Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2004, 18:01
Fog.
Avatar van Fog.
Fog. is offline
Ik wil songteksten maken.

Maar hoe zitten de meeste songteksten in elkaar? is er een speciale volgorde waar je je aan kan houden?

post hier graag!
__________________
Waar de kat niet is, zal de hond ook niet wezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2004, 19:06
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Eigenlijk lijkt het me meer iets voor Muziek of DoP, maar goed.
Er zit natuurlijk in die zin een sturctuur in dat het een refrein en coupletten bevat, maar ik ben niet zo'n ster in songtexts schrijven, dus laat ik mijn 'muzieklogica' maar niet op je loslaten doet je vast meer kwaad dan goed.

succes,
Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 11:17
.boris
Avatar van .boris
.boris is offline
als je nummers schrijft moet je zorgen dat het ook zingbaar is, geen woorden gebruiken die je ritme verneuken en je moet orgineel zijn. en je tekst schrijven nadat je de muziek hebt werkt meestal wel beter dan andersom.
__________________
doe maar wiebelen
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 11:28
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
startrak schreef op 02-05-2004 @ 12:17 :
en je tekst schrijven nadat je de muziek hebt werkt meestal wel beter dan andersom.
al gebeurd het nog best vaak andersom hoor!
(mja, lijkt mij ook makkelijker om eerst muziek te hebben en dan tekst, al hoewel, dan moet je wel altijd lopen klooien met woorden die niet uitkomen, terwijl dat met muziek toch makkelijker is, denk ik... kun je makkelijker aanpassen)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 11:49
.boris
Avatar van .boris
.boris is offline
je kan natuurlijk altijd loopjes in je muziek maken, of ritmeveranderingen, maar als je de tekst voor een nummer wil schrijven is het handig om een onderliggende melodie/ritme in je hoofd te hebben.
__________________
doe maar wiebelen
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 14:03
Verwijderd
Ik geloof inderdaad dat dit op Dansen op Papier (vreemd, ik wil altijd 'Dichten op Papier zeggen') moet. Als niemand hem daar lief vindt, dan kan hij verder naar Muziek.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 14:39
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Tja ik wil spaghetti eten, hoe moet ik het doen ? Moet ik het in stukjes snijden, moet ik een lepel gebruiken bij het draaien, moet ik slurpen ?

Je bent vrij ! Wees creatief !


...


Nee ? Nou, dan moet het rijmen en goed lopen, anders niets.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 08:10
Fog.
Avatar van Fog.
Fog. is offline
Ik weet namelijk nooit zo goed hoe ik het begin moet beginnen, hoe ik een situati uitleg en dat soort dingen.

Maarja, k spiek wel even mij bestaande zongteksten

Dank
__________________
Waar de kat niet is, zal de hond ook niet wezen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 08:12
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Het heeft er ook een beetje mee te maken wat voor songtekst je wilt maken, een raptekst is veel langer dan die van zo'n schreeuwmetal liedje(ik weet niet precies welk genre ik dan heb). Inhoudelijk verschilt het ook veel, je moet geen nummer waarin harde drums en gitaren en veel geschreeuw is maken over hoe de bloemen bloeien in de lente, dat is een beetje in strijd met elkaar.

Verder hoeft het niet allemaal te rijmen, maar dat vind ik wel het mooiste, en heb je vrij veel vrijheid, door middel van die uithalen kun je drie woordjes toch behoorlijk lang laten duren(zie i will always love you van whitney houston bijvoorbeeld). Verder bestaat de muziek die ik luister over het algemeen uit een couplet, refrein, couplet, refrein, couplet, refrein en daarna doen ze nog maar wat om het af te maken, soms herhalen ze het refrein nog een aantal keren, soms zeggen ze willekeurig de woorden die in ze opkomen volgens mij.

Maar ik heb nog nooit een songtekst geschreven, dus zoveel weet ik er ook weer niet van .
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Zongtekst
Fog.
10 18-03-2004 12:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.