Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2001, 18:17
bierlnina
bierlnina is offline
een meisje van mijn klas , een goeie vriendin heeft nu hersenvlies ontsteking! is er kans dat ik dat ook heb , ik ben veel bij haar en nu vraag ik ook wat de gevolgen daarvan zijn?
antwoord please
als je dit een stomme topic vindt , verwijder dazn maar gewoon ff
Met citaat reageren
Oud 20-09-2001, 18:19
LionQueen
LionQueen is offline
een hersenvliesontsteking is niet besmettelijk...........
maar wel very zielig voor dat meisje zeg
__________________
**leven is meervoud van lef**** WT rulezzz***
Met citaat reageren
Oud 21-09-2001, 08:33
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
wat is het preceis eignelijk?

Met citaat reageren
Oud 21-09-2001, 09:48
Verwijderd
Citaat:
the exploding boy schreef:
wat is het preceis eignelijk?


Inleiding

Meningitis is een ontsteking van de zachte hersenvliezen, de zogeheten meningen. De aandoening kan worden veroorzaakt door een bacterie (meningococcen of pneumococcen) of door een virus (Haemophilus Influenzae type B).

De virale vorm van hersenvliesontsteking komt het meeste voor. Het verloop hiervan is vaak milder dan de bacteriële meningitis. Het virus kan echter niet worden bestreden met antibiotica, dus volledig uitzieken is de enige behandelingsoptie. Virale meningitis is zelden levensbedreigend, maar de patiënt kan wel sterk verzwakt raken.

Bacteriële meningitis kan levensbedreigend zijn, en moet na het signaleren van de eerste symptomen zo snel mogelijk worden behandeld. Infectie met meningococcen kan op alle leeftijden voorkomen, maar meestal betreft het kinderen. Hersenvliesontsteking veroorzaakt door pneumococcen komt vooral voor bij ouderen en kleine kinderen.

Symptomen

Omdat de symptomen van meningitis bij zowel de bacteriële als de virale vorm gelijk zijn, is het raadzaam tijdig een arts in te schakelen die onderzoekt om welke vorm het gaat, en een adequate behandeling instelt.

De symptomen bij virale hersenvliesontsteking zijn: hoofdpijn (met name bij het bukken), koorts, misselijkheid en braken, stijve nek, spierslapte (bij ernstige gevallen), verlamming, verminderd spraakvermogen, dubbelzien en epileptische aanvallen.

Bij bacteriële meningitis vind je bovengenoemde verschijnselen veelal in combinatie met de volgende symptomen: rode vlekjes op de romp, slaperigheid (eventueel gevolgd door coma), stuiptrekkingen en een hoog gehuil bij baby’s en jonge kinderen.

Ontstaanswijze

Bacteriële coccen kunnen van nature voorkomen in de neus en keel van gezonde dragers. Onder slechte hygiënische omstandigheden of bij een verzwakt immuunsysteem (bijvoorbeeld door grote vermoeidheid) kan de bacterie doordringen tot in de bloedbaan, en vervolgens de hersenvliezen infecteren.

Hersenvliesontsteking kan ook ontstaan als gevolg van hoofdwonden en infecties van ogen, oren en neus. Daarnaast kan meningitis voorkomen als complicatie bij aandoeningen zoals longontsteking en syfilis.

Behandeling

De bacteriële vormen van hersenvliesontsteking zijn te bestrijden met behulp van antibiotica. De virale variant kan niet met antibiotica worden bestreden, wel is er een vaccin beschikbaar dat gedurende drie jaar bescherming biedt.

Na genezing van meningitis kunnen er restverschijnselen aanwezig blijven, zoals epileptische aanvallen, slechthorendheid of verminderde intelligentie.

http://www.ziekenhuis.nl/

asje
Met citaat reageren
Oud 21-09-2001, 21:00
feline
feline is offline
Mijn vader heeft het gehad. was er bijna niet meer geweest. Bah..Het is besmettelijk, mijn mama en zusje en ik moesten toen paar dagen antibiotica slikken.
__________________
I'm a good girl, I am...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2001, 10:02
miro
Avatar van miro
miro is offline
volgens mij is hersenvlies ontsteking wel besmettelijk hoor!! een jongen op mn vorige school had het. Daarna hadden ineens 5 mensen het, die moesten op een kamer liggen waar niemand zomaar binnen mocht komen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2001, 12:32
SuPeRjO66
SuPeRjO66 is offline
je kunt een bacterie hebben of een virus. bacterieel is de ergste soort en is niet besmettelijk. viraal is wel besmettelijk, ik heb het namenlijk 2 keer gehad.
de gevolgen ervan kunnen pas na tientallen jaren komen, als je hersenvlies beschadigt is, en daar kan je dus heel 'raar' van worden. ik kan je zeggen dat het echt heel pijnlijk is, want je krijgt dan zo'n spuit vanonder in je rug en die doet heeel pijn!
Met citaat reageren
Oud 11-10-2001, 13:47
ChicaBonita
ChicaBonita is offline
ik heb zelf ook hersenvliesontsteking gehad. Mijn ouders, zus en mijn vriendje moesten speciale pillen slikken. Omdat die natuurlijk een kans hadden om ook hersenvliesontsteking te krijgen. Mijn vriendin zat er heel erg over in. Omdat ik elke dag bij haar ben, en we ook uit hetzelfde flesje drinken enz. Maar zij hoefde geen pillen te slikken.(mocht wel) Want mij is uitgelegd dat haast iedereen de bacterie bij zich draagt maar dat er maar een paar mee worden besmet. Bijvoorbeeld als je al wat ziekig bent. Hopelijk heb je er wat aan.

xXx
Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 17:06
Verwijderd
eh. de bacteriele vorm is wel degelijk besmettelijk hoor en nog wel heel erg! Maar er zijn veel soorten bacteriele vormen en niet alle soorten zijn even ernstig.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2001, 07:07
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Een vriendin van mij is er dik een maand geleden heel plotseling aan overleden. Nooit had ze wat, nooit was ze ziek, maar nou is ze er niet meer

En gister kreeg ik het bericht dat hara tweelingbroer (=goeie vriend) nou momenteel ook in het ziekenhuis ligt omdat ie het waarschijnlijk heeft. Hij verdient het niet om dood te gaan. Dus laten we hopen dat ze er op tijd bij zijn
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2001, 22:22
HeinSS
HeinSS is offline
Ik had er last van gehad toen ik 2 was, had geen dag later in het ziekenhuis aan moeten komen anders stond deze bericht er niet!! en ik heb na in me jeugd last gehad van stotterproblemen en ben daardoor erg verlegen geworden geen pretje natuurlijk maar ik ben er gelukkig hellemaal boven op gekomen, veel succes verder!!
__________________
Zolang er drank is heb ik geen drankprobleem
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid hoe zit het met besmettelijkheid van hersenvliesontsteking?
pyres
10 17-11-2005 18:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Verdonk krabbelt terug
AsianDF
43 15-03-2005 17:55
Lichaam & Gezondheid hersenvliesontsteking?
ekki
20 25-03-2004 10:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Alle jongeren ingeënt tegen meningokok-C
PV
40 25-03-2002 16:04
Lichaam & Gezondheid hersenvliesontsteking/nekkramp
somebody13
7 23-03-2002 13:25
Lichaam & Gezondheid hersenvliesontsteking
Lieverd
15 04-03-2002 22:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.