Oud 27-05-2008, 11:32
columnmannetje
columnmannetje is offline
Je kon er afgelopen week niet omheen: De eindexamens voor de middelbare scholieren zijn vorige week begonnen. Het aantal klachten over de examens leek aan het eind van de week al uit de pan te zijn gerezen en de negatieve berichten over "de scholieren van tegenwoordig" beginnen weer te komen.

Het is nu bijna een half jaar geleden sinds de massale scholieren protesten tegen de nieuwe 1040 uren regeling. De protesten waren wat mij betreft volledig terecht. De manier waarop het gebeurde echter niet, maar dat terzijde.Het LAKS(Landelijk Aktie Komitee Scholieren), heeft tijdens deze periode veel media aandacht gekregen. Zij waren namelijk verantwoordelijk voor het opzetten van (het vreedzame gedeelte van) de acties. Sywert, de voorzitter van het laks, was bijna dagelijks op tv te zien. Al deze publiciteit heeft ervoor gezorgd dat er nu ook veel meer aandacht is voor alle klachten over het examen. Aan het eind van de eerste week, waren er in totaal al vierenvijftigduizend klachten binnen gekomen.

Ja, dat zijn er inderdaad erg veel. En het eerste dat er bij mij opkwam was:"dat zou vast wel door al die aandacht komen". Toen ik echter op internet ging rond neuzen bleek dat slechts 60% te zijn van het aantal klachten dat er vorig jaar in totaal werden ingediend. Toegegeven, de examenperiode is nog niet voorbij, maar het gros van de vakken is al geweest.

Ik las dat de meeste klachten gingen over slordige fouten in de examens. Wel een beetje krom. Al vanaf kleins af aan krijg je op de basisschool te horen dat je secuur tewerk moet gaan, en vooral niks moet afraffelen, en in je eindexamen, dat notabene de afsluiting is van je schoolperiode, krijg je eindexamen vol slordigheden. Blijkbaar is de basis- en middelbareschool al een tijdje geleden voor de examenmakers.

Natuurlijk valt het allemaal te relativeren. Elke leerling krijgt vanzelfsprekend hetzelfde examen. Wanneer er dus een fout in dat examen zit, wordt die extra uitvergroot door alle klachten die er over die ene vraag binnenkomen. Toch moest ik er wel om lachen. Volgens de scholieren zaten er onwaarheden in de teksten van het geschiedenis examen en waren sommige vragen niet te begrijpen. Het werd pas echt leuk toen bleek dat er 2 spelfouten in het Nederlands examen zat. Dat is toch echt ronduit schandalig. Bij het Nederlands examen wordt je geacht goed te lezen, en geen spellingfouten te maken, alleen zijn de examenmakers zelf te lui om het hele zooitje te kopieren naar Word en er een spellingscheck overheen te gooien. Ik weet het fijne er natuurlijk niet van, maar het komt wel erg knullig over.

Volgens sommige is het grote aantal klachten vooral te danken aan zeurderige jeugd. Toch vraag ik met af of dat wel zo is. Tien jaar geleden was het nog niet mogelijk om zo gemakkelijk een klacht in te dienen, als dat überhaupt al mogelijk was. Afgezien van de klachtenlijn van het LAKS, is er op Eindexamen.nu ook een webpagina geopend om klachten in te dienen. Ook is er veel aandacht aan de promotie van de klachtenlijn gegeven. Het gros van de scholieren hebben een eindexamen krant gekregen vlak voor de examen, met daarin onder andere tips, regels en het rooster. In datzelfde krantje, was er een volle pagina(lees A4’tje) besteed aan de klachtenlijn. En tja, als het makkelijk is om een klacht in te dienen over iets wat je niet aanstond op een examen, dan doe je dat al snel.

Het 2e deel van de examenperiode is nu voor de helft voorbij en het aantal klachten heeft op het moment van schrijven de zeventigduizend al overschreden. Nog twintigduizend te gaan om het recordaantal van vorig jaar te halen. Of er ook nog daadwerkelijk twintigduizend klachten komen is nog afwachten, maar gezien het aantal eindexamens dat nog moet komen, zit dat er nog moet komen zit het er wel dik in. Het lijkt erop dat de examenteams niet erg veel geleerd hebben van alle klachten van vorig jaar. Volgend jaar nog een kans.

Laatst gewijzigd op 27-05-2008 om 16:52. Reden: Tekstwijziging
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2008, 12:00
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Dit is meer iets voor Letteren en reclame mag niet.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 12:01
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
En je column lijkt heel erg op de tekst die de havoleerlingen moesten samenvatten.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 16:50
columnmannetje
columnmannetje is offline
Tnx voor de tip, heb de laaste 2 alinea's veranderd
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 10:36
Verwijderd
Ik vind het niet erg pakkend en ik stoor me soms aan bepaalde constructies ('Nederlands examen' ipv 'examen Nederlands', de ene keer schrijf je LAKS, de andere keer laks). Veel zinnen lopen ook niet echt lekker.

Misschien is het voor jezelf handig van te voren een beetje een plan te maken met wat je wil schrijven en waar het naar toe moet gaan, ik denk dat het dan prettiger leest en je aan het einde ook het idee hebt dat het ergens over ging.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 10:54
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Niet dat het mij wat uitmaakt, maar aangezien je zelf zo precies bent: het is 'van tevoren'.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2008, 13:59
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik vind het argument dat de examenmakers te lui zijn om hun tekst door de spellingschecker van Word te halen wel een beetje loos, bijna iedereen weet dat die voor Nederlands nogal slecht is.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 11:59
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
En het is natuurlijk:

'natuurlijk word je geacht'
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 05-06-2008, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het argument dat de examenmakers te lui zijn om hun tekst door de spellingschecker van Word te halen wel een beetje loos, bijna iedereen weet dat die voor Nederlands nogal slecht is.
Qft + Dat examenmakers natuurlijk gewoon zelf foutloos Nederlands moeten kunnen spreken.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 14:33
Verwijderd
Na de eerste zin al afgehaakt. Walgelijke cliché.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 20:12
East
East is offline
Op een of andere manier vind ik het vervelend een tekst te lezen van iemand die klaagt over het teveel aan spellings- en grammaticafouten bij de zogenaamde 'autoriteit', terwijl hij onderwijl zelf ook eigenlijk van toeten noch blazen weet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.