Oud 03-03-2014, 20:19
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Ik heb in mijn huis een gasaansluiting zonder meter. Ik heb al een aantal keren geprobeerd een gasabonnement af te sluiten maar dit lukte steeds niet omdat de aansluiting administratief niet bestond. Nu heb ik een code gekregen waarmee ik toch een abonnement kan afsluiten, maar ik kan nergens iets vinden over de kosten die ik dan kan gaan verwachten en google geeft me er ook geen uitsluitsel over.

Ik gebruik het gas alleen om te koken, verwarming gaat via stadsverwarming en warm water heb ik via een elektrische boiler. Ik vraag me af of het niet goedkoper is om te investeren in een elektrische kookplaat dan per maand een vast bedrag te betalen voor iets wat ik misschien niet helemaal gebruik. Ik ga ook geen meter laten plaatsen, aangezien ik in een huurwoning woon.

Heeft iemand hier ervaring met een gasaansluiting zonder meter?
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2014, 20:52
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoe zou je nu moeten koken dan? En is de verhuurder niet verplicht een gasmeter te laten installeren oid?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2014, 11:36
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Ik heb met een paar buren gesproken, maar die betalen blijkbaar ook niet voor hun gas, dus daar ben ik niet veel wijzer uit geworden.

Het abonnement dat de netbeheerder ons probeert aan te smeren is zo'n 15 euro per maand. Ik heb even opgezocht wat een gasfornuis gemiddeld per jaar aan gas verbruikt en als we hier de helft van zouden betalen zou het al te veel zijn voor wat we af zouden nemen.

We hebben zelf inderdaad ook al een paar maanden op gas gekookt voordat we bericht kregen dat we een abonnement zouden moeten hebben.

De verhuurder zal denk ik niet willen betalen voor de gasmeters. Er zijn zo'n 400 wooneenheden in deze flat en vanuit de bewonersvereniging is er in het verleden blijkbaar ook wel eens een verzoek geweest om meters te plaatsen, maar hier is verder nooit op ingegaan. Blijkbaar betalen de meeste mensen nu dus geen gas omdat ze (a) niet weten dat ze hiervoor zouden moeten betalen of (b) in protest tegen het ontbreken van meters.

Ik ga denk ik nog maar even verder shoppen om te kijken of ik een goedkoper onbemeterd abonnement kan vinden dan degene van de netbeheerder zelf, maar ik ben bang dat de opties zijn dat we of veel te veel betalen of illegaal bezig zijn...
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 14-03-2014, 11:52
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Het gas is dus niet afgesloten? Je kunt gewoon nog steeds koken op gas als je zou willen?

Mijn eerste gedachte is dat als een hele flat geen individuele gasmeters heeft, er een centrale meter voor de hele flat ergens verstopt is (en dat zou juridisch ook wel kunnen)...

Kijk eens in je huurcontract en servicekostenafrekeningen van je verhuurder? Wat staat daar allemaal in wat te maken heeft met energie?

Laatst gewijzigd op 14-03-2014 om 12:25.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2014, 12:11
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Eén pand mag inderdaad één Nutsaansluinting hebben, wat je zeker bij appartementcomplexen praktisch altijd wel ziet. Dit is dan dus de hoofdmeter.

Dan is het daarna aan de verhuurder/eigenaar van het pand om tussenmeters (in de meterkasten) te plaatsen wil hij de bewoners op individuele kosten kunnen afrekenen hierin. Doet hij dit niet en sluit hij de gastoevoer niet af, dan zou je er al bewoner gewoon gebruik van kunnen maken. Logisch is dan dat je als bewoners op het collectief wordt afgerekenend en dus 1/aantal pandene deel moet betalen.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2014, 20:51
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Met een 1/400e deel van het totaalverbruik zou ik ook geen moeite hebben. Zo betalen we ook voor het water namelijk. In de servicekosten staat niets over gaskosten voor het koken. De stadsverwarming en waterkosten staan wel uitdrukkelijk genoemd, dus ik ga er van uit dat de verhuurder vindt dat de appartementen zelf voor gas dienen te zorgen.

Het gas is nu ook gewoon aangesloten. Het komt uit een buis die van mijn onderburen naar mijn bovenburen loopt en waar wij in de keuken een aftakking op hebben. We zouden het gas dus voor ons appartement zelf niet kunnen uitdraaien oid, behalve dan het kraantje op de aftakking zelf. Ik ga ervan uit dat die buis dan over de hele hoogte van de flat loopt (20 verdiepingen) en dat het afsluiten daardoor misschien nogal wat moeilijker zal gaan dan bij een normaal rijtjeshuis.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 14-03-2014, 20:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb met mijn bovenburen een gemeenschappelijke watermeter in mijn kruipruimte maar wel zelf een gasmeter en gaskraan in de meterkast en een gaskraantje bij de kookplaat. Ik kan voor zover ik weet mijn gaskraan in de meterkast dichtdraaien en dan heeft mijn bovenbuurvrouw gewoon gas neem ik aan. Alleen bij mij is het volgens mij echt een aftakking van de hoofdleiding en niet een kraan halverwege zoals bij jou.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 10:17
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Hmm, klinkt dan toch dat je officieel een abonnement op "kookgas" moet afsluiten bij je energieleverancier. Bij bijv. Eneco betaal je dan ongeacht je verbruik voor 65 m3 per jaar.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 12:41
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik begrijp niet waarom je gasverbruik zou willen laten meten en afrekenen, als je dat nu al gratis "van onderen" krijgt..
Tenzij je niet kan slapen wegens gewetensbezwaren
Als er niets in je huurcontract staat is dat vreemd, misschien gooien ze het verborgen onder "servicekosten", zodat niet iedereen het kan zien en er geen gezeur is van "ja maar ik kook electrisch".
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.