Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2007, 13:48
George
Avatar van George
George is offline
Net als voorheen kun je dit topic je vragen en ervaringen kwijt betreffende je voeding en je gezondheid. Dit kunnen vragen zijn met betrekking tot afvallen, maar het kunnen ook vragen zijn over aankomen, gezond eten, voedselallergie/-intolerantie, enz. Dat is dus hetzelfde gebleven.

Wat er anders is, is dat er in dit topic, naar de algemene forumregels, een aantal extra regels gelden over wat wel en wat niet mag.

Wel mag:
- specifieke vragen stellen
- als je op iemand reageert met een quote, quote dan alleen het stukje tekst waar je op reageert en niet de hele lap tekst (dit ivm de overzichtelijkheid)

Niet mag:
- keer op keer posten wat je gegeten hebt op een dag
- posts mbt de ‘psychische kant’ van eten horen meer op psychologie, nu is het niet volledig verboden om hier mbt dat iets te posten, maar probeer het met mate te doen (ik denk dat ieder voor zich wel kan beoordelen waar die grens ligt en voor de mensen die dat niet kunnen zullen de forumbazen dat doen )

De algemene informatie met betrekking tot afvallen is verhuisd. Klik hier om er naar toe te gaan.

Voor algemene informatie: Het Voedingscentrum

Voeding- en Gezondheidstopic #17
__________________
I am Jack's wasted life.
Oud 10-04-2007, 13:54
George
Avatar van George
George is offline
Ok, ik durf het eindelijk toe te geven. Ik ben verslaafd. Een junkie! En ik wil afkicken.
Hoe blijven jullie van chocola af?
__________________
I am Jack's wasted life.
Oud 10-04-2007, 14:04
Verwijderd
Citaat:
George schreef op 10-04-2007 @ 14:54 :
Ok, ik durf het eindelijk toe te geven. Ik ben verslaafd. Een junkie! En ik wil afkicken.
Hoe blijven jullie van chocola af?
Niet. Ik doe niet eens een poging
Oud 10-04-2007, 14:26
George
Avatar van George
George is offline
Citaat:
Morgan schreef op 10-04-2007 @ 15:04 :
Niet. Ik doe niet eens een poging
Hehe maar jij kan het dan ook vast wel hebben. ;p Ik niet, ik krijg er pukkels van, op m'n rug, ieh. ;(
__________________
I am Jack's wasted life.
Oud 10-04-2007, 14:58
Verwijderd
gewoon geen in huis halen
Oud 10-04-2007, 15:05
George
Avatar van George
George is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 10-04-2007 @ 15:58 :
gewoon geen in huis halen
Ik woon meestal nog bij m'n mede-chocoladeverslaafde ouders.
__________________
I am Jack's wasted life.
Oud 10-04-2007, 15:06
George
Avatar van George
George is offline
Ik bedoelde eigenlijk vervangende shizzle, soms neem ik fruit in plaats van chocola, maar dat werkt niet zo, dan heb ik daarna nog zin in chocola.
__________________
I am Jack's wasted life.
Oud 10-04-2007, 15:29
Verwijderd
Citaat:
George schreef op 10-04-2007 @ 16:06 :
Ik bedoelde eigenlijk vervangende shizzle, soms neem ik fruit in plaats van chocola, maar dat werkt niet zo, dan heb ik daarna nog zin in chocola.
Andere zoete dingen. Soms fruit, of fruityoghurt of kauwgum. Of brood want dat is altijd lekker, vind ik dan.
Oud 10-04-2007, 15:42
Kleedje
Avatar van Kleedje
Kleedje is offline
Dan neem je toch een boterham met chocopasta of chocohagelslag?
Dan heb je iets gezonds & je chocolade
Oud 10-04-2007, 15:52
Verwijderd
of fruit met een chocoladelaagje

zelf maken door pure sjokela ( ) te smelten en er wat aardbeien/stukjes appel/banaan/druiven/... doorheen te halen

kan je ipv 100gr chocolade, 100gr fruit met chocolade eten >> krijg je toch chocolade binnen, maar minder calorieën, én 't is gezonder.

