Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2002, 21:50
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
ik heb pas geleden m'n betoog voor nederlands moeten houden. Ik heb het over dierproeven gedaan. Toen ik al m'n argumenten gehad had kwam het uit op 1 ding:

dieren zijn het alternatief voor op mensen testen
is dat eerlijk? nee
mag dat? ja
waarom? ...

egoïsme overwint wederom.
Over het algemeen was het heel leerzaam.
Als de logica opraakt is er altijd nog het excuus dat we sterker zijn. Schattig toch, die mensheid....

PS voor wie het zich afvraagt: ik had een 6 voor het betoog
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2002, 11:03
lady_x
Avatar van lady_x
lady_x is offline
Citaat:
VoRaZ schreef:
dieren zijn het alternatief voor op mensen testen
is dat eerlijk? nee
mag dat? ja
waarom? ...
Als het niet eerlijk is zou het ook niet mogen vind ik en toch gebeurt het. Egoisme is de hoofdoorzaak, het is erg dat de mens de zwakheid en machtloosheid van de dieren gebruiken om hun macht te uiten, maar zo is de wereld. Dit toont nog eens dat de mens een grote egoist is.
Is wel interessant zo'n discussie, wat waren jouw argumenten?
__________________
www.devizu.com
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 13:02
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
ehm...

ik heb t gehad over:

hypocriet om sommige dieren wel en sommige niet, omdat je gehecht ben aan je huisdieren en niet aan ratten.

het enige dat mensen onderscheid van dieren is intelligentie, dus op basis daarvan worden dieren gebruikt. En gebruikte ik als weerlegging dat mongooltjes ook niet gebruikt worden als proefdieren/-mensen.

en nog een paar dingen, maar die weet ik ff niet meer...
Uiteindelijk had ik iig geen kans om te winnen, want jezelf pijn doen is altijd het laatste wat mensen zullen goedkeuren. Dat kwam er heel duidelijk uit.
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 10:26
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Hoezo ratten ik heb een rat als huisdier een heel slim en tam beestje. De mensheid heeft gewoon eeen grootheidswaanzin. Ze denken dat ze betere dan alle andere organismen zijn. Laat ze een keer eejn paar diersoorten uit roeien weg mensheid en dan beginnen we lekker over nieuw. Zou een stuk verstandiger zijn eigenlijk.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 10:44
Viccente
Viccente is offline
Hallo, ho wou je het anders testen?? Ik dnk dat er weinig menselijke vrijwillegers zijn die zichzelf graag als testpersoon in zouden willen schrijven. Die beesten hebben trouwens toch ook geen medelijden met ons?? Als het hun het beste uitkomt zouden ze ons ook het liefst afmaken.
Dit wil niet zeggen dat ik per se wil dat er op dieren wordt getest, maar zolang er geen werkbaar alternatief is, mag het wat mij betreft best blijven bestaan. Wel moet het een zinvolle test zijn, wat voor mensenlijke proefpersonene echt schadelijk zou kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 11:57
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
dream-chaser schreef:
Hoezo ratten ik heb een rat als huisdier een heel slim en tam beestje. De mensheid heeft gewoon eeen grootheidswaanzin. Ze denken dat ze betere dan alle andere organismen zijn. Laat ze een keer eejn paar diersoorten uit roeien weg mensheid en dan beginnen we lekker over nieuw. Zou een stuk verstandiger zijn eigenlijk.
Ehm... ik hoop toch echt dat je het ermee eens bent dat mensen beter zijn dan dieren. We zijn zelfbewust, intelligent en veel meer. Dieren zijn echt minderwaardig... - en alle dieren (nu incl mensen) waren het meest succesvol als ze egoïstisch waren. En ik vind dat dat mag en dat we onze eigen aard niet mogen ontkennen.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 12:03
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

Ehm... ik hoop toch echt dat je het ermee eens bent dat mensen beter zijn dan dieren . We zijn zelfbewust, intelligent en veel meer. Dieren zijn echt minderwaardig... - en alle dieren (nu incl mensen) waren het meest succesvol als ze egoïstisch waren. En ik vind dat dat mag en dat we onze eigen aard niet mogen ontkennen.
Nee daar ben ik het niet mee eens. Iedereen, mens en dier heeft het recht op een normale behandeling. Draai de rollen eens om dan als het anders was geweest en er was een soort die nog inteligenter enzo was dan ons. Ook dieren moeten normaal behandelt worden.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Viccente schreef:
Ik dnk dat er weinig menselijke vrijwillegers zijn die zichzelf graag als testpersoon in zouden willen schrijven.
Alsof die dieren het vrijwillig doen

Citaat:
Viccente schreef:

Die beesten hebben trouwens toch ook geen medelijden met ons?? Als het hun het beste uitkomt zouden ze ons ook het liefst afmaken.
Daar hebben ze de middelen niet voor om ons af te maken. Tenminste, niet de dieren die worden gebruikt voor proeven.
Citaat:
Viccente schreef:

Dit wil niet zeggen dat ik per se wil dat er op dieren wordt getest, maar zolang er geen werkbaar alternatief is, mag het wat mij betreft best blijven bestaan. Wel moet het een zinvolle test zijn, wat voor mensenlijke proefpersonene echt schadelijk zou kunnen zijn.
Ja, ons leven is zeker meer waardevol dan het leven van dieren
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 12:26
Steve Le Irwkin
Avatar van Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
Maar natuurlijk zijn wij beter dan andere dieren. Wij kunnen ze toch dood maken? ik bedoel, wij mogen ons dan boven de natuur verheffen, dieren doen dat niet, en in de natuur zijn wij gewoon sterker (of slimmer, wat je wil). En in de natuur geldt het recht van de sterkste, dus waarom zouden wij ze niet afmaken als we daar behoefte aan hebben?

En het is niet hypocriet om onderscheidt te maken tussen huisdier en slachtvee. Je hebt toch veel meer aan je hond als die nog leeft? dan is het toch dom om dat beest dood te maken en hem op te eten als je ook andere beesten kunt slachten...

