Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2006, 17:07
synclinorium
Avatar van synclinorium
synclinorium is offline
Sinds zaterdag heb ik steeds het gevoel alsof ik moet plasssen. Mijn buik is ook beetje dik/hard. Normaal is het zo dat als ik heel nodig moet en ik ga dan, dan verdwijnt het. Maar nu niet. Het blijft zo en heb steeds het gevoel dat ik heel nodig moet plassen. Heb ook beetje buikpijn, ene keer meer last van dan de andere keer. Oja ik hoef niet ongesteld te worden en wat er uitkomt ziet er goed/normaal uit.

Ik weet echt niet wat het is, maar wil het graag opgelost zien want het voelt echt niet prettig.

Wie heeft dit gehad of weet hier meer van?
__________________
Alleen citrusfruit heeft het morele recht om tegen persvrijheid te zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 17:11
Verwijderd
Kan een blaasontsteking zijn, zoiets hoeft niet pijn te doen, gewoon telkens zo'n plas-gevoel kan al een ontsteking zijn. Drink de komende dagen véél, bijvoorbeeld cranberrysap (zit veel vitamine C in, daar kunnen de bacteriën in je blaas niet tegen én het werkt ook nog eens ontstekingsremmend, een werking die sinaasappelsap bijvoorbeeld niet heeft). Als het niet minder wordt, ga dan even - met een bekertje urine - naar de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 17:53
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-10-2006 @ 18:11 :
Kan een blaasontsteking zijn, zoiets hoeft niet pijn te doen, gewoon telkens zo'n plas-gevoel kan al een ontsteking zijn. Drink de komende dagen véél, bijvoorbeeld cranberrysap (zit veel vitamine C in, daar kunnen de bacteriën in je blaas niet tegen én het werkt ook nog eens ontstekingsremmend, een werking die sinaasappelsap bijvoorbeeld niet heeft). Als het niet minder wordt, ga dan even - met een bekertje urine - naar de huisarts.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat cranberrysap gebruikt kan worden bij de behandeling van een urineweginfectie. Dit "moet" gewoon verholpen worden met een antibioticum. Daarentegen kan cranberrysap wel urineweginfecties voorkomen, maar daar heeft T.S. nu weinig aan. Ze kan wel dit advies opvolgen voor de toekomst.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 18:11
synclinorium
Avatar van synclinorium
synclinorium is offline
Denken jullie dat het alleen blaasontsteking kan zijn? Hoe krijg je dat dan? Ik heb dat nog nooit gehad en het doet ook echt geen pijn met het plassen.
__________________
Alleen citrusfruit heeft het morele recht om tegen persvrijheid te zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 18:14
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
synclinorium schreef op 24-10-2006 @ 19:11 :
Denken jullie dat het alleen blaasontsteking kan zijn? Hoe krijg je dat dan? Ik heb dat nog nooit gehad en het doet ook echt geen pijn met het plassen.
Ja klinkt als een blaasontsteking. Je hoeft niet aan alle symptomen te voldoen wil je een bepaalde ziekte hebben. Dus dat je geen pijn hebt wilt niets zeggen. Hoe je er aan komt? Tja het begint gewoon met een opstijgende infectie die via je plasbuis verloopt. Er waren gewoon goede omstandigheden in jouw blaas om een blaasontsteking te geven. Daarnaast ben je een vrouw en komt het bij vrouwen heel vaak voor. Als je een jongen was, is het anders. Maar voor de rest schiet er niet iets anders door me hoofd wat het kan zijn.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 18:19
synclinorium
Avatar van synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
DDM schreef op 24-10-2006 @ 19:14 :
Ja klinkt als een blaasontsteking. Je hoeft niet aan alle symptomen te voldoen wil je een bepaalde ziekte hebben. Dus dat je geen pijn hebt wilt niets zeggen. Hoe je er aan komt? Tja het begint gewoon met een opstijgende infectie die via je plasbuis verloopt. Er waren gewoon goede omstandigheden in jouw blaas om een blaasontsteking te geven. Daarnaast ben je een vrouw en komt het bij vrouwen heel vaak voor. Als je een jongen was, is het anders. Maar voor de rest schiet er niet iets anders door me hoofd wat het kan zijn.
Oke bedankt iig! Ik wacht wel even af en anders ga ik vrijdag naar de dokter.
Zal ook wat meer sap gaan drinken. Misschien helpt het niet maar het kan nooit slecht voor me zijn.
__________________
Alleen citrusfruit heeft het morele recht om tegen persvrijheid te zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 19:22
Nuck
Nuck is offline
Veel water drinken is sowieso ook goed: op die manier voorkom je dat je urine in je blaas stil gaat staan, wat weer een goede voedingsbodem voor bacteriën is.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 11:52
juno
Avatar van juno
juno is offline
Een paracetamolletje helpt tegen de pijn, net als een warme kruik.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 18:20
Verwijderd
Citaat:
DDM schreef op 24-10-2006 @ 18:53 :
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat cranberrysap gebruikt kan worden bij de behandeling van een urineweginfectie. Dit "moet" gewoon verholpen worden met een antibioticum. Daarentegen kan cranberrysap wel urineweginfecties voorkomen, maar daar heeft T.S. nu weinig aan. Ze kan wel dit advies opvolgen voor de toekomst.
Telkens aan de antibiotica gaan bij een blaasontsteking is echt geen goed idee hoor. Door veel te drinken kan je een blaasontsteking al over laten gaan als deze niet al te ver gevorderd is, daarnaast helpt vitamine C ook nog eens omdat vit.C bij een overschot in je urine terecht komt en zodoende de blaas en urinewegen schoonspoelt (bacterie houdt niet van zuur, vit.C is zuur).