PLUS 't is gewoon heel leuk om te maken
lekker kliederen
Oud 10-04-2007, 19:41
Kleedje
Avatar van Kleedje
Kleedje is offline
Ik heb vanavond dus pizza gegeten, ik deed er wel erg lang over & vond het erg moeilijk, maar toch heb ik het gedaan (3/4 van de pizza dan..)
Heb het wel een beetje gecompenseerd door te sporten (paardrijden & fietsen op de hometrainer)
Alleen heb ik nu nog geen trek, terwijl ik dat normaal wel heb rond dit tijdstip, zal dit komen doordat een pizza meer vet bevat dan een maatlijd die ik normaal eet? (groente, vega iets & aardappels of spaghetti etc.)
Of zit het gewoon tussen de oren?
Oud 10-04-2007, 20:42
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Ik heb een weegschaal gekregen van mijn zus (die wou 'het ding' niet meer in huis hebben ). Ik ben er vannochtend nog op gaan staan ook , ik woog een halve kilo minder dan thuis, dus dat komt redelijk overeen. Alleen dat ding geeft kennelijk ook een vetpercentage (22 % ) aan, hoe betrouwbaar is dat of is dat niet zo simpel te zeggen?
Oud 10-04-2007, 20:53
George
Avatar van George
George is offline
Dank voor de tips (vooral de chocoladefondue hmmm (a)), ik ga proberen.
__________________
I am Jack's wasted life.
Oud 10-04-2007, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Sassiefje schreef op 10-04-2007 @ 21:42 :
hoe betrouwbaar is dat of is dat niet zo simpel te zeggen?
Niet betrouwbaar? (En al was het dat wel: 22% is prima.)
Oud 11-04-2007, 10:58
optinova
Avatar van optinova
optinova is offline
hallo, ik ben een meisje van 17 en weeg ong. 48, te weinig dus. terwyl ik gewoon zoals ieder ander gewoon eet. en nix uitkots! ik ben vry lang dus mager. ik weet niet wat ik ermee moet, iedereen om me heen zegt gewoon vaker per dag eten, maar als ik kyk naar de meisjes uit myn klas die eten gewoon en komen daar zelfs nog van bij! ik zou graag wat bij willen komen, maar hoe ...
__________________
-----
Oud 11-04-2007, 11:03
Verwijderd
@optinova: Zoals Bloem al zei: post eens wat je op een dag eet. Zonder dat valt er weinig zinnigs over te zeggen. (En post ook eens hoe lang je bent, als je wilt.)
Oud 11-04-2007, 11:05
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 10-04-2007 @ 21:42 :
Ik heb een weegschaal gekregen van mijn zus (die wou 'het ding' niet meer in huis hebben ). Ik ben er vannochtend nog op gaan staan ook , ik woog een halve kilo minder dan thuis, dus dat komt redelijk overeen. Alleen dat ding geeft kennelijk ook een vetpercentage (22 % ) aan, hoe betrouwbaar is dat of is dat niet zo simpel te zeggen?
Het is niet zo betrouwbaar, omdat het alleen het vetpercentage in je onderlichaam meet (de snelste weg voor de stroom). Misschien werkt het al beter als je met handen en voeten op de weegschaal gaat staan?
25% is voor een vrouw normaal, jij zit dus aan de lage kant.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Oud 11-04-2007, 11:36
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 11-04-2007 @ 12:05 :
Het is niet zo betrouwbaar, omdat het alleen het vetpercentage in je onderlichaam meet (de snelste weg voor de stroom). Misschien werkt het al beter als je met handen en voeten op de weegschaal gaat staan?
Nee dat is niet waar, het meet de weerstand door je benen, en dan berekent het aan de hand daarvan wat je vetpercentage is. In die berekening zit een correctie verwerkt die rekening houdt met het feit dat het vet in je lichaam niet evenredig verdeeld is. Maar het blijft altijd een schatting, dus erg nauwkeurig is het niet. Ook heeft iedereen een andere vetverdeling en wordt dus een gemiddelde gebruikt voor de berekening en daar wordt het ook niet nauwkeuriger van.
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Oud 11-04-2007, 12:23
optinova
Avatar van optinova
optinova is offline
ik ben 1.73.
smorgens:
meteen als ik opsta een beker yoghurt met muesli en suiker erin of een beker rijstepap met suiker en een kop thee.
tussendoor:
boterham, peperkoek met boter, blikje cola (opschool) soms ook nog zakje chips.
Smiddags:
2/3boterhammen met gebraden gehakt of iets anders.
zo tussendoor eet ik nog koekjes en drink ik nog 3blikjes cola perdag.
in tussenuur eet ik best vaak n zak frieten met mayonaise
's avonds:
ik eet gewoon mijn portie avond eten en soms nog n tweede keer.
savonds eet ik niet meer zoveel, soms n zak chips.
__________________
-----
Oud 11-04-2007, 12:30
Verwijderd
@optinova: Ik vind niet dat je echt veel eet (door de patat en chips zal het vast wel op aardig wat calorieen uitkomen, maar die dingen hebben verder niet zoveel voedingswaarde), misschien niet in vergelijking met je klasgenoten, maar wel met wat je 'in theorie' zou 'moeten' eten (even los van die patat en chips dus). 's ochtends zou je wat meer kunnen eten en misschien tussendoor wat extra's. Tussen de middag zou je ook meer kunnen eten (bv. vier boterhammen). Verder is het verstandig om elke dag twee stuks fruit te eten. Veel (verzadigd) vet is niet gezond, ook niet als je te dun bent...daarom zou ik proberen de friet en de chips te vervangen voor iets gezonds (ontbijtkoek, een boterham, een liga, sultana, fruit, ...). Natuurlijk kan af en toe patat of chips geen kwaad. Kijk eens op de site van het voedingscentrum, daarop staat wat iemand van jouw leeftijd op een dag zou 'moeten' eten.