(Voor de milieu-activisten die nu op hun achterste poten staan en hun ideeën over mijn privé leven al klaar hebben liggen: nee, ik heb zelf geen huisdieren. Wel eens twee ratten gehad, maar heb ze weggegeven omdat ze mijn kamer bevuilden.)
__________________
So tell me, why is YOUR signature written in English?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 12:27
Steve Le Irwkin
Avatar van Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
ow, ik heb het alleen over opeten gehad, maar dit geldt natuurlijk ook voor proeven.
__________________
So tell me, why is YOUR signature written in English?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 12:28
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Citaat:
eddie schreef:

Ja, ons leven is zeker meer waardevol dan het leven van dieren
Dit is dus dat egoisme waar het in het begin mee begon bij deze topic.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 12:31
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
Maar natuurlijk zijn wij beter dan andere dieren. Wij kunnen ze toch dood maken? ik bedoel, wij mogen ons dan boven de natuur verheffen, dieren doen dat niet, en in de natuur zijn wij gewoon sterker (of slimmer, wat je wil). En in de natuur geldt het recht van de sterkste, dus waarom zouden wij ze niet afmaken als we daar behoefte aan hebben?

En het is niet hypocriet om onderscheidt te maken tussen huisdier en slachtvee. Je hebt toch veel meer aan je hond als die nog leeft? dan is het toch dom om dat beest dood te maken en hem op te eten als je ook andere beesten kunt slachten...

(Voor de milieu-activisten die nu op hun achterste poten staan en hun ideeën over mijn privé leven al klaar hebben liggen: nee, ik heb zelf geen huisdieren. Wel eens twee ratten gehad, maar heb ze weggegeven omdat ze mijn kamer bevuilden.)
Dus jij zou het niet erg vinden als het omgekeerd was?
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
Maar natuurlijk zijn wij beter dan andere dieren. Wij kunnen ze toch dood maken? ik bedoel, wij mogen ons dan boven de natuur verheffen, dieren doen dat niet, en in de natuur zijn wij gewoon sterker (of slimmer, wat je wil). En in de natuur geldt het recht van de sterkste, dus waarom zouden wij ze niet afmaken als we daar behoefte aan hebben?
Euhm...
Eerst zeg je dat we ons boven de natuur verheffen, en dan ga je zeggen dat in de natuur het recht van de sterkste (de mens) geldt?
Volgens mij klopt die redernatie niet
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:

En het is niet hypocriet om onderscheidt te maken tussen huisdier en slachtvee. Je hebt toch veel meer aan je hond als die nog leeft? dan is het toch dom om dat beest dood te maken en hem op te eten als je ook andere beesten kunt slachten...
Vertel mij maar eens wat ik aan een levende hond als huisdier zou hebben...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 14:28
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
dream-chaser schreef:
Nee daar ben ik het niet mee eens. Iedereen, mens en dier heeft het recht op een normale behandeling. Draai de rollen eens om dan als het anders was geweest en er was een soort die nog inteligenter enzo was dan ons. Ook dieren moeten normaal behandelt worden.
1) De rollen zijn niet omgedraaid, klinkt ego maar goed. En als de rollen omgedraaid waren zouden zij ons ook afmaken dus ik zie het punt niet.
2) Soort die nog intelligenter is? - zou handig zijn. Ze zullen veel minder zin hebben in werk als secretaresse enzo. Ik denk dat die soorten elkaar gewoon goed aanvullen. We zullen misschien wel wat 'minder waard' zijn maar goed. Bovendien gaat het argument 'je mag ze afmaken omdat ze niet zelfbewust en niet intelligent zijn' dan niet meer op. Ik heb nog nooit gehoord 'je mag ze afmaken omdat ze minder intelligent zijn'.

Maar ik vind wel dat je dieren geen pijn mag laten lijden. Ze weten dan wel niet wat dood is (de reacties om het te voorkomen zijn ontstaan in natuurlijke selectie... soorten die die trucjes deden overleefden dus zat het in nakomelingen), maar pijn lijden kunnen ze nog steeds. Maar nog steeds: liever een dier dan een mens dat pijn lijdt...


Citaat:
Viccente schreef:

Dit wil niet zeggen dat ik per se wil dat er op dieren wordt getest, maar zolang er geen werkbaar alternatief is, mag het wat mij betreft best blijven bestaan. Wel moet het een zinvolle test zijn, wat voor mensenlijke proefpersonene echt schadelijk zou kunnen zijn.
Agree 100%


Citaat:
eddie schreef:
1) Alsof die dieren het vrijwillig doen

2) Daar hebben ze de middelen niet voor om ons af te maken. Tenminste, niet de dieren die worden gebruikt voor proeven.

3) Ja, ons leven is zeker meer waardevol dan het leven van dieren
1) geen commentaar
2) Nee correct, maar het is wel erg stom als je daar geen bewijs van superioriteit in ziet.
3) Ja, veel waardevoller. Wij zijn zelfbewust en intelligent, zij tja, zij leven om zich voort te planten en KUNNEN er niet meer betekenis aan geven... wij wel, ookal is het primair ook maar om voort te planten


Citaat:
dream-chaser schreef:
Dus jij zou het niet erg vinden als het omgekeerd was?
Zou ik wel erg vinden. Maar het is nogmaals niet omgekeerd en als wij het nu niet zouden doen zouden zij het nog wel doen. Dit loopt uit op zinloze discussie zo...


Citaat:
eddie schreef:
Euhm...
1) Eerst zeg je dat we ons boven de natuur verheffen, en dan ga je zeggen dat in de natuur het recht van de sterkste (de mens) geldt?
Volgens mij klopt die redernatie niet

2) Vertel mij maar eens wat ik aan een levende hond als huisdier zou hebben...
1) Nou volgens mij klopt die redenatie toch echt wel. En ik heb er bewijs voor: wie is op dit moment bezig met het uitroeien van een hoop levensvormen? - de sterkste ja
en voordat je 1 vs. 1 begint te praten... zo'n slechte kans heb je nog niet tegen een leeuw als beiden in goede situatie beginnen. En je hebt al een erg goede kans als je 30 minuten voorbereiding krijgt (speer/boog/whatever). Intelligentie moet ook in een dergelijke 'sterkste' berekening worden meegenomen.
en: 'Weapons don't kill people, people do...'
2) Je kunt lol met zo'n beest hebben... niet iedereen maar veel mensen wel.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 14:30
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Dis best grappig eigenlijk...

jullie hebben nu zo'n beetje alles opgenoemd waarmee ik zat met m'n betoog

Ik heb er niet veel aan toe te voegen eigenlijk, maar ik vind nog wel dat mensen niet het recht hebben doordat ze het kunnen. We kunnen elk dier afmaken op de wereld als we dat willen. Dat betekent helemaal niet dat we daarmee het recht hebben om dieren te gebruiken zoals we doen, in welke vorm dan ook.