Bij mannen is het zo dat antibiotica wél slim is, maar TS is een vrouw, dus gewoon véél drinken en zorgen voor een overschot aan vitamine C, en daarom zeg ik: cranberrysap.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 19:17
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-10-2006 @ 19:20 :
Telkens aan de antibiotica gaan bij een blaasontsteking is echt geen goed idee hoor. Door veel te drinken kan je een blaasontsteking al over laten gaan als deze niet al te ver gevorderd is, daarnaast helpt vitamine C ook nog eens omdat vit.C bij een overschot in je urine terecht komt en zodoende de blaas en urinewegen schoonspoelt (bacterie houdt niet van zuur, vit.C is zuur).

Bij mannen is het zo dat antibiotica wél slim is, maar TS is een vrouw, dus gewoon véél drinken en zorgen voor een overschot aan vitamine C, en daarom zeg ik: cranberrysap.
De achterliggende gedachte van de cranberrysap vind ik ook plausibel, maar ik zeg ook niet dat het niet zo is. Ik zeg alleen dat er hiervoor geen evidence bestaat. Daarnaast is het zo dat een huisarts eerder naar de antibiotica grijpt dan jouw voorstel. Om de reden die ik hierboven genoemd hebt. Natuurlijk is al die antibiotica niet goed. Maar dat geldt ook voor andere ziektebeelden die steeds terugkeren en waar antiobiotica voor nodig is. De gedachtegang is dat een blaasontsteking op zich niet ernstig is. Maar er kunnen hier wel complicaties van komen. Bijv: dat het overslaat op de nieren. Daarom geef je antibiotica. Een andere reden is dat er hier wel evidence voor is en het er voor zorgt dat de blaasontsteking snel verdwijnt.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 19:24
Verwijderd
Citaat:
DDM schreef op 25-10-2006 @ 20:17 :
De achterliggende gedachte van de cranberrysap vind ik ook plausibel, maar ik zeg ook niet dat het niet zo is. Ik zeg alleen dat er hiervoor geen evidence bestaat. Daarnaast is het zo dat een huisarts eerder naar de antibiotica grijpt dan jouw voorstel. Om de reden die ik hierboven genoemd hebt. Natuurlijk is al die antibiotica niet goed. Maar dat geldt ook voor andere ziektebeelden die steeds terugkeren en waar antiobiotica voor nodig is. De gedachtegang is dat een blaasontsteking op zich niet ernstig is. Maar er kunnen hier wel complicaties van komen. Bijv: dat het overslaat op de nieren. Daarom geef je antibiotica. Een andere reden is dat er hier wel evidence voor is en het er voor zorgt dat de blaasontsteking snel verdwijnt.
Grappig dat veel huisartsen dan wel als advies geven 'cranberrysap drinken en als het dan over drie dagen niet minder is terug komen' en dus níet meteen antibiotica voorschrijven. Zéker wanneer het vaak terug komt, is antibiotica niet slim; als je er immuun voor raakt ben je écht ver van huis. De ruime meerderheid van de blaasontstekingen (bij vrouwen) is zónder antibiotica op te lossen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 19:37
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-10-2006 @ 20:24 :
Grappig dat veel huisartsen dan wel als advies geven 'cranberrysap drinken en als het dan over drie dagen niet minder is terug komen' en dus níet meteen antibiotica voorschrijven. Zéker wanneer het vaak terug komt, is antibiotica niet slim; als je er immuun voor raakt ben je écht ver van huis. De ruime meerderheid van de blaasontstekingen (bij vrouwen) is zónder antibiotica op te lossen.
Dat is inderdaad frappant. Maar uit hoeveel n bestaat dat groepje huisartsen? Daarnaast zijn er genoeg huisartsen die hun eigen "regels" volgen. Dus dat zegt echt niet veel. Ook wordt er in de richtlijn blaasontsteking gewoon gesproken over antibiotica en wordt het woord cranberry niet genoemd.


