Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Moet Fries worden gegeven als vak op scholen?
Ja 1 3.33%
Alleen in Friesland 18 60.00%
Nee 11 36.67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2005, 14:19
A Duck
A Duck is offline
Ik fyn it runoff skandalich dat se no fan plan binne om een nei part fan it frysk op skoalen off te skafje.

Untersiek doat blieken dat fryske (bassisskoalle) bern wol in lietse efsterstoan ha, mar mei oare talen hawwe se just een grutte foarsprong. Sjoch marris nei it Ingelsk, Dutsk of Frans, in prutte Fryske wurden hawwe mear fuoart fan it Ingelsk, Dutsk of Frans dan it Nederlans, dat makket it just sa'n mooie unafhinkele taal.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2005, 14:22
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
A Duck schreef op 25-05-2005 @ 15:19 :
Ik fyn it runoff skandalich dat se no fan plan binne om een nei part fan it frysk op skoalen off te skafje.

Untersiek doat blieken dat fryske (bassisskoalle) bern wol in lietse efsterstoan ha, mar mei oare talen hawwe se just een grutte foarsprong. Sjoch marris nei it Ingelsk, Dutsk of Frans, in prutte Fryske wurden hawwe mear fuoart fan it Ingelsk, Dutsk of Frans dan it Nederlans, dat makket it just sa'n mooie unafhinkele taal.
je weet dat slechts een tiende ongeveer van de nederlanders dit kan lezen ? (en tis skoalles, voor zover ik weet, niet skoalen)

om inhoudelijk op je post in te gaan : is de voorsprong nou ook uit onderzoek gebleken, zo ja, welk onderzoek ? (t klinkt nu nogal alsof 'jij denkt' dat er een voorsprong is bij andere talen.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 14:25
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
A Duck schreef op 25-05-2005 @ 15:19 :
Ik fyn it runoff skandalich dat se no fan plan binne om een nei part fan it frysk op skoalen off te skafje.

Untersiek doat blieken dat fryske (bassisskoalle) bern wol in lietse efsterstoan ha, mar mei oare talen hawwe se just een grutte foarsprong. Sjoch marris nei it Ingelsk, Dutsk of Frans, in prutte Fryske wurden hawwe mear fuoart fan it Ingelsk, Dutsk of Frans dan it Nederlans, dat makket it just sa'n mooie unafhinkele taal.
vertaling :
Citaat:
Ik vind het ronduit schandalig dat ze nou van plan zijn om een nieuw deed van het Fries op scholen af te schaffen.

Onderzoek laat zien dat friese (basisschool) kinderen wel een kleine achterstand hebben, maar met andere talen hebben ze juist een grote voorsprong. Kijk maar eens naar het Engels, Duits of Frans, een boel Friese woorden hebben meer weg van het Engels, Duits of Frans dan het Nederlands, dat maakt het juist zo'n mooie onafhankelijke taal.


(nogmaals, ik ben het niet geheel met de TS eens, maar denk dat het geen kwaad kan dat iedereen weet waar t over gaat.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 14:25
qghp
qghp is offline
Citaat:
A Duck schreef op 25-05-2005 @ 15:19 :
in prutte Fryske wurden hawwe mear fuoart fan it Ingelsk, Dutsk of Frans dan it Nederlans, dat makket it just sa'n mooie unafhinkele taal.



Wat een redenering
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 14:25
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Het fries heeft wel overeenkomsten met het engels en duits, maar absoluut niet met het frans. Niet meer dan het nederlands iig. Frans is een hele andere taalfamilie.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 14:31
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-05-2005 @ 15:22 :
je weet dat slechts een tiende ongeveer van de nederlanders dit kan lezen ?
Ik ken die taal niet lezen of spreken maar begreep het wel
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 14:32
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Cheenna schreef op 25-05-2005 @ 15:31 :
Ik ken die taal niet lezen of spreken maar begreep het wel Naja taal of dialect wat je het maar wilt noemen
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 14:42
Wouter_B
Avatar van Wouter_B
Wouter_B is offline
Als Saksische taal vind ik Fries nog het meest op een Scandinavische taal lijken.

De taal Fries ligt dichter bij het Engels dan Nederlands. Linguisten beweren ook dat het ontstaan van Engels voor het grootste stuk uit het Fries komt. Maar of het voor die leerlingen nou een grote voorsprong zal leveren betwijfel ik.
Sommige woorden; bijvoorbeeld brood, kaas, school en deur (weet als Gelderlander niet hoe je die schrijft) lijken meer op het Engels dan Nederlands. Toch is de grammatica en zinsopbouw tussen Fries en Engels anders, en lijkt deze meer op het Nederlands.

