Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2004, 18:22
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Ergens in een topic over Engelse boeken hieronder las ik dat 'The Catcher in the Rye' van D. Salinger literatuur is en dat het makkelijk weg leest.
Ik had een boek voor Engels nodig, dus ik besloot dat boek te lenen bij de bieb. Het leest inderdaad makkelijk weg, maar ik vraag me af of het echt literatuur is? Of het geschikt is om te lezen voor Engels?
Ik vind het namelijk een beetje te makkelijk

Dus ik hoop dat iemand het gelezen heeft en me kan helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2004, 19:04
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
nee, ik kan u daar niets over zeggen, dus zou ik mss beter zwijgen . maar ik moest ook een boek lezen voor engels: flowers for mrs harris. het is een vrij raar verhaal over een dame op leeftijd, een werkster die hotelkamers e.d. koopt en naar parijs wil om een dior-kleed te kopen, met alle gevolgen vandien...
dit gewoon ter informatie, als je een boek wil lezen aangepast aan het niveau van 4de-5de middelbaar
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 16:13
$un$hine
Avatar van $un$hine
$un$hine is offline
Mijn leraar engels heeft ons Catcher in the rye aangeraden als boek voor literatuur, dus ik denk dat t dan wel zal mogen. Ik zit in 6 vwo, dus als ik het boek mag lezen voor literatuur zal jij dat ook wel mogen (er van uitgaande dat je echt 15 bent ) Maar anders kun je het misschien gewoon aan je leraar engels vragen?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 06:44
Ndimension
Ndimension is offline
Het boek was dan wel makkelijk, maar begrijp je ook de boodschap van het verhaal?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 20:30
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
$un$hine schreef op 11-03-2004 @ 17:13:
Mijn leraar engels heeft ons Catcher in the rye aangeraden als boek voor literatuur, dus ik denk dat t dan wel zal mogen. Ik zit in 6 vwo, dus als ik het boek mag lezen voor literatuur zal jij dat ook wel mogen (er van uitgaande dat je echt 15 bent ) Maar anders kun je het misschien gewoon aan je leraar engels vragen?
Ja, ik had het wel kunnen vragen, maar ehm... ik ben bang dat ze dan nogal gaat zeiken, omdat dat boekje al dinsdag uit moet zijn (met uitreksel), terwijl ik hem vorige week dinsdag heb geleend. Dus daarom wilde ik het niet aan haar vragen.
En ja, ik ben 15, maar dat mens wil dat we literatuur lezen omdat we tweetaligvwo doen. Ofzo.

Citaat:
Het boek was dan wel makkelijk, maar begrijp je ook de boodschap van het verhaal?
Nou, ik heb hem nog niet helemaal uit Maar ik snap wel de boodschap denk ik... Of het verhaal moet oppeens super veranderen.

In ieder geval bedankt, ik denk dat al iemand in 6vwo het mag lezen, dat ik het ook wel mag lezen
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 18:49
Verwijderd
He ik heb hem ook pas moeten lezen voor school
en er zit meer in het verhaal dan je denkt
hier een paar vragen om over na te denken
het boek is verdeeld in drie secties
dat is nogal vrij duidelijk
probeer dat uit te vogelen...
is er sprake van een einde van het verhaal?
als je kijkt naar het leven van salinger, zijn er dan overeenkomsten? Hoe belangrijk is religie voor de hoofdpersoon? Waar is hij van geobsedeerd? En hoe uit zich dit in symboliek?

Er zit dus duidelijk meer in dan je zou verwachten. Je moet niet denken dat je alle vragen moet kunnen beantwoorden, maar het helpt je misschien om er wat meer over na te denken.
Catcher in the Rye was destijds ooit verboden in Amerika omdat het te veel obscene taal zou bevatten en zelfs tegenwoordig kan het nog weleens voorkomen dat sommige bibliotheken in Amerika er geen copie van hebben omdat ze het nog steeds niet gepast vinden. Enfin, succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 17:05
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
Jupiter schreef op 13-03-2004 @ 19:49:
He ik heb hem ook pas moeten lezen voor school
en er zit meer in het verhaal dan je denkt
hier een paar vragen om over na te denken
het boek is verdeeld in drie secties
dat is nogal vrij duidelijk
probeer dat uit te vogelen...
is er sprake van een einde van het verhaal?
als je kijkt naar het leven van salinger, zijn er dan overeenkomsten? Hoe belangrijk is religie voor de hoofdpersoon? Waar is hij van geobsedeerd? En hoe uit zich dit in symboliek?
Die drie secties zijn denk ik idd duidelijk:
-Het begin dattie nog op school zit
-Dattie aan het zwerven is
-En vanaf het moment dat hij met Phoebe praat