Edit: Misschien weet ik waar dat aan ligt. Als een vrouw zich met deze klachten presenteert doen niet alle artsen meteen urineonderzoek en/of een urinekweek. Een verdenking op een (beginnende) blaasontsteking is anders dan de blaasontsteking als entiteit die is vastgesteld middels bovengenoemde onderzoeken. M.a.w. in het eerste geval kan je afwachten en adviezen geven. In het tweede geval is antibiotica nodig.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"

Laatst gewijzigd op 25-10-2006 om 19:49.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 20:41
Verwijderd
Er is niet zo lang geleden een advies uit gegaan om bij bepaalde klachten niet meteen met antibiotica te beginnen, dat geldt voor blaasontsteking die niet erg heftig is en nog niet zo lang duurt -> dan geldt een paar dagen veel drinken en kijken of het vanzelf weer overgaat. En het geldt ook voor bijvoorbeeld keelontsteking, voorheen schreven vrijwel alle huisartsen direct antibiotica voor bij een keelontsteking, maar dat blijkt in de meeste gevallen compleet overbodig omdat het lichaam de ontsteking prima zelf aankan (en dat nog beter is ook).

Ik begrijp dat jij van de onderzoeken bent en wil weten waar het bewijs is, maar daar moet jezelf naar zoeken, want het is niet mijn hoek. Ik ben meer de ervaringsdeskundige met veel gesprekspartners die dat ook zijn, en op basis daarvan - en op basis van gesprekken met mijn huisarts - adviseer ik éérst veel te gaan drinken, en nog even met antibiotica te wachten. Je lichaam kan prima een ontsteking aan, en die antibioticakuur kan je beter laten staan voor de keren dat je lichaam het níet aankan.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 21:14
Verwijderd
Citaat:
DDM schreef op 25-10-2006 @ 20:37 :
Dat is inderdaad frappant. Maar uit hoeveel n bestaat dat groepje huisartsen? Daarnaast zijn er genoeg huisartsen die hun eigen "regels" volgen. Dus dat zegt echt niet veel. Ook wordt er in de richtlijn blaasontsteking gewoon gesproken over antibiotica en wordt het woord cranberry niet genoemd.


Edit: Misschien weet ik waar dat aan ligt. Als een vrouw zich met deze klachten presenteert doen niet alle artsen meteen urineonderzoek en/of een urinekweek. Een verdenking op een (beginnende) blaasontsteking is anders dan de blaasontsteking als entiteit die is vastgesteld middels bovengenoemde onderzoeken. M.a.w. in het eerste geval kan je afwachten en adviezen geven. In het tweede geval is antibiotica nodig.
Nou ja ik vraag me af of het erdoor komt dat de artsen in eerste instantie geen onderzoek verrichten. Bij mij is wel eens onderzocht, met een positief resultaat (er was blaasontsteking), maar werd mij toch aangeraden om er zonder antibioticum af te komen.
Ik bedoel, er wordt wel in de richtlijn gesproken over een antibiotica als behandeling, maar er zijn (gelukkig) ook huisartsen die daar niet zo happig op zijn.
Blijkbaar heeft cranberrysap ook bij vele vrouwen resultaat (ondanks dat het niet wetenschappelijk te onderbouwen is, en dat het niet volgens de richtlijn is).
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 21:19
Verwijderd
Ik dacht dus dat het wél bewezen was. Dat vit.C verhaal om de blaas schoon te spoelen (zodat je lichaam aan de ontsteking kan werken zonder dat hij gewoon telkens terug komt doordat bacteriën blijven hangen) is in ieder geval waar, of ja; dat neem ik aan, want mijn huisarts heeft het me zo uitgelegd. En ik hoorde laatste van iemand dat je beter cranberrysap kan drinken dan bv. sinaasappelsap omdat cranberries een ontstekingsremmende werken hebben. Uit mijn ervaring werkt cranberrysap zeker beter, maar dat kan ook zijn vanwege het feit dat het gewoon meer vit.C bevat dan sinaasappelsap. Ik zal er eens naar gaan zoeken, want nu ben ik toch wel nieuwsgierig
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 21:33
Verwijderd
Dit is wel een leuk stuk over cranberry en blaasonsteking (incl. onderzoek)

klik
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 22:37
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 25-10-2006 @ 22:33 :
Dit is wel een leuk stuk over cranberry en blaasonsteking (incl. onderzoek)

klik
Ja maar dit gaat meer over het voorkomen van een blaasontsteking. Dit lijkt wel wetenschappelijk aantoonbaar en hier ben ik ook mee eens zoals ik al eerder zei.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 08:06
Verwijderd
Nouja, een blaasontsteking gaat bij jonge vrouwen in de meerderheid van de gevallen natuurlijk vanzelf over. Dus dan gaat het ook over als je cranberrysap drinkt . Maar ook: dus dan slaat het geven van antibiotica nergens op, behalve als het na een paar dagen niet al minder is geworden en het er naar uit ziet dat het in dit geval niet vanzelf overgaat.
Ik heb, denk ik, een keer of vier blaasontsteking gehad (nouja, ik heb geen urinekweek gehad toen, maar had wel duidelijk (bijna) alle kenmerken ervan) en het was alle vier de keren binnen een week vanzelf over. Nu ben ik in mij eentje geen standaard, maar ok.