Er is een heel groot verschil tussen vlees eten en een dier voor je laten sterven zodat jij medicijnen en een mooie oogschaduw hebt. Ergens tussen de twee ligt de grens tussen natuur en egoïsme.
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 14:40
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Oh, wacht ff, die had ik nog niet gezien...
Hee Phoenix, zitten een paar piepkleine foutjes in

Je hebt het steeds over dat de rollen helemaal niet omgedraaid zijn. Bedoel je dan dat je het rechtvaardig zou vinden als er nu een buitenaards ras naar aarde zou komen, alle mensen slaven zouden maken en ook zulke proeven met mensen zouden gaan doen. We zijn namelijk het perfecte proefdier, heel veel genetische overeenkomsten...

rechtvaardig? Volgens jou wel.

Overigens vind jij dus blijkbaar ook dat superioriteit in welke zin dan ook je de vrijheid geeft om te doden wie/wat je wil en met ze te doen wat je wil?

Dat we superieur zijn en dat gebruiken voor zulke doelen komt doordat we egoïstisch zijn, niet omdat we in ons hart geloven dat het toch maar wel rechtvaardig is.
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Soort die nog intelligenter is? - zou handig zijn. Ze zullen veel minder zin hebben in werk als secretaresse enzo.
*denkt aan de serie 'Earth: Final Conflict' *
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

Maar ik vind wel dat je dieren geen pijn mag laten lijden. Ze weten dan wel niet wat dood is (de reacties om het te voorkomen zijn ontstaan in natuurlijke selectie... soorten die die trucjes deden overleefden dus zat het in nakomelingen), maar pijn lijden kunnen ze nog steeds. Maar nog steeds: liever een dier dan een mens dat pijn lijdt...
Waarom?

Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

Ja, veel waardevoller. Wij zijn zelfbewust en intelligent, zij tja, zij leven om zich voort te planten en KUNNEN er niet meer betekenis aan geven... wij wel, ookal is het primair ook maar om voort te planten
Bedenk wel: zonder andere dieren, zouden wij niet kunnen bestaan


Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

Nou volgens mij klopt die redenatie toch echt wel. En ik heb er bewijs voor: wie is op dit moment bezig met het uitroeien van een hoop levensvormen? - de sterkste ja
en voordat je 1 vs. 1 begint te praten... zo'n slechte kans heb je nog niet tegen een leeuw als beiden in goede situatie beginnen. En je hebt al een erg goede kans als je 30 minuten voorbereiding krijgt (speer/boog/whatever). Intelligentie moet ook in een dergelijke 'sterkste' berekening worden meegenomen.
en: 'Weapons don't kill people, people do...'
Yup. Maar wij staan toch 'boven' de natuur? Dus gelden de regels van de natuur ook niet. En toch beroep je je erop...
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Je kunt lol met zo'n beest hebben... niet iedereen maar veel mensen wel.
Je kunt ook lol hebben met koeien, varkens, paarden, muizen, ratten, etc. (en dan heb ik het niet over dierproeven )

Dus ik zie het verschil nog steeds niet waarom je aan 'slachtvee' minder hebt dan aan 'huisvee'...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 19:46
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
VoRaZ schreef:
Oh, wacht ff, die had ik nog niet gezien...
Hee Phoenix, zitten een paar piepkleine foutjes in

Je hebt het steeds over dat de rollen helemaal niet omgedraaid zijn. Bedoel je dan dat je het rechtvaardig zou vinden als er nu een buitenaards ras naar aarde zou komen, alle mensen slaven zouden maken en ook zulke proeven met mensen zouden gaan doen. We zijn namelijk het perfecte proefdier, heel veel genetische overeenkomsten...

rechtvaardig? Volgens jou wel.

Overigens vind jij dus blijkbaar ook dat superioriteit in welke zin dan ook je de vrijheid geeft om te doden wie/wat je wil en met ze te doen wat je wil?

Dat we superieur zijn en dat gebruiken voor zulke doelen komt doordat we egoïstisch zijn, niet omdat we in ons hart geloven dat het toch maar wel rechtvaardig is.
Ik heb ook zeer duidelijk een verschil gemaakt tussen: 'dom vs. [intelligent en zelfbewust]' en '[zwakker intelligent en zelfbewust] vs. [sterker intelligent en zelfbewust]'

Iemand anders beroepte zich op wetten van natuur... voor zijn situatie (speciaal voor hem/haar) schetste ik deze situatie.

Zonder andere dieren waren wij inderdaad niet gaan bestaan. maar we bestaan nu... we hebben ze niet meer nodig want we bestaan al

we kunnen NOG niet zonder natuur - ik verwacht dat we over maximaal 100 jaar de technologie hebben om de mens zonder natuurlijke ingrediënten te laten leven.

En dankbaarheid is aardig, niet nodig... en dankbaarheid naar dieren is helemaal niet nodig... ze snappen de dank toch niet en dus zullen ze die dank niet onthouden zodat dat later eens mee zou kunnen tellen...
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-06-2002, 11:21
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Als dieren niet bewust zijn van de dood waarom is er dan een drang omn te overleven bij die dieren?
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 11:22
silly85
silly85 is offline
Dag lieve Joene, ik hou van je!!!
__________________
Love me or leave me, Hee where is everybody going?!?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 11:23
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

En dankbaarheid is aardig, niet nodig... en dankbaarheid naar dieren is helemaal niet nodig... ze snappen de dank toch niet en dus zullen ze die dank niet onthouden zodat dat later eens mee zou kunnen tellen...
Een hond kan best dankbaar doen enzo als je iets hebt gedaan en als wat heeft gedaan een je beloont hem daarvoor heeft hij dat ook wel in de gaten.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 19:14
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
De drang om te overleven is bij dieren gewoon ingeprogrammeerd... bij ons ook maar wij kunnen het ook rationaliseren OF de drang tot overleven weg te nemen (visit psychology forums...).