De relatie tussen Fries - Nederlands is niet groter dan Nederlands en Duits (die in de taalfamilie het dichtst bij elkaar liggen, denk aan laagduits/hoogduits), en zeer zeker niet tussen Nederlands en Frans (wat natuurlijk een Romaanse taal is).

Leer die kinderen hoofdzakelijk Nederlands op school, en geef ze wat mee van de Friese cultuur (Fries praten doen ze thuis wel als ze willen ) Je kunt het toch nemen als keuzevak op de middelbare school daar?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 14:46
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Wouter_B schreef op 25-05-2005 @ 15:42 :
Toch is de grammatica en zinsopbouw tussen Fries en Engels anders, en lijkt deze meer op het Nederlands.
das niet waar. friese grammatica is erg anders dan nederlands, en lijkt in de verte wel meer op engels dan nederlands. Veel mensen spreken echter een soort van vernederlands fries, zodat je friese woorden verbasterd en de zinnen formuleert alsof t nederlands is.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 14:57
Wouter_B
Avatar van Wouter_B
Wouter_B is offline
Ah, okee.

Verklaart wel dat het verhaal van A Duck (ik kan het lezen) op het oog grotendeels dezelfde opbouw heeft als jouw Nederlandse vertaling.

Veel Friesen hier btw.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:02
A Duck
A Duck is offline
Zou je voor de grap eens moeten doen: Zweeds lezen

Verassend hoeveel je er van kan begrijpen
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:05
Verwijderd
Het is zwaar achterlijk om tijd, geld en moeite te verspillen aan het instandhouden die gesproken wordt door een klein groepje mensen in slechts één provincie, die bovendien ook nog eens van nauwelijks economisch of sociaal belang is. Dus.

Ik ben zelf overigens Fries en goddank blij dat ik er weg ben.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:06
Verwijderd
Citaat:
A Duck schreef op 25-05-2005 @ 15:19 :
Ik fyn it runoff skandalich dat se no fan plan binne om een nei part fan it frysk op skoalen off te skafje.

Untersiek doat blieken dat fryske (bassisskoalle) bern wol in lietse efsterstoan ha, mar mei oare talen hawwe se just een grutte foarsprong. Sjoch marris nei it Ingelsk, Dutsk of Frans, in prutte Fryske wurden hawwe mear fuoart fan it Ingelsk, Dutsk of Frans dan it Nederlans, dat makket it just sa'n mooie unafhinkele taal.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:14
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ha-ha! En toch is het een dialect.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:26
Wouter_B
Avatar van Wouter_B
Wouter_B is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 25-05-2005 @ 16:14 :
Ha-ha! En toch is het een dialect.
Nee, een door Nederland officieel erkende taal

Citaat:
A Duck schreef op 25-05-2005 @ 16:02 :
Zou je voor de grap eens moeten doen: Zweeds lezen

Verassend hoeveel je er van kan begrijpen
Jah dat viel mij idd ook op! Het verstaan is wel een vak apart.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:32
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Wouter_B schreef op 25-05-2005 @ 16:26 :
Nee, een door Nederland officieel erkende taal
Citaat:
Levitating Nun schreef op 25-05-2005 @ 16:14 :
Ha-ha! En toch is het een dialect.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:35
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-05-2005 @ 15:22 :
je weet dat slechts een tiende ongeveer van de nederlanders dit kan lezen ? (en tis skoalles, voor zover ik weet, niet skoalen)

Uhm, ik kan het ook begrijpen en ik ben geboren in zuid holland en woon nu in brabant. Zal wel komen omdat het gewoon een uit de hand gelopen dialect is.

Ik hoop trouwens dat het niet veel gesproken wordt in Leeuwarden, aangezien de plannen zijn daar volgend jaar te gaan wonen
__________________
As finishing touch, God created the dutch

Laatst gewijzigd op 25-05-2005 om 15:39.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 16:19
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
A Duck, als je dit standpunt inneemt is het overtuigender wanneer je het zelf ook correct kunt spellen. Of val jij al binnen de groep leerlingen die minder onderwijs in het Fries krijgt?

