Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2006, 22:37
Gyzytdebrood
Gyzytdebrood is offline
Deze tekst schreef ik twee jaar geleden voor Nederlands. Aangezien ik op een zeer kakkerige school zit, staat deze tekst sindsdien bekend als misschien wel de meest gewaagde en gehate van de hele school.


Voor mensen van onze leeftijd is er weinig belangrijker dan de indruk die je maakt op anderen: je moet voldoen aan een bepaalde ‘style’, zoveel mogelijk zuipen en roken, dat is stoer: meisjes tellen niet meer mee als ze niet voldoen aan de laatste trends: zo moet ieder meisje - wil ze een ‘babe’ zijn - het nieuwste mobieltje in d’r broekzak, een lolly in d’r bek en een bepaald soort bontachtige felgekleurde sloffen om d’r voeten hebben. Waarom? Omdat wij jongens dat wel ‘lekker’ vinden.....

Helaas gaat dit niet altijd op: sommige ‘jongedames’ in de buitengewoon kakkerige dampen van het SGA Arnhem lopen nog altijd in rokjes met keurige lakschoentjes die je ook op een 17e eeuws schilderij van Frans Hals of Rembrandt had kunnen vinden, terwijl anderen van top tot teen zijn ondergedompeld in de arrogante sfeer die er hangt rondom een Mc Gregor of Tommy Hilfiger kledingsetje.
Ouders willen immers natuurlijk niet dat hun keurige gymnasiastjes en advocaten in spe met in de vorige alinea genoemde gevaarlijke invloeden vanuit de VMBO-wereld in aanraking komen, ‘voort wordt mijn dochter nog een hoer’.....
Ditzelfde wordt geïllustreerd door bijvoorbeeld het feit dat jongeren uit de ‘bovenlaag’ van de bevolking die op een ‘aristocrath’-school als het SGA zitten, gemiddeld drie jaar later voor het eerst seks hebben dan ‘gewone’ kinderen. Ook wed ik dat er geen Malburger of Klarendaller in de happyfew sferen van de golfclub, waarin Velpse gympies nu al worden ingeleid in het maken van zakenconnecties, te vinden zijn. Terwijl de jongens van zowel het gymnasium in Arnhem-zuid als het VMBO in Zuid ’s nachts na het feest wiet staan te roken, vertoeven wij Stedelijk Gymnasiasten hoofdzakelijk op Hockey- en Golfparty’s.

Het zijn dus de ouders die ervoor zorgen dat jongerencultuur, zoals mij is gevraagd om over te schrijven, praktisch niet bestaat onder de leerlingen uit Velp, Rosendael en andere wouldbe delen van de regio Arnhem. Door het bekrompen wereldbeeld en de verwenning die deze kinderen in de opvoeding wordt meegegeven, wordt het kind (als alles zoals het gepland was gebeurt), tot een exacte kopie van de ouders, met dezelfde rattigheid, truttigheid, benepenheid en met name dezelfde arrogantie ingebakken. (Voor nadere toelichting verwijs ik u graag naar het fascinerende boek van mijn vader ‘Hoe wordt ik een rat?’ geschreven door Joep Schrijvers, een boek dat een prima illustratie vormt bij mijn mening.)
__________________
• In het leven is het simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent, moet je zorgen dat je op tijd vertrekt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2006, 23:10
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Er is een oud Hollandsch gezegde: kak niet in je eigen nest.

En begrijp ik uit de tekst dat Joep Schrijvers je vader is?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 09:43
McDuck
Avatar van McDuck
McDuck is offline
Leuke tekst, lekkere kritiek op de jongerencultuur van deze tijd (dat mag ik wel) en een fijne stijl.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 19:49
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Ik vind het een beetje standaard inhoud... als dit al gewaagd en gehaat is dan hebben ze wel een erg kort lontje bij jou op school...
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 22:25
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Jammer dat je vader een boek heeft geschreven met een fout in de titel.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 00:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gyzytdebrood schreef op 30-09-2006 @ 23:37 :
Aangezien ik op een zeer kakkerige school zit, staat deze tekst sindsdien bekend als misschien wel de meest gewaagde en gehate van de hele school.
Dan moeten ze ernstig een leven gaan zoeken.

Verder zijn sommige dingen wel herkenbaar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 08:20
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ja...

Waar gaat dit nou eigenlijk over? Wat is je punt?
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 16:13
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
Citaat:
CSN schreef op 01-10-2006 @ 23:25 :
Jammer dat je vader een boek heeft geschreven met een fout in de titel.
hahahha!!
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 20:13
Verwijderd
Dude verschrikkelijk dit. Wat moeten we hiermee. De enige arrogante persoon in dit verhaal is de schrijver. Ave sonam...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 09:06
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Ik vind het stuk niet zo heel bijzonder, al kan ik me voorstellen dat de 'kakkers', zoals jij die beschrijft, hier niet blij mee zijn.

