Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2006, 01:14
femkeb
Avatar van femkeb
femkeb is offline
Ik ben vandaag (technisch gezien gister) tijdens het joggen ontzettend door mijn enkel gegaan (zette mijn voet erg verkeerd neer) de krak die daarop volgde was vrij erg hoorbaar en ik had zelf het idee dat het gebroken was.
Na controle in het ziekenhuis bleek het toch niet gebroken te zijn, maar was de conclusie dat mijn enkelbanden een flinke optater hadden gehad (het was ook helemaal blauw aan de linkerkant) en kreeg ik een drukverband.

Na het drukverband heb ik er totaal niet mijn volledig gewicht op kunnen zetten (door de pijn) en hinkel ik door huis heen.
Maar nu is mijn grootste probleem dat ik niet kan slapen door de pijn. Als ik rechtop zit (been iets hoger op krukje) is het te doen met de pijn, maar als ik ga liggen (been laag, been hoog maakt helemaal niets uit) krijg ik om de paar minuten een ontzettende pijnscheut erin.
Ik heb ook al geprobeerd mijn voet naar beneden te laten hangen (dit is dan wel niet goed, maar niet slapen ook niet), maar dan krijg ik last van het feit dat het bloed naar beneden stroomt en het drukverband dan te strak komt te staan.

Ik heb al paracetamol geslikt, dit helpt niet. Ik heb wel Neurofen liggen, maar meer pijnstilling heb ik niet in huis momenteel.

mijn vraag is, is het normaal dat ik er zoveel last van heb (of is de pijn mogelijk door het te strakke drukverband?), gaat die pijn nog heel lang duren en hebben jullie mogelijk tips om toch nog wat slaap te krijgen?
__________________
to fear love is to fear life and those who fear life are already three parts dead
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 09:48
Verwijderd
Mijn ervaring is dat de pijn nog wel even blijft. Bel even naar de huisarts om te vragen welke pijnstilling het beste is. Ik heb bij mijn gekneusde (en gebroken) been geloof ik ibuprofen geslikt voor het slapen gaan, dan kon een paar uur goed slapen.

Leg je voet overigens wél hoger in bed, op een stapel kussen bijvoorbeeld. Heel lekker ligt het niet, maar 't is echt veel beter.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 11:48
Yaris
Yaris is offline
Hmmm, ik herken de klachten wel.

Ik hoorde ook een vrij droge knak toen ik er doorheen ging. Ik heb een half uur onder de koude kraan gezeten. Normaal voelt dat koude water niet lekker aan maar dit keer vond ik het verzachtend werken. Normaliter ga ik nooit naar het ziekenhuis toe voor een gekneusde enkel maar ik vertrouwde het dit keer niet. In het ziekenhuis hebben ze het bekeken en hun conclusie was dat ik 'm zwaar gekneusd had. Ik vroeg om foto's maar dat vonden ze niet nodig omdat het toch niet te zien zou zijn. M'n enkel was vrij dik maar zag er voor de rest wel aardig uit. Drukverbandje er om en een paar weken rust houden. Mocht ik er nog last van houden dan moest ik maar contact openemen met m'n huisarts of fysiotherapeut. Het was allemaal een beetje in de trant van misschien en zou kunnen.

Na 3 dagen moest ik het drukverband er afhalen. M'n complete voet was bont en blauw en zwaar opgezwollen. Ik moest een sok aan van m'n pa omdat hij 2 maten was gegroeid. Nu had ik in m'n achterhoofd dat het zwaar gekneusd was dus het zou wat langer duren dan normaal (normaal kan ik er na een weekje wel weer fatsoenlijk op lopen en ziet m'n enkel er ook weer aardig normaal uit.

Na 2 weken was m'n voet al ietsje slanker geworden maar er zat nog steeds een ei op, nog steeds bont en blauw, kon er ook nog steeds niet op lopen, 24 uur per dag 7 dagen in de week pijn en pijnscheuten (net of er iemand met een mes in je enkel aan het snijden was). Als ik m'n been naar beneden deed deed het alleen maar meer pijn omdat dan het bloed er naartoe stroomde. Dus ik een afspraak gemaakt met de huisarts. Hij was behoorlijk pissig omdat ik niet eerder naar 'm toe was gegaan. Hij was namelijk bang voor dystrofie (als je niet weet wat dit is moet je maar even googlen). De huisarts heeft me met spoed doorverwezen naar een fysiotherapeut omdat die van zulk soort dingen meer weet.