Laatst gewijzigd op 11-04-2007 om 12:32.
Oud 11-04-2007, 12:35
Kronkeltje
Avatar van Kronkeltje
Kronkeltje is offline
@ optinova: Ik vind dat je wel 'normaal' eet qua hoeveelheid, maar je zou wel wat gezondere keuzes kunnen maken. Wat fruit en groente kan geen kwaad
__________________
xxx
Oud 11-04-2007, 12:35
optinova
Avatar van optinova
optinova is offline
ok bedankt
__________________
-----
Oud 11-04-2007, 12:43
Verwijderd
En als je wilt aankomen: ik heb wel een lijstje voor je. Géén idee of het me gaat lukken maar ik moet in één week 2.2 kilo aankomen en eet nu 7 keer op een dag en alleen maar kcal rijke producten. Veel chocolade want dat zakt snel (krijg je niet zo'n vol gevoel) en sapjes en nootjes doen het ook goed.
Oud 11-04-2007, 13:29
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Ik weet niet of dit het juiste topic is... maar ik vraag me dit al een tijdje af.

Ik ben geen dik persoon, mijn hele leven zat ik nogal aan de lage kant met mijn gewicht. Gewoon tenger gebouwd enzo, ik eet normaal, lijn niet etc. etc. Toen ik 17 was woog ik 46 kg. Toen ik 14 was 43 kg. Ik had nooit echt veel schommelingen in mijn gewicht, dat ik in 3 jaar 3 kg aankom is best normaal.

Nu zijn we echter bijna 3 jaar verder en weeg ik 56 kg. Waarvan 7 in het afgelopen jaar. Ik vraag me af, is dat wel normaal? Mijn eetpatroon is niet veranderd. Ik weet dat het mn gewicht ook nog steed wel goed zit, alleen ik vind t zo gek dat het zoveel gewichtstoename is in korte tijd. Wat ook best gek is, is dat ik dus in die 3 jaar 10 kg aangekomen ben en dat zie je helemaal nergens in mijn figuur. Ja, misschien dat mn heupen iets breder zijn geworden, maar dat is echt minuscuul. Ik zit nog steeds in maat 36 en dat had ik op mn 15e ook al. Hoe kan dit? Moet ik me zorgen maken? Ga ik in dit tempo blijven aankomen?

