Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2014, 12:27
Kongolo
Avatar van Kongolo
Kongolo is offline
Ik heb totaal geen verstand van salarissen. Stel ik neem een bijbaantje als vakkenvuller bij de AH. Dan verdien ik als 15-jarige 4,29 euro per uur bruto (volgens werk.ah.nl). Maar wat verdien ik dan netto per uur? Heeft er iemand ook een site waar ik dat kan omrekenen? Of kan iemand dat zelf wel vertellen?


Met Economie heb ik wel bruto en netto gehad. Maar daar staan steeds voorbeelden, en percentages die bij elke les weer anders zijn. Dan staat er 'Joep verdient 8 euro bruto per uur, het netto bedrag is het bruto min 45%'. En bij de andere les is dat weer 10% en daarna zelfs 80%. Ja dag, zo weet ik ook niet wat klopt. Zo weet ik alleen hoe het het moet omrekenen met niet kloppende percentages.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2014, 13:07
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Het belastingpercentage voor 2014 is 36,25% (tot en met een inkomen van € 19.645 bruto). Tot circa € 6000 per jaar bruto hoef je echter geen belasting te betalen, althans je krijgt de betaalde belasting het volgende jaar weer terug van de Belastingdienst. Bruto = netto dus.

Vraag bij je werkgever de loonheffingskorting aan en je hoeft waarschijnlijk lopende het jaar al helemaal geen belasting af te dragen. Dan wordt er namelijk al meteen rekening gehouden met die +/- € 6000.

Laatst gewijzigd op 10-03-2014 om 13:13.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2014, 20:27
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
bij mij werd er met loonheffingskorting anders geen rekening mee gehouden hoor er werd nog steeds belasting ingehouden
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 10-03-2014, 20:30
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
bij mij werd er met loonheffingskorting anders geen rekening mee gehouden hoor er werd nog steeds belasting ingehouden
Dan verdiende je meer dan circa € 500 bruto per maand?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2014, 20:35
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
nee, stom bijbaantje destijds
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 10-03-2014, 20:47
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
bij mij werd er met loonheffingskorting anders geen rekening mee gehouden hoor er werd nog steeds belasting ingehouden
Dat klopt, jouw baas weet niet of jij er dat jaar elders nog voor €5000 bijklust, hij draagt dus gewoon belasting af, voor jou.

Maar, JIJ mag eind maart van het volgende jaar wel je geld terugvragen (mits je minder dan €6000 bruto hebt verdiend dat jaar)

Ik wist het ook niet en mijn ouders waren ook geen belastingdeskundigen "beter niks met de belastingdienst te maken hebben". Mijn zwaarverdiende centen zijn dus ook vervlogen..
Met citaat reageren
Oud 10-03-2014, 20:49
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dat klopt, jouw baas weet niet of jij er dat jaar elders nog voor €5000 bijklust, hij draagt dus gewoon belasting af, voor jou.
Dat is niet de bedoeling van de loonheffingskorting, die mag je ook maar bij 1 werkgever laten toepassen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2014, 20:52
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je een nulurencontract hebt (of althans niet een vast aantal uur werkt) belasten sommige werkgevers je uren nog wel eens volgens de hoogste schaal omdat ze niet weten hoeveel uur je gaat maken in een jaar en dus hoeveel je maximaal gaat verdienen. Mijn vriend heeft dat ook gehad ondanks de loonheffingskorting die toegepast werd. Je kan dit naderhand wel weer terugvragen met je belastingaangifte.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2014, 21:04
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Als je een nulurencontract hebt (of althans niet een vast aantal uur werkt) belasten sommige werkgevers je uren nog wel eens volgens de hoogste schaal omdat ze niet weten hoeveel uur je gaat maken in een jaar en dus hoeveel je maximaal gaat verdienen. Mijn vriend heeft dat ook gehad ondanks de loonheffingskorting die toegepast werd. Je kan dit naderhand wel weer terugvragen met je belastingaangifte.
Beetje vreemd, aangezien de werkgever dit volgens de Belastingdienst niet zo mag doen (zonder toestemming van de werknemer).
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 08:42
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Wat mag en gebeurt is helaas niet altijd hetzelfde. Veel salarisadministraties zijn hopeloos met werknemers die onregelmatige uren werken of andere bijzondere regelingen hebben, zeker bij kleinere bedrijfjes of fifialen/afdelingen die op afstand staan van 'het kantoor'.

Als werknemer is het altijd aan te raden goed op te letten.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 08:47
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Dat klopt, jouw baas weet niet of jij er dat jaar elders nog voor €5000 bijklust, hij draagt dus gewoon belasting af, voor jou.
Ik heb ook wel eens meerdere bijbaantjes gehad, daar kwamen werkgevers vanzelf met een formulier voor loonheffingskorting aanzetten. Ik had het idee dat het verplicht was om zo'n formulier in te laten vullen (ook al kies je voor geen korting)?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 12:39
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Wat mag en gebeurt is helaas niet altijd hetzelfde.
Dat weet ik, wat mensen verder met deze informatie doen (bijv. vragen bij werkgever om het anders te doen) moeten ze zelf weten

Citaat:
Ik heb ook wel eens meerdere bijbaantjes gehad, daar kwamen werkgevers vanzelf met een formulier voor loonheffingskorting aanzetten. Ik had het idee dat het verplicht was om zo'n formulier in te laten vullen (ook al kies je voor geen korting)?
Niet verplicht, wel verstandig voor iedereen.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 12:54
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Nouja, een werkgever deed heel moeilijk toen ik het niet wilde invullen (omdat ik bij een ander al korting had), daar werden ze zelfs een beetje boos, vandaar dat ik het idee had dat het verplicht is.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 14:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan toch het formulier invullen en nee aankruisen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-03-2014, 14:14
American Psycho
Avatar van American Psycho
American Psycho is offline
ik ben teamleider bij albert heijn, als je nog geen 18 bent of je hebt een contract onder de 12 uur is het verschil tussen bruto en netto te verwaarlozen. dit is dus bij jouw het geval, zal per maand een paar euro naar de schatkist gaan
__________________
Where's Bizarre at?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:44.