Oud 05-02-2007, 18:17
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
quote: Net als voorheen kun je dit topic je vragen en ervaringen kwijt betreffende je voeding en je gezondheid. Dit kunnen vragen zijn met betrekking tot afvallen, maar het kunnen ook vragen zijn over aankomen, gezond eten, voedselallergie/-intolerantie, enz. Dat is dus hetzelfde gebleven.

Wat er anders is, is dat er in dit topic, naar de algemene forumregels, een aantal extra regels gelden over wat wel en wat niet mag.

Wel mag:
- specifieke vragen stellen
- als je op iemand reageert met een quote, quote dan alleen het stukje tekst waar je op reageert en niet de hele lap tekst (dit ivm de overzichtelijkheid)

Niet mag:
- keer op keer posten wat je gegeten hebt op een dag
- posts mbt de ‘psychische kant’ van eten horen meer op psychologie, nu is het niet volledig verboden om hier mbt dat iets te posten, maar probeer het met mate te doen (ik denk dat ieder voor zich wel kan beoordelen waar die grens ligt en voor de mensen die dat niet kunnen zullen de forumbazen dat doen )

De algemene informatie met betrekking tot afvallen is verhuisd. Klik hier om er naar toe te gaan.

Voor algemene informatie: Het Voedingscentrum

Voeding- en Gezondheidstopic #16

Laatst gewijzigd op 05-02-2007 om 18:21.
Oud 05-02-2007, 18:41
Crimson
Crimson is offline
@Leonoor: met yoghurt of kwark vind ik het ook niet lekker, heb het allebei geprobeerd.. Dus lekker zonder Maar blijf het lekker vinden, en het is wat mij betreft ook een tip voor mensen die niet van cornflakes met 'iets' houden. Dus ff in het nieuwe topic: Kellogs special K met pure chocolade.
Oud 05-02-2007, 19:38
Verwijderd
@Lieke: Als je erin slaagt om 2000 kcal per dag te eten (en niet alleen op drukke dagen, want op die dagen heb je eigenlijk nog meer nodig) is dat natuurlijk al een hele vooruitgang en ook zeker veel beter voor je lichaam dan nog steeds net iets te weinig eten. Ik weet niet wat voor jou de beste manier is om op te bouwen en van je eetstoornis af te komen, maar ik denk dat je nooit echt gezond kunt zijn, zowel lichamelijk als geestelijk, totdat je ook weer een gezond gewicht hebt. Eens zul je toch aan moeten komen.

@Zwart-wit: je hebt ook nog de minder gebruikelijke dingen: quinoa, couscous, bulghur. Couscous en bulghur kun je in ieder geval wel in een niet al te kleine supermarkt vinden, quinoa heb ik er nog nooit gezien.
Oud 05-02-2007, 19:45
Vitamintje
Vitamintje is offline
@ Lieke

ondergewicht houdt je anorectische gedachten in stand, aankomen is echt nodig om beter te worden. Dat je niet ongesteld wordt is ook super slecht voor je lichaam en heeft bij mij als gevolg gehad dat mijn botten snel zijn verouderd, ik kreeg op mijn 17e te horen dat ik het botstelsel van een 57-jarige vrouw had, terwijl mijn menstruatie toen nog geen jaar uitgebleven was. Zorg dus dat je weer ongesteld wordt, en zoek professionele hulp want hier kom je alleen niet uit.
Oud 06-02-2007, 16:20
Verwijderd
@=zwart wit=, in koffie zitten geen voedingsstoffen.

