Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2005, 19:25
simone87
simone87 is offline
Hallo allemaal!

Ik zit in 6 VWO en heb best een specifiek vraagje, dus hoop dat één van jullie die kan beantwoorden. Ik heb van de Duitse schrijver Johann Wolfgang Goethe, het boek 'Die Leiden des junge Werther' gelezen. Nou, mooi boek en makkelijk te volgen. Alleen wist ik niet hoe ik de één na laatste zin van het verhaal moest opvatten. (Aan het einde van het boek zijn ze dus bij de begrafenis van Werther, maar Lotte is daar niet bij)
En als reden wordt het volgende zinnetje dus gezegd.

Man furchtete fur Lottes Leben .

-Moet ik daar uit opmaken dat ook Lotte zelfmoord heeft gepleegd?

-Of moet ik daar verder niets achter zoeken en is ze gewoon ziek van verdriet, waardoor ze niet op de begrafenis van Werther kon komen?

Ik weet nie of ik erg chaotisch overkom... Maar als je het boek gelezen hebt snap je m'n vraag vast wel
Ik hoop in ieder geval dat er een één of andere Duits/Goethe-achtig persoontje rondzwerft op dit mooie forum! En anders iemand die weet waarbij ik beter met deze vraag terecht kan!

Bij voorbaat dank,
Simone
__________________
Ik denk, dus ik ben [Descartes]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2005, 19:41
Verwijderd
Ik heb het boek niet gelezen, maar puur op de taalafgaand zou ik zeggen dat ze vrezen voor haar leven...en niet dat ze gewoon ziek is van verdriet (want waarom zou je daarom vrezen voor iemands leven, dat is dan meestal niet nodig).

Misschien heeft iemand anders het boek wel gelezen en kan die ook vanuit dat oogpunt antwoord geven.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 09:27
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
Misschien weten ze niet waar Lotte is en denken ze dat ze iets stoms aan het doen is? (zoals zelfmoord plegen) Ik weet het niet, heb het boek niet gelezen, probeer je op ideeën te brengen :-)
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:40.