Oud 19-05-2011, 19:42
Grey Night
Grey Night is offline
Hey mensen,
Mijn moeder is bijna iedere avond dronken. Ik ben er meestal niet bij als ze begint met drinken, want ben soms pas om 6 uur thuis (tot laat studeren).
Dit is al sinds mijn 15e zo.
Het probleem ligt bij de wijn. Zodra ze 1 glaasje op heeft is binnen een uur de fles leeg.
Zodra ik merk dat ze wijn op heeft (merk ik al na het eerste glas) zeg ik er wat van. Ik weet dat de wijnfles leeggooien of deze bij haar weghalen alleen resulteert in ruzie, en dat is niet zo fijn.
Wat ik ook irritant vind is dat ik niet met haar op een normale manier kan praten als ze wijn gedronken heeft. Dit maakt de discussie met haar aangaan ook een stuk moeilijker.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is er een manier om dit te stoppen? Zoals vervanging van dit drankje? (bier, kleinere flessen wijn en alles zonder alcohol al geprobeerd...).
Hoop dat iemand het weet

-Grey Night
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2011, 09:49
Verwijderd
Citaat:
Het probleem ligt bij de wijn.
Nee, het probleem ligt bij je moeder.

Heb je al geprobeerd dit met haar te bespreken, op momenten dat ze geen wijn op had en niet dronken was? Zo ja, hoe ging dat? Zo nee, waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 12:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik denk dat je haar het beste kunt overreden om zich te laten behandelen bij verslavingshulpverlening. Proberen van middel te wisselen of zoals jij zegt dat 'de wijn het probleem is' zal nooit een oplossing brengen. Jouw moeder voelt een zucht naar alcohol. Ze is verslaafd.
Maar weinig mensen komen daar zelf uit, zeg maar gerust niemand.Nu is dat toevallig wijn dat ze drinkt, maar waarom denk jij dat ze narrig wordt als jij de alcohol voor haar ontoegankelijk maakt? Ze zal toch blijven zoeken naar alcohol, wat jij ook doet.

Probeer uit te zoeken welke instelling in jouw regio verslavingshulpverlening aanbiedt, en neem contact met hen op.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 18:38
John Frum
Avatar van John Frum
John Frum is offline
Neem een oma, oom of tante in vertrouwen (of je vader?), en vraag deze of hij/zij met je moeder wil praten over de situatie. Het is de bedoeling dat je moeder een afspraak gaat maken bij verslavingszorg.
__________________
"liever niets dan een vrouwenstem"
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 21:50
Grey Night
Grey Night is offline
Hey
Bedankt voor jullie reacties, waardeer het erg.
Het is alleen moeilijk om te zeggen of ze verslaafd is, om te beginnen. Ze drinkt soms een week niet, dan ineens een hele week weer wel. Ik heb haar ook al vaak verteld dat ze een probleem heeft, met alcohol, maar ze geeft het maar half toe.
Om aan familie te vragen of zij het tegen haar willen zeggen is ook makkelijker gezegd dan gedaan niet iedereen weet dat ze dit probleem heeft, en omdat alcohol gebruik vrij normaal is wordt er minder vaak wat van gezegd (dan bijvoorbeeld andere drugs).
Ik ga in ieder geval met haar praten over het uit de hand lopen. Één glaasje kan wel, maar daarna stoppen is haar probleem

-Grey Night
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 02:43
Verwijderd
goed begin praat met haar op momenten dat ze niet dronken is en jullie gewoon gezellig aan het praten zijn ofzo. sta open voor wat zij te vertellen heeft en wat haar redenen voor gebruik zijn.

Je zegt dat je het moeilijk vindt om te zeggen of je moeder verslaafd is. Als zij:
- zo vaak naar de alcohol grijpt dat haar dagelijkse bezigheden daar zeer negatief onder lijden (afspraken afzeggen/vergeten/te laat komen want te dronken, aggressief reageren op mensen bv, praktische voorbeelden..)
- vaak dronken is terwijl zij dat eigenlijk zelf helemaal niet wilt,
- niet meer "normaal" (als in: hoe jij jouw moeder als normaal beschouwt, hoe zij normaal gesproken of bv lang geleden voor de verslaving deed) het leven door kan gaan zonder alcohol
- psychische en/of lichamelijke afkickverschijnselen krijgt als ze geen alcohol op heeft of dat voor bv een paar dagen niet kan. Bijvoorbeeld, extra geirriteerd en gestresst zijn, hele dag aan alcohol denken, niets meer willen doen zonder alcohol,
- alcohol als de oplossing voor al haar problemen gebruikt (verdriet, teleurstellingen en andere emotioneel zware dingen wegdrinken),
zou je misschien kunnen spreken van een verslaving, of op zijn minst van risicogebruik.