en mag ik even het feest met jullie delen dat ik 1,2 kg ben afgevallen! Ik had het niet verwacht en dat maakt het extra leuk. Van de diëtiste moest ik doorgaan zoals het ging en dat is heel fijn, want ik eet nog best veel! Ik val af terwijl ik wel nog af en toe iets lekkers neem, alleen niet meer elke dag en niet meer in die absurde hoeveelheden. Ik geloof dat ik een balans begin te vinden. ik probeer een beetje te compenseren, maar wel te zorgen dat ik alle voedingsstoffen binnen krijg. Als ik een dag veel fruit eet, drink ik minder sap. Heb ik meer toetje genomen, drink ik minder melk enz.
Oud 06-02-2007, 16:26
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
-10
Oud 06-02-2007, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Nonaj schreef op 06-02-2007 @ 17:26 :
-10
wow respect!
Oud 06-02-2007, 17:07
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 05-02-2007 @ 20:45 :
@ Lieke

ondergewicht houdt je anorectische gedachten in stand, aankomen is echt nodig om beter te worden. Dat je niet ongesteld wordt is ook super slecht voor je lichaam en heeft bij mij als gevolg gehad dat mijn botten snel zijn verouderd, ik kreeg op mijn 17e te horen dat ik het botstelsel van een 57-jarige vrouw had, terwijl mijn menstruatie toen nog geen jaar uitgebleven was. Zorg dus dat je weer ongesteld wordt, en zoek professionele hulp want hier kom je alleen niet uit.
Idd, je kunt door een depressie anorexia krijgen met ondergewicht, maar door ondergewicht kun je ook depressief worden. Dus dan blijf je in het cirkeltje, die klachten verdwijnen echt alleen door meer eten en gezond gewicht.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 06-02-2007, 18:53
Maija
Avatar van Maija
Maija is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 06-02-2007 @ 17:26 :
-10
netjes
__________________
Oud 07-02-2007, 14:46
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 06-02-2007 @ 18:07 :
Idd, je kunt door een depressie anorexia krijgen met ondergewicht, maar door ondergewicht kun je ook depressief worden. Dus dan blijf je in het cirkeltje, die klachten verdwijnen echt alleen door meer eten en gezond gewicht.
In de therapie gaat het gelukkig óók over alle onderliggende gedachten enz dus er wordt aan gewerkt Ook aan de hoeveelheid eten... (gaat alleen beetje wisselend maargoed..)
Oud 07-02-2007, 21:17
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik hoorde vandaag overgens op college dat je 9400 cal extra moet eten om aan te komen... dus bijna 10 dagen 1000 cal extra...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 07-02-2007, 22:09
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Dan is mijn lijf vast geflipt.
Oud 07-02-2007, 23:08
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
Bloem schreef op 07-02-2007 @ 23:09 :
Dan is mijn lijf vast geflipt.
haha same here..
__________________
dracula is sexy
Oud 08-02-2007, 07:27
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Bloem schreef op 07-02-2007 @ 23:09 :
Dan is mijn lijf vast geflipt.
Nee vochtbalans of spaarstand. Maar jij gebruikt ook allerlei medicijnen en hebt niet een 'normaal' bewegingspatroon...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 08-02-2007, 07:28
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 08-02-2007 @ 08:27 :
Nee vochtbalans of spaarstand. Maar jij gebruikt ook allerlei medicijnen en hebt niet een 'normaal' bewegingspatroon...
Ik wou net zeggen...dat maakt nogal een verschil, lijkt me... (Ik merk iig bij mezelf dat die dingen toch echt wel verschil maken. En dan is het bij mij gemiddeld genomen nog wat minder dan bij Bloem, denk ik.)
Oud 08-02-2007, 09:02
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 07-02-2007 @ 22:17 :
Ik hoorde vandaag overgens op college dat je 9400 cal extra moet eten om aan te komen... dus bijna 10 dagen 1000 cal extra...
maar je moest toch minder kcal eten om aan te komen dan 'tekort hebben' om af te vallen? (vage zin)
Dus moet je dan een nog groter tekort hebben om een kilo af te vallen?
Oud 08-02-2007, 09:38
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 07-02-2007 @ 22:17 :
Ik hoorde vandaag overgens op college dat je 9400 cal extra moet eten om aan te komen... dus bijna 10 dagen 1000 cal extra...
Daar moet je echt flínk voor eten
Oud 08-02-2007, 10:07
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
9400 Voor een kilo trouwens, denk ik?
Oud 08-02-2007, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Ave schreef op 08-02-2007 @ 10:02 :
maar je moest toch minder kcal eten om aan te komen dan 'tekort hebben' om af te vallen? (vage zin)
Dus moet je dan een nog groter tekort hebben om een kilo af te vallen?
Nee, je hebt juist een minder groot tekort nodig om een kilo af te vallen, namelijk ongeveer 7000 kcal. Dit omdat je lichaam per gram vet, dat 9 kcal levert, 2 kcal verbruikt om het beschikbaar te maken.
Oud 08-02-2007, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Friday schreef op 08-02-2007 @ 13:07 :
Nee, je hebt juist een minder groot tekort nodig om een kilo af te vallen, namelijk ongeveer 7000 kcal. Dit omdat je lichaam per gram vet, dat 9 kcal levert, 2 kcal verbruikt om het beschikbaar te maken.
ohja? beter
Oud 08-02-2007, 18:04
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Pff al die getalletjes duizelen me..

