Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2010, 15:31
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
Hallo...

Ik heb een nieuwe laptop nodig...

Ik begin in februari namelijk met een nieuwe opleiding...
Ik zou ongeveer 3 jaar met mijn laptop moeten doen...

Iemand goed advies....?

Het is heel erg welkom
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2010, 14:12
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Licht afhankelijk van welke studie je gaat doen. Ga je sterrenkunde doen dan moet je een redelijke zware laptop hebben, omdat sommige software applicaties aardig wat van je systeem kunnen vragen. Hetzelfde gaat wellicht ook op bij ICT?

Ga je echter commerciele economie doen oid, dan koop iets simpelers.
Ga er niet vanuit er ook maar 1 spel op te spelen, dat lukt toch niet (nouja, spelen.nl oid wel, maar dat kan elke laptop wel). Besteed bij het uitzoeken vooral aandacht aan het formaat en gewicht. Een grote laptop meeschouwen met een behoorlijk gewicht op de fiets, in de bus, door school kan erg hinderlijk worden voor je rug en schouder, zeker als je hem áltijd meeneemt.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 14:16
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
tja ik ga facility management doen dus...
heb wel een redelijk goeie laptop nodig...
ik wil zoiezo een 17"inch...
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 16:34
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ga je 'm vaak mee naar school nemen? Je sjouwt je wel een breuk met zo'n 17 inch ding dan. Als hij toch alleen maar op je bureau staat maakt het natuurlijk niet uit (maar dan kun je ook net zo goed een gewone PC nemen).

Als je dit moet geloven kun je het beste een Asus of Toshiba nemen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 07:59
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
Oke daar zeg je wat...
Ik was van plan om een hp te kopen maar....
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl...4-4011373.html

maar denk dan niet dat het handig is..
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 09:11
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
tja ik ga facility management doen dus...
heb wel een redelijk goeie laptop nodig...
ik wil zoiezo een 17"inch...
Klinkt economisch, zodra je excel kan draaien ben je done. Koop iets kleiners dan 17 inch, binnen een week maak je kosten aan fysiotherepie om die 10 graden twist uit je werfelkolom te drukken.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 11:18
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
oke maar heb de laptop prive nodig,
voor onder ander muziek,films etc...

maar ik ben nog aanhet overwegen dus...
denk dat het toch maar een 15" inch word...
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 21:26
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ga je 'm vaak mee naar school nemen? Je sjouwt je wel een breuk met zo'n 17 inch ding dan. Als hij toch alleen maar op je bureau staat maakt het natuurlijk niet uit (maar dan kun je ook net zo goed een gewone PC nemen).

Als je dit moet geloven kun je het beste een Asus of Toshiba nemen.
Dit artikel deel ik niet helemaal, mijn Compaq laptop (is nu HP) heeft nog nooit gehaperd en upgraden is vaak goedkoper dan een nieuwe laptop kopen. Harde schijven die achteruit gaan en het standaard beperkte RAM geheugen is vaak de boosdoener dat laptops vaak traag zijn. Beide onderdelen vervangen (RAM geheugen vergroten) en je laptop is weer als nieuw, alleen Windows moet je wel opnieuw instaleren, maar dat zo gedaan.

Edit/Aanvulling, mijn Compac/HP laptop is eigenlijk Toshiba geworden als ik tenminste af moet gaan op de huidige harde schijf die er nu inzit.

Laatst gewijzigd op 15-01-2010 om 21:38.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 22:42
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
oke maar heb de laptop prive nodig,
voor onder ander muziek,films etc...