Fysio heeft er naar gekeken en kwam tot de conclusie dat 1e enkelband waarschijnlijk gedeeltelijk was afgescheurd. Ik moest er ook weer op gaan lopen en oefeningen doen om de boel weer aan de gang te krijgen. 2,5 week lang oefeningen doen maar dat hielp ook niet veel omdat m'n enkel nog steeds dik bleef. Ik weer naar de huisarts en die zei dat ik maar weer eens een tijdje met m'n been omhoog moest gaan zitten om de zwelling te verminderen. Moest dit een tijdje volhouden en dan weer terugkomen om te laten controleren. Ik had nog gevraagd of het misschien niet verstandiger was om eens foto's te laten maken in het ziekenhuis maar daar schoten we volgens hem niet veel mee op?

Dus ik heb een weekje met m'n been omhoog gezeten maar dat schoot dus ook helemaal niet op. Ben wezen googlen en kwam toevallig een forum van fysiotherapeuten tegen waar men mensen met zulk soort klachten doorverwees naar een sportarts omdat die nog meer verstand hebben van zulk soort dingen. Ik ben ook geblesseerd geraakt tijdens het sporten.

Afspraak gemaakt met een sportarts. Hij gaf aan dat het geen dystrofie was beaamde wel het feit dat de enkelband gedeeltelijk gescheurd was. Daarnaast hadden m'n bloedvaten een trauma opgelopen van de klap en daardoor bleef m'n voet en enkel zo dik. Hij heeft nog meer oefeningen meegegeven en een kuur met Arniflorzalf (homeopatische zalf tegen zwellingen en kneuzingen). Nogmaals gevraagd of er geen foto's van gemaakt moesten worden maar dat had geen zin volgens hem.

Dit heb ik 2 maanden volgehouden en m'n enkel zag er beter uit maar het was nog niet helemaal goed. Ik mocht ook weer van hem rustig aan beginnen met hardlopen. Enkel zag er weer ietsjes beter uit. Laatste controlebeurt gaf hij aan dat hij er niet veel meer aan kon doen, hij kon helaas niet in de toekomst kijken. Er was een kans dat m'n voet en enkel voor eeuwig dik bleven of dat het na verloop van tijd toch zou slinken. Hij gaf aan dat ik het beste een fysiotherpeut in de arm kon nemen om m'n enkel weer te verstevigen.

M'n baas opperde, omdat ik vanwege m'n werk geen zware dingen meer kon optillen, om me te laten onderzoeken door de bedrijfarts. Als de bedrijfarts tot de conlcusie kwam dat ik fysiotherapie nodig had om m'n werk te kunnen voortzetten dan zou het bedrijf de therapie betalen. De bedrijfsarts heeft me "afgekeurd" dus ik kon aan de behandeling beginnen. Hij gaf wel aan dat m'n complete enkelband was afgescheurd omdat hij m'n voet naar voren kon bewegen zonder tegendruk.

De fysio heeft een intake onderzoek verricht en beaamde de bevindingen van de sportarts, de huisarts en de bedrijfarts. Hij gaf aan dat ik waarschijnlijk ook nog een scheurtje had opgelopen in het bot vanwege de pijn die ik heb gehad. Ik weer gevraag van "goh moet er dan niet eens een keer een foto van gemaakt worden"?
Ik heb 22 behandelingen gehad en een "keuring" daarna ben ik weer gaan sporten om de boel verder te verstevigen.

In totaal heeft het vanaf de blessure 10 maanden geduurd voordat ik weer begonnen ben om aan wedstrijden mee te doen. M'n enkel is nu nog ietsje dikker dan m'n andere enkel en m'n voet heeft weer hetzelfde formaat.

Ik zou je aanraden om er foto's van te laten maken. Ook al zeggen ze dat ze niets kunnen zien, gewoon doen.