Bij dieren is het door natuurlijke selectie... welke soorten waren succesvoller? - de soorten die alles deden om te voorkomen dat ze dood gingen of de soorten die dood wilden?

Ja, dat verhaal over die hond klopt... maar we hebben het nu over mens en evolutie... - en je hond leert niet aan haar puppies dat jij ooit dank hebt getoond.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 21:46
Yule
Avatar van Yule
Yule is offline
Citaat:
Dit is dus dat egoisme waar het in het begin mee begon bij deze topic.
Kijk, dat vin ik dus ook, Mens, dier, wat dan ook allemaal gelijk

Wrom zouden wij zoveel beter zijn ? man, wat kan de mens dom zijn, sommige hier zijn et toppunt moe ik zegguh, zal geen namen noemen, is nix persoonlijks namelijk, maar laat die diertjuhs leven mensen....diertjuhs hebben ook recht op een leven, anders hadden ze niet bestaan. En de mens slimmer ? pfff....as er iemand op deze aarde dom is is et de mens wel, met z`n idiote technologie. De dieren weten de natuur in z`n waarde te houden, en die ene natuur, is zoveel meer waard dan die miljoenen uitvindingen van de mens, maja, dat ziet deze wereld (nog) niet in. Ooit komt de dag dat de mens bestraft gaat worden voor z`n idiote gedrag. Wij zijn helemaal niet boven de natuur, ooit een mens melk zien maken ? dat kunnen koeien wel... Ooit een mens uit zichzelf zien vliegen ? ken genoeg vogels die dat kunnen.... maar vinden al die dieren zichzelf hoger dan de mens ? neej, die leven gewoon hun leventjuh en laten andere in hun waarde, zij zien wel in dat je een eigen leven hebt waar je over mag beslissen en andere moet laten leven zoals ze willen, niet naar hoe jij wil. As je et mij vraagt zijn zij veel slimmer dan ons...

(en voor wie et zich afvraagt : Ja ik was inderdaad heel kwaad toen ik dit berichtjuh schreef...tss....et lef om jezelf hoger te zetten dan de rest...vuile Aso`s)
__________________
Yesterday is history, Today is a gift, Tomorrow is mystery
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 14:05
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Het enige waar de mens nu mee bezig is is de natuur kapot te maken. Hier door sterven dieren uit (behalve dan die proefdieren die nog opgesloten zitten in labs, maar dan weet ik nog niet wat beter is) Als het zover is dan is het een paar jaar en dan is de mens weg en dan kan het hele goede weer over nieuw beginnen. Misschien is dat dan ook wel beter.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 18:24
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
Yule schreef:


Kijk, dat vin ik dus ook, Mens, dier, wat dan ook allemaal gelijk

Wrom zouden wij zoveel beter zijn ? man, wat kan de mens dom zijn, sommige hier zijn et toppunt moe ik zegguh, zal geen namen noemen, is nix persoonlijks namelijk, maar laat die diertjuhs leven mensen....diertjuhs hebben ook recht op een leven, anders hadden ze niet bestaan. En de mens slimmer ? pfff....as er iemand op deze aarde dom is is et de mens wel, met z`n idiote technologie. De dieren weten de natuur in z`n waarde te houden, en die ene natuur, is zoveel meer waard dan die miljoenen uitvindingen van de mens, maja, dat ziet deze wereld (nog) niet in. Ooit komt de dag dat de mens bestraft gaat worden voor z`n idiote gedrag. Wij zijn helemaal niet boven de natuur, ooit een mens melk zien maken ? dat kunnen koeien wel... Ooit een mens uit zichzelf zien vliegen ? ken genoeg vogels die dat kunnen.... maar vinden al die dieren zichzelf hoger dan de mens ? neej, die leven gewoon hun leventjuh en laten andere in hun waarde, zij zien wel in dat je een eigen leven hebt waar je over mag beslissen en andere moet laten leven zoals ze willen, niet naar hoe jij wil. As je et mij vraagt zijn zij veel slimmer dan ons...

(en voor wie et zich afvraagt : Ja ik was inderdaad heel kwaad toen ik dit berichtjuh schreef...tss....et lef om jezelf hoger te zetten dan de rest...vuile Aso`s)
euhm, het leuke is dat wat jij nu doet is jezelf boven het dier zetten, het dierrenrijk is niet een hele vrolijke plaats waar geen een beest slechter is dan de ander, wij zijn idd niks beter en niet hoger dan andere dieren. Wij zijn net zulke schoften. Een leeuw zou ons afmaken als we alleen waren. Jij vind ze slimmer, euhm we zijn even slim. We zijn allemaal gedreven door instinct en dat is overleven en we doen het redelijk goed. Ik ben er niet trots op, soms is het walgelijk, maar zo gaat het ook in het dierrenrijk. Aapjes die baby's kapot slaan en dan opeten. Wij zijn idd niet beter dan het gemiddelde dier, maar doe a.u.b niet of alle dieren boeddhistisch zijn ofzo, dat is gewoon niet zo....
sorry, we staan NAAST het dier en niet erboven jij zet jezelf er moreel wel degelijk boven maar dat heb je blijkbaar niet door, jij ontkent echt alle regels van de natuur. De dieren doen ons idd niks omdat we sterker zijn, we spelen het spel van de natuur, hoe verschrikkelijk unfair het soms ook is, en tja ook ik heb een hekel aan het zinloos doden van beesten en ik wil ook dat er zoveel mogelijk oplossingen gezocht worden om dierproeven te kunnen stoppen, ook ik wil niet dat sommige schitterende dieren uitsterven.
Maar wees a.u.b niet zo hypocriet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2002, 18:30
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
dream-chaser schreef:
Het enige waar de mens nu mee bezig is is de natuur kapot te maken. Hier door sterven dieren uit (behalve dan die proefdieren die nog opgesloten zitten in labs, maar dan weet ik nog niet wat beter is) Als het zover is dan is het een paar jaar en dan is de mens weg en dan kan het hele goede weer over nieuw beginnen. Misschien is dat dan ook wel beter.
Ooh leuk, een typische doemdenker, ben ik lange tijd ook geweest en nog steeds wel een beetje
maar kijk eens op deze site http://www.querulant.com/querulant/Simon/index.htm
een econoom die beweerd dat het juist steeds beter gaat.
Veel mensen hebben het tegendeel willen bewijzen, maar tot nu toe niet echt gelukt. Leuk om te lezen iig.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 19:44
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
silly85 schreef:
Dag lieve Joene, ik hou van je!!!
Ben je verdwaald?
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 20:42
Yule
Avatar van Yule
Yule is offline
Citaat:
euhm, het leuke is dat wat jij nu doet is jezelf boven het dier zetten, het dierrenrijk is niet een hele vrolijke plaats waar geen een beest slechter is dan de ander, wij zijn idd niks beter en niet hoger dan andere dieren. Wij zijn net zulke schoften. Een leeuw zou ons afmaken als we alleen waren. Jij vind ze slimmer, euhm we zijn even slim. We zijn allemaal gedreven door instinct en dat is overleven en we doen het redelijk goed. Ik ben er niet trots op, soms is het walgelijk, maar zo gaat het ook in het dierrenrijk. Aapjes die baby's kapot slaan en dan opeten. Wij zijn idd niet beter dan het gemiddelde dier, maar doe a.u.b niet of alle dieren boeddhistisch zijn ofzo, dat is gewoon niet zo....
sorry, we staan NAAST het dier en niet erboven jij zet jezelf er moreel wel degelijk boven maar dat heb je blijkbaar niet door, jij ontkent echt alle regels van de natuur. De dieren doen ons idd niks omdat we sterker zijn, we spelen het spel van de natuur, hoe verschrikkelijk unfair het soms ook is, en tja ook ik heb een hekel aan het zinloos doden van beesten en ik wil ook dat er zoveel mogelijk oplossingen gezocht worden om dierproeven te kunnen stoppen, ook ik wil niet dat sommige schitterende dieren uitsterven.
Maar wees a.u.b niet zo hypocriet.