maar ik ben nog aanhet overwegen dus...
denk dat het toch maar een 15" inch word...
Ye okey, maar windows media player is geen application waardoor je echt een zwaar systeem moet hebben ^__^, hooguit een grote harde schijf.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 00:58
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ye okey, maar windows media player is geen application waardoor je echt een zwaar systeem moet hebben ^__^, hooguit een grote harde schijf.
Ligt eraan wat je met die Windows mediaplayer wilt afspelen, als het alleen maar Mp3jes zijn en wat You Tube filmpjes dan heb je gelijk. Het wordt een ander verhaal als TS gaat besluiten HD films en muziek in flac of WAV te willen afspelen op zijn laptop.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 21:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een 15,4 inch laptop, m'n vriend een 17 inch. Ik vind het voordeel van een iets groter scherm (wat ik eigenlijk verwaarloosbaar vindt) niet opwegen tegen de grootte en gewicht van een groter scherm dus ik zou zeker voor een 15,4 inch gaan als je hem regelmatig mee wil nemen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 00:39
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Je kan altijd nog zo'n 11-13" laptop kopen
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 18:50
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Je kan altijd nog zo'n 11-13" laptop kopen
dan wordt het een hele dure laptop wil je hem een klein beetje snel hebben
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 19:15
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Nee, ik bedoelde dat je die ernaast kon hebben en dan thuis een goede zeg maar.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 08:19
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
oke en nu weet ik het niet meer...
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 20:58
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
het is trouwens niet helemaal waar dat je je perse een breuk sjouwt met een 17 inch.
mijn asus is 15,6 of 16 inch en weegt net zoveel als niet meer dan mijn 17 inch dell.

batave en honkballertje hebben het over netbooks. dat zijn kleine laptops die vaak een lange batterij tijd hebben. maar eigenlijk niets meer kunnen dan de standaard office programma's en een beetje op internet surfen maar zelfs dat valt bij de meeste tegen. en als ik me niet vergis zijn de meeste nog met linux ook. en ik denk niet dat je dat wilt
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 11:00
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
nee dat wil ik ook niet
wil er veel mee doen en iet zo'n klein netbookje...
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 12:57
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
het is trouwens niet helemaal waar dat je je perse een breuk sjouwt met een 17 inch.
mijn asus is 15,6 of 16 inch en weegt net zoveel als niet meer dan mijn 17 inch dell.

batave en honkballertje hebben het over netbooks. dat zijn kleine laptops die vaak een lange batterij tijd hebben. maar eigenlijk niets meer kunnen dan de standaard office programma's en een beetje op internet surfen maar zelfs dat valt bij de meeste tegen. en als ik me niet vergis zijn de meeste nog met linux ook. en ik denk niet dat je dat wilt
Netbooks worden tegenwoordig juist meestal met Windows (XP / 7 Starter) geleverd en kunnen best genoeg aan hoor (Matlab draait, niet supersnel maar snel genoeg; films spelen lukt zonder problemen als je geen HD speelt (wat op zo'n klein scherm toch niet tot zijn recht komt). Het enige probleem dat ik eraan zie is dat het goed is voor simpel gebruik. Als je daarop documenten van tientallen pagina's gaat typen, hang je er toch liefst een extern scherm en toetsenbord aan.

Bovendien: netbooks zijn 7"-11" momenteel, alles wat meer is, is meestal een volwaardige processor. In de meeste netbooks zit een Atom-CPU van Intel; die zijn niet erg krachtig, maar voor de meeste mensen genoeg, ik merk bv. amper verschil in snelheid tussen mijn netbook en de oude computer van mijn ouders (T5500 Dual Core-laptop) voor gewoon office-werk en heel lichte games (Plants vs Zombies).

