Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2014, 13:11
Verwijderd
Hoi allemaal,

Ik huur sinds juni 2012 een studentenkamer in Groningen. Toen ik daar net kwam wonen, werd mij door een huisgenoot gezegd dat ik moest mee betalen aan de huiskosten (tv/internet/wasmachine/droger), waarover niks in mijn huurovereenkomst staat. Voor tv en internet wil ik best betalen. Maar omdat ik niet van plan was de wasmachine en droger te gaan gebruiken heb ik gezegd dat ik daar niet aan mee betaal. Maar dat was geen optie. Ik was verplicht om eraan mee te betalen. Sindsdien betaal ik ongeveer 6,50 per maand aan een wasmachine en droger die ik werkelijk nog nooit heb gebruikt. Even een rekensommetje: nu 22 maanden x 6,50 = 143 euro betaald aan iets waarvan ik van te voren wist geen gebruik van te maken en ook nooit gebruik van heb gemaakt.

Nu vraag ik me af... had ik dit eigenlijk wel moeten betalen? Ze hebben me hier toch niet echt tot kunnen verplichten? Ik heb duidelijk aangegeven dat ik hier geen gebruik van zou gaan maken en niet wenste mee te betalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2014, 13:50
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Het lijkt me dat zoiets in de huuroverkomst moet staan als ze je willen verplichten om het te betalen. En is die 6,50 dan ook voor gebruik van internet en tv?
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 14:09
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het lijkt me dat zoiets in de huuroverkomst moet staan als ze je willen verplichten om het te betalen.
Als het in je huurcontract staat, maakt het inderdaad niet uit of je het wel of niet gebruikt: je moet er dan altijd voor betalen.

Maar aangezien het er niet in staat: als je de wasmachine en droger niet gebruikt, hoef je daarvoor dan niet te betalen. Voor tv en internet natuurlijk wel als je dat gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 14:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is alleen misschien wel een beetje laat om daar anderhalf jaar later pas bezwaar tegen te maken.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 14:16
Verwijderd
Ik zou om 6,50 per maand geen stennis gaan schoppen met je huisgenoten.

Zeker als je vooraf geen duidelijke afspraken hebt kunnen maken.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 14:18
Verwijderd
Hoe doe je de was dan?

Ik weet niet of dit ook per sé geregeld moet zijn via het huurcontract. In mijn tijd deelde we zaken als dit per definitie en dan was het logisch dat je daar wat voor mee betaalde.

Verder inderdaad, beetje laat om hier nu mee te komen.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 14:19
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het is alleen misschien wel een beetje laat om daar anderhalf jaar later pas bezwaar tegen te maken.
Ik zou het zelf ook niet proberen terug te eisen (waarvan overigens ook niet helemaal duidelijk wordt op grond van de eerste post of dat juridisch houdbaar is), maar bijv. stoppen met betalen per bijv. 1 mei a.s. zou wel kunnen.

Maar dit is natuurlijk ook het overwegen waard:

Citaat:
Ik zou om 6,50 per maand geen stennis gaan schoppen met je huisgenoten.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2014, 06:25
Kongolo
Avatar van Kongolo
Kongolo is offline
Als het in de huurovereenkomst staat, dan is het verplicht. Dan heb je het afgesproken.

Maar nu is het zeker niet verplicht. Je kunt het in overleg doen, wat je wel en niet betaald. En dan lijkt het me een goede optie als je alleen betaald waar je gebruik van maakt, dus de tv en het internet.

Je kunt ook afspreken, dat je bijvoorbeeld 2 euro per keer dat je een wasmachine gebruikt. Als je het 1 keer in de 2 maanden gebruikt, ben je maar 2 euro kwijt. Dan heb je zelf de keus om het te gebruiken of niet.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2014, 18:55
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Misschien huurt hij het van een huisbaas en huren zijn huisgenoten samen zelf een wasmachine en delen de kosten? Ik zou eerst even uitzoeken hoe dit zit, waar die wasmachinekosten nou precies vandaan komen.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 13-03-2014, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Ik zou om 6,50 per maand geen stennis gaan schoppen met je huisgenoten.
Citaat:
Hoe doe je de was dan?
Wetten en regels zijn al genoemd maar verder ben ik het vooral hier mee eens.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2014, 16:19
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Hoi allemaal,

Ik huur sinds juni 2012 een studentenkamer in Groningen. Toen ik daar net kwam wonen, werd mij door een huisgenoot gezegd dat ik moest mee betalen aan de huiskosten (tv/internet/wasmachine/droger), waarover niks in mijn huurovereenkomst staat. Voor tv en internet wil ik best betalen. Maar omdat ik niet van plan was de wasmachine en droger te gaan gebruiken heb ik gezegd dat ik daar niet aan mee betaal. Maar dat was geen optie. Ik was verplicht om eraan mee te betalen. Sindsdien betaal ik ongeveer 6,50 per maand aan een wasmachine en droger die ik werkelijk nog nooit heb gebruikt. Even een rekensommetje: nu 22 maanden x 6,50 = 143 euro betaald aan iets waarvan ik van te voren wist geen gebruik van te maken en ook nooit gebruik van heb gemaakt.

Nu vraag ik me af... had ik dit eigenlijk wel moeten betalen? Ze hebben me hier toch niet echt tot kunnen verplichten? Ik heb duidelijk aangegeven dat ik hier geen gebruik van zou gaan maken en niet wenste mee te betalen.
Mijn eerste vraag is natuurlijk; zijn jouw huisgenoten de verhuurder? Zo nee, dan heeft het niets met de huurovereenkomst te maken. Dan kan het alsnog zijn dat je samen met de huisgenoten dit ben overeengekomen, naast de huurovereenkomst. Als ik jouw verhaal lees, ben je dit overeengekomen. Je hebt zelfs betaald en krabbelt nu ineens terug. De overeenkomst staat. Dan is mijn visie:
Ja, je kan gewoon opzeggen als je het mij vraagt ook al is dit niet overeengekomen. Je kan niet levenslang aan zo'n contract vastzitten. Ik weet wel voorbeelden, maar dan moet ik weer dingen op gaan zoeken en daar heb ik geen zin in

Zijn jouw huisgenoten de bemiddelaars en treden ze in naam van de verhuurder op? Dan heeft het weer wel met de huurovereenkomst te maken.
Art. 7:259 BW is waarschijnlijk dan van toepassing. Uit je verhaal ben je wel iets overeengekomen wat als servicekosten kan worden bestempeld. Je bent overeengekomen dat je de wasmachine " huurt" . Het is niet vereist dat dit schriftelijk gebeurd.
Gezien het feit dat je bent overeengekomen, is het huren van dit soort goederen een onderdeel van de overeenkomst en kan je er alleen van afkomen als je de huur ook opzegt.

Er is natuurlijk nog 1 escape: Je kan de huurprijs van de goederen betwisten. De vraag zal zijn of dit een redelijke prijs is, maar dat is natuurlijk een kansloze zaak.

Laatst gewijzigd op 16-03-2014 om 16:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.