Als je meer info wilt hebben of wilt MSNen of zoiets dergelijk moet je maar een PM sturen.

Laatst gewijzigd op 06-09-2006 om 11:54.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 12:43
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Ik heb dit ook een paar keer gehad. Ik deed meestal s nachts het drukverband af, dat scheelt wel.
Maar een verstuikte en gekneusde enkel doet gewoon heel erg veel zeer. Sterkte!
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 19:41
femkeb
Avatar van femkeb
femkeb is offline
Bedankt voor alle reacties in elk geval

@Andijvie
Ik kreeg vanuit het ziekenhuis de tip om dus paracetamol te gaan gebruiken, maar dat werkt niet voldoende. Ik ga vanavond wel ibuprofen proberen. Ik zal ook zeker mijn been omhoog gaan leggen.

@Jaris
Er zijn bij mij in het begin dus wel direct foto's gemaakt in het ziekenhuis en daar was niets op te zien, dus ik heb er wel meer vertrouwen in dat het geen breuk is (mijn enkelbanden zouden het alsnog kunnen zijn)
Ook toen ik in het ziekenhuis aankwam was mijn enkel nog niet zo heel dik als dat je mogelijk wel zou verwachten, maar bedankt voor je verhaal, ik zal er in elk geval goed op letten.
Ik heb van de dokter trouwens ook niet gehoord wanneer het drukverband er vanaf moet, moet dat altijd na 3 dagen of is dat verschillend? Hier zal ik morgen in elk geval even mijn eigen huisarts over bellen

@snoopy
Het drukverband wil ik eigenlijk niet af doen omdat ik 1 bang ben hoe het eruit ziet nu en daarnaast ook bang ben dat ik het er niet weer goed omheen krijg (ik ben niet zo heel flexibel en kan op dit moment mijn tenen nog niet goed omhoog bewegen waardoor ik denk dat ik het niet goed erom heen kan doen)

@bloem
Ik zal vanavond ibuprofen gaan slikken, eens kijken hoe dat werkt. Werkt dat nog niet dan vraag ik ook meteen de huisarts morgen daarom.

Bedankt iig voor alle reacties. Heb echt wel schrik voor het feit dat het lang gaat duren eigenlijk, dus ik hoop dat het allemaal een beetje soepel gaat verlopen
__________________
to fear love is to fear life and those who fear life are already three parts dead
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 14:29
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
femkeb schreef op 06-09-2006 @ 20:41 :
@snoopy
Het drukverband wil ik eigenlijk niet af doen omdat ik 1 bang ben hoe het eruit ziet nu en daarnaast ook bang ben dat ik het er niet weer goed omheen krijg (ik ben niet zo heel flexibel en kan op dit moment mijn tenen nog niet goed omhoog bewegen waardoor ik denk dat ik het niet goed erom heen kan doen)
kan niet iemand anders het er voor je om doen, s ochtends? Het is nl. volgens mij niet goed om het er 24/7 omheen te laten zitten...
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 15:27
femkeb
Avatar van femkeb
femkeb is offline
Ik zou het mijn huisgenoten kunnen laten doen. Maar ik heb daarnet even de huisarts erover gebeld (ik had nl vanuit het ziekenhuis ook helemaal niet te horen gekregen of ik het er vanaf moest halen of wat dan ook)
De huisarts die zei dat ik het zonder problemen er een week lang om kon laten zitten (na die week heb ik een afspraak in het ziekenhuis om er tape omheen te laten doen)

Ik denk dus dat ik maar niet ga kloten aan het drukverband. Opzich gaat het nu ook al een stuk beter, ik heb er een stuk minder pijn in en na ibuprofen heb ik vannacht ook goed geslapen.
Kan zelfs de voet al wat van voren naar achteren bewegen zonder echt pijn (doe het niet heel veel, maar gewoon om een beetje soepel te houden)
__________________
to fear love is to fear life and those who fear life are already three parts dead
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 18:27
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
femkeb schreef op 07-09-2006 @ 16:27 :
Ik zou het mijn huisgenoten kunnen laten doen. Maar ik heb daarnet even de huisarts erover gebeld (ik had nl vanuit het ziekenhuis ook helemaal niet te horen gekregen of ik het er vanaf moest halen of wat dan ook)
De huisarts die zei dat ik het zonder problemen er een week lang om kon laten zitten (na die week heb ik een afspraak in het ziekenhuis om er tape omheen te laten doen)