Ik denk dat Holden wel christelijk is opgevoed (als z'n moeder Phoebe's kamer ibnnenkomt vraagt ze of ze wel gebeden heeft, dus dan zal hij ook wel zo zijn opgevoed), maar het speelt geen grote rol in zijn leven.
Hij is geobsedeerd door aandacht , misschien komt dat door dat zijn broertje Allie is overleden, dus dat alle aandacht naar hem ging. Ook zegt Holden zelf de domste van zijn zusjes en broertjes te zijn, dus misschien kreeg hij daarom ook vroeger minder aandacht (of op een negatieve manier), wattie nu probeert 'in te winnnen'.
Je vraag over hoe dat zich uit in symboliek snap ik niet echt (A).

Oja, ik heb nog een vraagje: Weet je iets waarmee ik het boek kan vergelijken? Ik zat te denken aan het gedicht/songtext waar die titel vandaan komt of de biography van Salinger.
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 22:22
Verwijderd
Die drie secties zijn denk ik idd duidelijk:
-Het begin dattie nog op school zit
-Dattie aan het zwerven is
-En vanaf het moment dat hij met Phoebe praat

Over de drie stukjes klopt het zo ongeveer wel. Ik zou mijn aantekeningen ervoor moeten naslaan om te zien of je gelijk hebt maar volgens mij heb je gelijk.
Religie is voor hem belangrijker dan je denkt. Alhoewel hij dus niet gelovig is, denkt hij wel in religie rust te kunnen vinden. Hij wil dus de hele tijd zich terugtrekken van de bewoonde wereld en vraagt bijvoorbeeld aan die gozer waarmee hij op school zit hoe het zit met kloosters en zo en hoe dat in werking gaat. Op een gegeven moment komt hij ook twee nonnen tegen waarmee hij contact probeert te zoeken. En last but not least, the ducks. Elke keer als hij dus in een taxi stapt vraagt hij zich steeds af wat er met die beesten gebeurt wat hij ook keer op keer aan al die taxi chaffeurs vraagt. Phoebe is voor hem de verlichamelijking van puurheid en dat wil hij graag zo behouden. Dit geldt niet alleen voor haar maar ook voor zn ex vriendin. Daarom is hij zo boos op Stradtler als hij hoort dat hij met haar uitgaat, bang dat hij haar 'puurheid' zal bevlekken.

Je laatste vraagje snap ik niet zo. Waar moet ik aan denken als je over het vergelijken hebt? Met wat specifiek? Het is trouwens niet een gedicht of songtext waar de titel op slaat, maar zijn droom waarin hij de kinderen oppakt die in het 'rye' spelen zodat ze niet van de afgrond vallen. Hij wil dus graag de puurheid van de kinderen beschermen.
Succes ermee.
Ik ga weer een weekje terug naar mijn kamer, dus ik zal verdere vragen niet meer kunnen beantwoorden, maar je hebt hieraan vast genoeg om mee verder te kunnen. Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 15:34
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
Jupiter schreef op 14-03-2004 @ 23:22:
Die drie secties zijn denk ik idd duidelijk:
-Het begin dattie nog op school zit
-Dattie aan het zwerven is
-En vanaf het moment dat hij met Phoebe praat

Over de drie stukjes klopt het zo ongeveer wel. Ik zou mijn aantekeningen ervoor moeten naslaan om te zien of je gelijk hebt maar volgens mij heb je gelijk.
Religie is voor hem belangrijker dan je denkt. Alhoewel hij dus niet gelovig is, denkt hij wel in religie rust te kunnen vinden. Hij wil dus de hele tijd zich terugtrekken van de bewoonde wereld en vraagt bijvoorbeeld aan die gozer waarmee hij op school zit hoe het zit met kloosters en zo en hoe dat in werking gaat. Op een gegeven moment komt hij ook twee nonnen tegen waarmee hij contact probeert te zoeken. En last but not least, the ducks. Elke keer als hij dus in een taxi stapt vraagt hij zich steeds af wat er met die beesten gebeurt wat hij ook keer op keer aan al die taxi chaffeurs vraagt. Phoebe is voor hem de verlichamelijking van puurheid en dat wil hij graag zo behouden. Dit geldt niet alleen voor haar maar ook voor zn ex vriendin. Daarom is hij zo boos op Stradtler als hij hoort dat hij met haar uitgaat, bang dat hij haar 'puurheid' zal bevlekken.