Waar zet ik mezelf boven de dieren dan ? ik zet mezelf er eerder onder, maar dat kom waarschijnlijk door m`n minderwaardigheidscomplex, en psychische zooi, maar das een ander forum. Anyway, dat we gelijk zijn aan dieren ben k et ook wel mee eens, maar we gedragen ons daar niet naar, en dat is idioot, dus vind ik ons in dat op zicht tog wel wat "dommer" om et zo maar uit te drukken...

Staat trouwens ook al in dat andere topic-geval :

http://www.forum.scholieren.com/show...hreadid=118479
__________________
Yesterday is history, Today is a gift, Tomorrow is mystery
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 21:26
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
Yule schreef:



Waar zet ik mezelf boven de dieren dan ? ik zet mezelf er eerder onder, maar dat kom waarschijnlijk door m`n minderwaardigheidscomplex, en psychische zooi, maar das een ander forum. Anyway, dat we gelijk zijn aan dieren ben k et ook wel mee eens, maar we gedragen ons daar niet naar, en dat is idioot, dus vind ik ons in dat op zicht tog wel wat "dommer" om et zo maar uit te drukken...

Staat trouwens ook al in dat andere topic-geval :

http://www.forum.scholieren.com/show...hreadid=118479
We zijn juist wel gelijk aan dieren en jammer genoeg gedragen we ons daar ook naar. Alle dieren die een overwicht krijgen zijn niet goed. Wij zijn eigenlijk gewoon te sterk, jammer genoeg. We zijn met teveel, en het is eigenlijk zo dat in de natuur, welk dier dan ook, dat in de meerderheid is, niet goed is. Maar wat wil je er tegen doen?
En waarom je je boven het dier zet? Je ontkent een dierlijk instinct dat de mens ook in zich heeft, territorium drang. Als jij dit zo walgelijk vind, dan vind je volgens mij een groot aantal dieren ook walgelijk. Kijk, de meeste dieren kunnen geen absolute heersers worden omdat ze altijd wel een natuurlijke vijand hebben, het probleem is dat de enige vijand die de mens heeft, de mens zelf is. We zijn gewoon sterker dan de meeste dieren. 1 op 1 gevecht niet, maar met ons vermogen om dingen te creeren zijn we gewoon te sterk voor dieren. Misschien wel jammer genoeg ja...
En dan nog iets, wie ben jij om te beslissen wat dom en wat slim is??? Ben jij zo verschrikkelijk alwetend omdat te kunnen bepalen??? Aangezien de mens gelijk staat aan dieren, een dier heeft geen moraal besef, en de mens misschien ook niet..
De mens is gewoon een dier dat zich 'zogenaamde' beschaving heeft aangeleerd.
Maar of de mens weet wat goed en kwaad is, dat is natuurlijk weer een hele andere discussie.
Alle wezens, ook mensen, zijn gelijk. Vergeet dat niet he
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 07:47
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Citaat:
SoulReaver schreef:

We zijn juist wel gelijk aan dieren en jammer genoeg gedragen we ons daar ook naar.
Dieren op eten heb ik opzich geen problemen mee. Dat doen dieren ook dus in dat opzicht geef ik je wel gelijk maar ik heb nooit en leeuw een gazelle zien gebruiken om te kijken wat er gebeurt als je er een experiment op uitvoerd.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 07:56
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
dream-chaser schreef:


Dieren op eten heb ik opzich geen problemen mee. Dat doen dieren ook dus in dat opzicht geef ik je wel gelijk maar ik heb nooit en leeuw een gazelle zien gebruiken om te kijken wat er gebeurt als je er een experiment op uitvoerd.
Dieren experimenten doen dieren idd niet maar dat is alleen maar omdat ze het niet kunnnen, waarschijnlijk zit het instinct wel in hun maar zijn ze er niet slim genoeg voor. Wij stammen af van dieren dus hoe kan het zijn dat wij, dieren, het wel doen. Wij offeren dieren op voor ons plezier, voortbestaan van de mensheid. Is dit goed? Nee, misschien niet maar volgens mij is dit wel juist volgens de regels van dieren, het is niet echt iets vreemd, als je er over nadenkt.
Gaan we af en toe te ver?? Jah, als we een dier verschrikkelijk laten lijden.
Maar ik hoop dat er wat meer geld in alternatieven gestoken worden want idd dierproeven zijn niet echt geweldig
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 08:00
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Citaat:
SoulReaver schreef:

Gaan we af en toe te ver?? Jah, als we een dier verschrikkelijk laten lijden.
Maar ik hoop dat er wat meer geld in alternatieven gestoken worden want idd dierproeven zijn niet echt geweldig
Zijn we het daar in iedergeval over eens. Het probleem bij de mens is is dat ons instinct is weggedrukt door onze intelligentie. Dus of je het nog instict kan noemen is wat anders. Als dit zo is dan handelen wij helemaal niet net als de dieren.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 10:42
MBrulez
MBrulez is offline
Ik zie dat jullie het er de hele tijd over hebben dat dieren niet intelligent zijn, damn jullie moeten toch is wat mee discovery channel ofzo gaan kijken.

ff een opsomming van intelligente dieren die daar zijn langsgekomen dat ik weet:
-dolfijnen herkennen zichzelf in spiegels
-apen ook
-orkas jagen vissen zo op dat ze als het ware in een koker zwemmen en gaan dan van onder naar boven door de koker heen

zo zijn er nog veel meer dingen langsgekomen waarddor naar voren komt dat de meeste diren toch zeker wel intelligent zijn, dus schrap dat dingetje van dta dieren niet intelligent zijn maar van je lijstje waarom het wel mag.
__________________
mee kleurende zwarte tekst is echt zo cool
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 10:46
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Citaat:
MBrulez schreef:
Ik zie dat jullie het er de hele tijd over hebben dat dieren niet intelligent zijn, damn jullie moeten toch is wat mee discovery channel ofzo gaan kijken.

ff een opsomming van intelligente dieren die daar zijn langsgekomen dat ik weet:
-dolfijnen herkennen zichzelf in spiegels
-apen ook
-orkas jagen vissen zo op dat ze als het ware in een koker zwemmen en gaan dan van onder naar boven door de koker heen

zo zijn er nog veel meer dingen langsgekomen waarddor naar voren komt dat de meeste diren toch zeker wel intelligent zijn, dus schrap dat dingetje van dta dieren niet intelligent zijn maar van je lijstje waarom het wel mag.
Die begrijpt het.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 10:49
SoulReaver
SoulReaver is offline
Ja, idd dieren zijn idd niet dommer dan mensen.
Daar geef ik je ook helemaal gelijk in..
De mens is idd niet zo superieur als die denkt dat hij is.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 10:54
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Het enige probleem is dat de mens denkt dat hij beter is dan dieren.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-06-2002, 10:55
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
dream-chaser schreef:


Zijn we het daar in iedergeval over eens. Het probleem bij de mens is is dat ons instinct is weggedrukt door onze intelligentie. Dus of je het nog instict kan noemen is wat anders. Als dit zo is dan handelen wij helemaal niet net als de dieren.
Dus hier zeg jij eigenlijk dat wij idd meerzijn dan dieren, we zijn intelligenter en handelen allang niet meer naar instinct, die fase zijn we voorbij? Zijn een treedje verder op de evolutie ladder?
Ik weet het niet hoor, ik denk dat instinct toch echt de basis is van ons handelen en daar is misschien wel een hele schil omheen gekomen is, maar als het er echt op aan komt handelen we echt wel volgens ons instinct. Ik denk dat we echt naast de dieren staan. De basis van de mens is zijn instinct.
Maar het kan idd zo zijn dat wij een stapje verder zijn dan de meeste dieren, maar als ik om mij heen kijk denk ik dat wij toch echt dieren zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 11:08
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
mijn mening waarom ik denk dat wij geen instinct meer hebben is omdat we onzelf naar de klote helpen. Wij zorgen er allen voor dat alles nar dde klote gaat. Dat is juist tegen een normaal instinct in. Als wij volgens ons instinct zouden handelen zouden wij doen wat goed voor ons was EN voor de natuur. Dat doen dieren wel dus k vind dan dieren slimmer dan ons want zei weten dat zei zo0nder natuur niet leven en zo te zien weten wij dat niet.
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 11:11
MBrulez
MBrulez is offline
Citaat:
dream-chaser schreef:
mijn mening waarom ik denk dat wij geen instinct meer hebben is omdat we onzelf naar de klote helpen. Wij zorgen er allen voor dat alles nar dde klote gaat. Dat is juist tegen een normaal instinct in. Als wij volgens ons instinct zouden handelen zouden wij doen wat goed voor ons was EN voor de natuur. Dat doen dieren wel dus k vind dan dieren slimmer dan ons want zei weten dat zei zo0nder natuur niet leven en zo te zien weten wij dat niet.
daar ben ik het nou helemaal mee eens.
__________________
mee kleurende zwarte tekst is echt zo cool
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 11:50
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
dream-chaser schreef:
mijn mening waarom ik denk dat wij geen instinct meer hebben is omdat we onzelf naar de klote helpen. Wij zorgen er allen voor dat alles nar dde klote gaat. Dat is juist tegen een normaal instinct in. Als wij volgens ons instinct zouden handelen zouden wij doen wat goed voor ons was EN voor de natuur. Dat doen dieren wel dus k vind dan dieren slimmer dan ons want zei weten dat zei zo0nder natuur niet leven en zo te zien weten wij dat niet.
We denken alleen maar aan het overleven op het moment. Een dier denkt ook niet aan de lange tijd, een dier denkt ook helemaal niet of hij met zijn bestaan misschien een bedreiging voor andere is, het enige wat een dier wil is zo gemakkelijk mogelijk en zo goed mogelijk overleven. En dat doet de mens ook.
We hebben echt nog wel een instinct. En hoe zou jij anders de vervanger van het instinct willen noemen?? Het is niet anders, maar we leven echt volgens de regels van dieren. Kijk om je heen, we leven volgens dierlijke instincten. Angst, territorium drang en nog meer. Dieren denken echt niet aan de natuur. Een dier weet alleen dat hij de natuur nodig heeft om te kunnen overleven, het gaat alleen om het overleven. En het is idd wel zo dat we niet echt netjes omgaan met de natuur, maar het gaat niet zo slecht als jij hier schetst, er is op het moment nog niks verspeeld, maar we zullen op sommige vlakken wel dingen moeten zoeken om beter in harmonie met de natuur te kunnen leven.
En zoals ik al eerder zei, kijk eens op deze site
http://www.querulant.com/querulant/Simon/index.htm
Het gaat helemaal niet zo veschrikkelijk slecht, de mens zal altijd iets vinden om te zorgen dat hij kan blijven overleven. Vinden we niks, dan is het jammer en dan mag iets anders het proberen.
We doen wat goed is voor ons zelf maar niet voor de natuur.
Wees iig wat vrolijker , ik bedoel als we dan naar de klote gaan, jammer dan.... Dan sterft de mens uit, een ras dat jij niet echt mag als ik het zo lees.
Mijn mening is, dat elk dier dat een overmacht krijgt niet goed is, zo ook in ons geval.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 12:19
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Zoals ik al vaak heb gezegd vind ik dat mens en dier gelijk zijn en als jij m'n redenatie dan anders opvat oke dat is aan jou
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 12:37
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Bij sommige dieren worden zieken en zwakkeren door groep opgegeten om de groep sterker te maken. Dat is ook hun instinct. Als iemand dat hier doet en proeven op zieken doet die niet meer beter kunnen worden....is dat dan ook rechtvaardig? het zit wel in ons instinct, want als wij geen zwakkeren onder ons willen uitschakelen zouden al die oorlogen er ook niet zijn geweest. Hitler wou ook alle joden uitroeien om het maar zo te zeggen omdat hij vond dat zij zwakker waren. Dus kun je proeven doen op mensen die zwakker zijn dan de rest.