En dat is maar goed ook, want ik moet me er ook helemaal niet mee bezig houden.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 09-02-2007, 10:26
Verwijderd
Ik snap nog steeds niet hoe het bij mij zo langzaam kan gaan, terwijl bij anderen de kilo's er af vliegen. Ik doe echt mn best (ja ik heb wel een paar keer echt te veel gesnoept) maar de andere dagen eet ik echt niet te veel. Ik snap het niet en blijf hopen dat het er straks ineens afvliegt

Hoe zijn jullie bezig met afvallen? echt heel streng met alleen maar gezonde dingen en minimaal aantal kcal of af en toe wat lekkers of nog iets anders?
Oud 09-02-2007, 12:33
Verwijderd
Ik heb even een vraag met betrekking tot afvallen. Ik wil enorm graan nog 2,7 kg er vanaf hebben, om op een gezond gewicht te komen. Voor mn vetpercentage hoeft het niet meer aangezien dat al gezond is, maar ik wil mn gewrichten minder belasten. Dit omdat ik volgend jaar een studie ga volgen waar ik 5 dagen in de week 5 a 7 uur per dag aan het sporten ben. (als die 2,7 kg er vanaf zijn zit ik op een gewicht van 65 kg bij een lengte van 1,62).

Het afvallen gaat me momenteel echt te snel. Ik val elke week bijna een kilo af en wil dit beperken naar een halve kg per week. Ik kom per dag qua kcal op de 2500 tot 3000 (ja, best wel veel, maar ik train praktisch elke dag voor wedstrijdzwemmen).

Heeft iemand misschien een tip voor me hoe ik gewoon gezond kan blijven eten en het afvallen ietwat tegen kan gaan? Veel meer eten gaat niet echt lukken aangezien ik bijna onafgebroken het gevoel heb vol te zitten.

Ik eet veel brood (meestal met halvarine en beleg), enorm veel fruit en groente en gewone avondmaaltijden.

Om even een voorbeeld te geven wat ik op een doordeweekse dag eet:

-4 a 5 stuks fruits (met name sinaasappels, appels en bananen)
-schaaltje yoghurt
-8 a 10 boterhammen (met beleg en meestal ook halvarine)
-2 pakjes sultana
-Sla gemaakt van bijvoorbeeld verse kool
-handje walnoten
-normale avondmaaltijd (meestal iets van aardappelen, groente en vlees)
-extra tussendoortjes (wel gezonde dingen meestal)

Te drinken:
-2 glazen melk (halfvol)
-water
-vruchtensap
-soms cola light (aangezien ik die lekkerder vind dan de gewone cola)

Bij een zware training neem ik ook voor tussendoor nog wat extra mee, meestal maak ik daarvoor iets van een smoothie met fruit (in ieder geval banaan dan), yoghurt en muesli erdoorheen. geblenderd.