Oja en mocht het relevant zijn, ik ben 1.63 m.

Edit: en het eetpatroon: Ja... dat is gewoon normaal geloof ik. Boterhammen bij het ontbijt en de lunch (4 stuks in totaal) en altijd thee of vruchtensap. 's avonds flink wat groenten bij het eten (= lekker ) en een stukje vlees... en tussendoor op de uni meestal fruit en soms wat lekkers, chips ofzo. Ongeveer 1x per week een frietje

Laatst gewijzigd op 11-04-2007 om 13:34.
Oud 11-04-2007, 13:37
pantypasta
pantypasta is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 11-04-2007 @ 14:29 :
Ik weet niet of dit het juiste topic is... maar ik vraag me dit al een tijdje af.

Ik ben geen dik persoon, mijn hele leven zat ik nogal aan de lage kant met mijn gewicht. Gewoon tenger gebouwd enzo, ik eet normaal, lijn niet etc. etc. Toen ik 17 was woog ik 46 kg. Toen ik 14 was 43 kg. Ik had nooit echt veel schommelingen in mijn gewicht, dat ik in 3 jaar 3 kg aankom is best normaal.

Nu zijn we echter bijna 3 jaar verder en weeg ik 56 kg. Waarvan 7 in het afgelopen jaar. Ik vraag me af, is dat wel normaal? Mijn eetpatroon is niet veranderd. Ik weet dat het mn gewicht ook nog steed wel goed zit, alleen ik vind t zo gek dat het zoveel gewichtstoename is in korte tijd. Wat ook best gek is, is dat ik dus in die 3 jaar 10 kg aangekomen ben en dat zie je helemaal nergens in mijn figuur. Ja, misschien dat mn heupen iets breder zijn geworden, maar dat is echt minuscuul. Ik zit nog steeds in maat 36 en dat had ik op mn 15e ook al. Hoe kan dit? Moet ik me zorgen maken? Ga ik in dit tempo blijven aankomen?

Oja en mocht het relevant zijn, ik ben 1.63 m.

Edit: en het eetpatroon: Ja... dat is gewoon normaal geloof ik. Boterhammen bij het ontbijt en de lunch (4 stuks in totaal) en altijd thee of vruchtensap. 's avonds flink wat groenten bij het eten (= lekker ) en een stukje vlees... en tussendoor op de uni meestal fruit en soms wat lekkers, chips ofzo. Ongeveer 1x per week een frietje
Ik ben in december 5 kilo aangekomen. Ja er waren wat dagen met lekkernijen, maar dit had ik toch echt niet verwacht. Tja mijn lichaam is helaas niet zo tolerant. Ik ben mijn hele leven dan ook een beetje aan de iets dikkere kant geweest. Gelukkig is het er weer af.
Oud 11-04-2007, 13:42
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
pantypasta schreef op 11-04-2007 @ 14:37 :
Ik ben in december 5 kilo aangekomen. Ja er waren wat dagen met lekkernijen, maar dit had ik toch echt niet verwacht. Tja mijn lichaam is helaas niet zo tolerant. Ik ben mijn hele leven dan ook een beetje aan de iets dikkere kant geweest. Gelukkig is het er weer af.
nja, die kilo's hoeven er niet perse af bij mij hoor. Ik denk dat ik beter 56 dan 46 kan wegen
Alleen is het zo plotseling, ik zag echt in no time die weegschaal omhoog vliegen terwijl daar (leek het) geen aanleiding voor was. En ik mijn hele leven al niet erg aankwam in gewicht. Ik vraag me af hoe dit kan. Of dat iem. het ook heeft meegemaakt en dat er een verklaring voor is
Oud 11-04-2007, 13:54
Verwijderd
Je ontwikkelt je tot ongeveer je 21ste (even gemiddelde genomen)...ik denk dat een 'ontwikkelspurt' op je 18e/19e heel normaal is en daar kan aankomen (of juist afvallen) heel goed deel van uit maken. (Je eet niet echt heel veel - ik vind vier boterhammen iig niet veel - daar ligt het dus iig niet aan...daarom denk ik dat het gewoon deel is van je lichamelijke ontwikkeling. 56kg lijkt me een mooi gewicht bij jouw lengte...ik zou me nu nog geen zorgen maken, mocht je nu weer kilo's aan komen, dan zou je eens langs je huisarts kunnen gaan.)
Oud 11-04-2007, 18:29
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 11-04-2007 @ 14:29 :
lang verhaal
Ik heb vorig jaar min of meer hetzelfde gehad, binnen een paar maanden woog ik ineens 5 kilo zwaarder. Had de laatste jaren (denk: 15,16,17) altijd rond hetzelfde gewicht gezeten; zo'n 57 kg, tot ik opeens iets van 62-65kg woog, wat zeker bij mijn lengte (1.62) ook goed te zien was.