Voor alle duidelijkheid is dit iets wat ik niet goed keur hoor!
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 12:46
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
dream-chaser schreef:
Bij sommige dieren worden zieken en zwakkeren door groep opgegeten om de groep sterker te maken. Dat is ook hun instinct. Als iemand dat hier doet en proeven op zieken doet die niet meer beter kunnen worden....is dat dan ook rechtvaardig? het zit wel in ons instinct, want als wij geen zwakkeren onder ons willen uitschakelen zouden al die oorlogen er ook niet zijn geweest. Hitler wou ook alle joden uitroeien om het maar zo te zeggen omdat hij vond dat zij zwakker waren. Dus kun je proeven doen op mensen die zwakker zijn dan de rest.

Voor alle duidelijkheid is dit iets wat ik niet goed keur hoor!
Een dier zal een ander dier, als het dier, een bedreiging wordt voor het voorbestaan van de groep alleen dan zal hij een ander opeten. En deze mensen zijn geen bedreiging voor het voorbestaan van de groep. Wij hebben in het huidige systeem geen survival of the fittest, we zorgen ervoor dat er veel mensen blijven leven en vervangen de mensen voor dieren. We leven "van" dieren. Ons instinct is om zo te handelen als jij beschrijft, maar we hebben na jaren zo'n schil om onze instinct gebouwd dat we dit niet meer doen, en het is ook niet nodig, we zijn sterk genoeg en hoeven onze groep helemaal niet te versterken. Dat wat jij beschrijft is voor de mens zinloos.
Ik begrijp wel wat je bedoelt en ik hoop dat je ook begrijpt wat ik bedoel.
We hebben dezelfde eindconclusie maar we komen er op hele andere manieren. En dat is, we stellen beide de mens gelijk aan het dier, de mens is een dier.

Laatst gewijzigd op 14-06-2002 om 12:51.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:57
mieltje
mieltje is offline
mmmmh tja, ik denk, eigleijk weet ik het wel bijna zeker (vaaag!!) dat dierenproeven en alternatief zijn voor het gebruiken van mensen voor dit soort dingen..

want zeg nou zelf, zou jij willen dat jouw oma zou worden gebruikt als "proefkonijn"....??

Neeeh, da dacht ik al.....

dus zolang de wetenschap niet net zo'n goed alternatief heeft gevonden, dan het gebruik van dieren, dan zal dit er wel moeten blijven, denk aan medicijnen enzo,.....want het andere "alternatief" het gebruik van mensen is, volgens mij, helemaal niet realistisch!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 19:43
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Iemand noemde 3 dieren op die mogelijk intelligent zijn. Met die dieren erbij weet ik nu 5 dieren waarvan het mogelijk is dat ze intelligent zijn...
maar... op deze 5 dieren wordt niet geexpirimenteerd... en je bent wel heel stom als je gaat zeggen: "dieren zijn intelligent, kijk maar naar deze 5" - er zijn miljoenen dieren en dan mag je niet deze 5 eruit pakken om aan te tonen dat dieren over het algemeen intelligent zijn.

En ze zijn niet intelligent; intelligentie is redenatie en daar hebben dieren niks aan. (de meesten althans). En als ze er iets aan hebben dan betekent dat nog niet dat ze dat hebben.


En over instinct, als we uit instinct handelden (zoals dieren) dan was het mogelijk dat we in enige harmonie met omgeving leefden. Misschien zelfs helemaal... ok, dan hebben we een groep mensen van 100 zegmaar, en dan gaan er 10 plotseling hun intelligentie gebruiken voor technologie enzo... - die hebben enorm voordeel op de rest en de rest die gaat hun intelligentie ook gebruiken en dagdag harmonie.
Ow, en je zegt wel dat alles perfect zou zijn. Maar ff een paar punten:
1. Vrouwen zouden een lagere positie hebben en verkrachting zou aan de orde van de dag zijn
2. 99% van alle mensen overlijdt aan infecties, ziekten, verwondingen of als prooi van een roofdier
3. Er zou geen moreel en ethica bestaan (owja, dit is tegen die mensen die dieren met moreel verdedigen)
4. Zodra je enig niveau had bereikt zou je dromen over wapens waarmee je alle dieren met gemak kon doden, steden en het martelen van dieren die je hele familie uit hebben gemoord. - don't tell me we would be more 'civilised'

En dit is absoluut niet de situatie dus als je al gelijk zou hebben wat zou je dan willen dat we deden?
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 20:20
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Iemand noemde 3 dieren op die mogelijk intelligent zijn. Met die dieren erbij weet ik nu 5 dieren waarvan het mogelijk is dat ze intelligent zijn...
maar... op deze 5 dieren wordt niet geexpirimenteerd... en je bent wel heel stom als je gaat zeggen: "dieren zijn intelligent, kijk maar naar deze 5" - er zijn miljoenen dieren en dan mag je niet deze 5 eruit pakken om aan te tonen dat dieren over het algemeen intelligent zijn.

En ze zijn niet intelligent; intelligentie is redenatie en daar hebben dieren niks aan. (de meesten althans). En als ze er iets aan hebben dan betekent dat nog niet dat ze dat hebben.