Alvast bedankt voor eventuele tips
Oud 09-02-2007, 12:49
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Lumihiutale schreef op 09-02-2007 @ 13:33 :
*knip*
Probeer meer producten te gebruiken die wat hoger zijn in cal. Dan hoef je niet meer te eten, maar zou het afvallen minder moeten worden. Probeer meer rijst en pasta te eten, pindakaas, nootjes met meer cal, geen magere/halfvolle producten. Verder zou ik het ook niet goed weten. Is er niet iemand die je met wedstrijdzwemmen begeleid?

Sowieso zou het afvallen ooit minder moeten worden, omdat je lichaam went aan een bepaald eetpatroon en ga stabiliseren op een bepaald gewicht. Ik weet niet hoeveel kilo je al bent afgevallen?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 09-02-2007, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 09-02-2007 @ 13:49 :
Probeer meer producten te gebruiken die wat hoger zijn in cal. Dan hoef je niet meer te eten, maar zou het afvallen minder moeten worden. Probeer meer rijst en pasta te eten, pindakaas, nootjes met meer cal, geen magere/halfvolle producten. Verder zou ik het ook niet goed weten. Is er niet iemand die je met wedstrijdzwemmen begeleid?

Sowieso zou het afvallen ooit minder moeten worden, omdat je lichaam went aan een bepaald eetpatroon en ga stabiliseren op een bepaald gewicht. Ik weet niet hoeveel kilo je al bent afgevallen?
bedankt voor de tips. De yoghurt en melk zal ik dan inderdaad maar gaan vervangen voor volle varianten. Verder op brood eet ik ook gewoon lekker nutella, pindakaas, salami, spek enzovoorts.

Sinds de 2e week van januari begint het afvallen ineens te lukken (wilde wel afvallen, maar hoefde niet zo snel) er zijn sinds dien 7,5 kg vanaf. Er is geen spierafbouw, zelfs opbouw.
Oud 09-02-2007, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Ave schreef op 09-02-2007 @ 11:26 :
Ik snap nog steeds niet hoe het bij mij zo langzaam kan gaan, terwijl bij anderen de kilo's er af vliegen. Ik doe echt mn best (ja ik heb wel een paar keer echt te veel gesnoept) maar de andere dagen eet ik echt niet te veel. Ik snap het niet en blijf hopen dat het er straks ineens afvliegt

Hoe zijn jullie bezig met afvallen? echt heel streng met alleen maar gezonde dingen en minimaal aantal kcal of af en toe wat lekkers of nog iets anders?
Ik mag officieel 1x in de week een "vergeetmoment" nemen (snoepen). Het eetlijstje dat ik volg is:

'sochtends 2 boterhammen met boter en zoet beleg (geen hageslag, pindakaas, chocopasta enz., maar bijvoorbeeld jam, bebogeen, appelstroop, vruchtenhagel) en een glas puur sap, zonder toegevoegde suikers

tussendoor een plakje ontbijtkoek

'smiddags 4 boterhammen met boter en beleg. 2 met zoet beleg (zoals boven beschreven) en 2 met 20+ of 30+kaas. Daarnaast een beker melk (halfvol of mager)

Tussendoor: twee stuks fruit of een stuk fruit en een plakje ontbijtkoek (het glas sap van hierboven telt ook als 1 stuk fruit )

'savonds 4 aardappels (of iets gelijkwaardigs), 200 gr groente en iets vega's.

dan snack ik 'savonds nog een toetje (optimelyoghurt of -vla) en 2 crackertjes met 20+ of 30+kaas.