Hoewel ik denk dat ik bij mij de oorzaken wel weet; ik begon met de pil, ging backpacken waardoor ik onregelmatig en niet altijd gezond at, en ging ineens een paar keer per week uit met de nodige biertjes en drankjes erbij.

Toch was ik daarnaast ook redelijk sportief; zwom veel, surfde regelmatig, werkte als serveerster dus liep de hele dag op en neer, maar dus toch die kilo's erbij...
(hoewel ik na een aantal maanden gezond leven weer op mn oude gewicht zit, wat hetzelfde is als jouw nieuwe gewicht, en ik zou me er ook niet druk over maken)
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 11-04-2007, 19:21
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 11-04-2007 @ 14:29 :
lang verhaal
Ik had ook hetzelfde. Ook een heel stabiel gewicht: van mijn 16de tot mijn 18de woog ik 46/47kg. En plots is daar in 2 jaar tijd 5kg bijgekomen (ok, minder extreem als bij jou).

De enige reden die ik kan vinden is de pil (2 jaar geleden mee begonnen) en misschien dat ik wat meer en ongezonder eet sinds ik op kamer zit (ook 2 jaar ).
Oud 12-04-2007, 07:24
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Bijna iedereen komt vanaf zijn 18e nog wel 5 kilo bij, volgens mij
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 12-04-2007, 13:06
Kronkeltje
Avatar van Kronkeltje
Kronkeltje is offline
Wat een ellende.. Net een eetbui gehad en nu zit dit in mijn buik:

Een tosti met gebakken spek en veel kaas
2 boterhammen met roomboter en hagelslag
30 gram vadsige chocola

Ik baal er nu wel een beetje van, maar goed. Ik beschouw het maar als een wat uit de kluiten gewassen lunch.

(Fijne bijkomstigheid: Kon na deze uitspatting na 4 dagen eindelijk eens naar de wc..)
__________________
xxx

Laatst gewijzigd op 12-04-2007 om 13:39.
Oud 12-04-2007, 14:54
Mara
Mara is offline
Zoveel is 't niet, volgens mij mag dit hier niet (alleen vragen enzo), en 4 dagen niet naar de wc... eet je zo weinig ofzo?
Oud 12-04-2007, 14:57
Verwijderd
Het is idd niet de bedoeling, tenzij je er een echte vraag over hebt.

Ik vind het trouwens ook wel mee vallen qua hoeveelheid.
Oud 12-04-2007, 17:44
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
nounou 30 gram chocola, het moet toch niet gekker worden .

Het is geen super gezond eten wat je op hebt (hoewel het ook niet heel slecht is ofzo), maar ik vind het geen grote hoeveelheden.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 12-04-2007, 19:16
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
optinova schreef op 11-04-2007 @ 11:58 :
hallo, ik ben een meisje van 17 en weeg ong. 48, te weinig dus. terwyl ik gewoon zoals ieder ander gewoon eet. en nix uitkots! ik ben vry lang dus mager. ik weet niet wat ik ermee moet, iedereen om me heen zegt gewoon vaker per dag eten, maar als ik kyk naar de meisjes uit myn klas die eten gewoon en komen daar zelfs nog van bij! ik zou graag wat bij willen komen, maar hoe ...
je hoeft je geen zorgen te maken hoor.
Je bent nog in de groei en daarom is een wat lager bmi 'normaal'. In de komende jaren zal je als het goed is wel een kg of 7 zwaarder moeten worden.

