Oud 18-10-2006, 15:26
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hallo mensen,

Ik heb weinig ervaring met brillen en contactlenzen, dus hopelijk is het niet al te erg als dit topic een beetje 'simpel' is.

Sinds een jaar of twee merk ik dat ik toch wel een beetje moeite heb met het veraf lezen van woorden. Dat is echter niet altijd zo: op de ene dag gaat het beter dan de andere, maar 's avonds is het altijd wel wat minder (dat komt uiteraard omdat de ogen dan moe zijn). Vaak heb ik op het treinstation bijvoorbeeld moeite om van een bepaalde afstand de bordjes op het perron te lezen, of straatnamen. Dan moet ik echt altijd een heel stuk dichterbij komen om het te kunnen lezen. Hetzelfde geldt voor woorden op een apparaat, zoals bijvoorbeeld bij de televisie (ondertiteling en zeker teletekst is niet altijd gemakkelijk vanaf een bepaalde afstand) en dia's van PowerPoint bij de hoorcolleges.

Bij andere dingen dan woorden heb ik het minder, maar soms kan ik de gezichten van de mensen in mijn klas niet altijd even haarscherp zien.

Omdat ik van dichtbij alles goed kan zien en de meeste dingen ook van ver af (dus bij het autorijden is het niet echt een probleem), heb ik het nooit zo nodig gevonden om mezelf te laten testen.