Nou volg ik het niet heel strikt (toen ik dat wel deed vlogen de kilo's er heel hard af). Ik eet nu af en toe iets "slechts" en dat compenseer ik dan een beetje door geen ontbijtkoek te eten en 'savonds geen crackertjes. en nu ben ik in 2 weken tijd 1,2 kilo afgevallen. Mijn diëtiste vond dit heel goed. Toen het er zo snel af vloog hield ik het niet vol en is het ook heel snel weer eraan gekomen. Nu is het als het goed is beter vol te houden. Het beste is om langzaam af te vallen, anders kom je ook heel snel weer aan!
Oud 09-02-2007, 17:55
Mara
Mara is offline
Citaat:
Ave schreef op 09-02-2007 @ 11:26 :
Ik snap nog steeds niet hoe het bij mij zo langzaam kan gaan, terwijl bij anderen de kilo's er af vliegen. Ik doe echt mn best (ja ik heb wel een paar keer echt te veel gesnoept) maar de andere dagen eet ik echt niet te veel. Ik snap het niet en blijf hopen dat het er straks ineens afvliegt

Hoe zijn jullie bezig met afvallen? echt heel streng met alleen maar gezonde dingen en minimaal aantal kcal of af en toe wat lekkers of nog iets anders?
Dat heb ik ook, geduld is een schone zaak enzo
Oud 09-02-2007, 21:24
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
lentekriebel schreef op 09-02-2007 @ 18:49 :
Ik mag officieel 1x in de week een "vergeetmoment" nemen (snoepen). Het eetlijstje dat ik volg is:

'sochtends 2 boterhammen met boter en zoet beleg (geen hageslag, pindakaas, chocopasta enz., maar bijvoorbeeld jam, bebogeen, appelstroop, vruchtenhagel) en een glas puur sap, zonder toegevoegde suikers

tussendoor een plakje ontbijtkoek

'smiddags 4 boterhammen met boter en beleg. 2 met zoet beleg (zoals boven beschreven) en 2 met 20+ of 30+kaas. Daarnaast een beker melk (halfvol of mager)

Tussendoor: twee stuks fruit of een stuk fruit en een plakje ontbijtkoek (het glas sap van hierboven telt ook als 1 stuk fruit )

'savonds 4 aardappels (of iets gelijkwaardigs), 200 gr groente en iets vega's.

dan snack ik 'savonds nog een toetje (optimelyoghurt of -vla) en 2 crackertjes met 20+ of 30+kaas.

Nou volg ik het niet heel strikt (toen ik dat wel deed vlogen de kilo's er heel hard af). Ik eet nu af en toe iets "slechts" en dat compenseer ik dan een beetje door geen ontbijtkoek te eten en 'savonds geen crackertjes. en nu ben ik in 2 weken tijd 1,2 kilo afgevallen. Mijn diëtiste vond dit heel goed. Toen het er zo snel af vloog hield ik het niet vol en is het ook heel snel weer eraan gekomen. Nu is het als het goed is beter vol te houden. Het beste is om langzaam af te vallen, anders kom je ook heel snel weer aan!
Zoiets doe ik ook, alleen snoep ik niet, dan neem ik een extra boterham, stuk fruit, soep of ei.
Oud 10-02-2007, 21:04
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Ave schreef op 09-02-2007 @ 11:26 :
Ik snap nog steeds niet hoe het bij mij zo langzaam kan gaan, terwijl bij anderen de kilo's er af vliegen. Ik doe echt mn best (ja ik heb wel een paar keer echt te veel gesnoept) maar de andere dagen eet ik echt niet te veel. Ik snap het niet en blijf hopen dat het er straks ineens afvliegt

Hoe zijn jullie bezig met afvallen? echt heel streng met alleen maar gezonde dingen en minimaal aantal kcal of af en toe wat lekkers of nog iets anders?
Sport je wel (meer)? Want alleen je eetpatroon veranderen, zal niet zo snel resultaat laten zien
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 11-02-2007, 13:11
ikkuh15
ikkuh15 is offline
als jullie bijvoorbeeld s'ochtends een stukje taart eten of s'avonds uit eten gaan, eten jullie dan s'middags een boterham of tussendoortje minder? En doen jullie dit omdat je dna minder honger hebt, of oook echt om er beetje balans in te houden?
(trouwens niet alleen voor degene die willen afvallen, meer een vraag voor degene die "normaal" eten..)
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 11-02-2007, 13:25
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 11-02-2007 @ 14:11 :
als jullie bijvoorbeeld s'ochtends een stukje taart eten of s'avonds uit eten gaan, eten jullie dan s'middags een boterham of tussendoortje minder? En doen jullie dit omdat je dna minder honger hebt, of oook echt om er beetje balans in te houden?
(trouwens niet alleen voor degene die willen afvallen, meer een vraag voor degene die "normaal" eten..)
Nee. Het is niet goed om te compenseren.