En over instinct, als we uit instinct handelden (zoals dieren) dan was het mogelijk dat we in enige harmonie met omgeving leefden. Misschien zelfs helemaal... ok, dan hebben we een groep mensen van 100 zegmaar, en dan gaan er 10 plotseling hun intelligentie gebruiken voor technologie enzo... - die hebben enorm voordeel op de rest en de rest die gaat hun intelligentie ook gebruiken en dagdag harmonie.
Ow, en je zegt wel dat alles perfect zou zijn. Maar ff een paar punten:
1. Vrouwen zouden een lagere positie hebben en verkrachting zou aan de orde van de dag zijn
2. 99% van alle mensen overlijdt aan infecties, ziekten, verwondingen of als prooi van een roofdier
3. Er zou geen moreel en ethica bestaan (owja, dit is tegen die mensen die dieren met moreel verdedigen)
4. Zodra je enig niveau had bereikt zou je dromen over wapens waarmee je alle dieren met gemak kon doden, steden en het martelen van dieren die je hele familie uit hebben gemoord. - don't tell me we would be more 'civilised'

En dit is absoluut niet de situatie dus als je al gelijk zou hebben wat zou je dan willen dat we deden?
Kijk, het is idd een feit dat we zeker niet meer alleen van onze instinct handelen. Ik bedoel, instinct is onze basis, de basis van al onze emoties. En veel van ons huidige emoties zijn toch wel terug te voeren tot instinct. Maar het is idd een feit we een zeer dikke schil om ons instinct hebben gebouwd. We zijn het vergeten omdat het ons gunstiger uitkwam, ons instinct hebben we niet meer nodig omdat we zoveel sterker zijn, maar het zit er wel degelijk hoor. En hoe verklaar je dan verkrachting bij mensen, hoe verklaar je oorlog, hoe verklaar je moord. Zeg niet dat we geen instinct hebben, wat is dat anders, het zit er, dat kan niet anders.
En het is idd zo, wat ik al eerder heb gezegd, dat dieren helemaal niet beter zijn, het zijn GEEN lieverdjes. De dierenwereld is een keiharde wereld, maar die van de mensen ook.
Ooh ja over dat vrouwen gedeelte, mwuah, er zijn veel diersoorten waar de vrouw juist een heel belangrijke rol speelt. Kijk naar hyena's, het laagste vrouwtje is nog altijd hoger dan het hoogste mannetje, en zo'n groep heeft een vrouwtje als leidster.
En het is raar hoe moraliteit ooit ontstaan is, het is het zogenaamde hoger besef van de mens, wij kunnen beslissen wat goed en slecht is, euhm.. nee dat kan niks en niemand.
Goed en kwaad zijn maten die gemaakt zijn om een samenleving draaiende te houden, maar of het echt waar is, dat is weer een hele andere vraag natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 20:38
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Maak er maar van: - wij denken dat we kunnen beslissen wat goed en wat fout is
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 22:05
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Maak er maar van: - wij denken dat we kunnen beslissen wat goed en wat fout is
Precies. Dat zeg ik
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 08:48
dream-chaser
Avatar van dream-chaser
dream-chaser is offline
Citaat:
SoulReaver schreef:

Een dier zal een ander dier, als het dier, een bedreiging wordt voor het voorbestaan van de groep alleen dan zal hij een ander opeten. En deze mensen zijn geen bedreiging voor het voorbestaan van de groep. Wij hebben in het huidige systeem geen survival of the fittest, we zorgen ervoor dat er veel mensen blijven leven en vervangen de mensen voor dieren. We leven "van" dieren. Ons instinct is om zo te handelen als jij beschrijft, maar we hebben na jaren zo'n schil om onze instinct gebouwd dat we dit niet meer doen, en het is ook niet nodig, we zijn sterk genoeg en hoeven onze groep helemaal niet te versterken. Dat wat jij beschrijft is voor de mens zinloos.
Ik begrijp wel wat je bedoelt en ik hoop dat je ook begrijpt wat ik bedoel.
We hebben dezelfde eindconclusie maar we komen er op hele andere manieren. En dat is, we stellen beide de mens gelijk aan het dier, de mens is een dier.
Volgens mij ben jij je nu een beetje aan het tegen spreken. In het begin zei je dat het recht van de sterkste telde en nu begin je in een keer dat er geen suvival of the fittest is.....Wat bedoel je dan?
__________________
Allow yourself to slide into a world as real as you want it to be.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 10:43
SoulReaver
SoulReaver is offline
Citaat:
dream-chaser schreef:


Volgens mij ben jij je nu een beetje aan het tegen spreken. In het begin zei je dat het recht van de sterkste telde en nu begin je in een keer dat er geen suvival of the fittest is.....Wat bedoel je dan?
Ten eerste bedoel ik hier dat we nog steeds soort survival of the fittest hebben maar nu komen de sterken, een beetje, voor de zwakkere op, dat is het grote verschil met de dieren.
We hebben nu nog wel een soort survival van de fittest, sommige mensen komen ver en andere niet , maar we hebben niet meer de pure vorm zoals vroeger, de lichamelijk survival of the fittest, het is verandert naar een geestelijke vorm, en we proberen ieder mens nu een redelijk goed leven te geven.
Het recht van de "slimste" telt nu, niet die van het sterkste.
Maar als de mens in een kleinere groep zou zijn dan zou volgens mij binnen een paar maanden, weken, deze natuurwet weer opgaan. Alleen in de huidige maatschappij niet (gelukkig of niet gaat het even niet om)
De mens is erg dubbelzijdig hoor, beetje survival of the fittest maar niet in zijn pure vorm.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken [Opmerking/Poll] Tijd voor verandering?
>:-)
3 21-03-2011 16:43
Levensbeschouwing & Filosofie Katholieke school
Verwijderd
176 10-08-2009 14:16
Liefde & Relatie Hoeveel weten jullie van elkaar?
Verwijderd
42 21-02-2006 22:31
Verhalen & Gedichten [verhaaltje] Ach ja, waarom zou ze ook
barkrukkie
10 20-04-2005 08:53
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Nederlands] Betoog over monarchie/republiek.
OceanEye
3 02-12-2004 20:25
Psychologie waarom wil ik haar helpen?
black crow king
15 10-08-2002 17:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.