@Wouter_B: Ik zie de overeenkomst tussen bread en bôle niet echt, maar snap je punt wel.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-05-2005, 16:41
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Het hele Fries zouden ze moeten afschaffen
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 16:44
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 25-05-2005 @ 17:41 :
Het hele Fries zouden ze moeten afschaffen
Goede onderbouwing
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 17:18
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Neiu schreef op 25-05-2005 @ 17:44 :
Goede onderbouwing
Wat valt er dan niet aan te snappen? Weinig onderbouwing nodig. Verzin anders eens een goede reden waarom het Fries zou moeten blijven bestaan? Het heeft meer na- dan voordelen voor zover ik kan zien
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 17:33
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 25-05-2005 @ 18:18 :
Wat valt er dan niet aan te snappen? Weinig onderbouwing nodig. Verzin anders eens een goede reden waarom het Fries zou moeten blijven bestaan? Het heeft meer na- dan voordelen voor zover ik kan zien
met die 'redenering' kun je alle talen afschaffen. Gaan we lekker met zn allen engels spreken.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 17:38
Martyr
Martyr is offline
Er kan beter tijd en moeite gedaan worden om mensen een taal te leren die zeer veel word gebruikt ipv dat er fries word onderwezen wat niemand spreekt.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 17:41
Wouter_B
Avatar van Wouter_B
Wouter_B is offline
Citaat:
Neiu schreef op 25-05-2005 @ 17:19 :
@Wouter_B: Ik zie de overeenkomst tussen bread en bôle niet echt, maar snap je punt wel.
Ook, maar ook 'brea'. En dan is t al een stuk duidelijker

Trouwens, het hele Fries maar meteen afschaffen? Zou zonde zijn, als cultureel erfgoed

Maar er veel geld in pompen? Zou ook zonde zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Martyr schreef op 25-05-2005 @ 18:38 :
Er kan beter tijd en moeite gedaan worden om mensen een taal te leren die zeer veel word gebruikt ipv dat er fries word onderwezen wat niemand spreekt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2005, 17:58
Aiel
Aiel is offline
Niet alleen Allochtonen zouden moeten integreren...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 18:54
Verwijderd
We moeten naar een systeem waar in de hele wereld één taal gesproken wordt. Fries moet dus verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:00
one.
one. is offline
Citaat:
Aiel schreef op 25-05-2005 @ 18:58 :
Niet alleen Allochtonen zouden moeten integreren...
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:30
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 19:54 :
We moeten naar een systeem waar in de hele wereld één taal gesproken wordt. Fries moet dus verdwijnen.
in dat geval het nederlands ook. en duits. (kom op, tig lidwoorden...). Engels is dan wellicht handiger, of iets als esperanto oid.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:30
Prof
Prof is offline
tis natuurlijk onzin om eerst een taal volledige te erlkennen etc en vervolgens het onderwijs erin af te schaffen
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:31
Prof
Prof is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-05-2005 @ 19:54 :
We moeten naar een systeem waar in de hele wereld één taal gesproken wordt. Fries moet dus verdwijnen.
naab
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Prof schreef op 25-05-2005 @ 21:30 :
tis natuurlijk onzin om eerst een taal volledige te erlkennen etc en vervolgens het onderwijs erin af te schaffen
Weg met die erkenning dus.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:33
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-05-2005 @ 21:30 :
in dat geval het nederlands ook. en duits. (kom op, tig lidwoorden...). Engels is dan wellicht handiger, of iets als esperanto oid.
Jij hebt 'm door.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 20:36
Pikey
Avatar van Pikey
Pikey is offline
Jiskefet
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 21:33
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-05-2005 @ 16:05 :
Het is zwaar achterlijk om tijd, geld en moeite te verspillen aan het instandhouden VAN EEN DIALECT DAT die gesproken wordt door een klein groepje mensen in slechts één provincie, die bovendien ook nog eens van nauwelijks economisch of sociaal belang is. Dus.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 00:12
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-05-2005 @ 18:33 :
met die 'redenering' kun je alle talen afschaffen. Gaan we lekker met zn allen engels spreken.
Fries is GEEN taal. Het is een dialect en ook nog eens gestoord.
Met zijn allen Engels spreken zou niet eens zo'n gek idee zijn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-05-2005, 08:15
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 25-05-2005 @ 18:18 :
Wat valt er dan niet aan te snappen? Weinig onderbouwing nodig. Verzin anders eens een goede reden waarom het Fries zou moeten blijven bestaan? Het heeft meer na- dan voordelen voor zover ik kan zien
In mijn ogen heb jij nu ook meer "na- dan voordelen"... moet jij hier nu ook weg? Nee hoor.. blijf maar! *mompelt iets over respect*
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 08:46
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik vind het ook schandalig dat het Fries op scholen wordt afgeschaft. Dat om 2 redenen:
1. De Ottomanen werden van achteren, door een deel van de eigen bevolking, de Arabieren, aangevallen tijdens WO1, omdat de Ottomanen al hun gebieden probeerden te Turkificeren.
In Marokko heb je dit probleem nog, de Riffijnen (waar bijna alle Europese Marokkanen vandaan komen) de daar gesroken taal, het Amazigh (ook een dialect) wordt door de overheid niet erkend, en onderricht op scholen. Dit tot grote woede van veel burgers. Het land is als ware in 2en gesplitst. De 2 groepen maken steeds racistische opmerkingen tegenmekaar, enz.
Dat wil niemand in Nederland denk ik.