Maar als ik een halve appeltaart eet, kan het wel zo zijn dat ik minder avondeten eet, omdat ik minder honger heb, maar dat geldt niet voor 1 stukje. Daarnaast kun jij je hongergevoel niet vertrouwen, dus zie het als extra. Je kunt evt idd wel een koekje van 's ochtends dan laten zitten. Maar niet op een andere moment van de dag dingen gaan schrappen.

Avondeten of uit eten gaan is gelijk. Dan is het in mijn ogen echt onzin om smiddags een boterham minder te eten. Toevallig omdat jij niet precies kunt uitrekenen hoeveel er in dat avondeten zit...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 11-02-2007, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 11-02-2007 @ 14:25 :
Nee. Het is niet goed om te compenseren.

Oud 11-02-2007, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 10-02-2007 @ 22:04 :
Sport je wel (meer)? Want alleen je eetpatroon veranderen, zal niet zo snel resultaat laten zien
ja, niet zozeer sporten, maar ik beweeg nu elke dag zo'n drie kwartier door te fietsen wandelen en als ik tijd heb zelfs meer. Eerder nam ik liever de bus...

Edit: maar na gister bakken chinees en chips naar binnen gewerkt te hebben vond ze weegschaal het vandaag tijd om wel naar beneden te gaan...
Oud 11-02-2007, 13:58
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 11-02-2007 @ 14:11 :
als jullie bijvoorbeeld s'ochtends een stukje taart eten of s'avonds uit eten gaan, eten jullie dan s'middags een boterham of tussendoortje minder? En doen jullie dit omdat je dna minder honger hebt, of oook echt om er beetje balans in te houden?
(trouwens niet alleen voor degene die willen afvallen, meer een vraag voor degene die "normaal" eten..)
wat gothic zegt. we hebben allemaal wel eens de neiging het een met het ander te compenseren. ik geef daar echter meestal niet aan toe: ongezonde dingen moet je ernaast eten, niet er over heen. (doordat ik mijzelf stimuleer evenveel gezonde dingen te eten en niet te compenseren, blijf ik ook eerder van ongezonde dingen af. maar dat is op jou niet zo van toepassing op dit moment). als je gaat compenseren blijf je toegeven aan je caloriebeheersing, door het jezelf onmogelijk te maken ongezondere dingen er als natuurlijk bij te eten. en van gezonde dingen moet je uberhaupt niet te weinig eten, zelfs als ze meer calorieen zouden bevatten.

@ave, irritant dat je toch weer terug valt. idd blijven bewegen. misschien voor jou een domme of overbodige opmerking, maar zorg ook niet dat je te weinig eet. dan is de kans op terugvallen aanzienlijk groter, denk ik. het lijstje wat lentekriebel heeft lijkt me heel goed haal- en draagbaar .
Oud 11-02-2007, 14:03
ikkuh15
ikkuh15 is offline
tja dat dacht ik ook idd...
alleen meestal op eetlijsten staat er bijvoorbeeld: als je een C-tussendoortje (= stuk taart) eet zet je daartegenover s'avonds een A-tussendoortje (= klein koekje) ipv 2x een B-tussendoortje (=pakje sultana). Of bijvoorbeeld de ene dag een groot tussendoortje en de andere dag 2 kleine koekjes, dat steeds om en om...

En vanochtend had ik het er met mijn moeder over en zij vond het normaal om te "compenseren". Zij zei dat zij en haar vriendin ook een boterham minder nemen als ze een keer een stuk taart ophebben, daarom ging ik het me af vragen...