Ik denk dus dat ik maar niet ga kloten aan het drukverband. Opzich gaat het nu ook al een stuk beter, ik heb er een stuk minder pijn in en na ibuprofen heb ik vannacht ook goed geslapen.
Kan zelfs de voet al wat van voren naar achteren bewegen zonder echt pijn (doe het niet heel veel, maar gewoon om een beetje soepel te houden)
oke dan! Toen mijn enkel verstuikt was zeiden ze dat het beter kon doorbloeden (=genezen) als het verband eraf was, maar als t zo ook lukt... prima.
Prettig dat het al beter gaat.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 21:10
Justinrules
Justinrules is offline
Heb je wel flink gekoeld?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 20:32
Zizou06
Zizou06 is offline
Koelen is het allerbelangrijkste.

De eerste minuten doet dat ongelooflijk veel pijn (ik kan er over meespreken , daarna gaat het al watt beter).

Daarna kan je 2 dingen doen: ofwel ga je naar het ziekenhuis, ofwel niet.
In het ziekenhuis zullen ze je vaak in het gips steken wat niet echt aangeraden is.

Je kan ook direct na de kinesist gaan, iets wat ik aanraad.

Hoe rapper je naar de kinesist gaat, hoe beter.

Denk er wel aan dat zo een behandeling makkelijk 3 weken kan duren (3 sessies per week) of langer.

Daarna zal je thuis oefeningen moeten doen (spieren rond de enkels versterken + coördinatie).

Ik raad je daarna aan om een brace te kopen want eenmaal je door je ligamenten bent gegaan, zal het veel sneller scheuren.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 10:27
femkeb
Avatar van femkeb
femkeb is offline
Nou ja wat ik heb gedaan is toch maar naar het ziekenhuis. Na een week in het drukverband heb ik tape gekregen, daarmee kon ik eigenlijk binnen 2 dagen weer gewoon lopen en binnen een week weer alles doen.
Na twee week werd het tape vervangen, maar toen bleek al in diezelfde week dat ik allergische reactie op het tape kreeg. Dus moest ik gipsverband om (dit is een stuk stugger, maar je kan er wel gewoon op lopen) hier heb ik goed veel op gelopen en veel bewogen ed.
5 week na erdoor heen te zijn gegaan is het gipsverband er vanaf gegaan (kon ik zelf doen). Dat is nu bijna 2 week geleden en sindsdien loop ik eigenlijk weer gewoon. Nog wel wat last van gehad en soms nu ook nog wel (vrijwel niet meer eigenlijk), maar ga binnenkort sport (fitness) weer oppakken dus dan zal ik dan wel zien hoe het daarmee gaat.

Maar blijf er goed op letten, want weet dat het mogelijk een zwakke plek blijft (ga iig wel alles eraan doen om te voorkomen of iig te verbeteren zodat het niet echt zwakke plek meer is)
__________________
to fear love is to fear life and those who fear life are already three parts dead
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 17:42
FrantiC
Avatar van FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Zizou06 schreef op 19-10-2006 @ 04:32 :

Je kan ook direct na de kinesist gaan, iets wat ik aanraad.
alleen jammer dat je reactie n beetje laat kwam
__________________
FrantiCticktickticktickticktock...
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Blessures
Mereljeanne!
23 17-01-2016 09:17
Lichaam & Gezondheid Gekneusde enkel
merle15
3 18-01-2012 19:29
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic # 57
moon
489 01-05-2006 16:56
Lichaam & Gezondheid Enkel verzwikt :(
Me2u
16 10-03-2003 20:32
Lichaam & Gezondheid Enkel
Rosie
5 20-09-2002 17:06
De Kantine GVD wat heb ik een pech!!!
Maradinus
28 11-09-2002 15:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.