Je laatste vraagje snap ik niet zo. Waar moet ik aan denken als je over het vergelijken hebt? Met wat specifiek? Het is trouwens niet een gedicht of songtext waar de titel op slaat, maar zijn droom waarin hij de kinderen oppakt die in het 'rye' spelen zodat ze niet van de afgrond vallen. Hij wil dus graag de puurheid van de kinderen beschermen.
Succes ermee.
Ik ga weer een weekje terug naar mijn kamer, dus ik zal verdere vragen niet meer kunnen beantwoorden, maar je hebt hieraan vast genoeg om mee verder te kunnen. Sterkte!
Ik moet zeg maar bijv. een gedicht gebruiken om te vergelijken met het boek en aan de hand daar van een uitreksel te schrijven. (Hoe verzinnen ze het )
In het boek wordt ook uitgelegd waar de titel van daan komt: een liedje van Robert Burns (dat bestaat echt), maar ik ben dr nu wel achte rdat het niet echt iets is om het mee te vergelijken. Maar ik zoek wel een andere songtext ofzo.

Je hebt me iig heel goed geholpen, bedankt daar voor
Hulp van andere mensen is nog steeds welkom
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 15:53
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
als je mij kort schetst waarover het boek gaat weet ik mss wel een songtekst?
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 17:31
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Het gaat over een jongen (16 jaar) die ongeveer alles in zijn leven haat. Hij is van school gestuurd en gaat nog niet naar huis omdattie 'bang' is voor zijn ouders. Hij wil nog 3 dagen wachten, omdattie dan eigenlijk vakantie zou hebben, dus dan zouden ze niet verbaasd zijn alsie weer thuis zou zijn. Het boek beschrijft zijn 3 dagen zwerven.
Maar waar het omgaat is zeg maar hoe de jongen denkt. Hij haat bdus bijna alles, van lelijke koffers tot mensen die 'Good Luck' zeggen. Het boek beschrijft hoe hij in 3 dagen volwassen wordt.

Dit was ff heel kort, en ik hoop dat je wat kan vinden (ben zelf ook druk bezig )
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 19:27
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
k zal eens goed nadenken, en als ik iets weet, zallek het je zeggen! succes nog
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 16:09
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
dit kan mss wel dienen? het gaat over een man die net uit de gevangenis mag na 3 jaar en naar huis wil. mAAr hij begrijpt het goed als zijn vrouw hem niet meer zou willen terugzien, want ja, hij heeft dus wel iets misdaan he, anders zou hij niet in de gevangenis zitten. maar hij heeft intussen wel veel nagedacht. dus stuurde hij haar een brief: als ze hem nog terug wil, moet ze een geel lint in de oude eik hangen, en als er geen hangt, rijdt hij gewoon verder en laat hij maar gerust.

maar het komt goed, ondanks het feit dat hij bang was dat er geen lint in zou hangen, en... er hangen er wel 100 in!!

mss heb je er iets aan? k zal nog wa verder zoeken hoor, maar t is toch al een eerste ingeving...


Tie a Yellow Ribbon - Tony Orlando & Dawn


I'm comin' home, I've done my time
Now I've got to know what is and isn't mine
If you received my letter telling you I'd soon be free
Then you'll know just what to do
If you still want me
If you still want me
Whoa, tie a yellow ribbon 'round the old oak tree
It's been three long years
Do ya still want me?
If I don't see a ribbon round the old oak tree
I'll stay on the bus
Forget about us
Put the blame on me
If I don't see a yellow ribbon round the old oak tree

Bus driver, please look for me
'cause I couldn't bear to see what I might see
I'm really still in prison
And my love, she holds the key
A simple yellow ribbon's what I need to set me free
I wrote and told her please

Whoa, tie a yellow ribbon round the old oak tree
It's been three long years
Do ya still want me?
If I don't see a ribbon round the old oak tree
I'll stay on the bus
Forget about us
Put the blame on me
If I don't see a yellow ribbon round the old oak tree

Now the whole damned bus is cheerin'
And I can't believe I see
A hundred yellow ribbons round the old oak tree

I'm comin' home

(Tie a ribbon round the old oak tree)
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*

Laatst gewijzigd op 16-03-2004 om 16:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine To do ♪♫ do dodo doodddodo ♪♫ ododddoooododo!!! ♪♫ #2
TopDrop
499 14-05-2009 17:19
Verhalen & Gedichten Must-read
blurred
76 20-03-2005 16:02
Verhalen & Gedichten Welk boek lees je nu? pt. II
Blitzkrieg Bop
500 19-07-2004 14:33
Films, TV & Radio Welk boek moet nou echt verfilmd worden..?
rijk_v
86 31-01-2004 17:09
Verhalen & Gedichten nog altijd benieuwd wat men nu leest...
sublime
500 25-01-2004 14:39
Verhalen & Gedichten beste boek?
rodina
28 04-07-2001 01:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.