Laatst gewijzigd op 26-10-2006 om 08:21.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 08:47
Larry Flint
Larry Flint is offline
ik heb er ook last van de afgelopen twee dagen alleen het is niet constant, want soms verdwijnt het heel even en dan komt het weer terug. ik ben vanochtend langs de dokter geweest en krijg straks uitslag.
--> edit: ik heb een blaasontsteking en krijg een kuurtje denk ik, kan het vanmiddag ophalen bij de apotheek.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.

Laatst gewijzigd op 26-10-2006 om 09:36.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 10:53
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Sarah schreef op 26-10-2006 @ 09:06 :
Nouja, een blaasontsteking gaat bij jonge vrouwen in de meerderheid van de gevallen natuurlijk vanzelf over. Dus dan gaat het ook over als je cranberrysap drinkt . Maar ook: dus dan slaat het geven van antibiotica nergens op, behalve als het na een paar dagen niet al minder is geworden en het er naar uit ziet dat het in dit geval niet vanzelf overgaat.
Dat vond ik dus ook op internet, dus ik had een week gewacht voor ik naar de huisarts ging. En die zei juist tegen mij dat het meestal niet vanzelf overgaat, alleen als je echt nog in het beginstadium cranberryspul neemt en veel drinkt.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 11:24
Verwijderd
Om het vanzelf over te laten gaan moet je er neem ik aan wel voor zorgen dat die bacterie niet blijft hangen, of op z'n minst zoveel mogelijk weggespoeld wordt telkens. En dat bereik je door veel te drinken, en 't gaat nog beter als je de zuurtegraad van je urine verhoogt, en dat doe je met vit.C. 't Feit dat cranberrysap een gunstig effect zou kunnen hebben door die bacteriën die blijven hangen aan de blaaswand mee te slepen en te zorgen dat ze er niet meer terug kunnen komen, lijkt me het proberen al waard.

Ik merk dat als ik twee dagen achter elkaar 2 liter cranberrysap drink als ik een blaasontsteking heb, het op dag 3 verdwenen is (en op dag 2 doet het al geen pijn meer). Mijn eerste blaasontsteking heb ik aangepakt met véél sinaasappelsap drinken, maar toen duurde het zeker een week voor het over was.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 12:02
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik moet meteen aan de kuur, anders stijgt het op en krijg ik ook veel pijn in mijn nieren en koortspieken en dalen. (ik heb 3 nieren en daar altijd ellende mee)

Monarda complex helpt wel, ieder uur 15 druppels, in een beetje water en zo lang mogelijk in je mond houden, want het wordt opgenomen door je mondslijmvlies en niet door je maag. . Een mond die niet verpest is door net wat gegeten te hebben of je tanden te hebben gepoetst! Veel vitamine c (500 mg), en veel water drinken.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 14:13
synclinorium
Avatar van synclinorium
synclinorium is offline
Ik ben weer terug uit het ziekenhuis... heb daar namelijk aantal dagen gelogeerd ivm nierbekkenonsteking.

Ik ben dinsdagavond heel ziek geworden toen is mijn moeder met wat urine naar de huisartsenpost gegaan, daar gelijk antibiotica voor blaasontsteking gegeven. Dat aantal dagen geslikt, ik gaf ook heel veel over. Toen kreeg ik antibraak pillen. Had ook veel last van mijn rug, moeder weer naar de arts gebeld, die zei dat het wel weer over zou gaan. Toen moest ik vrijdag weer overgeven ondanks de pillen. Samen met mijn moeder naar de huisarts gegaan, die schrok nogal van de pijn die ik had. Doorgestuurd naar de eerste hulp van het ziekenhuis. Daar kwamen ze er vrijsnel achter. Infuus met breed spectrum en water omdat ik ook beetje was uitgedroogd. Gisteren kreeg ik antibiotica mee, daar kan ik thuis verder mee gaan.

Iedereen hier bedankt voor het advies! Gaat nu stuk beter, ben alleen nog wat moe.
__________________
Alleen citrusfruit heeft het morele recht om tegen persvrijheid te zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 16:31
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Beterschap en sterkte verder
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.