Als je een of meer van bovenstaande kenmerken bij je moeder herkent, is het raadzaam om actie te ondernemen. Als je je moeder echt van haar verslaving, indien ze die heeft, af wilt helpen, moet je er wel rekening mee houden dat jou dat misschien niet in je eentje gaat lukken, en dat je daar misschien de hulp van familie of professionals bij nodig hebt.

Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld eens contact opnemen met een stichting als Trimbos, Jellinek/Mentrum, Brijder of welke andere verslavingsinstelling dan ook. Vaak hebben zij gratis en anonieme infolijnen waar je naartoe kunt bellen als je over dit soort dingen wilt praten. Op hun websites staat ook goede informatie over hoe je met dit soort dingen om kunt gaan. Aanrader om een beetje rond te zoeken. Links staan vast ook wel in het linkstopic.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2011, 19:01
Grey Night
Grey Night is offline
Ze voldoet inderdaad aan een aantal van de bovengenoemde criteria
Ik ga er wat meer over uitzoeken en met de rest van de familie over proberen te praten.
Bedankt voor alle reacties!

-Grey Night
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat je haar het beste kunt overreden om zich te laten behandelen bij verslavingshulpverlening.
Werkt niet.

Er is weinig wat je kan doen. Je kan het er met haar over hebben maar ze zal toch zeggen dat ze geen probleem heeft tot ver na het te laat is.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2017, 16:21
Maranda
Maranda is offline
mijn moeder hetzelfde
ze drinkt port
binnen 1 uur op
al vaak vanaf 1600 uur
mijn vader doet alles voor ons
hij is papa en mama tegelijk s avonds
hij zorgt zelfs voor haar als zij kotst of plast op de vloer

gedwongen opname om af te kicken is de oplossing
Met citaat reageren
Oud 08-01-2017, 18:24
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Wat vervelend voor je! Hoe ga je er zelf mee om?

Het is vervelend om te lezen, maar het lijkt erop dat je vader het ook in stand houdt op deze manier. Hij moet voor jullie opkomen en haar een ultimatum stellen. Daarnaast is het natuurlijk belachelijk dat hij haar kots en pis opruimt. Laat haar dat lekker zelf doen. Dan voelt ze ook een keer wat de gevolgen zijn van haar gedrag.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2017, 17:29
blaches
blaches is offline
Lastig...heb zelf ook wel een lichtelijk alcohol probleem maar ben echt erg jong in leeftijd. Ben nu 9 dagen gestopt en wil er van afblijven. Grappig dat ik dit zeg op 19-jarige leeftijd. Heb het er semi-moeilijk mee. De gedachte dat ik nooit meer echt ga drinken, lekker in de zomer elke avond naar de kroeg en het heerlijk spijbelen van school omdat je weer een kater hebt Maar het is genoeg, ik verpest mijn leven hierdoor.

Zo lang je moeder het zelf niet inziet dat het problematisch is is het lastig. Ik zag pas vorige week dat het een echt probleem begint te worden. Wilde er vanaf toen opeens niks meer mee te maken heb. Ik voel mij eigenlijk top fit nu. Ik slaap eindelijk goed (ik slaap slecht als ik heb gedronken) en eet weer beter.

Laat je moeder inzien dat het problematisch is, praat met iemand uit de familie of haar vrienden en vraag of die even met haar willen praten.

Weet ze dat jij er last van hebt?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2017, 10:59
sm.023x
sm.023x is offline
Mijn vader had dit ook hij heeft er een hartaanval aan overgehouden. Bedenk waarom je moeder drinkt. Misschien is ze depressief of een andere reden waarom ze drinkt om dat te vergeten. Ik hoop dat je wat hebt hieraan!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2017, 15:18
JanTimson
JanTimson is offline
Je moeder heeft hulp nodig, elke dag dronken is niet normaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Moeder verslaafd aan alcohol?
irisiris
3 22-06-2015 13:22
Psychologie ongelukkige/eenzame moeder
rohypnol
18 16-10-2005 14:36
Psychologie ouders dronken
raarbeestje
17 20-09-2003 19:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.