten, dit is het uiteindelijke zelfportret wat ik een maand geleden ingestuurd heb:

Spoiler
Goede mond, goed haar bij z'n voorhoofd, en, ook een verbetering, geen handtekening meer onderin.

Hij ziet er wel een beetje uit alsof je in een lepel kijkt. Had je het papier plat op tafel liggen, en je spiegel of foto rechtop staan? Dat is vaak de oorzaak van dat soort vertekeningen.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2013, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Sorry voor de late reactie, was een beetje afwezig de afgelopen weken
Met citaat reageren
Oud 12-07-2013, 21:48
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Dat is inderdaad het geval, ik heb geen standaard-achtig iets dus ik teken altijd met mijn papier plat.
Och, bouw iets improvisorisch. Het is het waard.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2013, 18:08
Verwijderd
Om deze nog maar eens te updaten:

IK BEN DOOR DE DECENTRALE SELECTIE

Bedankt voor alle hulp die ik in dit topic heb gehad!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2013, 21:41
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Van harte gefeliciteerd daarmee!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-07-2013, 23:07
Verwijderd
Citaat:
improvisorisch
Met citaat reageren
Oud 20-07-2013, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Om deze nog maar eens te updaten:

IK BEN DOOR DE DECENTRALE SELECTIE

Bedankt voor alle hulp die ik in dit topic heb gehad!
YAY! Feli!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2013, 20:34
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Ik ben een mongool, maar ik wil wel dat dat een woord is.

En gefeliciteerd, LR!
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie wat willen boy's als cadeautje?
k@rlijn
64 01-08-2010 19:34
ARTistiek toelatingsexamen KASK gent
Verwijderd
10 13-02-2010 21:54
Verhalen & Gedichten [Verhaal + illustraties] De machtige dagen van Jerzy Narovski
®Observer
3 05-07-2005 00:00
Verhalen & Gedichten -Nog titelloos-
I C U
180 10-04-2005 18:33
Verhalen & Gedichten Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!)
Tantalus
31 02-02-2002 11:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:27.