Voor een notebook zou ik volgende punten aanraden:
  • Lange batterijduur (tenzij je toch steeds aan een stopcontact gaat kunnen zitten)
  • Niet groter dan 15" a 16" als je echt een groot scherm wilt; voor gewoon gebruik is 14" of lager zelfs niet zo zot. 13" of 12" is voor de meeste mensen echt genoeg ruimte om op te werken. Enkel als je een heel hoge resolutie wilt/nodig hebt (bv. als je in de grafische sector zit of heel veel gegevens op je scherm moet krijgen), zou ik nog 15" aanraden
  • Je hebt echt geen krachtpatser nodig tenzij je ooit zware simulaties zou gaan runnen en zelfs dan zie ik de meeste ingenieursstudenten het best redden met bescheiden hardware (of zwaar gaan gamen, maar dan zit je met notebook toch in de problemen).
  • Netbook kan, maar voor langdurig op werken, zou ik toch aanraden (erbij) een grotere computer (grote laptop/desktop) te nemen: zo'n klein scherm en klein toetsenbord beperken serieus hoe handig je erop kan werken in een thuissituatie.
  • Ga eens in de Mediamarkt, ... rondkijken en wat rondprutsen op die computers, kijk welke schermgrootte je nog handig vindt werken (vraag aan een verkoper om in te loggen en open eens wat vensters, internet enzo om te zien of je genoeg op je scherm kan krijgen). Je moet dat natuurlijk wel afwegen tegen het gewicht: het is logisch dat je op een 17" meer plaats hebt, maar onderschat dat gewicht echt niet.

Ik heb zelf een aantal jaar regelmatig een 15.4"-notebook meegesleept naar universiteit, dus dit komt gewoon uit mijn eigen ervaring, ik zou het niet opnieuw doen. Sinds 2 jaar gebruik ik dagelijks een netbook, oké, niet even krachtig als een volle laptop, maar voor het dagdagelijkse werk is dat genoeg. En mijn huidige setup is netbook mee naar univ en thuis gewoon een zware desktop voor het echte rekenwerk.

Mijn zus langs de andere kant, had een drietal jaar geleden haar oog laten vallen op een 17"-notebook (groot scherm en numeriek klavier), maar na enkele keren meeslepen naar school, was ze daar toch niet zo content meer van. Sinds kort ook een netbook en ik heb haar nog niet horen klagen.

Een goede vriend van me, ook beetje zot van computers en HD-films zoals mezelf, heeft een tweetal maand geleden een 13" (of was het nu 12"?) Toshiba gekocht, processor etc. zijn zo zwak als maar kan (zijn (3 jaar) oude laptop was sneller), maar hij is er content van: want hij moet niet lopen sleuren met een zware laptop en hij hoeft zelfs geen adapter mee te zeulen want zijn batterij gaat een ganse dag mee. Plus, dat ding kan gewoon HD-materiaal afspelen (met Media Player Classic), zodat we tussen de lessen in gewoon een filmpje kunnen kijken.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-01-2010, 12:59
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Dit artikel deel ik niet helemaal, mijn Compaq laptop (is nu HP) heeft nog nooit gehaperd en upgraden is vaak goedkoper dan een nieuwe laptop kopen. Harde schijven die achteruit gaan en het standaard beperkte RAM geheugen is vaak de boosdoener dat laptops vaak traag zijn. Beide onderdelen vervangen (RAM geheugen vergroten) en je laptop is weer als nieuw, alleen Windows moet je wel opnieuw instaleren, maar dat zo gedaan.

Edit/Aanvulling, mijn Compac/HP laptop is eigenlijk Toshiba geworden als ik tenminste af moet gaan op de huidige harde schijf die er nu inzit.
Hier op de VUB hoor ik nochtans genoeg geklaag over HP (is een tijd onze leverancier van IT-materiaal geweest). Qua merken zou ik zelf eerder voor Toshiba, Asus of Lenovo (= vroegere IBM) gaan. Ach, problemen zullen natuurlijk steeds voorvallen en bij de ene wel en de andere niet natuurlijk.

Oh en nog vergeten: sommige opleidingen hebben eigen aanbiedingen voor notebooks etc. Dat kan je dus best eens navragen ofwel via surfspot, signpost (academicshop) e.d. zijn er ook steeds aanbiedingen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 21:36
inod
inod is offline
Ik heb momenteel twee beestjes in gebruik -

in gebruik:
* HP EliteBook 6930p, 14" scherm (1440x900), Intel dual P8400 CPU @ 2.40 Ghz, 240 GB HD, Intel 5100 WLAN, 2 GB RAM
* MSI Wind U100 Plus, 10" scherm (1024x600), Intel N280 CPU @ 1.66 Ghz, 160 GB HD, b/g/n WLAN, 2 GB RAM

niet in gebruik:
* Toshiba A300-146, 15.4" scherm, Intel (weet niet meer welke) CPU @ 1.86 Ghz, 200 GB HD, b/g WLAN, 2 GB RAM

Ofwel allebei behoorlijk high-end. Om eerlijk te zijn - sinds ik deze baan heb (de HP is van het werk) gebruik ik de netbook niet/nauwelijks meer en ligt m'n grote laptop helemaal ongebruikt in de kast.