Ik dacht idd ook dat ik juist moet leren niet meer te gaan compenseren, maar doordat mijn moeder dus zei dat veel mensen dat wel doen/dat dat normaal is begon ik weer te twijfelen...
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 11-02-2007, 14:08
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik zou inderdaad een ander tussendoortje dan iets kleiner nemen, maar geen brood schrappen, laat staan avondeten. (Hoewel, ik dóe het wel eens, maar ik weet dat het beter zou zijn van niet.)
Oud 11-02-2007, 14:20
Verwijderd
Ik compenseer het wel een beetje met andere tussendoortjes, maar niet met de maaltijden waaruit ik mijn voedingsstoffen en vitamientjes moet halen, dat zou slecht zijn. Maar goed, ik denk ook dat het voor mij een ander verhaal is dan voor jou... Ik moet afvallen en jij moet aankomen of in ieder geval niet afvallen.
Oud 11-02-2007, 15:43
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 11-02-2007 @ 14:58 :
@ave, irritant dat je toch weer terug valt. idd blijven bewegen. misschien voor jou een domme of overbodige opmerking, maar zorg ook niet dat je te weinig eet. dan is de kans op terugvallen aanzienlijk groter, denk ik. het lijstje wat lentekriebel heeft lijkt me heel goed haal- en draagbaar .
Op zich viel het terugvallen wel mee hoor, heb eigenlijk vooral 'normaal' gegeten omdat ik het even helemaal zat was.

Ik probeer ook niet te weinig te eten, streven is ongeveer 1600 kcal, soms zit ik er onder, soms er boven maar ja.
Komende week weer gewoon doorgaan en kijken wat de weegschaal volgende week zegt. En ik ga proberen niet tussendoor te wegen....
Oud 11-02-2007, 16:03
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 11-02-2007 @ 15:03 :
tja dat dacht ik ook idd...
alleen meestal op eetlijsten staat er bijvoorbeeld: als je een C-tussendoortje (= stuk taart) eet zet je daartegenover s'avonds een A-tussendoortje (= klein koekje) ipv 2x een B-tussendoortje (=pakje sultana). Of bijvoorbeeld de ene dag een groot tussendoortje en de andere dag 2 kleine koekjes, dat steeds om en om...

En vanochtend had ik het er met mijn moeder over en zij vond het normaal om te "compenseren". Zij zei dat zij en haar vriendin ook een boterham minder nemen als ze een keer een stuk taart ophebben, daarom ging ik het me af vragen...

Ik dacht idd ook dat ik juist moet leren niet meer te gaan compenseren, maar doordat mijn moeder dus zei dat veel mensen dat wel doen/dat dat normaal is begon ik weer te twijfelen...
Ten 1e is er een groot verschil hier. Jij zit in een eetkliniek, zij niet. Daarnaast eet de meerderheid van de bevolking ongezond. Jij moet nu vast houden aan alles wat je leert en niet gaan goochelen. Hoe je het later aanpakt, moet jij weten. Het feit dat jij er zoveel mee bezig bent is niet goed.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 11-02-2007, 19:27
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Als ik overdag heel veel gesnoept en gesnackt heb eet ik 's avonds wel minder ja, maar niet om de redenen die jij waarschijnlijk hebt, maar eerder uit een misselijk of opgeblazen gevoel .
Oud 11-02-2007, 21:20
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 11-02-2007 @ 20:27 :
Als ik overdag heel veel gesnoept en gesnackt heb eet ik 's avonds wel minder ja, maar niet om de redenen die jij waarschijnlijk hebt, maar eerder uit een misselijk of opgeblazen gevoel .
Jij hebt het over heel veel snoepen, zij heeft het over 1 stukje taart of uit eten gaan.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 11-02-2007, 21:46
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
ohnee dan natuurlijk niet.
Oud 12-02-2007, 09:20
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Misschien moet ik het toch maar ergens kwijt ook al schaam ik me er ontzettend voor anders blijft het denk ik alleen maar misgaan
Zit nog steeds op hetzelfde gewicht maar heb de laatste tijd wel last van heel erge eetbuien Daarna compenseer ik het heel erg dmv braken en overmatig bewegen de rest vd dag. De volgende dag eet ik ook zo minimaal mogelijk. Alles uit angst om er van aan te komen. (ook al is hier tig keer gezegd dat je echt heel veel éxtra moet eten om echt aan te komen.. )
Gister ook heel erg overgegeven, er zat wel erg veel bloed bij deze keer en daar schrok ik wel van opzich
Heb het idee dat de anorexia overgaat in boulimia Dat ik de ene dag zo ontzettend veel controle heb over het eten en de volgende dag 'iets' dat helemaal weg lijkt te nemen bij een bepaald eetmoment en ik dan opeens alles 'mag' eten wat ik zoveel maanden verbannen heb.
Ik wil dit niet. Heeft iemand tips om eetbuien en dat erge compenseren nadien te voorkomen?
(M'n normale lijstje oppakken na zo'n slechte dag is te moeilijk..)

