Oud 05-02-2014, 21:46
NadeHAVO
Avatar van NadeHAVO
NadeHAVO is offline
Hoi allemaal!

Natuurlijk heb ik me er wel in verdiept, maar ik heb het idee dat het me nog lang niet duidelijk is allemaal.
Allereerst dus maar de vraag, wat is het nou precies, die loonheffingskorting? En hoe vraag ik het aan in mijn situatie? Mijn werkgevers zijn namelijk nogal slordig, wat niet zo hoort en wat het er ook zeker niet helderder op maakt!

Ik zal eerst maar eens mijn situatie uitleggen. Want ik heb namelijk een probleem:

Ik ben van plan binnenkort die belasting aangifte te doen. Maar ik heb twee bijbanen die beide heel slordig zijn in het verstrekken van loonstrookjes en jaaropgaven.

Missende jaaropgaven 2012
Vorig jaar heb ik volgens mij geen geld terug gevraagd, terwijl ik wel wat terug had kunnen krijgen. Het vervelende was, loonheffingskorting was toen een begrip wat mij nog niet zo duidelijk was. Helaas heb ik nooit een jaaropgave gekregen van het jaar 2012. Dus ik kan hier verder niet zoveel meer mee geloof ik. Of toch wel? Ik las ergens dat ik ook van eerdere jaren dit nog wel kan doen, als ik toch aan een jaaropgave kan komen, of het laatste loonstrookje van 2012 heb. Ik zal zo eens in mijn eigen map kijken, maar de kans zit er dik in dat beide net genoemde papieren ontbreken.

Waar ik vooral antwoord op wil is iets anders:
Verder heb ik vooral een brandende vraag over het belasting aangifte doen van dit jaar.
Het komt er namelijk op neer dat ik met beide bijbanen die ik nu heb, nogal wat problemen heb. Zoals ik al zei, ze zijn beide nooit heel fanatiek geweest in het geven van loonstrookjes, daar moesten we altijd zelf maar naar vragen. En als we er dan naar vroegen, kregen we heel vaak een afwijkend antwoord als: 'Nu even niet, want we hebben er even geen tijd voor. Volgende keer even oké?' Helaas kreeg ik bij beide bijbanen heel vaak dit antwoord op mijn vraag. Dus van beide bijbanen heb ik lang niet altijd gekregen waar ik recht op heb.

Het vervelende is, ik werk voor een Chinees restaurant en voor een promotiebedrijf. Toen ik eind juli voor het promotiebedrijf begon kwam ik er al snel achter dat ik mijn loonheffingskorting bij dit bedrijf aan wou, en bij het Chinees restaurant uit. Dit omdat ik aanmerkelijk meer verdiende bij het promotiebedrijf, en ze me ook vertelde dat het veel kon schelen als het wel aanstond. Helaas vroeg ik me vandaag pas af of dit wel echt was doorgeven bij mijn beide bijbanen, en dan ben ik gaan uitzoeken.

Nu ik toch een beetje begin aan te pakken, en doorzet met het vragen naar gegevens als loonstrookjes en jaaropgaves, komt het er op neer dat het bij het Chinees restaurant nooit uit is gegaan vanaf juli, en bij het promotiebedrijf nooit aan is gegaan vanaf juli. Omdat ik bijna zeker weet dat ik voor het promotiebedrijf veel meer zou kunnen krijgen, als ik daar loonheffingskorting over zou hebben gekregen vanaf juli, en het absoluut niet mijn fout is omdat er in beide gevallen van de kant van mijn werkgevers fouten zijn gemaakt, vraag ik mij af of ik dit alsnog zelf makkelijk kan aangeven en als het ware kan omwisselen vanaf die maand juli, als ik zelf aangifte zou doen. Of dat het er op neer komt dat het niet anders is en dat ik er niks tegen in kan brengen.