Van HP kan ik de hogere series zeker wel aanraden. De EliteBook 6930p is een prachtig ding, met maar een fail-puntje: de scherm-sluiting is een beetje zwak en snel kapot. Behalve dat is het een geweldig ding. Oh ja, prijskaartje begint bij rond de 1200 euro, geloof ik, in Nederland. Heb er 23 van op kantoor.

De HP 6730b is ook een goede aanrader: prachtig 15" scherm (met iets lagere resolutie), heel stevig model. Heb er 18 van op kantoor. Eigenlijk toch echt een van mijn absolute favorieten. (De enige reden dat ik zelf een 6930p gebruik is dat die net iets kleiner is, plus hogere resolutie, wat toch wel fijn is - aangezien ik op kantoor een externe monitor, toetsenbord en muis heb.) De 6730b zal je in Nederland denk ik voor rond de 1000 euro wel moeten kunnen krijgen in een redelijke configuratie.

De consumentenklasses van HP, met name de Pavilion, zijn absolute afraders. Erg onbetrouwbaar. Heb ik ook op kantoor (6x dv6000, 15x dv6500, 24x dv6700). Review:
* glas-schermen: bijzonder irritant, veel 'glare' (niet te gebruiken in goed verlichte ruimtes of in de zon)
* scharnieren van het scherm zijn zeer zwak, snel kapot
* toetsen slijten snel
* bijzonder irritante touchpad-knoppen
* batterij is binnen een jaar al 50% van capaciteit kwijt
Nee, de HP Pavilion is echt een totale AFRADER. Ik maak die fout ook niet nog eens voor het bedrijf - we geven liever wat meer geld uit aan goede apparatuur (EliteBook oid) dan dat we nog eens die gruwelijke Pavilions kopen.

Zelf, prive, ben ik heel erg tevreden met Toshiba. Heb twee modellen gehad de afgelopen jaren (allebei maar een jaartje gebruikt voor ze met pensioen konden - ik gebruik laptops zoals een kettingroker door sigarettenpakjes gaat); beiden waren echt uitstekende kwaliteit. Nauwelijks problemen mee gehad. Vergeleken met de HP Pavilions op kantoor, waren de Toshiba's die ik thuis had echt de absolute winnaars. Ik raad Toshiba dus zeer zeker aan! Gaat overigens om de Satellite series.

Samengevat: HP is uitstekend in topklasses (als je bereid bent meer dan zo'n 1000 euro uit te geven), maar gruwelijk slecht in goedkopere modellen; Toshiba is veel beter als je budget beperkt is.

Wat linkjes:
* HP 6730b voor 800 euro - http://hd.nl/p/hp/NN206ET%2523ABH
* HP 6930p voor 1150 euro - http://www.hd.nl/p/HP/NN362EA%2523UUZ
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Accu laptop laadt niet meer op
Elin3
19 10-12-2014 11:47
Software & Hardware Laptop nodig voor studie gamedesign - Suggesties?
Verwijderd
10 23-08-2013 22:02
Software & Hardware Zelf Sony VAIO laptop samenstellen
Elin3
52 09-08-2013 21:31
Software & Hardware Laptop kopen
Verwijderd
3 25-12-2009 22:20
Software & Hardware Advies gevraagd mbt. keuze uit 1 laptops.
patroesj
12 28-09-2007 19:12
Software & Hardware [school] Laptop Probleem.
ice-dive
12 30-01-2004 16:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.