Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2006, 22:27
Aristidis
Avatar van Aristidis
Aristidis is offline
Ik vraag me al een tijd af waarom een mens moet slapen. Ik hoor dan vaak: het lichaam moet herstellen van de dag, maar waarvan moet het lichaam herstellen op biologisch niveau. En waarom is dit dan zo belangrijk dat bij het missen van slaap bepaalde lichamelijke functies achteruit gaan en het zelfs de dood tot gevolg kan hebben?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 22:34
koelieboelie
koelieboelie is offline
wat bedoel je met biologisch niveau?

Maar waarom je slaapt, dit doe je eigenlijk om 2 redenen:

Het lichaam moet als eerst fysiek> lichamelijk herstellen:
Je lichaam hoeft zich niet meer in te spannen dus alle energie kan naar genezing of ontwikkeling (groeien). Spieren worden weer hersteld, breuken genezen sneller, antistoffen worden aangemaakt.

Dit proces kan in 4 uur worden gedaan. Dus lichamelijk heb je 4 uur slaap nodig.

Maar dan, je slaapt ook om alle indrukken, prikkelingen, herrineringen enz enz. te verwerken in je hersenen. Dit is erg belangrijk dat dit gebeurd, als dit niet gebeurd ga je na enkele dagen hallicuneren en word je gek.

Dit proces heeft gemiddeld 7/8 uur nodig. Dus daarom moet je minstens 7 uur per nacht slapen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 22:56
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Bij slaaptekort zijn de hersenen vooral het zwakke punt, waarom weet ik ook niet precies. Als je niet genoeg slaapt, kan het elektrische evenwicht in je hersenen van slag raken waardoor je bijvoorbeeld een epileptische aanval kan krijgen. Of dat helemaal klopt, weet ik niet - maar ik heb wel een vorm van epilepsie en ik merk snel dat mijn hersenen niet goed functioneren als ik niet genoeg heb geslapen (zeker in combinatie met stress).

Dus zoiets zou het wel kunnen zijn: de hersenen gaan slechter functioneren, met alle mogelijke gevolgen van dien (coördinatievermogen neemt dan af, hormoonregeling raakt verstoord, etc.) voor het lichaam. Immers, de hersenen hebben controle over zowat je hele lichaam (het hart uitgezonderd): dus als het niet goed gaat met je hersenen, ondervindt de rest van het lichaam daar de gevolgen van.

Voor de rest helpt dit misschien?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_deprivation
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 08:39
Verwijderd
Niet precies wat je vraagt, maar topic-gerelateerd:
Mijn ervaring is dat je in principe de REM slaap nodig hebt (waarin je droomt) om de dingen van de dag (psychischeshit n all) te verwerken. Er bestaat een bepaald slaapritme genaamd ubermann of uberman, hierbij slaap je in totaal iets van 2 a 3 uur, verdeeld over 6 keer per dag. (elke keer 20 a 30 minuten) Je komt dan elke keer als je gaat slapen direct in de REM slaap terecht.
Ik heb dit een tijdje gedaan, mijn bevindingen waren dat de rest van de slaap die je eigenlijk niet doet, zorgt voor snel herstel bij verwondingen en ziektes (verkoudheid duurde langer, kleine wondjes genezen veel minder snel) en dat het je een meer uitgerust gevoel geeft. Toendertijd ging ik maar mediteren om toch nog ergens een bepaalde lichamelijke rust vandaan te halen, dat werkte erg goed. Alleen die (wonds)genezing bleef achter.
http://forum.scholieren.com/showthre...light=ubermann
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 12:16
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Slapen is een manier om de hersenen te herstellen. Tijdens het grootste deel van de slaap (tijdens de periodes van niet-remslaap) werken de neuronen (hersencellen) in mindere mate, waardoor ze de kans krijgen te herstellen van de schade die is aangericht door vrije radicalen. Dit wordt verondersteld omdat grotere dieren een lager metabolisme hebben dan kleine dieren en dus minder vrije radicalen, daardoor hoeven ze minder te herstellen en dus minder te slapen. Een mens slaapt gemiddeld zeven tot negen uur per etmaal.

Slapen is een manier om leren beter te laten verlopen. Dit zou vooral gebeuren tijdens de remslaap. Omdat bij de geboorte de hoeveelheid remslaap veel groter is dan later in het leven, wordt vermoed dat remslaap invloed heeft op het vermogen tot geestelijke ontwikkeling.

Verder is er nog een theorie dat slaap ook een manier is om een lichaam te beschermen. Omdat sommige soorten niet aangepast zijn aan het leven in de nacht, zou het beter zijn om een veilige plaats op te zoeken om daar zo min mogelijk energie te verspillen.

(Bron: Wikipedia)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 13:07
Verwijderd
Ja, van slaapgebrek kun je dood gaan. Het is gesteld dat 10 dagen zonder slaap fataal kan zijn. Cellen kunnen zich niet repareren en dan heb ik het nog niet eens over de psychose die ontstaat doordat je hersens geen rust krijgen. Geen fijne manier van doodgaan.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 14:46
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
sjek schreef op 28-10-2006 @ 14:07 :
Ja, van slaapgebrek kun je dood gaan. Het is gesteld dat 10 dagen zonder slaap fataal kan zijn. Cellen kunnen zich niet repareren en dan heb ik het nog niet eens over de psychose die ontstaat doordat je hersens geen rust krijgen. Geen fijne manier van doodgaan.
Ik heb het eergisteren (+/-) op tv gezien! ^
En, door chronisch slaapgebrek kun je aankomen
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2006, 14:47
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Maar dan, je slaapt ook om alle indrukken, prikkelingen, herrineringen enz enz. te verwerken in je hersenen. Dit is erg belangrijk dat dit gebeurd, als dit niet gebeurd ga je na enkele dagen hallicuneren en word je gek.

dat na 4 dagen valt wel mee hoor
op ww dat was 5 dagen helemaal niet geslapen veel gedaan en veel indrukken ik ben niet gekker dan er voor

nu slaap ik normaal al heel erg slecht dus meschien ben ik er aan gewent
__________________
.

Laatst gewijzigd op 28-10-2006 om 14:50.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De sage van Leukoplastiloslaat
Verwijderd
4 29-10-2006 12:55
Verhalen & Gedichten Winnaars(!) van de verhalenwedstrijd! Simoen & LUH-3417
Verwijderd
35 03-01-2005 18:30
Lichaam & Gezondheid The Ubermann sleeping schedule!
Vlooienband
191 06-01-2004 03:25
Algemene schoolzaken Ontgroeningen
Nona
93 04-10-2003 10:07
Psychologie Even van me afschrijven...
Verwijderd
9 17-09-2002 14:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.