Laatst gewijzigd op 12-02-2007 om 09:22.
Oud 12-02-2007, 09:31
Verwijderd
Citaat:
liek88 schreef op 12-02-2007 @ 10:20 :
(M'n normale lijstje oppakken na zo'n slechte dag is te moeilijk..)
Terwijl dat wel de oplossing is.
Weet je de triggers van je eetbuien?
Je voorkomt eetbuien door genoeg te eten, door jezelf dingen toe te staan (ook de lekkere dingen). Er zijn ook allerlei oefeningen voor (pm me daar anders eventjes voor, hoort niet helemaal in dit topic).
Heb je dit aangegeven bij je psych? (Die heb je toch?)
Oud 12-02-2007, 09:38
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Heb het nog niet aangegeven. Morgen wel weer een gesprek en zelfhulpgroep misschien dat ik het dan durf...

Denk idd dat het weer oppakken de juiste oplossing is maar de angst voor aankomen (ook al heb ik t zo gecompenseerd) is zó groot, dat ik echt minimaal 1 hongerdagje nodig lijk te hebben ofzo.

Maargoed ik pm je wel even.. dankje voor je reactie iig
Oud 12-02-2007, 11:55
Verwijderd
liek88, succes ermee
Oud 12-02-2007, 12:10
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
dankjewel
Oud 12-02-2007, 15:58
Verwijderd
Ik heb een vraag over energydrinks. Door de medicijnen die ik slik ben ik de hele dag moe. Nu heb ik de energydrinks uitgevonden (zoals red bull, maar dan een goedkoper merk en zonder suiker). Ik vroeg me af of dit slecht voor je is. Bij mij zorgt het ervoor dat ik de hele dag wakker kan blijven en geconcentreerd kan werken. Maarja, ik merk nu al dat ik eraan verslaafd begin te raken. Is dit erg? Ik weet dat er veel cafeïne in zit, maar er zijn genoeg koffieverslaafden die nergens last van hebben, of is energydrink erger? En nou las ik op het blikje dat er een hoge concentratie vitamine B12 in zit. Ik meen me te herinneren dat je overtollig B12 gewoon weer uitplast, klopt dat, of is het toch ongezond?
Oud 12-02-2007, 16:20
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Nou, het fenomeen "een middeltje waardoor je de hele dag wakker en alert bent en waar je aan verslaafd bent" klinkt me niet gezond in de oren, of het ook echt schadelijk is kan je denk ik beter vragen aan sarah of gothic die studeren toch geneeskunde dacht ik?
Oud 12-02-2007, 16:21
Verwijderd
Ergens verslaafd aan zijn is nooit goed. En teveel cafeine is ook niet goed.
Volgens mij plas je alleen vitamine C weer uit, maar dat weet ik niet zeker.
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding & Gezondheidstopic #18
George
500 24-05-2007 20:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.