Je zou best wat gezonder kunnen eten, dat wel.
__________________
I love dr Phil :D
Oud 12-04-2007, 20:17
Sportlife1
Sportlife1 is offline
Voor de mensen die aan krachttraning doen en op hun eten letten.

Ik train 3x in de week en let op mijn voeding. Wat ik mij afvraag is moet ik elke dag ongeveer hetzelfde eten dus ook als ik niet train? Neem nou bijvoorbeeld 500mg magere kwark voor de eiwitten. Dat eet ik meestal elke dag is dat goed of moet ik dat alleen na of voor een training eten?

En heeft er nog iemand een andere tip wat ik bijvoorbeeld veel of juist niet moet eten op de dagen dat ik wel train of juist niet train?
Oud 13-04-2007, 10:21
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 12-04-2007 @ 08:24 :
Bijna iedereen komt vanaf zijn 18e nog wel 5 kilo bij, volgens mij
Ik had juist dat ik van m'n zeventiende tot achttiende wel zoiets aankwam. Bij mij zat het ook allemaal in figuur, geloof ik - geen kledingmaat omhoog, maar gewoon iets bredere heupen/stevigere benen/grotere borsten/iets meer vet op m'n buik, normaal voor vrouwen dus. Denk niet dat je je er zorgen over hoeft te maken, aila, behalve als je zoals gezegd zo blijft aankomen.
Oud 13-04-2007, 12:01
Kronkeltje
Avatar van Kronkeltje
Kronkeltje is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 12-04-2007 @ 15:54 :
Zoveel is 't niet, volgens mij mag dit hier niet (alleen vragen enzo), en 4 dagen niet naar de wc... eet je zo weinig ofzo?
Oh, sorry, wist niet dat het niet mocht. Wou het alleen opschrijven omdat ik niet voor mezelf wou ontkennen dat ik mezelf even te buiten was gegaan. Ik snap ook heus wel dat ik hier geen kilo's van aan ga komen, maar ik ben juist aan het proberen om wat af te vallen en daar helpt zo'n eetbui niet bij. En het motiveert niet.

En ik eet niet weinig, heb alleen soms moeite met naar de wc gaan.
__________________
xxx
Oud 13-04-2007, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Kronkeltje schreef op 13-04-2007 @ 13:01 :
En ik eet niet weinig, heb alleen soms moeite met naar de wc gaan.
Heb ik ook, behalve wanneer ik elke dag twee stuks fruit eet. Da's niet voor niks "verplicht"
Oud 13-04-2007, 16:47
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
bedankt voor alle reacties. Ik kijk t gwn aan, maak me nu nog maar niet druk enzo
Oud 13-04-2007, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Kronkeltje schreef op 13-04-2007 @ 13:01 :

En ik eet niet weinig, heb alleen soms moeite met naar de wc gaan.
Over het algemeen heeft dat toch wel een reden. Enig idee wat die reden dan is?

Door te geloven dat je jezelf heel erg te buiten bent gegaan en dat 30 gram chocolade veel is, houd je je zelf meer voor de gek dan het gewoon te accepteren en in het vervolg zo nu en dan gewoon te genieten van iets lekkers.
Oud 13-04-2007, 17:15
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
optinova schreef op 11-04-2007 @ 13:23 :
ik ben 1.73.
smorgens:
meteen als ik opsta een beker yoghurt met muesli en suiker erin of een beker rijstepap met suiker en een kop thee.
tussendoor:
boterham, peperkoek met boter, blikje cola (opschool) soms ook nog zakje chips.
Smiddags:
2/3boterhammen met gebraden gehakt of iets anders.
zo tussendoor eet ik nog koekjes en drink ik nog 3blikjes cola perdag.
in tussenuur eet ik best vaak n zak frieten met mayonaise
's avonds:
ik eet gewoon mijn portie avond eten en soms nog n tweede keer.
savonds eet ik niet meer zoveel, soms n zak chips.
Ik vind idd ook niet dat je veel eet (je zou wel wat gezondere keuzes kunnen maken...). Maar als je aan wil komen kun je toch nog wat extra brood gaan eten?
S'ochtends nog een boterham erbij, of wat extra muesli en s'middags een boterham erbij, 2 stuks fruit erbij en s'avonds standaard een plak ontbijtkoek oid...
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 13-04-2007, 17:18
ikkuh15
ikkuh15 is offline
vinden jullie dit eetpatroon normaal?

