Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2005, 15:30
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Hier volgt een creatie uit mijn hand, de eerste die hier gepost is maar de tweede in zijn soort. Ik ben van plan nog lang hieraan te werken, maar wou alvast een stuk hier zetten voor kritische en objectieve commentaar.

_________

Zoals iedereen wel eens op straat loopt met de enige bedoeling om op straat te lopen, liep ook ik als een klein kind dat net heeft leren lopen; trots en onwankelbaar waggelend door de straten van een stad met straten. Deze pinguïn waggelde, zonder enige diepere betekenis, door de ‘van Weste straat’. Glurend naar kleurrijke dingen buiten het bereik van mijn ogen kwam ik een ogen paar spieders tegen. Spieders zijn gevaarlijker dan gluurders, dat is niet zo omdat er een reden voor gemaakt is, maar omdat het nu eenmaal zo is. Al spiedende en glurende bouwden wij een relatie op en droomden we over die andere ogen die lieve dingen fluisterde en aanrakingen over de grens smokkelen. Ze – want zij is natuurlijk evenzeer een vrouw als ik een man ben – schreef wat in haar ogen waarna ik het eruit gluurde: “Ik wil,” en toen stopte het.
Abrupt.
Zonder blikken of blozen.
Ik liep weer verder, verwonderd over wat ze wou zeggen maar vergeten was af te maken. Het beviel me wel, dat gluren en bespied worden, het had een smaak van, tja van wat eigenlijk? Op hetzelfde ogenblik dat ik de vraag dacht gaf ik er al denkende al een antwoord op. Het smaakt naar. Blij dat ik zo snel een antwoord had gevonden op een uiterst interessante vraag huppelde ik al waggelend weer terug naar af. Daar aangekomen gluurde ik nog wat rond, niet anders willend dan simpel wat rond te gluren. Onoplettend gluurde ik in een val, zorgvuldig opgezet en verzilverd met roestvrij staal. Als je valt kan je alleen nog maar opstaan, dus hapte ik gretig toe, en zag twee hemelsblauwe ogen van een klein en zielig meisje. Net zoals in elk ander goed boek moest ook dit meisje met blauwe ogen hard werken en kreeg ze daar niets anders voor terug dan onderdak en wat te eten. Een vorm van slavernij waar elk geliefd boekfiguur lustig op af stapt om haar te bevrijden van het grote grijze gruwelmonster dat angstaanjagend hoog oprees achter haar blonde haren. Toch komt dit fantastische stukje leesboek niet overeen met haar ogen, die een boodschap keek welke is eruit gluurde en hardop nadacht. Ik kan die boodschap niet anders vertalen dan dat ze haar lot niet betreurde, integendeel ze had het juist vol goede moed opgezocht en gevangen. Als er een noodlot zou zijn geweest, had ze daar net zo hard achterna gerend als ze nu deed om de metro te halen.

Ze miste een tree en verloor haar evenwicht, en haar koffer. Als bladeren van een herfstboom dwarrelde de papieren inhoud van haar grote grijze gruwel koffer heen en weer tussen meerdere, door niemand bepaalde, punten. Zaken en affaires, connecties en deals, afspraken en notities, alles dwarrelde niets wetend door de lucht, alsof ze niet konden beslissen of ze op de grond moesten vallen, in de lucht moesten blijven of zich gehoorzaam moesten overgeven aan de honger van de zakenkoffer. Door stom toeval, of door haar noodlot miste ze ook de metro, waardoor ze tien minuten te laat zou komen op een zakenetentje. Met een zachte zucht zette ze zich neer op een bankje dat zich daar toevallig ophield.
Naast het bankje hield zich een mannelijk randfiguur op, erg mannelijk was hij nog niet, eerder jongelijk. Pas later, na een tijdje te hebben geoefend zou ook hij een volwaardige man worden genoemd. Nu was hij vooral een randfiguur, en onvermijdelijk zal hij dat ook altijd blijven. Onopvallend kan hij rond lopen en hier en daar wat gluren maar nooit zal hij bespied worden. Zoals alle randfiguren zal hij straks onopvallend voor iemand vallen waarna hij wel of niet zal trouwen, fluisterend. Stilletjes zal hij oud worden om dan samen met zijn onopval te sterven in een wit bed tussen al die andere, veel meer opvallende witten bedden.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?

Laatst gewijzigd op 15-10-2005 om 15:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2005, 20:34
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Een dichter in Letteren!

Je verhaal is goed maar een beetje verwarrend en 'chaotisch' geschreven. Het spel tussen begluren en bespieden is hier voor een groot deel de oorzaak van. Het einde vind ik dan wel weer goed.
Ik heb ook ergens een mooie alliteratie gelezen .
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:04
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 16-10-2005 @ 21:34 :
Een dichter in Letteren!

Je verhaal is goed maar een beetje verwarrend en 'chaotisch' geschreven. Het spel tussen begluren en bespieden is hier voor een groot deel de oorzaak van. Het einde vind ik dan wel weer goed.
Ik heb ook ergens een mooie alliteratie gelezen .
Hehe, ik had al verwacht dat iemand me zou herkennen ^^.

Het is inderdaad nog wat chaotisch, het is ook zeker nog niet af. Ik zie het nu nog meer als een schets welke ik pas mooi en gedetaileerd kan maken als ik de hele tekening geschetst heb.

De alliteratie: "Met een zachte zucht zette ze zich neer". Het is door zulke dingen volgens mij wel te merken dat ik ook dichter ben.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 23:25
Verwijderd
Ik vind het spel van begluren en bespieden een heel erg sterk stukje in je verhaal ( En dichters die verhalen schrijven, herkenbaar)

Ik weet niet of je echt op mijn mening zit te wachten maar ik denk dat je met een paar stukken uit dit verhaal beter een apart verhaal kan schrijven, zodat het wat minder opeenhopend oogt?

't is maar een mening;-)

Wat ik wel leuk vond is dat je eerst het idee geeft dat het over een meisje gaat ( ergens halverwege het verhaal ) waar ze vervolgens met een aktetas loopt, 'k denk niet dat jonge meisjes dat doen
Nu kan dat natuurlijk foute interpretatie zijn,

over dat chaotische, je moet er maar net van houden
( ik waardeer het zeker)


Liefs,
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 01:07
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Fri.. schreef op 17-10-2005 @ 00:25 :
Wat ik wel leuk vond is dat je eerst het idee geeft dat het over een meisje gaat ( ergens halverwege het verhaal ) waar ze vervolgens met een aktetas loopt, 'k denk niet dat jonge meisjes dat doen
Dat ik het eerst even over een 'jonge' meisje had, is een gewoon een link naar kinderarbeid en dergelijke.
Het gaat wel over een volwassen vrouw, een zakenvrouw.

En natuurlijk sta ik te wachten op je mening, net zo goed als die van anderen .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 10:14
Verwijderd
Hmm oke, dan snap ik dat ook weer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.