Ik heb ergens gehoord of gelezen dat dit niet zo'n probleem zou moeten zijn, en dat ook als het in beide gevallen aan zou staan er wel een soort rekensom voor bestaat. Ik weet alleen niet of dit klopt, en hoe dit verder zit. Wat ik wel weet sinds vandaag is dat de loonheffingskorting voor het baantje waarbij tegen de manager heb gezegd dat ik het eigenlijk toch gelijk aan wilde, het nooit aan is gezet door haar. What to do?

Ik hoop dat ik antwoorden kan krijgen op mijn vragen,
of dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik weet het namelijk echt niet meer allemaal.

Laatst gewijzigd op 05-02-2014 om 21:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2014, 22:11
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Achteraf je loonheffingskorting omwisselen kan niet. Loonheffingskorting zorgt ervoor dat je netto salaris bij die baan iets hoger is dan wanneer je dat niet zou hebben. Daarom is het het voordeligst als je dat doet bij de werkgever waarbij je het meest verdient. Nu heb je iets meer belasting betaald bij de baan bij het promotiebedrijf, maar die extra belasting kun je weer terugvragen met je belastingaangifte. Uiteindelijk verdien je daardoor over een heel jaar even veel, bij welke werkgever je de loonheffingskorting ook hebt lopen. Wat je dit jaar bent misgelopen aan loonheffingskorting krijg je dus straks weer terug bij de belastingaangifte.
Mocht je toch nog vragen hebben, dan kun je ook altijd de belastingtelefoon bellen, want daar zitten de echte experts
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 06-02-2014, 18:02
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Mocht je toch nog vragen hebben, dan kun je ook altijd de belastingtelefoon bellen, want daar zitten de echte experts
http://nos.nl/artikel/606944-belasti...-vaak-mis.html .

Wat is die loonheffingskorting? Je hebt 6000 euro verdiend. Je moet 33 procent afdragen.
Dat zal dus 1980 zijn. Je kreeg van de wetgever een voordeel van ongeveer 2000 euro ( loonheffingskorting) per arbeidsjaar. In dit geval zou je geen belasting moeten betalen.

2012? Ja, laatste loonstrookje is ook goed, tenzij er niet veel opstaat. Je kan tot maximaal 5 jaar terug vragen.

Een lange vraag over iets: uiteindelijk heb je een totale som en daar wordt vanuit gerekend. Je hebt 3000 euro bij de chinees verdiend en 4000 bij het promotiebedrijf, dan is je belastbare inkomen 7000 euro. Je zal dan in casu ongeveer 33 procent over moeten afdragen. Dan moet je nog de 2000 + arbeids afhankelijk korting eraf trekken of pgb en dan ben je klaar
Met citaat reageren
Oud 06-02-2014, 21:54
McGrijns
Avatar van McGrijns
McGrijns is offline
Wat de mensen hierboven al hebben gezegd.

Misschien is het daarnaast nog nuttig om te weten dat je werkgever wettelijk verplicht is om jou van loonstrookjes en jaaropgaven te voorzien. Doe ermee wat je wilt, maar misschien kan het helpen ze daarop te wijzen.
__________________
It pays to be a winner.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2014, 02:17
Verwijderd
Wat hierboven gezegd wordt; en:

Belastingaangifte kun je binnen 5 jaar doen, dus als je nog een goed loinstrookje van vorig jaar dec of toch de jaaropgave hebt dan kun je dat er dit jaar gewoon bij in zetten.
En een jaaroverzicht is je baas volgens de wet verplicht om uit te delen aan zijn personeel dus daar mag je gerust om vragen want je hebt er gewoon recht op!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Het grote Belasting-topic
Verwijderd
482 18-12-2017 19:30
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 14:12
Werk, Geld & Recht consequentie 2x loonheffingskorting
dwight88
14 10-02-2008 22:32
Werk, Geld & Recht Loonheffingskorting
^M_chelleeeH^
36 03-08-2007 17:14
Werk, Geld & Recht Loonheffing
x-spekkie-x
8 24-06-2006 11:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.