2. Veel mensen vragen zich steeds af, van waarom worden wij nooit 1e met het Eurovisie songfestival. En geven dan de schuld aan vriendjespolitiek van bepaalde landen. Ik geef de schuld aan de volledige integratie van de Nederlanders, aan die van Amerikanen. Dat op zich is nog geen probleem, maar dat er tijdens die integratie geassimileerd is van de eigen cultuur wel.
Want je bent als ware leeg, inhoudsloos.
Alles draait nu om geldelijk gewin, en de Friese taal lijkt daar ook slachtoffer van te worden.

Ik vind dat het kleine beetje karakter dat er nog is moet worden behouden.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 08:47
Verwijderd
Citaat:
Martyr schreef op 25-05-2005 @ 18:38 :
Er kan beter tijd en moeite gedaan worden om mensen een taal te leren die zeer veel word gebruikt ipv dat er fries word onderwezen wat niemand spreekt.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 09:32
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Dan kunnen we Nederlands ook meteen verbieden, en allemaal Chinees aanleren.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Cheenna schreef op 25-05-2005 @ 15:31 :
Ik ken die taal niet lezen of spreken maar begreep het wel
id

Citaat:
Aiel schreef op 25-05-2005 @ 18:58 :
Niet alleen Allochtonen zouden moeten integreren...



Wist niet eens dat er FRies onderwezen werd; geen wonder dat de taal nog bestaat. Als we het met rust laten, verdwijnt het vanzelf. (Dus niet gaan onderwijzen, anders is het een kunstmatige "dialect")
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 09:45
Verwijderd




IJsl... Í Vesturheimi hittu þeir fyrir indíána
Nw... I vest møtte de indianere
Den.. Mod vest mødte de indianere
Zwe. I väster mötte de indianer
Eng.. In the west they met Indians
Nld... In het westen ontmoetten ze Indianen
Dui... Im Westen begegneten sie Indianern

Laatst gewijzigd op 26-05-2005 om 10:05.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 10:50
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Blaatkop schreef op 26-05-2005 @ 09:15 :
In mijn ogen heb jij nu ook meer "na- dan voordelen"... moet jij hier nu ook weg? Nee hoor.. blijf maar! *mompelt iets over respect*
Er zijn meer na- dan voordelen wat betreft de europese grondwet. Maar er worden verkiezingen over gehouden. Ik zou zeggen: maak een poll en je komt erachter dat het overgrote deel hier volgens mij tegen het Fries is en zou willen dat het afgeschaft zou moeten worden
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 11:05
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 26-05-2005 @ 10:41 :
Wist niet eens dat er FRies onderwezen werd; geen wonder dat de taal nog bestaat. Als we het met rust laten, verdwijnt het vanzelf. (Dus niet gaan onderwijzen, anders is het een kunstmatige "dialect")
Ik denk dat het heeeeel lang duurt voordat het weg is, maar FYI: je kunt ook Fries studeren als taal.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 12:16
A Duck
A Duck is offline
Een Nederlandstalige die in Fryslan gaat wonen en geen Fries verstaat/leest, is net als een Marokaan die in Amsterdam gaat wonen en geen Nederlands spreekt
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 12:20
Verwijderd
Citaat:
A Duck schreef op 26-05-2005 @ 13:16 :
Een Nederlandstalige die in Fryslan gaat wonen en geen Fries verstaat/leest, is net als een Marokaan die in Amsterdam gaat wonen en geen Nederlands spreekt
Maar die Marokkanen krijgen dan ook een inburgeringscursus voordat ze in Amsterdam mogen wonen. Tenzij je Marokkanen bedoelt die hier geboren zijn, die krijgen dan weer op hun beurt extra NL-taallessen, en juist geen Marokkaans (Arabisch) op school. Dat noemen ze integreren. Zouden mensen in Friesland ook moeten doen. Integreren.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Neiu schreef op 26-05-2005 @ 12:05 :
Ik denk dat het heeeeel lang duurt voordat het weg is, maar FYI: je kunt ook Fries studeren als taal.
FYI: For Your Interest?
BTW: dat is normaal, Latijn kan je ook studeren
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 13:00
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 26-05-2005 @ 13:24 :
FYI: For Your Interest?
For your information
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 26-05-2005 @ 14:00 :
For your information
Oh ja, dat is wat ik bedoelde
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 14:24
Pikey
Avatar van Pikey
Pikey is offline
fierljeppen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Ik dacht dat ik het dagelijkse nieuws uit friesland al had gegeven maar bij deze
Verwijderd
238 21-01-2019 03:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25.