O: glas melk en 3 boterhammen met margarine en beleg (1x kaas, 1x hartig, 1x zoet)
T: koekje (kerstkransje/speculaasje/roomboterkoekje enz..)
M: Eerst een beker soep, soms gebonden, soms helder. En daarna rijst/aardappels met groente (met saus erdoor) en een stuk vlees(vervanger) en 2 eetlepels saus. En daarna een toetje, meestal pudding. (soms roomkark/bavarois)
T: koekje (zelfde als net) en stuk fruit
A: glas melk en 4 boterhammen met margarine en beleg (1x kaas, 2x hartig, 1x zoet)
T: dikke plak ontbijtkoek
T: glas sap en een stuk fruit

Wij moeten dit eten, maar vraag me echt af of dit normaal is
Ben echt bang dat ik hiermee blijf aankomen nog boven bmi 24 oid...
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 13-04-2007, 17:27
LADIEJ
LADIEJ is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 13-04-2007 @ 18:18 :


Wij moeten dit eten, maar vraag me echt af of dit normaal is
Ben echt bang dat ik hiermee blijf aankomen nog boven bmi 24 oid...
van wie moet je dat eten ? ik vind het best goed!
__________________
-- LIFE IS HARD"..
Oud 13-04-2007, 17:29
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
LADIEJ schreef op 13-04-2007 @ 18:27 :
van wie moet je dat eten ? ik vind het best goed!
zit in een kliniek en daar moeten we allemaal dit eten...
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 13-04-2007, 17:31
Verwijderd
Citaat:
ikkuh15 schreef op 13-04-2007 @ 18:18 :
Wij moeten dit eten, maar vraag me echt af of dit normaal is
Het lijkt mij vrij normaal, ja.

Het lijkt me trouwens ook dat zo'n lijst niet zomaar verzonnen wordt, maar wordt opgesteld door een dietiste, die daar goed over na heeft gedacht en zeker rekening heeft gehouden met wat normaal/gezond is.
Oud 13-04-2007, 19:39
dennis018
dennis018 is offline
Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af, waar kijk je naar om te kijken of een product gezond is? Kijk je naar de hoeveelheid calorieen die erin zitten, of naar hoeveel eiwitten/vet erin zit?

Als je bijv kijkt naar toetjes,
je kan bijv elke avond een bakje volle vla nemen (vrij normaal lijkt mij), das lekker en het is zuivel nog gezond ook. Maar een bakje van 200ml is al gauw 200-250 kcal.
Een cornetto bijv is ook iets van 200kcal. Alleen zitten daar meer vetten in.

Maar aangezien het aantal kcal hetzelfde is, maakt dat beide producten ''evenwaardig''? Dat het eigenlijk niet zou uitmaken welke je neemt ?
Oud 13-04-2007, 19:46
Verwijderd
Ik ga gewoon af op m'n gevoel, eigenlijk. Beetje kcal bij snoepdingen. Over het algemeen let ik bij de normale eetdingen niet op kcal; brood met beleg is geen probleem, fruit mag zoveel ik wil, groente ook, en 's avonds iets van rijst/pasta/aardappel/couscous met vlees en groente, daarna een toetje. Bij chocolade dingen enzo let ik wel op kcal, gewoon om me een beetje in te houden. Zelfde geldt voor frisdrank; veel kcal betekent dat ik me er niet kapot aan moet gaan drinken, maar een glaasje mag best. Ik drink overigens wel gewoon appelsap, terwijl daar meer kcal in zitten dan in coca cola... maar ja, dat vind ik dan weer niet zo erg.

Dus ja; vooral gevoel, en een beetje cijfers om me qua tussendoortjes wat in te houden.
Oud 13-04-2007, 20:03
Verwijderd
Dit hoort natuurlijk in het voedings&gezondheid topic.