CSN: inderdaad. Wat heeft die redactie wel niet gesnoven?

Voor mensen van onze leeftijd is er weinig belangrijker dan de indruk die je maakt op anderen: je moet voldoen aan een bepaalde ‘style’, zoveel mogelijk zuipen en roken, dat is stoer: meisjes tellen niet meer mee als ze niet voldoen aan de laatste trends: zo moet ieder meisje - wil ze een ‘babe’ zijn - het nieuwste mobieltje in d’r broekzak, een lolly in d’r bek en een bepaald soort bontachtige felgekleurde sloffen om d’r voeten hebben

Dit is één zin? Echt... véél te lang, net als sommige andere zinnen in je stuk (waarin wel erg veel taalfouten staan).
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 10:23
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Maresa schreef op 04-10-2006 @ 10:06 :

Dit is één zin? Echt... véél te lang, net als sommige andere zinnen in je stuk (waarin wel erg veel taalfouten staan).
Er bestaan geen te lange zinnen. 'Moeilijk te begrijpen' is beter op z'n plaats dan 'lang'.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 12:20
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 04-10-2006 @ 11:23 :
Er bestaan geen te lange zinnen. 'Moeilijk te begrijpen' is beter op z'n plaats dan 'lang'.

Dit vind ik echt bullshit
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 13:13
polysix
polysix is offline
ik raak aardig geirriteerd van mensen die style in plaats van het hollandse stijl gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 14:30
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 04-10-2006 @ 11:23 :
Er bestaan geen te lange zinnen. 'Moeilijk te begrijpen' is beter op z'n plaats dan 'lang'.
Natuurlijk niet. Als een zin te lang is, betekent dat dat er of een tangconstructie is, of het zijn meerdere zinnen achter elkaar en om de leesbaarheid te bevorderen kun je er dan net zo goed een punt tussen zetten. Dan is het makkelijker te begrijpen, misschien, maar ook gewoon correcter.

Ik heb het stuk trouwens niet gelezen, maar ik zat ook op een kakschool en dat is irritant, dus ik mag het onderwerp wel.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 17:00
Gyzytdebrood
Gyzytdebrood is offline
Kuttrouser

WEUUUU
kluitebal schrijf ens een serieuze kritiek
__________________
• In het leven is het simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent, moet je zorgen dat je op tijd vertrekt
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 00:17
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Simoen schreef op 04-10-2006 @ 13:20 :
Dit vind ik echt bullshit
Goed, dan mag jij verzinnen wie er zo wijs is dat hij of zij grensrechter mag spelen.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 16:18
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Citaat:
wann schreef op 04-10-2006 @ 11:44 :
Van welke hoogte ben jij als baby op je hoofdje gevallen dat je dat in verband brengt met snuiven? ;x
Hoeveel alcohol heb jij gedronken dat je dit in verband brengt met vallen van bepaalde hoogtes?

De pot verwijt...
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Gyzytdebrood schreef op 04-10-2006 @ 18:00 :
Kuttrouser

WEUUUU
kluitebal schrijf ens een serieuze kritiek
Ten eerste: dit is enigszins serieus
Ten tweede: deed je dat ooit bij mijn werk?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-10-2006, 12:42
2079
Avatar van 2079
2079 is offline
Nogal rottig beeld dat je daarzo schetst, je scheert alles over één kam. Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die dit niet fijn vinden. Als je het nou ietwat subtieler aangepakt had zou ik het goed gevonden hebben.
Maar ik ben het met je eens dat de problemen met leerlingen op het VMBO super meevallen vergeleken met die aan de hogere middelbare opleidingen. Vreemd genoeg hoor je daar nooit iets van.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 13:56
Verwijderd
Citaat:
polysix schreef op 04-10-2006 @ 14:13 :
ik raak aardig geirriteerd van mensen die style in plaats van het hollandse stijl gebruiken.
net als meetingpoint ipv trefpunt?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle wanneer ben je een kakker en wanneer niet?
mathew anderson
20 09-11-2020 21:13
Algemene schoolzaken Kakkers?
annieke
6 04-10-2011 15:15
Algemene schoolzaken kakkers help mij!!!!!
ukkie88
67 17-08-2011 07:26
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Kakkers.
Rdieroos
4 26-08-2009 15:53
Lifestyle Kakkers hier kijken
Silver_Rose
29 10-12-2005 15:39
Psychologie goth's/alternatievelingen <--> kakkers
Ciskaatje
73 11-09-2002 12:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.