Een product an sich is niet per definitie gezond of ongezond te noemen, maar een eetpatroon is gezond of ongezond te noemen (als een appel gezond is, is het dan gezond als je nooit iets anders eet dan appels?).

Een kilocalorie is een eenheid van energie, net zoals de joule (1 kilocalorie is ongeveer 4000 joule of 4 kilojoule). Een product is geen caloriën en heeft geen caloriën, maar levert caloriën. De stoffen uit voeding die caloriën leveren, zijn vetten, eiwitten, koolhydraten en alcohol. Het is gezond om een eetpatroon te hebben dat gemiddeld ongeveer evenveel caloriën per dag levert als je dagelijks verbruikt, behalve als je (om gezondheidsredenen) moet afvallen of aankomen natuurlijk.

Of je eetpatroon gezond is, hangt echter bij lange na niet uitsluitend af van het aantal caloriën dat het levert (als een vrouw 2200 kcal per dag verbrandt en ze eet elke dag 4 repen chocola en verder niets, eet ze dan gezond?).

Stoffen die in je eten moeten zitten om te zorgen dat je gezond blijft, zijn vitaminen, mineralen, sporenelementen, essentiële vetzuren en essentiële aminozuren. Met een gevarieerd eetpatroon krijg je deze stoffen voldoende binnen. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwit, vetzuren zijn de bouwstenen van vet.
Naast de essentiële aminozuren, heb je ook eiwitten nodig voor het bouwen van nieuwe cellen en het repareren van oude cellen. Voor een volwassene is dit vooral belangrijk voor de spiercellen.
Naast de essentiële vetzuren heb je ook vetten nodig om je vetweefsel op peil te houden, dit voorkomt dat je onderkoeld raakt en bij vrouwen heeft het bovendien een hormonale functie.
Vetten zijn verzadigd of onverzadigd, dit heeft te maken met het aantal bindingen tussen atomen in het vetzuur. Uit verzadigde vetten produceert je lever LDL cholesterol, uit onverzadigde vetten produceert je lever HDL cholesterol. Beide stoffen heb je nodig om je cellen in stand te houden, LDL cholesterol kan echter ook er voor zorgen dat je aderen dichtslibben (vooral in combinatie met een hoge leeftijd, hoge bloeddruk of roken), daarom moet je niet overmatig verzadigde vetten binnenkrijgen in een gezond eetpatroon.
Daarbij kun je zowel aminozuren als vetzuren omzetten in ketonlichamen, die je kan verbranden voor energie.
Je hersenen hebben koolhydraten nodig om goed te kunnen werken, omdat ze maar heel moeilijk ketonlichamen kunnen verbranden voor energie. Ook je spieren gebruiken liever koolhydraten dan ketonlichamen. Koolhydraten heb je in verschillende vormen, die het makkelijkst onder te verdelen zijn in suiker en zetmeel. Suiker zorgt er voor dat je snel na het eten opnieuw honger krijgt, daarom heb je een grotere kans om meer te eten dan je nodig hebt als je dingen eet waar veel suiker in zit. Zetmeel doet dit niet.
Daarnaast zijn er ook nog voedingsvezels. Dit zijn eigenlijk koolhydraten die je helemaal niet kan afbreken. In je maag zorgen ze er voor dat je je eten langzamer verteert, hierdoor duurt het langer voordat je weer honger krijgt en heb je iets minder kans op brandend maagzuur. In je darmen zorgen ze ervoor dat je ontlasting goed mengt en niet te droog en hard wordt.

Je hebt al deze stoffen nodig in een gezond eetpatroon, maar als je gewoon normaal en gevarieerd eet krijg je het vanzelf op de goede manier binnen. Daarvoor hoef je niet op verpakkingen te gaan kijken.

zo, lesje voedingsleer

Laatst gewijzigd op 13-04-2007 om 20:22.
Oud 13-04-2007, 20:15
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Hulde aan Sara en inderdaad, het voedings en gezondheidtopic.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding & Gezondheidstopic #19
Bloem
500 17-08-2007 10:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.